Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18343114 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

9.7.2020 13:22Metsätehon mittaustilasto julkaistu - kuormainvaakamittaus korvannut kuitupuun tienvarsi- ja tehdasmittaustaLue lisää »8.7.2020 14:43Energiateollisuus ry: Ilmastotavoitteet eivät riipu turpeesta, vaan järjestelmätason ratkaisuistaLue lisää »7.7.2020 12:04LUKE: Mustikkasadosta tulossa hiukan keskinkertaista parempi, Pohjois-Suomen hillanäkymät mainiotLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

9.7.2020 13:22Metsätehon mittaustilasto julkaistu - kuormainvaakamittaus korvannut kuitupuun tienvarsi- ja tehdasmittaustaLue lisää »8.7.2020 14:43Energiateollisuus ry: Ilmastotavoitteet eivät riipu turpeesta, vaan järjestelmätason ratkaisuistaLue lisää »7.7.2020 12:04LUKE: Mustikkasadosta tulossa hiukan keskinkertaista parempi, Pohjois-Suomen hillanäkymät mainiotLue lisää »

Stage V -päästörajat tänään osittain voimaan - tekniikan muuttumisesta suuria kustannuksia

30.06.2020 10:34

– Uusien siirrettävien varavoimalaitteiden ympäristöystävällisyys on otettu positiivisesti vastaan. Hankintahintojen ja ylläpito- sekä huoltotarpeiden selvä kasvu on kuitenkin yllätys  monelle asiakkaalle, kertoo Suomen Dieselvoima Osakeyhtiön varavoima-asiantuntija Mika Peltola.

– Uusien siirrettävien varavoimalaitteiden ympäristöystävällisyys on otettu positiivisesti vastaan. Hankintahintojen ja ylläpito- sekä huoltotarpeiden selvä kasvu on kuitenkin yllätys monelle asiakkaalle, kertoo Suomen Dieselvoima Osakeyhtiön varavoima-asiantuntija Mika Peltola.

Uudet EU:n Stage V -päästörajat aiheuttavat monia muutoksia siirrettävien varavoimalaitteiden moottoritekniikkaan. Uudistus tuo suuren lisälaskun kunnille ja yrityksille. Tänään on viimeinen päivä, jolloin vanhan EU Stage IIIA -päästöluokan moottoreita saa käyttää alle 56 kW:n ja yli 130 kW:n uusien siirrettävien varavoimalaitteiden valmistuksessa.

Moottorin ja generaattorin yhdistävän varavoimalaitteen tarkoitus on varmistaa sähkönsaanti poikkeustilanteessa ja suunnitelluissa käyttökatkoissa, jolloin sähköä ei ole saatavilla yleisestä verkosta. Niitä käytetään myös väliaikaisina päävoiman lähteinä mm. rakennustyömailla ja tapahtumissa.

Uudet EU-päästörajat koskevat siirrettäviä varavoimalaitteita, joita ei ole asennettu kiinteästi kohteen muuhun infraan kiinni ja joita voidaan liikuttaa kohteesta toiseen esimerkiksi trailerilla. Ne ovat yleistyneet kuntien, vesilaitosten, sähkölaitosten ja monien kiinteistöjen sähkönsaannin turvaajina.

Jatkossa siirrettävät varavoimalaitteet luetaan samojen päästörajojen piiriin kuin esimerkiksi kaivinkoneet, etukuormaajat ja muut suuret työkoneet, joissa on muuttuvakierroksiset moottorit. Varavoimalaitteiden moottorit ovat vakionopeusmoottoreita, joihin päästörajat ovat vaatineet suuria muutoksia.

Seurauksena laitteiden huoltotarpeet lisääntyvät, ja sekä hankintahinnat että ylläpidon ja kunnossapidon kustannukset kasvavat.

Yleisimmin käytetyn teholuokan 56 – 130 kW uusissa laitteissa vanhan päästöluokan moottoreiden käyttö laitevalmistuksessa sallitaan yhä kesäkuun 2021 loppuun, mutta nämä moottorit ovat loppumassa kaikilta moottorivalmistajilta.

Kustannukset + 50 – 150 %

Vanhemman päästöluokan moottorilla varustettuja varavoimalaitteita on voitu säilyttää kovillakin pakkasilla ulkona.

Uusissa moottoreissa on pakokaasupäästöjen hallintaa varten käytössä mm. SCR-, DPF- ja EGR-järjestelmiä, joiden takia moottorit vaativat talvisäilytystä lämpimissä sisätiloissa tai erityistä lämmitysjärjestelmää.

– Stage V -moottorin ureavesisäiliön ja sen ruiskutuslaitteiden jäätymisen ehkäisy on tärkeää, sillä AdBlue-ureavesiliuos jäätyy jo noin -11°C lämpötilassa. Sitä tulisi myös säilyttää aina alle +25 °C lämpötilassa, jotta noin 18 kuukauden säilyvyysaika saavutettaisiin, sanoo maan suurimman varavoimalaitteiden huolto- ja myyntiyritys Suomen Diesel Voima Osakeyhtiön varavoima-asiantuntija Mika Peltola.

Säännöllisesti tehtävät koekäytöt ovat välttämättömiä, jotta voidaan varmistua laitteen luotettavasta toiminnasta, kun todellinen tarve varasähkölle tulee.

– Suojaukset estävät moottoria käynnistymästä tai pysäyttävät laitteiston kesken käynnin, jos esimerkiksi jokin päästöjä rajoittava järjestelmä ei ole toiminnassa vaikkapa ureavesiliuoksen alhaisen määrän tai sen huonon laadun vuoksi. Myös laitteiden käytettävyysaika lyhenee merkittävästi, jos ylläpitoa tai huoltoa laiminlyödään, kertoo Mika Peltola.

Uusien laitteiden hankintahinnat ovat merkittävästi aiemman päästöluokan laitteiden hintoja korkeampia. Kun esimerkiksi siirrettävään käyttöön sopivan 30 kVA/24kW äänieristetyn ja sääsuojatun varavoimalaitteiston lähtöhinta oli vanhassa EU Stage IIIA -päästöluokassa ilman arvonlisäveroa noin 10 000 euroa, vastaavien uuden Stage V -päästöluokan laitteen hinta alkaa noin 15 000 eurosta.

Tehokkaammassa 150 kVA/120kW EU Stage IIIA -laitteistossa lähtöhinta nousee runsaasta 20 000 eurosta 50 000 euroon.

– Huoltokustannuksia on vielä vaikea arvioida tarkasti, mutta huoltotarpeiden 50 prosentin kasvu on realistinen oletus.

generaattori.jpeg

Siirrettävä varavoimalaite, joiden tekniikan uusi EU Stage V -päästörajoitus muuttaa perusteellisesti. Kuvan laite on aiemman EU Stage IIIA päästöluokituksen mukainen 130 kVA/104 kW tieliikennetrailerialustainen varavoimakone, jonka käyttötarkoitus on kiinteistöjen sähkönsyötön turvaaminen.

Uuden varavoiman tarve lisääntyy kasvukeskuksissa

Vanhoja varavoimalaitteita voi käyttää niiden käyttöiän loppuun. Uusien laitteiden tarve lisääntyy eniten kaupunkikeskuksissa, joiden asukasmäärä, uusien kiinteistöjen määrä ja uusien palvelujen määrä kasvavat jatkuvasti.

Samalla infrastruktuurille kriittisten toimintojen määrä kasvaa. Esimerkiksi vesihuollon runkoputkistot, joilla hoidetaan käyttöveden toimitus asukkaille ja jäteveden kuljetus puhdistamoon, ovat usein jo nyt monen kunnan yhteisiä verkostoja. Yhä laajetessaan ne edellyttävät mm. uusia pumppuasemia, joiden varmentamiseen tarvitaan myös uusia varavoimalaitteita.

Varavoimalaitteen hankintaprosessi on ollut monelle kunnalle ja yritykselle tähän saakka työläs. Tarjouspyyntöjä varten on usein teetetty laaja hankintaohjelma teknisellä konsultilla, mikä on ollut kallista.

Suomen Dieselvoima on nyt julkaissut sekä hankkijoita että tarjoajia varten Suomen ensimmäisen ilmaisen, vapaasti ladattavan hankintaohjelman kiinteille, sääsuojatuille ja uusille Stage V -päästörajojen piiriin kuuluville liikuteltaville varavoimalaitteille.

– Ohjelmassa on käyty läpi kaikki tarpeelliset varavoiman kriteerit. Dokumentin voi muuttaa helposti omaan tarpeeseensa tarjouspyynnön pohjaksi. Sen avulla asiakas saa vertailukelpoiset tiedot eri tarjoajilta, ja tarjoajat saavat asiakkaalta riittävät tiedot tarjouksen tekemiseen, Suomen Dieselvoiman toimitusjohtajaksi 1.8. siirtyvä Mika Peltola kertoo.

Hankintaohjelma on ladattavissa osoitteesta:
dieselvoima.fi/varavoimakone-hankintaohjelma

09.07.2020 13:22Metsätehon mittaustilasto julkaistu - kuormainvaakamittaus korvannut kuitupuun tienvarsi- ja tehdasmittausta
08.07.2020 14:43Energiateollisuus ry: Ilmastotavoitteet eivät riipu turpeesta, vaan järjestelmätason ratkaisuista
07.07.2020 12:04LUKE: Mustikkasadosta tulossa hiukan keskinkertaista parempi, Pohjois-Suomen hillanäkymät mainiot
07.07.2020 9:34Bridgestonen rengasvaurioiden valvontajärjestelmä tuottaa reaaliaikaista tietoa rengasvaurioista
06.07.2020 10:45Venekauppa myötätuulessa
05.07.2020 15:33Lapin maastoliikenneväylästön kunnostamiseen 900 000 euroa
04.07.2020 13:33Suomi kävelee ja polkee - valtakunnallinen kävelyn ja pyöräliikenteen foorumi perustetaan
03.07.2020 23:55KATSO 3.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
03.07.2020 13:42Kiitosimeon Oy: Arto Juosila hallituksen puheenjohtajaksi
03.07.2020 13:00Lietoon avattu raskaan liikenteen kaasutankkausasema

Siirry arkistoon »