Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:21085781 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

27.11.2020 23:20KATSO TÄSTÄ 27.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »27.11.2020 9:45Reault Trucksilla huipputarjous Master pakettiautoistaLue lisää »27.11.2020 9:03Puun kuiva-aineiden kulutus ylti vuonna 2019 lähes 40 miljoonaan tonniinLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

27.11.2020 23:20KATSO TÄSTÄ 27.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »27.11.2020 9:45Reault Trucksilla huipputarjous Master pakettiautoistaLue lisää »27.11.2020 9:03Puun kuiva-aineiden kulutus ylti vuonna 2019 lähes 40 miljoonaan tonniinLue lisää »

Haluaisitko mitata kuljettajien käyttämää turvaväliä?

21.05.2020 16:44

piirla12.jpg

Piirla Oy tarjoaa ammattiliikenteen käyttöön liikenneturvallisuutta parantavia ratkaisuja. Uusin innovaatio on älykäs ajotavanseuranta, millä voidaan seurata kuljettajan käyttämää turvaväliä ja saadun tiedon perusteella tehdä ajamisesta entistä turvallisempaa sekä samalla taloudellisempaa.

(kuva yllä: Mobileye on kuljettajaa auttava kamerapohjainen hälytysjärjestelmä, joka tunnistaa objekteja (mm. ajoneuvot, jalankulkijat, liikennemerkit) ja antaa algoritminsa pohjalta hälytyksiä mahdollisissa vaaratilanteissa.)

Piirla Oy:n maahantuontiohjelmaan kuuluva Mobileye on kuljettajaa auttava kamerapohjainen hälytysjärjestelmä, joka tunnistaa objekteja (mm. ajoneuvot, jalankulkijat, liikennemerkit) ja antaa algoritminsa pohjalta hälytyksiä mahdollisissa vaaratilanteissa. Mobileye on kaistavahti, törmäysvaroitin, yliajovaroitin ja ylinopeusvaroitin samassa laitteessa. Voidaankin sanoa että Mobileye on 24/7 kouluttaja ennakoivassa ajossa. 

- Nyt näitä Mobileyesta saatavia hälytyksiä voidaan mitata ja analysoida uudella älykkäällä tavalla kuljettajien ajotapaa Kihon käyttöliittymän kautta. Ensimmäistä kertaa kuljetusyrityksillä on mahdollisuus mitata koko ajan kuljettajiensa käyttämää turvaväliä, mikä on yksi tärkein asia turvallisessa ajamisessa, kertoo Piirla Oy:n toimitusjohtaja Harri Salmi.

piirla23.jpg

(kuva: Mobileye on kaistavahti, törmäysvaroitin, yliajovaroitin ja ylinopeusvaroitin samassa laitteessa. Voidaankin sanoa että Mobileye on 24/7 kouluttaja ennakoivassa ajossa.)

Uusi menetelmä mahdollistaa riskialttiiden kuljettajien tunnistamisen uusien laatumittareiden kautta. Järjestelmä kerää kuljettajakohtaisesti tietoa kuljettajan käyttämästä turvavälistä, aluekohtaisista ylinopeuksista ja muista vaaratilanteista. 

- Saatu tieto antaa kokonaiskuvan kaikkien kuljettajien osalta ajotavan trendistä, jolloin tuloksia voidaan verrata monipuolisesti yrityksen historiaan ja alan keskiarvoihin. Vaaratilanteiden tunnistaminen on nyt mahdollista kun nähdään missä (paikannus kartalla), milloin, millä ajoneuvoilla ja mille kuljettajille vaaratilanteita syntyy. Kerättyä tietoa voidaan jakaa kuljettajille vaikka niin että se lisää hyvässä hengessä keskinäistä kilpailua, joka johtaa oikeanlaisilla bonuksilla parempiin lopputuloksiin, sanoo Salmi.  

Raportit ja analysointi

Älykkään ajotavanseurannan raporttien avulla voidaan seurata kuljettajien ajotapaa ja sen kehitystä. Asetukset raporttien osalta on laadukkaasti räätälöitävissä ja raportit näyttävät automaattisesti vertailut mm. haettuihin kuljettajiin ja koko yrityksen keskiarvoihin. 

piirla3.jpg

(kuva: Nyt Mobileyesta saatavia hälytyksiä voidaan mitata ja analysoida uudella älykkäällä tavalla kuljettajien ajotapaa Kihon käyttöliittymän kautta. Ensimmäistä kertaa kuljetusyrityksillä on mahdollisuus mitata koko ajan kuljettajiensa käyttämää turvaväliä.)

Lähde pilottiyritykseksi

Piirla Oy on parhaillaan hakemassa lisää yrityksiä mukaan pilottihankkeeseen, minkä tarkoituksena on osoittaa kuljetusyrityksille että Mobileye yhdistettynä uuteen älykkääseen ajotavanseuranataan, vaikuttaa kuljettajan ajotapaan muokaten siitä turvallisempaa ja taloudellisempaa. Mobileye -pilotissa mitataan kuljettajan käyttämää tuvaväliä, aluekohtaisia ylinopeuksia, vaaratilanteiden lukumääriä ja polttoaineen kulutusta. Pilottijakson jälkeen tulosten pohjalta lasketaan mukana olevalle yritykselle investoinnin takaisinmaksuaika ja pohditaan laitehankinnan kannattavuutta.    

Testi toteutaan niin että valitaan sopiva testiryhmä ajoneuvoja, joihin asennetaan Mobileye turvalaitejärjestelmä. Ensimmäisen ”sokkojakson” (suositus 1 kuukausi) aikana järjestelmä vain kerää dataa kuljettajan ajotyylistä, mutta ei anna kuljettajalle mitään hälytyksiä. Tämän jakson jälkeen Mobileyen hälytysjärjestelmä kytketään päälle ja opetetaan kuljettajille, että miten Mobileye toimii. 

Varsinaisen testijakson jälkeen verrataan kuljettajien käyttämää turvaväliä ja hälytysmääriä ennen ja jälkeen aktivoinnin.

- Mikäli turvaväli on merkittävästi kasvanut ja hälytyksien määrä pudonnut, niin voidaan todeta että Mobileye on vaikuttanut kuljettajan ajotapaan, mikä toivottavasti korreloi myös taloudellisuuteen ja helpottaa laajempaa käyttöönottopäätöstä. Mikäli kiinnostuit niin soittele 044 285 5188 ja jutellaan lisää, kehoittaa Salmi.

27.11.2020 23:20KATSO TÄSTÄ 27.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
27.11.2020 9:45Reault Trucksilla huipputarjous Master pakettiautoista
27.11.2020 9:03Puun kuiva-aineiden kulutus ylti vuonna 2019 lähes 40 miljoonaan tonniin
26.11.2020 16:55HCT-tutkimusten uusimpia tuloksia
26.11.2020 14:05Suomen Autoteknillinen Liitto ry:n vuoden 2020 jälkimarkkinabarometri - Haasteiden vuosi
26.11.2020 10:11Helsingin Vene 21 Båt -messut ajautui karille - näyttely jatkuu verkossa
26.11.2020 8:18Mustang Mach 1 Suomeen
25.11.2020 11:15"Simply the Best": MAN TGX - Vuoden kuorma-auto 2021
25.11.2020 9:15Pukkilan eritasoliittymä ja uusi Tuulissuontie avataan liikenteelle Turussa 26.11.
25.11.2020 9:00DAF tuo tuo uusia varustelupaketteja CF ja XF -sarjan autoihin

Siirry arkistoon »