Haluaisitko mitata kuljettajien käyttämää turvaväliä?

21.05.2020 16.44

piirla12.jpg

Piirla Oy tarjoaa ammattiliikenteen käyttöön liikenneturvallisuutta parantavia ratkaisuja. Uusin innovaatio on älykäs ajotavanseuranta, millä voidaan seurata kuljettajan käyttämää turvaväliä ja saadun tiedon perusteella tehdä ajamisesta entistä turvallisempaa sekä samalla taloudellisempaa.

(kuva yllä: Mobileye on kuljettajaa auttava kamerapohjainen hälytysjärjestelmä, joka tunnistaa objekteja (mm. ajoneuvot, jalankulkijat, liikennemerkit) ja antaa algoritminsa pohjalta hälytyksiä mahdollisissa vaaratilanteissa.)

Piirla Oy:n maahantuontiohjelmaan kuuluva Mobileye on kuljettajaa auttava kamerapohjainen hälytysjärjestelmä, joka tunnistaa objekteja (mm. ajoneuvot, jalankulkijat, liikennemerkit) ja antaa algoritminsa pohjalta hälytyksiä mahdollisissa vaaratilanteissa. Mobileye on kaistavahti, törmäysvaroitin, yliajovaroitin ja ylinopeusvaroitin samassa laitteessa. Voidaankin sanoa että Mobileye on 24/7 kouluttaja ennakoivassa ajossa. 

- Nyt näitä Mobileyesta saatavia hälytyksiä voidaan mitata ja analysoida uudella älykkäällä tavalla kuljettajien ajotapaa Kihon käyttöliittymän kautta. Ensimmäistä kertaa kuljetusyrityksillä on mahdollisuus mitata koko ajan kuljettajiensa käyttämää turvaväliä, mikä on yksi tärkein asia turvallisessa ajamisessa, kertoo Piirla Oy:n toimitusjohtaja Harri Salmi.

piirla23.jpg

(kuva: Mobileye on kaistavahti, törmäysvaroitin, yliajovaroitin ja ylinopeusvaroitin samassa laitteessa. Voidaankin sanoa että Mobileye on 24/7 kouluttaja ennakoivassa ajossa.)

Uusi menetelmä mahdollistaa riskialttiiden kuljettajien tunnistamisen uusien laatumittareiden kautta. Järjestelmä kerää kuljettajakohtaisesti tietoa kuljettajan käyttämästä turvavälistä, aluekohtaisista ylinopeuksista ja muista vaaratilanteista. 

- Saatu tieto antaa kokonaiskuvan kaikkien kuljettajien osalta ajotavan trendistä, jolloin tuloksia voidaan verrata monipuolisesti yrityksen historiaan ja alan keskiarvoihin. Vaaratilanteiden tunnistaminen on nyt mahdollista kun nähdään missä (paikannus kartalla), milloin, millä ajoneuvoilla ja mille kuljettajille vaaratilanteita syntyy. Kerättyä tietoa voidaan jakaa kuljettajille vaikka niin että se lisää hyvässä hengessä keskinäistä kilpailua, joka johtaa oikeanlaisilla bonuksilla parempiin lopputuloksiin, sanoo Salmi.  

Raportit ja analysointi

Älykkään ajotavanseurannan raporttien avulla voidaan seurata kuljettajien ajotapaa ja sen kehitystä. Asetukset raporttien osalta on laadukkaasti räätälöitävissä ja raportit näyttävät automaattisesti vertailut mm. haettuihin kuljettajiin ja koko yrityksen keskiarvoihin. 

piirla3.jpg

(kuva: Nyt Mobileyesta saatavia hälytyksiä voidaan mitata ja analysoida uudella älykkäällä tavalla kuljettajien ajotapaa Kihon käyttöliittymän kautta. Ensimmäistä kertaa kuljetusyrityksillä on mahdollisuus mitata koko ajan kuljettajiensa käyttämää turvaväliä.)

Lähde pilottiyritykseksi

Piirla Oy on parhaillaan hakemassa lisää yrityksiä mukaan pilottihankkeeseen, minkä tarkoituksena on osoittaa kuljetusyrityksille että Mobileye yhdistettynä uuteen älykkääseen ajotavanseuranataan, vaikuttaa kuljettajan ajotapaan muokaten siitä turvallisempaa ja taloudellisempaa. Mobileye -pilotissa mitataan kuljettajan käyttämää tuvaväliä, aluekohtaisia ylinopeuksia, vaaratilanteiden lukumääriä ja polttoaineen kulutusta. Pilottijakson jälkeen tulosten pohjalta lasketaan mukana olevalle yritykselle investoinnin takaisinmaksuaika ja pohditaan laitehankinnan kannattavuutta.    

Testi toteutaan niin että valitaan sopiva testiryhmä ajoneuvoja, joihin asennetaan Mobileye turvalaitejärjestelmä. Ensimmäisen ”sokkojakson” (suositus 1 kuukausi) aikana järjestelmä vain kerää dataa kuljettajan ajotyylistä, mutta ei anna kuljettajalle mitään hälytyksiä. Tämän jakson jälkeen Mobileyen hälytysjärjestelmä kytketään päälle ja opetetaan kuljettajille, että miten Mobileye toimii. 

Varsinaisen testijakson jälkeen verrataan kuljettajien käyttämää turvaväliä ja hälytysmääriä ennen ja jälkeen aktivoinnin.

- Mikäli turvaväli on merkittävästi kasvanut ja hälytyksien määrä pudonnut, niin voidaan todeta että Mobileye on vaikuttanut kuljettajan ajotapaan, mikä toivottavasti korreloi myös taloudellisuuteen ja helpottaa laajempaa käyttöönottopäätöstä. Mikäli kiinnostuit niin soittele 044 285 5188 ja jutellaan lisää, kehoittaa Salmi.

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »