AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 2500 HD Crew Cab LTZ Z71 - Kun mikään ei riitä

09.05.2020 15.50

chevynet0.jpg

Amerikkalaisten lava-autojen ystäville on jälleen tarjolla hyviä uutisia. Tällä kertaa ne tulevat jättimäisen Chevrolet Silverado 2500 HD -auton muodossa, joka on kasvanut kaikissa suunnissa edeltävästä mallisukupolvesta. Voimalinjassa on päivitetyn 6,6 litran diesel-V8:n seuraksi tuotu 10-vaihteinen Allison-automaattivaihteisto.

(kuva yllä: Vuosimallin 2020 Chevrolet Silverado 2500 HD:n LTZ varustelu sisältää koko keulan leveydeltä kromatun etumaskin, jossa valmistajan Bowtie-logon sijasta Chevrolet teksti. LTZ sisältää myös tehokkaat led-ajovalot.)

USA-hyötyautoja maahantuovan Americar Oy:n esittelyautorivissä on sananmukaisesti yksi yli muiden. Noin kuusi ja puolimetriä pitkä ja reilun kahden metrin levyinen ja korkuinen Chevrolet 2500 HD on huomattavan kookas, jopa amerikkalaisen mittapuun mukaan.  

Chevrolet käynnisti lava-auto malliperheen uudistukset reilu vuosi takaperin Silverado 1500 mallista ja nyt ovat vuorossa raskaat 2500 ja 3500 -mallivaihtoehdot. Merkittävin kasvu noin 13 cm tehtiin Crew Cab mallien akseliväliin, joka on nyt mallista riippuen 4036 mm tai 4369 mm. Kasvanut akseliväli toi matkustamoon reilusti lisää jalkatilaa. 

Varustelutasoja on entiseen tapaan viisi: Work Truck, Custom, LT, LTZ ja High Country. Kaikki mallivariaatiot mukaan lukien Silverado 2500:sta tarjotaan kaikkiaan 22 eri vaihtoehtona. 

- Juuri huippumalli High Countryn alle mallistossa asemoituva LTZ sopii  todella hienosti pohjolan olosuhteisiin ja asiakkaiden vaatimustasoon. Lisäksi opastamme asiakkaita valitsemaan valmistajan tehdaslisävarustelistalta noin 1800 euron lisähintaan tarjottavan, mm. paremmat iskunvaimentimet, taka-akselin lukon ja vaihteiston suojan ja alamäkihidastimen sisältävän Z71 varustepaketin sekä vähän toista tuhatta maksavat astinlaudat, Americar Oy:n toimitusjohtaja Veli Kärkkäinen kertoo.

chevynet00.jpg

(kuva: Mukautettava mittaristo on toteutettu perinteitä kunnioittaen. Lämmitettävä ohjauspyörä on mukava talvikäytössä. Etuistuimissa riittää mukavuutta ja säätövaroja. Lämmityksen ohella istuimissa on ilmastointi.)

Räjähtävää kiihtyvyyttä

Edellisen kerran Chevy toi uutta Silverado 2500 malliin vuonna 2017, jolloin valmistaja esitteli uudistuneen ja entistä suorituskykyisemmän 6,6 litran V8 Duramax Dieselmoottorimalliston. Tälle vuodelle Duramax moottorissa on parannettu jäähdytystä, mutta suoritusarvot ovat entisellään: 445 hv ja 1230 Nm. Suuremmat uudistukset on tehty bensiinimoottorivaihtoehtoihin, joille löytyy yhä kannatusta rapakon takana. Suomalaisittain merkittävin tekniikkapuolen uudistus on Silverado 1500:een esitellyn uuden 10-vaihteisen Allison automaattivaihteiston saattaminen myös Silverado 2500 ja 3500 -malleihin. Ainoastaan dieselmoottorin yhteydessä tarjottavan Allisonin yhteydessä Silverado 2500:ssa on uusi entistä tukevampi ja kestävämpi taka-akseli, jossa on 30 prosenttia edellistä mallia paksummat vetoakselit ja uusi, entistä harvempi 3.42:1 perävälitys. Tekniikkauudistusten ansiosta reilun 5 100 kg kokonaismassaan yltävä lava-automonsteri kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen noin 6,5 sekunnissa, millä Chevrolet kiilaa luokkansa kärkeen. Tosin Suomessa leikki katkeaa jo aikaisemmin nopeudenrajoittimen puuttuessa peliin.

Amerikkalaisten autojen ajettavuutta leimaa yhä vahvasti mukavuuspainotteisuus. Sellainen tyyli sopii mainiosti leppoisaan lava-autoon. Japanilaisista ja eurooppalaisista serkuista poiketen jenkki-pickupit ovat mukavia myös kuormatta ajettaessa. Ohjausvaste on kuorma- autojen tapaan hieman etäinen, mutta kaikin puolin asiallinen.

chevynet000.jpg

(kuva: Silverado 2500:n lava on suurin luokassaan. Sisäpituus on noin 2,1 metriä ja levys jopa 1,8 metriä. Nostokorkeus on 99 cm ja kantavuutta reilut 1400 kg.)

Mukavuutta

Malliuudistuksen myötä Silveradon ohjaamo pantiin täysin uusiksi. Miellyttävillä nahkapäällysteisillä istuimilla kulkee viisi matkustajaa mukavan väljästi. Ohjaamopituuden kasvattaminen ulosmitataan nyt takamatkustajien jalkatilassa, jota on nyt riittävästi. Ilmastoidut etuistuimet runsaine säätöineen eivät jätä paljoa toivomisen varaa.

chevynet0000000.jpg(kuva: Silverado 2500:sen lavalle nousua helpottavat askelmat ovat uutta. Vastaavat syvennykset löytyvät myös takapuskurin kulmista.)

Kojelaudassa on tingitty nappuloiden määrässä, mikä tuo Chevyn ohjaamoon Eurooppalaisista autoista tuttua selkeyttä. Mittaristoa on niin ikään selkeytetty. 8-tuuman näyttöön on ympätty kaikkiaan 15 eri kameran ohjaus. Näistä suurimman osan sisältyessä LTZ varusteluun, loput paikat on varattu perävaunukameroille, joille on takapuskurin juuressa valmiit kytkennät. Multimediakeskus sisältää kattavat liitettävyyspalvelut Wi-fi-yhteyksineen ja muine herkkuineen.

Merkittävin ja toivottavasti mahdollisimman nopeasti kaikkiin uusiin autoihin tuotava uutuus on teräväpiirtonäytöllä varustettu taustapeili. Sen kuvakulmaa voi niin ikään vaihtaa ja säätää. Lisäksi kuvaa voi myös suurentaa. 

chevynet0000.jpg

(kuva: Tuulilasiin heijastuvan HUD näytön leveys on peräti 15 tuumaa ja informaatio on kuljettajan valittavissa.)

Automatiikkaa

Nelivetojärjestelmän ohjaus on entisellä paikallaan ohjauspyörän vasemmalla puolella. Perusasetuksella auto on takavetoinen. Silverado 1500:n tapaan järjestelmän voi nyt asettaa automaattitilaan, jolloin elektroniikka päättelee ja säätää vetoa akseleiden välillä. Koeajossa takaveto sopii maantielle. Kun olosuhteet muuttuvat on parempi luottaa automatiikkaan tai jopa jatkuvaan nelivetoon. Pelkällä takavedolla perä tapaa olla jatkuvasti irti tienpinnasta, mikä taas aktivoi asiallisen tehokkaasti toimivan luistoneston päälle. Automaattiasennossa meno tasoittuu merkittävästi.

Alusta uusiksi

Silverado 1500:n tapaan myös 2500 mallit rakentuvat perinteisen tikapuurungon ympärille, joka on nyt entistä kevyempi ja tukevampi. Runkomuutoksiin lukeutuu myös rapakon takana suositun puoliperävaunun vetokidan asennuspaikkaa siirrettiin taka-akselin keskeltä viisi senttimetriä taaemmaksi. 

chevynet00000.jpg(kuva: Takaistuimien istuinosat voi tarvittaessa kääntää pystyyn, jolloin takajalkatila muuntuu lähes metrin pituiseksi kuormatilaksi. Ilman astinlautoja kyytiin on lähes mahdotonta kavuta.)

Koeajettava auto on lyhyempi variantti kahdesta tarjolla olevasta vaihtoehdosta. Lyhyen lavan sisäpituus on 2089 mm ja pitkän lavan 2496 mm. Sisäleveys on 1814 mm ja pyöräkoteloiden kohdalta 1317 mm. Kasvatetuilla lavamitoilla Chevrolet lunastaa paikkansa luokan kärjessä. 

Auton massiivisuuden huomaa parhaiten auton vierellä. Konepelti on noin 1,6 metrin korkeudella ja lavan lastauskorkeus on miltei metrin. Lavan laitakorkeus on 533 mm. Taustalla amerikassa suositut goose neck eli hanhenkaula-puoliperävaunut, joiden käsittelyyn matala laitakorkeus sopii mainiosti.Puoliperävaunun saa nykyisin laittaa lava-auton jatkeeksi myös Suomessa. Lisätietoa tarjolla olevista vaihtoehdoista löytyy Americarilta. Lavan valaistus on toteutettu sekä auton katonrajaan viedyn työvalon että lavalle asennettujen led-valojen avuin.

Chevroletin hienouksiin lukeutuu sähköisesti auki ja kiinni taittuva takalaita. Ohjaus luonnistuu joko kojelaudan, laidan napista tai kauko-ohjaimesta. Lisäksi laita taittuu ylös kevyesti alta päin, esimerkiksi polvella tönäisemällä.

Kantavuutta Suomessa kuorma-autoksi rekisteröitävässä autossa on noin 1,5 tonnia, suurimman perävaunumassan ollessa 3500 kg.

chevynet000000.jpg

(kuva: Chevrolet Silverado 1500 HD vierellään uudistunut Silverado 2500 HD. Americar Oy:n Veli Kärkkainen antaa mittakaavaa yli kahden metrin korkeuteen yltävien lava-autojen mittasuhteista - Bigger is better!)

Koko ratkaisee

Pikkuveli Chevrolet Silverado 1500:lta monia ominaisuuksia perinyt Silverado 2500 on vastaus useisiin erilaisiin kuljetustarpeisiin. Hintapyynniltään noin 100 000 euron tasoon asettuva Chevrolet Silverado 2500 HD tarjoaa edustusauton mukavuuden ja maastoauton etenemiskyvyn ja runsaan kuormauskapasiteetin. Oma lukunsa on näyttävyys, missä Silverado on aivan omassa (koko)luokassaan. 

chevynet0000000000.jpg

(kuva: Napista auton kylkien mukaan kääntyvät sivupeilit ovat tätänykyä arkea lähes kaikilla valmistajilla. Amerikkaa ovat napista tarvittaessa, kuten perävaunua vedettäessä, levitettävät peilit.)

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »