Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16991611 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

8.4.2020 19:11Koneosapalvelun toimitilojen laajennus Vilppulassa on valmistunutLue lisää »8.4.2020 12:11Taimikoiden ja nuorten metsien hoidon työnjäljessä ei paranemisen merkkejäLue lisää »8.4.2020 8:00Kamerat taustapeilien tilalle - onko se edes mahdollista? Kaikki mitä olet aina halunnut tietää MirrorCam-kamerajärjestelmästäLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

8.4.2020 19:11Koneosapalvelun toimitilojen laajennus Vilppulassa on valmistunutLue lisää »8.4.2020 12:11Taimikoiden ja nuorten metsien hoidon työnjäljessä ei paranemisen merkkejäLue lisää »8.4.2020 8:00Kamerat taustapeilien tilalle - onko se edes mahdollista? Kaikki mitä olet aina halunnut tietää MirrorCam-kamerajärjestelmästäLue lisää »

Suomen pohjoisin puutavara-auto operoi Enontekiön Kuttasesta käsin

24.03.2020 17:10

palonetti12.jpg

Suomen pohjoisin puutavara-auto, Liikennöinti Onni Palo Oy:n Mercedes-Benz Arocs pitää kotipaikkaansa Enontekiön Kuttasessa. Puuta ajetaan pitkiä siirtomatkoja Ruotsin puolelle.

(kuva: Liikennöinti Onni Palo Oy:n uusi sininen Mercedes-Benz Arocs 3263 8x4 puutavara-auto on tyylikäs näky pohjoisen valkoisilla hangilla.)

Liikennöinti Onni Palo Oy:n historia juontaa vuoteen 1953 jolloin Onni Palo hankki liikenneluvan ja aloitti kuljetusyrittämisen Käsivarressa.

kuttanenface.jpg(kuva: Enontekiön Kuttanen sijaitsee Suomen Käsivarressa.)

- Siihen aikaan isä ajoi kuorma-autoa tienrakennushommissa ja toki autolla kuljetettiin paljon muutakin kuten rakennuksilla tarvittavaa puutavaraa Norjaan. Vuonna 1957 alkoi henkilökuljetukset taksilla ja 1964 ajoon tuli linja-auto. Itse aloitin kuorma-autolla ajamisen heti kortin saatuani täytettyäni 18 vuotta 1971 ja taisi sitä tulla ajettua jo ennen sitäkin... Sitten armeijan käytyäni ajoin linja-autokortin 1974 ja sen jälkeen keskityin koulukyyteihin ja tilausajoihin lähinnä Karesuvanto-Hetta välillä, mitä kestikin sitten 45 vuotta. Velipoika Veijo sai kortin muutaman vuoden myöhemmin ja hän on vastannut meillä kuorma-autojen operoinnista, kertoilee Kauko Palo.   

Koululaiskuljetuksissa Kauko Palo on nähnyt elämisen siirtymisen etelän kasvukeskuksiin.

- Kun 70- ja 80-luvuilla lapsia ajettiin kouluun kahdella isolla linja-autolla, niin viime vuosina oppilaat on mahtunut yhteen Sprinteriin. Niin se maailma muuttuu, tuumaa Palo.

palonetti2.jpg

(kuva: Veijo Palo ajaa puuta pääasiassa Muonio-Kolari alueelta Ruotsiin asuen viikot Mercedes-Benz Arocsin ohjaamossa.)

Raakapuuta ajetaan länsirajan yli Ruotsiin

Liikennöinti Onni Palo Oy:n raakapuun kuljetukset alkoi 80-luvulla, jolloin puuta ajettiin Metsänhoitoyhdistyksille ja paljon vaneritehtaalle Norjaan. 

- Parhaillaan meillä oli neljä puutavarayhdistelmää mutta nykyään on ajettu pitkään yhdellä autolla Pohjois-Suomen Metsämarkkinat Oy:n puuta pääasiassa Muonio-Kolari alueelta. Tukkipuu menee Ruotsin puolelle etupäässä Täräntöön ja kuitupuu Karlsborgiin. Kuljetusmatkat ovat Karlsborgiin ajettaessa 250-300 kilometriä suuntaa ja välillä vähän ylikin; Tärännön reissut on vähän lyhyempiä. Päivässä ehtii yleensä ajaa yhden kuorman - vuodessa kilometrejä kertyy toistasataatuhatta. Hoidan kuljetukset yksin ja asun viikot Arocsin ohjaamossa, missä pärjää mukavasti paukkupakkasillakin, sillä Mercedes-Benz on aina osannut tehdä lämpimiä autoja, sanoo Veijo Palo.        

Kuluvana talvena etelässä on ollut kesäkelit mutta pohjoisessa lunta ja pakkasta on riittänyt:

- Nyt helmikuun alkupuolella lunta on melkein metrin verran ja pari viikkoa sitten mittari laski -36° asteeseen. Lämpötilavaihtelut ovat olleet reitin varrella suuria mikä aiheuttaa omat haasteensa kalustolle ja ratin takana pitää olla tarkkana ettei tien liukkaus pääse yllättämään. Kun etelämpänä on suojakeli ja pohjoisen suuntaan ajettaessa pakastaa niin lumikuormaa kertyy yhdistelmään paljon, mitä sitten viikonloppuisin on hallilla tyhjäilty.   

historianet2.jpg

(kuva: Kuttasen Paloilla pitkä historia Mercedes-Benz kuorma-autojen käyttäjänä. Kuvassa nuori mies Kauko Palo nojailee ylpeänä Tähtikeulan nokkaa 70-luvulla.)

Luotettavuus ratkaisi uuden auton valinnassa

Liikennöinti Onni Palo Oy:n kolme viimeisintä puutavara-autoa ovat olleet Mercedes-Benz Arocseja. 

- Isällä oli aikanaan Mersuja jo 60-luvulta lähtien joten Tähti- keuloista on paljon kokemusta eri vuosikymmeniltä. Tämä uusin auto Arocs 3263 8x4 tuli ajoon viime syksynä. Kaupat tehdään Rovaniemen Veholla Matti Niemelän kanssa kuten kahdesta edellisestäkin; olemme vaihtaneet autoa noin kolmen vuoden välein. Uuden auton valintaan vaikutti eniten luotettavuus; tällä vuosikymmenellä ajossa olleita Mercedeksiä ei ole tarvinnut kertaakaan tuoda hinurilla korjaamolle. Huollamme auton Torniossa Autokorjaamo Heimo Rautio Oy:llä, mikä toimii Mercedes-Benzin merkkihuoltona ja palvelu pelaa, kertoo Kauko Palo.

Myös Arocsin polttoainetalouteen ollaan Kuttasessa tyytyväisiä:

- Nyt talvikelillä 76 tonnin yhdistelmän keskikulutus on ollut 60 litran luokkaa ja välillä on menty hyvällä kelillä 55 litran pintaankin. 

historianet1.jpg

(kuva: Onni Palo ja poikansa Kauko ”digipiirturitauolla” Norjan puolella Kilpisjärveltä pohjoiseen 60-luvulla; lautakuormassa Mercedes-Benz 327.)

Kamerapeilit tosi hyvät

Ulospäin uuden Arocsin näkyvin muutos on kamerapeilit.

- Alussa sitä mietti että mitenkähän ne pelaa mutta nyt kun niihin on tottunut, ei vanhoja peilejä enää tilalle ottaisi. Kamerapeilit toimii luotettavasti joka kelillä eikä ne kerää likaa ollenkaan niin paljon kuin tavalliset peilit. Jos linssiin lentää loskaa - mikä on harvinaista sillä kamerat ovat niin korkealla auton edessä - niin puhdistaminen käy kätevästi vaikka sormenpäällä pyöräyttämällä verrattuna peilien pesemiseen. Ja vaikka pakkasta on ollut paljonkin niin kameroiden lisälämmitystä ei ole vielä tarvinnut napista kytkeä. Kamerapeileillä myös näkee paljon paremmin laajasti ympärille peruuttaessa ja kun isoja peilirakennelmia ei enää ole niin risteyksissä ei tule näkökenttään katvealueita,  kehuu Veijo Palo. 

Palojen edellinen Arocs oli trippelitelinen mutta nyt päädyttiin 2+2 akseliseen ja rautajousi- seen alustaan: - Valinta tuntuu oikein hyvälle ja tämä uusi auto on todella tukeva ajaa kyydin ollessa rautajousiseksi yllättänkin pehmeää. Ja uusi PowerShift 3 -vaihdeautomatiikka pelaa nätisti vaihtaen aiempaa nope- ammin.

Onnistunut kokonaisuus

Uuden Mercedes-Benz Aroc- sin päällerakenteet ovat Riikon teräksistä laatua ja perässä kulkee Konekorjaamo Riikoselta hankittu 5-akselinen Kilafors Karlavagnen perävaunu. Pankkoina on suurikuormatilaiset Terminator XXL aerot ja nosturikaupat Jonsered 1188 S:stä tehtiin Hiabin Mika Kalliosaaren kanssa.  

- Kokonaisuus on kaikin puolin onnistunut tarpeeseemme, summaavat Palon veljekset.

paloface2.jpg

(kuva: Liikennöinti Onni Palon raakapuun kuljetukset alkoi 80-luvulla. Kuljetuskalusto on aina pyritty optimoimaan ajotarpeen mukaan.)

08.04.2020 19:11Koneosapalvelun toimitilojen laajennus Vilppulassa on valmistunut
08.04.2020 12:11Taimikoiden ja nuorten metsien hoidon työnjäljessä ei paranemisen merkkejä
08.04.2020 8:00Kamerat taustapeilien tilalle - onko se edes mahdollista? Kaikki mitä olet aina halunnut tietää MirrorCam-kamerajärjestelmästä
08.04.2020 6:20KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! uutislähetys - juontajana Helena Riihitupa
07.04.2020 16:00Dachserin kasvun keskiössä maantiekuljetukset
07.04.2020 12:30Toimiva ja kestävä JPRoller -suojaverho puutavaranostureihin
07.04.2020 11:19Kotkamillsin kartongeille Joutsenmerkki
07.04.2020 11:10Stora Enson eMetsässä on nyt lisää hyötytietoa metsänomistajille
07.04.2020 10:12Hyötyautot mielenkiintoinen osa Skodan 125-vuotista historiaa
07.04.2020 10:00Massaräätälöinnillä tehokkuutta puurakentamiseen

Siirry arkistoon »