Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16991087 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

8.4.2020 19:11Koneosapalvelun toimitilojen laajennus Vilppulassa on valmistunutLue lisää »8.4.2020 12:11Taimikoiden ja nuorten metsien hoidon työnjäljessä ei paranemisen merkkejäLue lisää »8.4.2020 8:00Kamerat taustapeilien tilalle - onko se edes mahdollista? Kaikki mitä olet aina halunnut tietää MirrorCam-kamerajärjestelmästäLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

8.4.2020 19:11Koneosapalvelun toimitilojen laajennus Vilppulassa on valmistunutLue lisää »8.4.2020 12:11Taimikoiden ja nuorten metsien hoidon työnjäljessä ei paranemisen merkkejäLue lisää »8.4.2020 8:00Kamerat taustapeilien tilalle - onko se edes mahdollista? Kaikki mitä olet aina halunnut tietää MirrorCam-kamerajärjestelmästäLue lisää »

Pehmeiden maiden CoverX -erikoistela sopii laajasti myös yleiskäyttöön

20.03.2020 14:04

telanet1.jpg

Olofsfors toi pari vuotta sitten markkinoille uuden CoverX -telan, mikä on suunniteltu erityisesti pehmeiköille ja turvemaille, mutta se soveltuu erinomaisesti myös yleistelaksi lumettomana aikana. 

(kuva yllä: Metsä-Multia Oy:llä on parin vuoden ajalta erittäin hyviä kokemuksia kantavista Olofsfors CoverX -teloista - niin pehmeissä suolosuhteissa kuin yleiskäytössäkin.)

CoverX on ns. suorakenkäinen tela, jolloin renkaan ja telakenkiä yhdistävän sivulenkkilinjan pyörintäsäteet ovat lähellä toisiaan. Tästä johtuen telakenkien maaliukuma on pieni jolloin maaperä säilyy hyvin ehjänä.

CoverX -telakengän muotoilussa on huomioitu sekä maapito että renkaan ja telan välinen pito. Maapito saavutetaan eritasomuotoiluilla telakengillä, ts. telakenkien pitkät sivut ovat ”reunarypytettyjä”, jolloin saavutetaan n. 30 mm korkea vetopinta. Sisätartunta on järeä ja prässätty jokaiseen telakenkään.

Lisäksi sisätartunta on kaareva ja mukailee renkaan pinnan muotoa, mikä edesauttaa osaltaan erikoispitkien sivuohjureiden lisäksi telan istuvuutta ja päällä pysymistä renkailla.

Hyviä kokemuksia CoverX -teloista

Vuonna 1977 perustettu Metsä-Multia Oy urakoi puuta lähes 50 metsäkoneella ja noin sadan henkilön voimalla Metsä Groupille, Versowoodille, Metsänhoitoyhdistys Keski-Suomelle ja UPM Metsälle. 

- Olofsforsin teloja on ollut meillä jo 1980-luvulta eli siitä saakka kun telat alkoivat tehdä tuloaan pyöräkoneisiin, joissa aiemmin käytettiin ketjuja, kertovat Metsä-Multian yrittäjäveljekset Kai ja Aki Laaja.  

Ensimmäiset CoverX -telat Metsä-Multian koneeseen laitettiin alle kesällä 2018.

- Olimme osaltamme mukana uuden ”superkantavan” mallin tuotekehitysvaiheessa. Annoimme niistä palautetta sekä kehitysideoita Metsätyölle, joka vei tiedon Olofsforsin tehtaalle. Sarjatuotannon alkaessa teloja alettiin käyttämään laajemmin hyvin erilaisissa olosuhteissa jolloin tietyt ominaisuudet vasta näyttävät toimivuutensa. Olofors onkin pystynyt reagoimaan telan kehittämiseen myös tuotantoon ottamisen jälkeen. Vuonna 2019 meille tuli isompi erä uusia Ponssen koneita ja niiden mukana runsaasti CoverX -teloja, sanoo Kai Laaja.

 Parin vuoden jälkeen Metsä- Multialla on erittäin hyvät käyttökokemukset CoverX -teloista:

- Meille on tullut 930 mm leveää telaa ja saatavilla olisi vieläkin leveämpiä versioita. CoverX on todella kantava tela kun mennään suokorjuille tai pehmeään maastoon, mitä alkaa olla suurin osa kohteista jatkuvien sateiden takia. Kun kunnon talvea ei ole alueellemme tullut niin viime lokakuusta on operoitu todella haastavissa korjuuolosuhteissa, missä oikeat telavalinnat ja kuljettajien ammattitaito ratkaisee. 

Vaikka valmistaja ei CoverX telaa talvikäyttöön suosittelekkaan niin Metsä-Multia ajoi edellistalvena teloilla hyvällä menestyksellä myös syvemmässä lumessa. 

- CoverX:n telalapun sisäpuolen kolmion mallinen profiili putsaa itsensä hyvin lumesta eikä niissä olosuhteissa ollut vaaraa että kantava tela rasittaa liikaa napoja tai telejä. Silloin jos lumen alla on vesikerros ja tulee kova pakkanen, lumi jäätyy telojen sisään kiinni eikä niissä olosuhteissa saa missään nimessä ajaa kantavilla teloilla. Asensimme talvella telat koneisiin niin että edessä oli ottavat telat ja takana kantavat, jolloin kantavat pääsivät lumessa kerran ajetulle raiteelle. Aina kun ajetaan lumessa millä tahansa teloilla niin kuljettajan pitää olla hereillä ettei voimansiirron vau- rioita pääse syntymään, muistuttaa Kai Laaja.      

telanet3.jpg

(kuva: Metsä-Multian Ponsse Buffalo AF kuormatraktorin takatelillä olevat kantavat CoverX -telat ovat vakuuttaneet kuljettaja Juha Karjalaisen ominaisuuksillaan. Koneen etutelillä on Olofsfors Kovax -mallin yleistelat.)

Tela kuljettajan mieleen

Metsä-Multian kuljettaja Juha Karjalainen on ajanut noin 1500 tuntia Ponsse Buffalo AF kuormatraktorilla, missä on takana kantavat CoverX -telat ja edessä Kovax -mallin yleistelat:

- Vaikka leveärakenteinen CoverX on todella kantava pehmeillä, niin se ei murra maata käännöksissä pyöreän ulkoreunansa ansiosta. Kun mennään rinnemaastoihin niin nastoilla varustettu CoverX on jopa yllättänyt hyvällä pidollaan. Ja leveästä kantavasta rakenteesta on hyötyä myös kesällä kuivissa olosuhteissa, kun tela ei syö maata silloin kun joudutaan ajamaan monta kertaa samaa ajouraa. Korjuujälki on siistiä ja kelpaa metsänomistajille mikä korostuu erityisesti harvennuksilla.

CoverX antaa rakenteensa ansiosta rengasta vasten hyvän pidon, vaikka tela olisi hieman löysälläkin. 

- Hyvillä sivuohjureilla varustettu tela ei myöskään yritä lähteä pois päältä käännöksissä. Se ei ole niin tarkka kireyden suhteen, mikä on varmasti konevalmistajienkin mieleen koska liian kireällä olevat telat rasittavat telejä, toteaa Karjalainen.

08.04.2020 19:11Koneosapalvelun toimitilojen laajennus Vilppulassa on valmistunut
08.04.2020 12:11Taimikoiden ja nuorten metsien hoidon työnjäljessä ei paranemisen merkkejä
08.04.2020 8:00Kamerat taustapeilien tilalle - onko se edes mahdollista? Kaikki mitä olet aina halunnut tietää MirrorCam-kamerajärjestelmästä
08.04.2020 6:20KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! uutislähetys - juontajana Helena Riihitupa
07.04.2020 16:00Dachserin kasvun keskiössä maantiekuljetukset
07.04.2020 12:30Toimiva ja kestävä JPRoller -suojaverho puutavaranostureihin
07.04.2020 11:19Kotkamillsin kartongeille Joutsenmerkki
07.04.2020 11:10Stora Enson eMetsässä on nyt lisää hyötytietoa metsänomistajille
07.04.2020 10:12Hyötyautot mielenkiintoinen osa Skodan 125-vuotista historiaa
07.04.2020 10:00Massaräätälöinnillä tehokkuutta puurakentamiseen

Siirry arkistoon »