Pehmeiden maiden CoverX -erikoistela sopii laajasti myös yleiskäyttöön

20.03.2020 14.04

telanet1.jpg

Olofsfors toi pari vuotta sitten markkinoille uuden CoverX -telan, mikä on suunniteltu erityisesti pehmeiköille ja turvemaille, mutta se soveltuu erinomaisesti myös yleistelaksi lumettomana aikana. 

(kuva yllä: Metsä-Multia Oy:llä on parin vuoden ajalta erittäin hyviä kokemuksia kantavista Olofsfors CoverX -teloista - niin pehmeissä suolosuhteissa kuin yleiskäytössäkin.)

CoverX on ns. suorakenkäinen tela, jolloin renkaan ja telakenkiä yhdistävän sivulenkkilinjan pyörintäsäteet ovat lähellä toisiaan. Tästä johtuen telakenkien maaliukuma on pieni jolloin maaperä säilyy hyvin ehjänä.

CoverX -telakengän muotoilussa on huomioitu sekä maapito että renkaan ja telan välinen pito. Maapito saavutetaan eritasomuotoiluilla telakengillä, ts. telakenkien pitkät sivut ovat ”reunarypytettyjä”, jolloin saavutetaan n. 30 mm korkea vetopinta. Sisätartunta on järeä ja prässätty jokaiseen telakenkään.

Lisäksi sisätartunta on kaareva ja mukailee renkaan pinnan muotoa, mikä edesauttaa osaltaan erikoispitkien sivuohjureiden lisäksi telan istuvuutta ja päällä pysymistä renkailla.

Hyviä kokemuksia CoverX -teloista

Vuonna 1977 perustettu Metsä-Multia Oy urakoi puuta lähes 50 metsäkoneella ja noin sadan henkilön voimalla Metsä Groupille, Versowoodille, Metsänhoitoyhdistys Keski-Suomelle ja UPM Metsälle. 

- Olofsforsin teloja on ollut meillä jo 1980-luvulta eli siitä saakka kun telat alkoivat tehdä tuloaan pyöräkoneisiin, joissa aiemmin käytettiin ketjuja, kertovat Metsä-Multian yrittäjäveljekset Kai ja Aki Laaja.  

Ensimmäiset CoverX -telat Metsä-Multian koneeseen laitettiin alle kesällä 2018.

- Olimme osaltamme mukana uuden ”superkantavan” mallin tuotekehitysvaiheessa. Annoimme niistä palautetta sekä kehitysideoita Metsätyölle, joka vei tiedon Olofsforsin tehtaalle. Sarjatuotannon alkaessa teloja alettiin käyttämään laajemmin hyvin erilaisissa olosuhteissa jolloin tietyt ominaisuudet vasta näyttävät toimivuutensa. Olofors onkin pystynyt reagoimaan telan kehittämiseen myös tuotantoon ottamisen jälkeen. Vuonna 2019 meille tuli isompi erä uusia Ponssen koneita ja niiden mukana runsaasti CoverX -teloja, sanoo Kai Laaja.

 Parin vuoden jälkeen Metsä- Multialla on erittäin hyvät käyttökokemukset CoverX -teloista:

- Meille on tullut 930 mm leveää telaa ja saatavilla olisi vieläkin leveämpiä versioita. CoverX on todella kantava tela kun mennään suokorjuille tai pehmeään maastoon, mitä alkaa olla suurin osa kohteista jatkuvien sateiden takia. Kun kunnon talvea ei ole alueellemme tullut niin viime lokakuusta on operoitu todella haastavissa korjuuolosuhteissa, missä oikeat telavalinnat ja kuljettajien ammattitaito ratkaisee. 

Vaikka valmistaja ei CoverX telaa talvikäyttöön suosittelekkaan niin Metsä-Multia ajoi edellistalvena teloilla hyvällä menestyksellä myös syvemmässä lumessa. 

- CoverX:n telalapun sisäpuolen kolmion mallinen profiili putsaa itsensä hyvin lumesta eikä niissä olosuhteissa ollut vaaraa että kantava tela rasittaa liikaa napoja tai telejä. Silloin jos lumen alla on vesikerros ja tulee kova pakkanen, lumi jäätyy telojen sisään kiinni eikä niissä olosuhteissa saa missään nimessä ajaa kantavilla teloilla. Asensimme talvella telat koneisiin niin että edessä oli ottavat telat ja takana kantavat, jolloin kantavat pääsivät lumessa kerran ajetulle raiteelle. Aina kun ajetaan lumessa millä tahansa teloilla niin kuljettajan pitää olla hereillä ettei voimansiirron vau- rioita pääse syntymään, muistuttaa Kai Laaja.      

telanet3.jpg

(kuva: Metsä-Multian Ponsse Buffalo AF kuormatraktorin takatelillä olevat kantavat CoverX -telat ovat vakuuttaneet kuljettaja Juha Karjalaisen ominaisuuksillaan. Koneen etutelillä on Olofsfors Kovax -mallin yleistelat.)

Tela kuljettajan mieleen

Metsä-Multian kuljettaja Juha Karjalainen on ajanut noin 1500 tuntia Ponsse Buffalo AF kuormatraktorilla, missä on takana kantavat CoverX -telat ja edessä Kovax -mallin yleistelat:

- Vaikka leveärakenteinen CoverX on todella kantava pehmeillä, niin se ei murra maata käännöksissä pyöreän ulkoreunansa ansiosta. Kun mennään rinnemaastoihin niin nastoilla varustettu CoverX on jopa yllättänyt hyvällä pidollaan. Ja leveästä kantavasta rakenteesta on hyötyä myös kesällä kuivissa olosuhteissa, kun tela ei syö maata silloin kun joudutaan ajamaan monta kertaa samaa ajouraa. Korjuujälki on siistiä ja kelpaa metsänomistajille mikä korostuu erityisesti harvennuksilla.

CoverX antaa rakenteensa ansiosta rengasta vasten hyvän pidon, vaikka tela olisi hieman löysälläkin. 

- Hyvillä sivuohjureilla varustettu tela ei myöskään yritä lähteä pois päältä käännöksissä. Se ei ole niin tarkka kireyden suhteen, mikä on varmasti konevalmistajienkin mieleen koska liian kireällä olevat telat rasittavat telejä, toteaa Karjalainen.

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »