Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16988772 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

8.4.2020 12:11Taimikoiden ja nuorten metsien hoidon työnjäljessä ei paranemisen merkkejäLue lisää »8.4.2020 8:00Kamerat taustapeilien tilalle - onko se edes mahdollista? Kaikki mitä olet aina halunnut tietää MirrorCam-kamerajärjestelmästäLue lisää »8.4.2020 6:20KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! uutislähetys - juontajana Helena RiihitupaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

8.4.2020 12:11Taimikoiden ja nuorten metsien hoidon työnjäljessä ei paranemisen merkkejäLue lisää »8.4.2020 8:00Kamerat taustapeilien tilalle - onko se edes mahdollista? Kaikki mitä olet aina halunnut tietää MirrorCam-kamerajärjestelmästäLue lisää »8.4.2020 6:20KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! uutislähetys - juontajana Helena RiihitupaLue lisää »

Stora Enso testaa itsenäisesti ajavaa kuorma-autoa

25.02.2020 9:05

uimauato1.jpg

Stora Enso on aloittanut automaattisesti ajavan kuorma-auton testikäytön tehdasalueellaan Joensuun Uimaharjussa. Ilman kuljettajaa liikkuvan ajoneuvon avulla selvitetään, paljonko automatisoiduilla kuljetuksilla voidaan vähentää päästöjä ja parantaa turvallisuutta.

”Me Stora Ensossa pyrimme hyödyntämään laaja-alaisesti digitalisaation mahdollisuuksia ja testaamaan uusia teknologisia ratkaisuja, joilla voidaan tehostaa toimintaa ja parantaa turvallisuutta. Automaattisesti ajavan kuorma-auton testikäytöllä saamme lisätietoa millaisia ympäristö- ja turvallisuushyötyjä sekä kustannussäästöjä uudenlaisella ajoneuvolla voidaan saavuttaa tehdaskuljetuksissamme”, sanoo Antti Suvinen, Stora Enso Metsän hankintajohtaja.

Ilman kuljettajaa liikennöivä ajoneuvo parantaa työturvallisuutta erityisesti hakekasojen ja varastojen läheisyydessä. Jatkokäytössä myös etävalvomoon siirtyvän kuljettajan työergonomia parantuu. Ajoneuvon reitin liikenneturvallisuus parantuu uusien turvalaitteiden kuten sensoreiden ja älykkäiden liikennevalojen avulla. Automaattisen kuorma-auton odotetaan pienentävän päästöjä automatiikan optimoidessa moottorinkäyntiä ja reittivalintaa. Vähentyvä polttoainekulutus tuo myös taloudellisia säästöjä. 

Stora Enson Uimaharjun tehdasalueella sahan ja sellutehtaan välillä liikennöivän automaattisen ajoneuvon suurin nopeus on 20 kilometriä tunnissa. Kuorma-auto kuljettaa päivittäin noin 15 hakekuormaa sahalta sellun tuotantoon noin 1,4 kilometrin matkan. Sahauksen sivutuotteena syntyvää haketta hyödynnetään raaka-aineena sellun valmistuksessa. Ajoneuvon testaus jatkuu vuoden 2020 loppuun saakka. Testeissä selvitetään myös Pohjois-Karjalan sääolosuhteiden vaikutusta automaattisesti ajavaan autoon ja sen apuna toimivaan liikenteenohjausjärjestelmään. 

”Kuten kaikessa toiminnassamme, myös uuden teknologian testauksessa turvallisuus on tärkeintä. Koekäytön alkuvaiheessa autossa on kuljettaja valvomassa testin sujumista ja testauksen edetessä auton kulkua valvotaan etäyhteydellä kulkuneuvon ulkopuolelta”, sanoo Antti Suvinen.

Automaattisesti ajavan auton testaus on Stora Enson ja hakekuljetuksia operoivan Mantsinen Groupin yhteishanke. Ajoneuvon älykkään ohjausjärjestelmän ja varustelun toimittaa Hiab, joka on kehittänyt järjestelmää yhdessä VTT:n kanssa. Turvallisuustyössä on mukana myös InnoTrafik ja VTT. Nokian Renkaat on mukana hankkeessa testaamassa Intuitu-sensoreilla varustettuja älyrenkaita.

Stora Enson Uimaharjun saha valmistaa mäntysahatavaraa. Samalla tehdasalueella sijaitseva Stora Enson Enocellin sellutehdas tuottaa liuko- ja havupuusellua muun muassa tekstiili- ja paperiteollisuuteen. Tehdasalueella työskentelee yhteensä noin 300 henkilöä.

08.04.2020 12:11Taimikoiden ja nuorten metsien hoidon työnjäljessä ei paranemisen merkkejä
08.04.2020 8:00Kamerat taustapeilien tilalle - onko se edes mahdollista? Kaikki mitä olet aina halunnut tietää MirrorCam-kamerajärjestelmästä
08.04.2020 6:20KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! uutislähetys - juontajana Helena Riihitupa
07.04.2020 16:00Dachserin kasvun keskiössä maantiekuljetukset
07.04.2020 12:30Toimiva ja kestävä JPRoller -suojaverho puutavaranostureihin
07.04.2020 11:19Kotkamillsin kartongeille Joutsenmerkki
07.04.2020 11:10Stora Enson eMetsässä on nyt lisää hyötytietoa metsänomistajille
07.04.2020 10:12Hyötyautot mielenkiintoinen osa Skodan 125-vuotista historiaa
07.04.2020 10:00Massaräätälöinnillä tehokkuutta puurakentamiseen
07.04.2020 9:45Tallink MyStar-matkustaja-autolautan tuotanto käyntiin Rauman telakalla

Siirry arkistoon »