Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16440818 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

17.2.2020 18:01UPM ottaa askeleen lähemmäs 2030-tavoitettaan vähentää CO2-päästöjään 65 prosenttiaLue lisää »17.2.2020 15:22Metsä Spring ja Valmet yhteistyöhön uudenlaisen puupohjaisen fossiilisia materiaaleja korvaavan tuotteen kehittämiseksiLue lisää »17.2.2020 10:11Uusi Land Rover Defender esittää omat stunttinsa tulevassa James Bond -elokuvassaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

17.2.2020 18:01UPM ottaa askeleen lähemmäs 2030-tavoitettaan vähentää CO2-päästöjään 65 prosenttiaLue lisää »17.2.2020 15:22Metsä Spring ja Valmet yhteistyöhön uudenlaisen puupohjaisen fossiilisia materiaaleja korvaavan tuotteen kehittämiseksiLue lisää »17.2.2020 10:11Uusi Land Rover Defender esittää omat stunttinsa tulevassa James Bond -elokuvassaLue lisää »

Scanialta uusi sivutunnistustoiminto

04.02.2020 10:11

Scania esittelee uuden sivutunnistustoiminnon, joka perustuu kahteen eri järjestelmään. Yhdessä järjestelmät auttavat estämään inhimillisistä virheistä johtuvia onnettomuuksia, joissa kuorma-auto törmää muihin tienkäyttäjiin.

Järjestelmät toimivat samanaikaisesti ja osin päällekkäin, vaikka niiden painopiste onkin erilainen. Jalankulkijat ja pyöräilijät hyötyvät eniten näistä lisäsilmistä, joita Scania antaa kuorma-autoilleen tutkan, tutka-anturien ja kameran muodossa.  

"Parannettu sivutunnistus liittyy Scanian tavoitteeseen parantaa suojattomien tienkäyttäjien turvallisuutta", kertoo Scanian kuorma-autotoimintojen varatoimitusjohtaja Alexander Vlaskamp. "Se auttaa suojaamaan etenkin sellaisia tienkäyttäjiä, joille pienikin osuma kuorma-autoon voi olla kohtalokas. Olen varma siitä, että jokainen kuorma-auton kuljettaja haluaisi hyödyntää tällaista tukijärjestelmää etenkin ruuhkaisissa ympäristöissä."

Sivutunnistus ja muut kehittyneet kuljettajien apujärjestelmät auttavat kuorma-auton kuljettajia valvomalla jatkuvasti ajoneuvon vierellä olevia kuolleita kulmia. Yleisimmässä onnettomuustyypissä vasemmanpuoleisella ohjauksella varustettu kuorma-auto kääntyy oikealle eikä huomaa vierellä ajavaa pyöräilijää. Jos vaaravyöhykkeellä on pyöräilijä (tai jalankulkija), järjestelmä varoittaa kuljettajaa A-pilarin valomerkillä ja äänellä. 

Kuolleen kulman varoituksen pääasiallinen tehtävä on varoittaa kuorma-auton kuljettajaa katveessa olevista autoista kaistaa vaihdettaessa, mutta se osaa varoittaa myös pyöräilijöistä ja jalankulkijoista. Suojattoman tienkäyttäjän törmäysvaroituksen päätehtävä taas on pyöräilijöiden havaitseminen, mutta se havaitsee myös jalankulkijat.
"Sivutunnistusjärjestelmän ja muiden kuljettajan tukijärjestelmien lisääminen Scania-kuorma-autoihin voi olla kirjaimellisesti elintärkeää", toteaa Vlaskamp. "Se paitsi auttaa säästämään ihmishenkiä, myös vähentää kuljettajien stressiä tiukoissa liikenneolosuhteissa, vaikka vastuu pysyykin kuljettajalla."

17.02.2020 18:01UPM ottaa askeleen lähemmäs 2030-tavoitettaan vähentää CO2-päästöjään 65 prosenttia
17.02.2020 15:22Metsä Spring ja Valmet yhteistyöhön uudenlaisen puupohjaisen fossiilisia materiaaleja korvaavan tuotteen kehittämiseksi
17.02.2020 10:11Uusi Land Rover Defender esittää omat stunttinsa tulevassa James Bond -elokuvassa
16.02.2020 17:13Work Cars tarjoaa hyötyajoneuvot asiakkaan erityistarpeisiin tehtynä
16.02.2020 12:11Strenx® -teräs on tärkeä osa Keslan laatua
16.02.2020 10:11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.700 tykkääjää - määrä kasvaa vahvaa tahtia!
15.02.2020 17:20Vihreästi Vaasassa - liikenteen päästöjä pienennetään uusilla teknologioilla
15.02.2020 11:00Suomi hakee EU:n rahoitustukea useille liikennehankkeille
14.02.2020 19:11Logset 8H GTE Hybrid harvesterin työnäytös Parkanossa torstaina 20.2.2020
14.02.2020 15:11Stora Enson uuden puusta rakennettavan pääkonttorin arkkitehtuurikilpailun osallistujat valittu

Siirry arkistoon »