Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18751990 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

7.8.2020 17:34KATSO TÄSTÄ 7.8. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »8.8.2020 14:30Ruokolahden Työkonepalvelu: Puunajo kasvanut leipälajiksi koneurakoinnin rinnalleLue lisää »8.8.2020 10:00LVM neuvottelee terveysturvallisuuden ohjeista joukkoliikenteeseenLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

7.8.2020 17:34KATSO TÄSTÄ 7.8. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »8.8.2020 14:30Ruokolahden Työkonepalvelu: Puunajo kasvanut leipälajiksi koneurakoinnin rinnalleLue lisää »8.8.2020 10:00LVM neuvottelee terveysturvallisuuden ohjeista joukkoliikenteeseenLue lisää »

Scanialta uusi sivutunnistustoiminto

04.02.2020 10:11

Scania esittelee uuden sivutunnistustoiminnon, joka perustuu kahteen eri järjestelmään. Yhdessä järjestelmät auttavat estämään inhimillisistä virheistä johtuvia onnettomuuksia, joissa kuorma-auto törmää muihin tienkäyttäjiin.

Järjestelmät toimivat samanaikaisesti ja osin päällekkäin, vaikka niiden painopiste onkin erilainen. Jalankulkijat ja pyöräilijät hyötyvät eniten näistä lisäsilmistä, joita Scania antaa kuorma-autoilleen tutkan, tutka-anturien ja kameran muodossa.  

"Parannettu sivutunnistus liittyy Scanian tavoitteeseen parantaa suojattomien tienkäyttäjien turvallisuutta", kertoo Scanian kuorma-autotoimintojen varatoimitusjohtaja Alexander Vlaskamp. "Se auttaa suojaamaan etenkin sellaisia tienkäyttäjiä, joille pienikin osuma kuorma-autoon voi olla kohtalokas. Olen varma siitä, että jokainen kuorma-auton kuljettaja haluaisi hyödyntää tällaista tukijärjestelmää etenkin ruuhkaisissa ympäristöissä."

Sivutunnistus ja muut kehittyneet kuljettajien apujärjestelmät auttavat kuorma-auton kuljettajia valvomalla jatkuvasti ajoneuvon vierellä olevia kuolleita kulmia. Yleisimmässä onnettomuustyypissä vasemmanpuoleisella ohjauksella varustettu kuorma-auto kääntyy oikealle eikä huomaa vierellä ajavaa pyöräilijää. Jos vaaravyöhykkeellä on pyöräilijä (tai jalankulkija), järjestelmä varoittaa kuljettajaa A-pilarin valomerkillä ja äänellä. 

Kuolleen kulman varoituksen pääasiallinen tehtävä on varoittaa kuorma-auton kuljettajaa katveessa olevista autoista kaistaa vaihdettaessa, mutta se osaa varoittaa myös pyöräilijöistä ja jalankulkijoista. Suojattoman tienkäyttäjän törmäysvaroituksen päätehtävä taas on pyöräilijöiden havaitseminen, mutta se havaitsee myös jalankulkijat.
"Sivutunnistusjärjestelmän ja muiden kuljettajan tukijärjestelmien lisääminen Scania-kuorma-autoihin voi olla kirjaimellisesti elintärkeää", toteaa Vlaskamp. "Se paitsi auttaa säästämään ihmishenkiä, myös vähentää kuljettajien stressiä tiukoissa liikenneolosuhteissa, vaikka vastuu pysyykin kuljettajalla."

07.08.2020 17:34KATSO TÄSTÄ 7.8. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
08.08.2020 14:30Ruokolahden Työkonepalvelu: Puunajo kasvanut leipälajiksi koneurakoinnin rinnalle
08.08.2020 10:00LVM neuvottelee terveysturvallisuuden ohjeista joukkoliikenteeseen
06.08.2020 10:05Itärajan läpivalaisutekniikkaan merkittävä päivitys
06.08.2020 9:09Nimitysuutinen MAN Truck&Bus Finland
05.08.2020 11:22Maaston kosteusolosuhteita kuvaava kartta-aineisto auttaa kosteiden alueiden löytämistä puunkorjuun suunnittelussa
04.08.2020 15:44Hyväkuntoinen yksityistie parantaa metsäsi arvoa
04.08.2020 10:00Vasaralakkamaali pitää pintansa
04.08.2020 8:45LVM: Raskaan liikenteen ammattipätevyyskoulutukseen vaatimuksiin tarkennuksia
03.08.2020 14:24Hyötyajoneuvojen rekisteröinnit romahtivat vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla koko Euroopassa

Siirry arkistoon »