Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18264639 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

3.7.2020 23:55KATSO 3.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »3.7.2020 13:42Kiitosimeon Oy: Arto Juosila hallituksen puheenjohtajaksiLue lisää »3.7.2020 13:00Lietoon avattu raskaan liikenteen kaasutankkausasemaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

3.7.2020 23:55KATSO 3.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »3.7.2020 13:42Kiitosimeon Oy: Arto Juosila hallituksen puheenjohtajaksiLue lisää »3.7.2020 13:00Lietoon avattu raskaan liikenteen kaasutankkausasemaLue lisää »

Suomalainen vetolaitevalmistaja TAV kasvaa ja kansainvälistyy

28.01.2020 11:54

tav1.jpg

Ylöjärveläisen M. Korte Oy:n korkealaatuiset, vaativiin käyttöolosuhteisiin tarkoitetut TAV-vetolaitteitteet ja vetopalkit valmistetaan kotimaisin voimin ammattikäyttäjien tarpeisiin. Vuosi 2020 tuo Avainlipputuote-merkinnällä varustettuun vetolaitemallistoon uusia vaihtoehtoja, millä haetaan tukevaa jalansijaa nykyistä laajemmilta markkinoilta.    

(kuva yllä: TAV -vetolaitteiden vienti on hyvässä kasvussa. Markkinointityötä tehdään mm. osallistumalla alan näyttelyihin eri markkina-alueilla.)

M. Korte Oy on jo vuosien ajan rakentanut TAV-vetokytkimien ja vetolaitteiden myyntiverkostoa Baltiassa, Venäjällä ja Itä-Euroopan maissa. 

- Joidenkin mukaan käynnistimme vientikaupan vaikeimman kautta, mikä pitää osin paikkansakin, sanoo M. Korte Oy:n myyntipäällikkö Jarkko Schroderus.

Toimintavarmat, monipuolisiin käyttötarkoituksiin soveltuvat TAV-vetolaitteet ovat saaneet hyvän vastaan oton maamme rajojen ulkopuolella. Schroderuksen mukaan markkinat ovat haastavat ja kilpailu on kovaa, mutta suomalaisena valmistajana TAV:lla on muutama väkevä valttikortti hallussaan.

- Meillä on markkinoiden paras kokemus raskaille massoille ja haastaviin olosuhteisiin tarkoitetuista vetolaitteista. Lisäksi vetolaitteille on tarvittavat hyväksynnät valmiina, ilmoittaa Schroderus. 

Baltian ja Itä-Euroopan ohella markkinoita on tunnusteltu myös Venäjällä ja Valko-Venäjällä. 

- Venäjällä asiakkaina ovat pääsääntöisesti päällerakentajat. Valko-Venäjällä on myös vahvaa autovalmistusosaamista ja olemme käyneet rakentavia neuvotteluja muun muassa MAZ kuorma-autotehtaan kanssa. Jälleenmyyntiä rakennetaan laajemmaltikin sekä päällerakentajien ja valmistajien puolelle, Schroderus kertoo.

tav2.jpg

(kuva: TAV -vetokita Valko-Venäläisessä puutavara-autossa.)

Kulttuurierot haasteena

CTL:n eli määrämittaan sahatun raakapuun yleistymisen myötä täysperävaunuyhdistelmien kysyntä on kasvanut tasaisesti lähes kaikkialla Euroopassa. Suomalaiset valmistajat ovatkin vahvalla osaamisellaan ja panostuksellaan vahvasti mukana alan markkinoilla. 

- Suomalaista osaamista arvostetaan laajalti ja korkeasta laadusta ollaan nyt myös valmiita maksamaan, Schrodeus toteaa. 

Suomessa ja muissa pohjoismaissa karkeasti arvioituna 90 prosenttia vetolaitteista on servo- ohjattuja. Itä-Euroopassa ja Venäjällä kalusto on vieläkin pääsääntöisesti manuaalikäyttöistä. 

- Haasteita on mutta sitä kautta myös mahdollisuuksia. Monet kuljetusyritykset vierastavat kaik- kia ylimääräisiä sähkö- ja paineilmalaitteita, ja vielä useamman yrityksen omistajat eivät suoraan sanottuna ole edes kiinnostuneita automatiikasta. Ei ehkä ole omakohtaista kuljettajataustaa, joten automatiikan tarjoamia etuja ei välttämättä osata tai haluta ymmärtää, Schroderus toteaa.

tav3.jpg(kuva: - TAV on mukana ensi syksynä IAA 2020 hyötyautonäyttelyssä Hannoverissa, ilmoittaa M. Korte Oy:n Jarkko Schroderus.)

Positiiviset kasvunäkymät

TAV on kokeillut Latviassa muutaman, useammalla puutavara-autolla urakoivan kuljetusyrityksen kanssa TAV-servokitaa. 

- Sillä menestyksellä että jatkossa heidän kaikkiin autoihin on tarkoitus tulla suomalaiset TAV50 servolaitteet, sanoo Schroderus.

Baltian, Itä-Euroopan ja Venäjän rinnalla TAV vetolaitteita on tarkoitus tarjota myös Ruotsin ja Norjan sekä Keski-Euroopan markkinoilla:

- Pohjoismaiden osalta se tarkoittaa uuden 57 mm kitamalliston kehittämistä. 

TAV on vahvalla panostuksella ensi syksynä Saksan Hannoverissa järjestettävällä IAA 2020 hyötyautonäyttelyssä. 

- Olemme nyt ensimmäistä kertaa mukana näin suurilla mes- suilla ja siellä esittelemme laajan ja vahvasti kehittyneen, kaikkien Euroopan maiden mittoihin ja vaatimuksiin sopivan vetolaitemalliston. Meillä on vahvat kasvunäkymät ja myynnilliset odotukset vuodelle 2020, Schroderus sanoo lopuksi.

03.07.2020 23:55KATSO 3.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
03.07.2020 13:42Kiitosimeon Oy: Arto Juosila hallituksen puheenjohtajaksi
03.07.2020 13:00Lietoon avattu raskaan liikenteen kaasutankkausasema
02.07.2020 9:11Nokian Renkaat: Älyrenkaat tuotteistetaan viidessä vuodessa
02.07.2020 8:49Teollisuustuotannon arvo nousi 93 miljardiin euroon
01.07.2020 12:41Kotimaiselle kuppikartongille teollisen kompostoitavuuden sertifikaatit
01.07.2020 12:22Autokaupassa elpymisen merkkejä
01.07.2020 10:01Enemmän kokoja, tehokkaampaa urakointia - Nokian Ground King -rengasperhe laajenee
01.07.2020 9:00Koneosapalvelun metsäkoneiden purkuosien valikoima nyt netissä
30.06.2020 10:34Stage V -päästörajat tänään osittain voimaan - tekniikan muuttumisesta suuria kustannuksia

Siirry arkistoon »