Suomalainen vetolaitevalmistaja TAV kasvaa ja kansainvälistyy28.01.2020 11.54
Ylöjärveläisen M. Korte Oy:n korkealaatuiset, vaativiin käyttöolosuhteisiin tarkoitetut TAV-vetolaitteitteet ja vetopalkit valmistetaan kotimaisin voimin ammattikäyttäjien tarpeisiin. Vuosi 2020 tuo Avainlipputuote-merkinnällä varustettuun vetolaitemallistoon uusia vaihtoehtoja, millä haetaan tukevaa jalansijaa nykyistä laajemmilta markkinoilta. (kuva yllä: TAV -vetolaitteiden vienti on hyvässä kasvussa. Markkinointityötä tehdään mm. osallistumalla alan näyttelyihin eri markkina-alueilla.) M. Korte Oy on jo vuosien ajan rakentanut TAV-vetokytkimien ja vetolaitteiden myyntiverkostoa Baltiassa, Venäjällä ja Itä-Euroopan maissa. - Joidenkin mukaan käynnistimme vientikaupan vaikeimman kautta, mikä pitää osin paikkansakin, sanoo M. Korte Oy:n myyntipäällikkö Jarkko Schroderus. Toimintavarmat, monipuolisiin käyttötarkoituksiin soveltuvat TAV-vetolaitteet ovat saaneet hyvän vastaan oton maamme rajojen ulkopuolella. Schroderuksen mukaan markkinat ovat haastavat ja kilpailu on kovaa, mutta suomalaisena valmistajana TAV:lla on muutama väkevä valttikortti hallussaan. - Meillä on markkinoiden paras kokemus raskaille massoille ja haastaviin olosuhteisiin tarkoitetuista vetolaitteista. Lisäksi vetolaitteille on tarvittavat hyväksynnät valmiina, ilmoittaa Schroderus. Baltian ja Itä-Euroopan ohella markkinoita on tunnusteltu myös Venäjällä ja Valko-Venäjällä. - Venäjällä asiakkaina ovat pääsääntöisesti päällerakentajat. Valko-Venäjällä on myös vahvaa autovalmistusosaamista ja olemme käyneet rakentavia neuvotteluja muun muassa MAZ kuorma-autotehtaan kanssa. Jälleenmyyntiä rakennetaan laajemmaltikin sekä päällerakentajien ja valmistajien puolelle, Schroderus kertoo. (kuva: TAV -vetokita Valko-Venäläisessä puutavara-autossa.) Kulttuurierot haasteena CTL:n eli määrämittaan sahatun raakapuun yleistymisen myötä täysperävaunuyhdistelmien kysyntä on kasvanut tasaisesti lähes kaikkialla Euroopassa. Suomalaiset valmistajat ovatkin vahvalla osaamisellaan ja panostuksellaan vahvasti mukana alan markkinoilla. - Suomalaista osaamista arvostetaan laajalti ja korkeasta laadusta ollaan nyt myös valmiita maksamaan, Schrodeus toteaa. Suomessa ja muissa pohjoismaissa karkeasti arvioituna 90 prosenttia vetolaitteista on servo- ohjattuja. Itä-Euroopassa ja Venäjällä kalusto on vieläkin pääsääntöisesti manuaalikäyttöistä. - Haasteita on mutta sitä kautta myös mahdollisuuksia. Monet kuljetusyritykset vierastavat kaik- kia ylimääräisiä sähkö- ja paineilmalaitteita, ja vielä useamman yrityksen omistajat eivät suoraan sanottuna ole edes kiinnostuneita automatiikasta. Ei ehkä ole omakohtaista kuljettajataustaa, joten automatiikan tarjoamia etuja ei välttämättä osata tai haluta ymmärtää, Schroderus toteaa. (kuva: - TAV on mukana ensi syksynä IAA 2020 hyötyautonäyttelyssä Hannoverissa, ilmoittaa M. Korte Oy:n Jarkko Schroderus.) Positiiviset kasvunäkymät TAV on kokeillut Latviassa muutaman, useammalla puutavara-autolla urakoivan kuljetusyrityksen kanssa TAV-servokitaa. - Sillä menestyksellä että jatkossa heidän kaikkiin autoihin on tarkoitus tulla suomalaiset TAV50 servolaitteet, sanoo Schroderus. Baltian, Itä-Euroopan ja Venäjän rinnalla TAV vetolaitteita on tarkoitus tarjota myös Ruotsin ja Norjan sekä Keski-Euroopan markkinoilla: - Pohjoismaiden osalta se tarkoittaa uuden 57 mm kitamalliston kehittämistä. TAV on vahvalla panostuksella ensi syksynä Saksan Hannoverissa järjestettävällä IAA 2020 hyötyautonäyttelyssä. - Olemme nyt ensimmäistä kertaa mukana näin suurilla mes- suilla ja siellä esittelemme laajan ja vahvasti kehittyneen, kaikkien Euroopan maiden mittoihin ja vaatimuksiin sopivan vetolaitemalliston. Meillä on vahvat kasvunäkymät ja myynnilliset odotukset vuodelle 2020, Schroderus sanoo lopuksi. |