Suomalainen vetolaitevalmistaja TAV kasvaa ja kansainvälistyy28.01.2020 11:54
Ylöjärveläisen M. Korte Oy:n korkealaatuiset, vaativiin käyttöolosuhteisiin tarkoitetut TAV-vetolaitteitteet ja vetopalkit valmistetaan kotimaisin voimin ammattikäyttäjien tarpeisiin. Vuosi 2020 tuo Avainlipputuote-merkinnällä varustettuun vetolaitemallistoon uusia vaihtoehtoja, millä haetaan tukevaa jalansijaa nykyistä laajemmilta markkinoilta. (kuva yllä: TAV -vetolaitteiden vienti on hyvässä kasvussa. Markkinointityötä tehdään mm. osallistumalla alan näyttelyihin eri markkina-alueilla.) M. Korte Oy on jo vuosien ajan rakentanut TAV-vetokytkimien ja vetolaitteiden myyntiverkostoa Baltiassa, Venäjällä ja Itä-Euroopan maissa. - Joidenkin mukaan käynnistimme vientikaupan vaikeimman kautta, mikä pitää osin paikkansakin, sanoo M. Korte Oy:n myyntipäällikkö Jarkko Schroderus. Toimintavarmat, monipuolisiin käyttötarkoituksiin soveltuvat TAV-vetolaitteet ovat saaneet hyvän vastaan oton maamme rajojen ulkopuolella. Schroderuksen mukaan markkinat ovat haastavat ja kilpailu on kovaa, mutta suomalaisena valmistajana TAV:lla on muutama väkevä valttikortti hallussaan. - Meillä on markkinoiden paras kokemus raskaille massoille ja haastaviin olosuhteisiin tarkoitetuista vetolaitteista. Lisäksi vetolaitteille on tarvittavat hyväksynnät valmiina, ilmoittaa Schroderus. Baltian ja Itä-Euroopan ohella markkinoita on tunnusteltu myös Venäjällä ja Valko-Venäjällä. - Venäjällä asiakkaina ovat pääsääntöisesti päällerakentajat. Valko-Venäjällä on myös vahvaa autovalmistusosaamista ja olemme käyneet rakentavia neuvotteluja muun muassa MAZ kuorma-autotehtaan kanssa. Jälleenmyyntiä rakennetaan laajemmaltikin sekä päällerakentajien ja valmistajien puolelle, Schroderus kertoo. (kuva: TAV -vetokita Valko-Venäläisessä puutavara-autossa.) Kulttuurierot haasteena CTL:n eli määrämittaan sahatun raakapuun yleistymisen myötä täysperävaunuyhdistelmien kysyntä on kasvanut tasaisesti lähes kaikkialla Euroopassa. Suomalaiset valmistajat ovatkin vahvalla osaamisellaan ja panostuksellaan vahvasti mukana alan markkinoilla. - Suomalaista osaamista arvostetaan laajalti ja korkeasta laadusta ollaan nyt myös valmiita maksamaan, Schrodeus toteaa. Suomessa ja muissa pohjoismaissa karkeasti arvioituna 90 prosenttia vetolaitteista on servo- ohjattuja. Itä-Euroopassa ja Venäjällä kalusto on vieläkin pääsääntöisesti manuaalikäyttöistä. - Haasteita on mutta sitä kautta myös mahdollisuuksia. Monet kuljetusyritykset vierastavat kaik- kia ylimääräisiä sähkö- ja paineilmalaitteita, ja vielä useamman yrityksen omistajat eivät suoraan sanottuna ole edes kiinnostuneita automatiikasta. Ei ehkä ole omakohtaista kuljettajataustaa, joten automatiikan tarjoamia etuja ei välttämättä osata tai haluta ymmärtää, Schroderus toteaa.
Positiiviset kasvunäkymät TAV on kokeillut Latviassa muutaman, useammalla puutavara-autolla urakoivan kuljetusyrityksen kanssa TAV-servokitaa. - Sillä menestyksellä että jatkossa heidän kaikkiin autoihin on tarkoitus tulla suomalaiset TAV50 servolaitteet, sanoo Schroderus. Baltian, Itä-Euroopan ja Venäjän rinnalla TAV vetolaitteita on tarkoitus tarjota myös Ruotsin ja Norjan sekä Keski-Euroopan markkinoilla: - Pohjoismaiden osalta se tarkoittaa uuden 57 mm kitamalliston kehittämistä. TAV on vahvalla panostuksella ensi syksynä Saksan Hannoverissa järjestettävällä IAA 2020 hyötyautonäyttelyssä. - Olemme nyt ensimmäistä kertaa mukana näin suurilla mes- suilla ja siellä esittelemme laajan ja vahvasti kehittyneen, kaikkien Euroopan maiden mittoihin ja vaatimuksiin sopivan vetolaitemalliston. Meillä on vahvat kasvunäkymät ja myynnilliset odotukset vuodelle 2020, Schroderus sanoo lopuksi. |