Kuljetusten vastuullisuuden arviointi vaikeaa

27.01.2020 9.03

TRAFICOM.png

Tieliikenteen kuljetusten tilaajat katsovat, että vastuullisuuden merkitys kasvaa tulevaisuudessa kuljetuspalveluiden hankinnoissa, mutta samalla vastuullisuuden arviointi todettiin haasteelliseksi.

Kuljetuspalveluiden vastuullisuuden tärkeimpänä hyötynä nähdään toimintavarmuuden ja kuljetusten laadun varmistaminen. Tuore Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tutkimus Vastuullisuuden nykytila tiekuljetushankinnoissa tarkastelee, miten vastuullisuuden taloudellista, sosiaalista ja ympäristönäkökulmaa huomioidaan kuljetuspalveluiden hankinnoissa.

Kuljetusyritysten asiakkaiden näkökulmasta tehdyn tutkimuksen mukaan kuljetusten vastuullisuutta huomioidaan tulevaisuudessa nykyistä enemmän. Kuljetusyritysten asiakkaista 91% kertoi huomioivansa vastuullisuusnäkökulmia kuljetuksissa melko paljon tai enemmän, mutta vastuullisuuden eri osa-alueiden huomioimisessa on kuitenkin eroja.

Kuljetusten tilaajista 60 % piti kuitenkin kuljetuspalveluiden vastuullisuuden arviointia haasteellisena. Myös vastuullisten palveluiden korkeampi hinta ja kuljetusalan verkostoitunut toiminta koettiin haasteeksi (30% vastaajista).

”Tutkimus toimii eräänlaisena avauksena tiekuljetusten vastuullisuuden edistämiseen hankintojen osalta. On tärkeää tunnistaa, mikä on tämän hetkinen tilanne ja siltä pohjalta pohtia, millä keinoin vastuullisia hankintoja voidaan tukea ja edistää”, kertoo tutkimuksen ohjaajana toiminut Traficomin asiantuntija Enni Lehtinen.

”Kuljetusten tilaajille ei ole helposti saatavilla olevaa koottua tietoa siitä, mitä kaikkea vastuullisen tilaajan tulisi kuljetuspalveluiden hankinnoissa huomioida”, toteaa Lehtinen. Tutkimuksen pohjalta voidaan kuitenkin sanoa, että vastuullinen kuljetuspalvelun hankinta huomioi sekä taloudellisia, sosiaalisia että ympäristönäkökulmia.”

Mitä on vastuullisuus tieliikenteessä?

Yleisesti vastuullisuudesta ja yritysvastuusta puhuttaessa tarkoitetaan, että tehdään omaehtoisesti enemmän kuin lainsäädäntö edellyttää.  Tiekuljetusalalla vastuullisuudesta puhutaan kuitenkin vielä paljon lainsäädännön noudattamisena.

Vastuullisuusmallin perustana on lainsäädännön ylittävä vastuullisuus, järjestelmällinen johtaminen ja jatkuva parantaminen. Järjestelmällinen johtaminen auttaa huolehtimaan myös lakisääteisistä velvoitteista.

Tiekuljetusyritysten vastuullisuusmalli on Traficomin yhdessä kuljetusalan ja sen sidosryhmien kanssa kehittämä määritelmä sille, mitä vastuullisuus on tiekuljetustoiminnassa. www.traficom.fi/fi/vastuullisuusmalli 

Vastuullisuusmallin avulla kuljetusten tilaaja voi tunnistaa vastuulliset kuljetuspalvelun tuottajat ja ulottaa vastuullisuusajattelun myös kuljetuksiin. https://www.traficom.fi/fi/vastuullisuusmalli-kuljetusten-tilaajille 

Vastuullisuuden nykytila tiekuljetushankinnoissa -tutkimus

Vastuullisuuden nykytila tiekuljetushankinnoissa -tutkimuksen on julkaistu Traficomin verkkosivuilla (pdf) Tutkimuksen on tehnyt opinnäytetyönä Hanna Lammintaus Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta. Osana tutkimusta toteutettiin tavarankuljetusten tilaajille suunnattu kysely, joka lähetettiin kaupan ja valmistavan teollisuuden alan yrityksille, joiden liikevaihto on yli 1 milj. euroa. Kyselyyn vastasi 270 yritysten edustajaa, joista 60%:lla oli käytössä sertifioitu johtamisjärjestelmä.

Nyt valmistunut tutkimus jatkoa vuonna 2017 tehdylle tutkimukselle,jossa vastuullisuuden nykytilaa tarkasteltiin tiekuljetusyritysten näkökulmasta. Sen perusteella vastuullisen toiminnan kehittämisen merkittävimpinä haasteina kuljetusyrityksissä koettiin alan kova kilpailutilanne, se ettei vastuullisuus saa tarpeeksi huomiota asiakkailta sekä taloudellisten resurssien riittämättömyys. Koska vastuullisuuden merkitys kuljetusyritysten asiakkaiden keskuudessa kasvaa, uskottiin vastuullisuusajattelun ulottuvan tulevaisuudessa aiempaa enemmän myös kuljetuspalveluiden hankintoihin.

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »