Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16537616 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

26.2.2020 18:23Jere Haavisto siirtää MM-avauksensa ValkenswaardiinLue lisää »26.2.2020 13:28Valmet toimittaa viiraosauusinnan viimeisen vaiheen Stora Enson Skoghallin tehtaalle RuotsiinLue lisää »26.2.2020 12:00Volvo lanseeraa raskaan pystyhyttikuorma-autojen mallistonLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

26.2.2020 18:23Jere Haavisto siirtää MM-avauksensa ValkenswaardiinLue lisää »26.2.2020 13:28Valmet toimittaa viiraosauusinnan viimeisen vaiheen Stora Enson Skoghallin tehtaalle RuotsiinLue lisää »26.2.2020 12:00Volvo lanseeraa raskaan pystyhyttikuorma-autojen mallistonLue lisää »

Forest Vihavainen Ky, Mäntyharju: Metsäkoneurakointia puolen vuosisadan kokemuksella

26.01.2020 15:50

vihanet1.jpg

Forest Vihavainen Ky Mäntyharjulta on pitkän linjan metsäurakointiyritys, jonka juuret juontaa aina 1950-luvun puolelle. Tänä päivänä operoidaan laajalla modernilla konekalustolla toimintoja jatkuvasti kehittäen.

(kuva yllä: Forest Vihavainen Ky Mäntyharjulta urakoita puuta kuudella koneketjulla Stora Ensolle. Kuvassa 8-pyöräinen pitkäpuominen John Deere 1170G -harvesteri varustettuna H414 -kouralla ja IBC-kärkiohjauksella tekee puuta Heinolan puolella.)

Raimo Vihavainen aloitti puunajon 50-luvun puolella traktoreilla ja ensimmäinen kuormaa kantava kone, Valmet LM 865 hankittiin vuonna 1968. Puuta urakoitiin Kymi Yhtiölle ja Tehdaspuulle, joiden kanssa yhteistyö jatkui pitkään. Ensimmäinen harvesteri oli vuonna 1984 Metsätyöltä ostettu Kockums 84-35 varustettuna Lakon kouralla. Siihen aikaan puut tienvarteen ajettiin Lokomo 910 ja 909 Turbolla, Kockums 845:lla ja Valmet 862K:lla. Toinen moto tuli taloon vuonna 1988; kyseessä oli viimeisiä Marttiinin valmistamia häntämotoja. 

vihanet2.jpg

(kuva: Forest Vihavaisella on pitkä historia metsäkoneurakoinnissa; kuvassa yrittäjäveljekset Ari (vas.) ja Tomi Vihavainen vuonna 1972 uutena hankitun Valmet 880K kuormatraktorin vierellä, mikä odottaa entisöintiä.)

- Vuonna 1991 metsäkoneissa kääntyi uusi lehti kun hankimme todellisen tehdasvalmiin Lokomo 990 -harvesterin. Sen toimintavarmuus nousi aivan uudelle tasolle aiempiin motoihin verrattuna, mikä yhdessä koneen tehokkuuden kanssa mahdollisti suuret tuotosmäärät. Ensimmäisen vuoden aikana siihen ei taidettu tehdä yhtään mitään remonttia, mikä oli siihen aikaan ennenkuulumatonta. Ja vaikka elettiin syvimmän laman aikoja niin pääsimme tekemään yhtiön tiloja joten töitä riitti ihan hyvin paljolti tehokkaan Lokomon ansiosta, muistelevat Forest Vihavaisen yrittäjäveljekset Arto ja Tomi, jotka aloittelivat metsäkonehommat siitä lähtien kun jalat ylettyivät polkimille. Vuonna 1995 veljekset ostivat isänsä yrityksen kolme koneketjua ja siirtyivät yrittäjiksi.

Toiminta laajentuu

Vuonna 1996, samoihin aikoihin kun Tehdaspuu muuttui UPM:ksi, Vihavaiset lähtivät urakoimaan yhdellä ketjulla Hämeeseen ja vuonna 2002 perustettiin tytäryhtiö ATT-Forest Oy yhdessä koneenkuljettajana toimineen Timo Niemisen kanssa, joka toimii tänä päivänä ATT-Forestin toimitusjohtajana vastaten operoinnista Metsä Groupille.

- Forest Vihavainen aloitti urakoinnin myös Stora Ensolle vuonna 2007 samalla kun puuta tehtiin vielä UPM:lle vuoteen 2014 saakka eli yhteistyö jatkui lähes 50 vuoden ajan. Stora Enson kanssa tekeminen kehittyi hyvää tahtia ja vuodesta 2010 olemme toimineet heidän Tähtiyrittäjänä Mäntyharju-Pertunmaa-Sysmä-Asikkala-Heinola alueella. 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä olimme mukana myös energiapuupuolella kahdella John Deeren paalaimella ja lisäksi tehtiin kannonnostoa kahdella kaivukoneella sekä koneellista istutusta. Nykyään keskitymme pyöreään puuhun; tällä hetkellä meillä on kuusi omaa koneketjua ja lisäksi puolenkymmentä aliurakoitsijaa, joiden kanssa puuta korjataan noin 650 000 mottia vuodessa, missä on mukana ATT-Forestkin, kertovat veljekset.

vihanet4.jpg

(kuva: John Deeren jatkuva tuotekehitys ja uusien innovaatioiden markkinoille tuominen on yksi tärkeä syy vahvassa merkkiuskollisuudessa; vuosien aikana Forest Vihavainen on ollut mukana myös erilaisissa testiprojekteissa. Kuvassa yrityksen pitkätelinen John Deere 1010G -kuormatraktori leveällä kuormatraktorilla ja IBC-kärkiohjauksella.)

Vihreä väri sopii metsään

Forest Vihavaisen pitkä yhteistyö John Deeren kanssa juontaa jo vuosikymmenten taakse. 

- Nykyinen kalustomme on hyvin vihreää eli käytössä on harvesteripuolella kolme 8-pyöräistä John Deere 1170G:tä sekä 6-pyöräiset 1270G ja 1170E ja yksi Ponsse ScorpionKing. Ajokonekaluston muodostaa kaksi John Deere 1210G:tä, 1210E, 1010G, 1010E ja 1110D. Koneet kulkevat leimikolta toiselle kahdella ritiläautolla, listaa Tomi Vihavainen kalustoa.

Kaupat John Deereistä on tehty pitkään Kaakkois-Suomen myyntipäällikkö Jussi Mustosen kanssa. - Eiköhän me Jussin kanssa saada yhteensä sadan koneen kaupat käteltyä ennen kuin alamme olemaan eläkeiässä, naurahtaa Ari Vihavainen.

vihanet3.jpg(kuva: Forest Vihavaisen kuljettaja Raimo Virta on toiminut 40 vuotta metsäalla; ensin 11 vuotta metsurina ja sen jälkeen 29 vuotta koneenkuljettajana: - Harvesterin IBC-kärkiohjaus on loistava tekninen innovaatio.)

Teknologia kehittyy oikeaan suuntaan

John Deeren jatkuva tuotekehitys ja uusien innovaatioiden markkinoille tuominen on yksi tärkeä syy vahvassa merkkiuskollisuudessa; vuosien aikana Forest Vihavainen on ollut mukana myös erilaisissa testiprojekteissa.

- Esimerkiksi IBC-kärkiohjaus on aivan loistava keksintö. Meille niitä alkoi tulla ajokoneisiin vuodesta 2016 lähtien ja kyseisen teknologian tuomisessa pusikkoon on ollut todella paljon järkeä. IBC:n käyttöön tottuu todella nopeasti eikä siitä kuljettajat halua luopua. Myös harvestereissa se on osoittanut erinomaisuutensa samoin kuin uusi TimberMatic Kartat -sovellus, minkä saa myös jälkiasenteisena vanhempiin koneisiin, kertovat veljekset jotka ajavat edelleen itsekin paljon koneilla.

vihanet5.jpg

(kuva: Forest Vihavaisen kuljettaja Juha Ojalehto on ajanut kuormatraktoria 1980-luvun puolivälistä saakka: - Koneet ovat jatkuvasti kehittyneet tehokkaammiksi ja kuljettajaystävällisemmiksi.)

Huolto- ja varaosapalvelut avainasemassa

Urakoinnissa erittäin paljon ratkaisee hyvien koneiden lisäksi myös toimivat varaosa- ja huoltopalvelut, joista John Deere Forestry saa Vihavaisilta kehuja:

- Alueellamme on kolme hyvin asiansa hoitavaa huoltopistettä eli John Deeren Taavetin piste, Mikkelin Forest Huolto ja Nastolan Forest huolto, joissa palvelu pelaa ja varaosat löytyy nopeasti.

26.02.2020 18:23Jere Haavisto siirtää MM-avauksensa Valkenswaardiin
26.02.2020 13:28Valmet toimittaa viiraosauusinnan viimeisen vaiheen Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
26.02.2020 12:00Volvo lanseeraa raskaan pystyhyttikuorma-autojen malliston
25.02.2020 9:05Stora Enso testaa itsenäisesti ajavaa kuorma-autoa
24.02.2020 17:11Komatsu Forestin valokuvauskilpailun tammikuun voittaja on valittu
24.02.2020 15:45Asetusluonnos metsien tuhkalannoituksesta lausuntokierrokselle
24.02.2020 11:35Tunnista kemikaalivuodot ja reagoi ajoissa - turvaa vuotovahdilla
24.02.2020 7:00Sopu mekaanisen metsäteollisuuden sekä puusepänteollisuuden työehdoista - tehtaiden käyntiaika pysyy ennallaan ja tuotannon joustavuus lisääntyy
23.02.2020 13:00Hakevuori suojaa metsäenergiakoneensa tulipalolta
23.02.2020 9:00Liikenteen tilastointi keskitetään Tilastokeskukseen

Siirry arkistoon »