Komatsu metsäkoneiden edistykselliset 2020 Stage V -moottorit

13.01.2020 18.11

Service_LED_lamp.jpg

Komatsu Forestin Timo Järvenpään vastuulla on tietää Komatsu -metsäkoneiden moottoriteknologiasta, olla selvillä siitä, kuinka AGCO Power -voimanlähteet selviytyvät metsässä, ja antaa vinkkejä kollegoiden suuntaan, jos johonkin kohtaan tarvitaan kehitystyötä.

Viimeksi www.komatsuforest.fi kotisivuilla pari vuotta sitten Timo oli huolissaan AdBlue-liuoksen epäpuhtauksien aiheuttamista häiriöistä ja muistutti urealiuoksen tankkaajia huolellisuuden merkityksestä. 

Uusien Stage V -ympäristötason moottoreiden myötä AdBluen tankkaaminen maasto-olosuhteissa muuttui helpommaksi. Saatiin paljon muutakin, Timo liputtaa usean uuden Stage V -sukupolven ominaisuuden puolesta:

”Nyt venttiilien välykset säätyvät hydraulisesti, mikä poistaa paljon huoltoaikaa ja -kustannuksia moottorin elinkaaren aikana. Uusista kiristyneistä päästörajoista selvisimme meille tutulla SCR-tekniikalla, kun lisäsimme partikkeliloukun pakokanavaan. Loukku on uusi komponentti, jonka aktiivinen puhdistaminen (regeneroiminen) Komatsu-koneissa on annettu kuljettajan tehtäväksi. Partikkeliloukku puhdistuu passiivisesti jonkun verran myös itsestään. On hyvä muistuttaa, että noen kerääntyminen loukun pinnoille on paljon kiinni siitä, kuinka konetta käytetään, optimilämpöinen ja oikein kuormitettu moottori tuottaa nokea hyvin vähän. Pitkät tyhjäkäyntijaksot sen sijaan tihentävät puhdistuspolttojen suorittamisen tarvetta. Itse loukku käy elämänsä aikana myös perusteellisemmassa puhdistuksessa, nykyvirtausten mukaisesti se on kierrätettävä osa."

Kuormittaminen parempaan kontrolliin

Metsäkoneiden polttoaineen kulutus on noussut mukaan ilmastokeskusteluun. Jokainen kulutettu polttoainelitra tuottaa hiilidioksidia, siksi kysymys on ajankohtainen. Timo Järvenpää on sitä mieltä, että AGCO Power -moottorin ominaisuudet riittäisivät alhaisempiin kulutuslukuihin.

”Moottorin kuormittaminen ratkaisee, kuinka paljon polttoainetta kuluu, siksi ihmettelen, minkä vuoksi koneissa hyödynnetään niin vähän valmiiksi ohjelmoituja hydrauliikan paineita ja samalla kuormitusta vähentäviä eco-vaihtoehtoja, ei jokainen kohde voi olla sieltä vaikeimmasta päästä”, toteaa Järvenpää.

Hyppäyksessä Stage vitoseen polttoaineen ruiskutukseen tehtiin vähäisiä muutoksia, eikä niillä ole vaikutusta kulutukseen. Ruiskutustapahtuma nykymoottorissa ei ole sekään yksinkertainen, näin sitä kuvaa Timo Järvenpää:

”Sylinterin yhteen palotapahtumaan ruiskutetaan polttoainetta kolmessa syklissä: ensin pieni annos, sillä on vaikutus lähinnä ääneen, toisessa vaiheessa tulee isompi määrä, jolla kehitetään tehot ja kolmannella pikkuannoksella viimeistellään palotapahtuma, nostetaan lämpöä, otetaan polttoaineesta kaikki irti.”

Koventuneet päästömääräykset ovat tuoneet mukanaan paitsi puhtaammat pakokaasut myös ongelman siitä, mihin nuo kaikki moottorin välttämättömät lisävarusteet, katalysaattorit ja nokiloukut putkistoineen saadaan mahtumaan. Komatsu on ainakin tähän asti selviytynyt tästä esteettisestä ongelmasta tyylikkäästi. Moottoreiden lisävarustelut on saatu mahtumaan konepeiton sisään sitä suurentamatta. Ammattitaitoa sekin.

Lue lisää:

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »