Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16122645 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

26.1.2020 15:50Forest Vihavainen Ky, Mäntyharju: Metsäkoneurakointia puolen vuosisadan kokemuksellaLue lisää »26.1.2020 15:01Metsäteollisuus: Työsululla haetaan pitkän ajan kilpailukykyä tukevaa ratkaisua; Metsäteollisuuden työvoima ei ole kustannuksiltaan kilpailukykyistäLue lisää »26.1.2020 13:00Kuljetus S. Simpasella radio-ohjattava Volvo -tukkiautoLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

26.1.2020 15:50Forest Vihavainen Ky, Mäntyharju: Metsäkoneurakointia puolen vuosisadan kokemuksellaLue lisää »26.1.2020 15:01Metsäteollisuus: Työsululla haetaan pitkän ajan kilpailukykyä tukevaa ratkaisua; Metsäteollisuuden työvoima ei ole kustannuksiltaan kilpailukykyistäLue lisää »26.1.2020 13:00Kuljetus S. Simpasella radio-ohjattava Volvo -tukkiautoLue lisää »

Komatsu metsäkoneiden edistykselliset 2020 Stage V -moottorit

13.01.2020 18:11

Service_LED_lamp.jpg

Komatsu Forestin Timo Järvenpään vastuulla on tietää Komatsu -metsäkoneiden moottoriteknologiasta, olla selvillä siitä, kuinka AGCO Power -voimanlähteet selviytyvät metsässä, ja antaa vinkkejä kollegoiden suuntaan, jos johonkin kohtaan tarvitaan kehitystyötä.

Viimeksi www.komatsuforest.fi kotisivuilla pari vuotta sitten Timo oli huolissaan AdBlue-liuoksen epäpuhtauksien aiheuttamista häiriöistä ja muistutti urealiuoksen tankkaajia huolellisuuden merkityksestä. 

Uusien Stage V -ympäristötason moottoreiden myötä AdBluen tankkaaminen maasto-olosuhteissa muuttui helpommaksi. Saatiin paljon muutakin, Timo liputtaa usean uuden Stage V -sukupolven ominaisuuden puolesta:

”Nyt venttiilien välykset säätyvät hydraulisesti, mikä poistaa paljon huoltoaikaa ja -kustannuksia moottorin elinkaaren aikana. Uusista kiristyneistä päästörajoista selvisimme meille tutulla SCR-tekniikalla, kun lisäsimme partikkeliloukun pakokanavaan. Loukku on uusi komponentti, jonka aktiivinen puhdistaminen (regeneroiminen) Komatsu-koneissa on annettu kuljettajan tehtäväksi. Partikkeliloukku puhdistuu passiivisesti jonkun verran myös itsestään. On hyvä muistuttaa, että noen kerääntyminen loukun pinnoille on paljon kiinni siitä, kuinka konetta käytetään, optimilämpöinen ja oikein kuormitettu moottori tuottaa nokea hyvin vähän. Pitkät tyhjäkäyntijaksot sen sijaan tihentävät puhdistuspolttojen suorittamisen tarvetta. Itse loukku käy elämänsä aikana myös perusteellisemmassa puhdistuksessa, nykyvirtausten mukaisesti se on kierrätettävä osa."

Kuormittaminen parempaan kontrolliin

Metsäkoneiden polttoaineen kulutus on noussut mukaan ilmastokeskusteluun. Jokainen kulutettu polttoainelitra tuottaa hiilidioksidia, siksi kysymys on ajankohtainen. Timo Järvenpää on sitä mieltä, että AGCO Power -moottorin ominaisuudet riittäisivät alhaisempiin kulutuslukuihin.

”Moottorin kuormittaminen ratkaisee, kuinka paljon polttoainetta kuluu, siksi ihmettelen, minkä vuoksi koneissa hyödynnetään niin vähän valmiiksi ohjelmoituja hydrauliikan paineita ja samalla kuormitusta vähentäviä eco-vaihtoehtoja, ei jokainen kohde voi olla sieltä vaikeimmasta päästä”, toteaa Järvenpää.

Hyppäyksessä Stage vitoseen polttoaineen ruiskutukseen tehtiin vähäisiä muutoksia, eikä niillä ole vaikutusta kulutukseen. Ruiskutustapahtuma nykymoottorissa ei ole sekään yksinkertainen, näin sitä kuvaa Timo Järvenpää:

”Sylinterin yhteen palotapahtumaan ruiskutetaan polttoainetta kolmessa syklissä: ensin pieni annos, sillä on vaikutus lähinnä ääneen, toisessa vaiheessa tulee isompi määrä, jolla kehitetään tehot ja kolmannella pikkuannoksella viimeistellään palotapahtuma, nostetaan lämpöä, otetaan polttoaineesta kaikki irti.”

Koventuneet päästömääräykset ovat tuoneet mukanaan paitsi puhtaammat pakokaasut myös ongelman siitä, mihin nuo kaikki moottorin välttämättömät lisävarusteet, katalysaattorit ja nokiloukut putkistoineen saadaan mahtumaan. Komatsu on ainakin tähän asti selviytynyt tästä esteettisestä ongelmasta tyylikkäästi. Moottoreiden lisävarustelut on saatu mahtumaan konepeiton sisään sitä suurentamatta. Ammattitaitoa sekin.

Lue lisää:

26.01.2020 15:50Forest Vihavainen Ky, Mäntyharju: Metsäkoneurakointia puolen vuosisadan kokemuksella
26.01.2020 15:01Metsäteollisuus: Työsululla haetaan pitkän ajan kilpailukykyä tukevaa ratkaisua; Metsäteollisuuden työvoima ei ole kustannuksiltaan kilpailukykyistä
26.01.2020 13:00Kuljetus S. Simpasella radio-ohjattava Volvo -tukkiauto
25.01.2020 11:11Naaran Kuljetushuolto Oy Alucarin päällerakenteiden jälleenmyyjäksi Itä-Suomeen
24.01.2020 11:00Volvo XC40 Recharge P8 AWD -täyssähköauto on herättänyt suurta kiinnostusta
24.01.2020 9:11Metsäpuiden lisäystutkimus vahvistuu - Luken Savonlinnan tiloihin käyttöön uusin teknologia
23.01.2020 12:21Italialainen kahvijätti luottaa suomalaiseen kierrätyskartonkiin
23.01.2020 12:12Valmet toimittaa sellutehtaan avainteknologian ja automaation brasilialaiselle asiakkaalle
23.01.2020 11:33Subarulle kaksi kansainvälisesti arvostettua lehdistöpalkintoa
23.01.2020 9:43Kalatalouden Keskusliitto: Mateen pyynti alkaa

Siirry arkistoon »