TRATON Innovation Day, Södertälje: Tuottavuutta keskinäisellä yhteistyöllä

10.01.2020 18.13

traton1.jpg

Volkswagen perusti reilu vuosi takaperin uuden TRATON Groupin, johon kuuluvat saksalaisvalmistajan omistamat raskaat hyötyautomerkit: MAN, Scania ja Etelä-Amerikassa vaikuttava Volkswagen Caminihoes e Onibus (VWCO) sekä oh- jelmistoyhtiö RIO. Tratonilaiset esittelivät osaamistaan ja uusia konseptimallejaan loppusyksystä 2019 Ruotsin Södertäljessä, Scanian Demo Centerissä, sijoittajille ja lehdistölle rakennetun innovaatiopäivän merkeissä. 

Volkswagen AG:n hallituksen jäsen ja TRATON Groupin toimitusjohtaja Andreas Renscher sanoo kolmen suurimman TRATON -valmistajan tekevän parhaillaan kiinteää yhteistyötä sekä perinteisen polttomoottorin että sähköisten voimalinjavaihtoehtojen kehityksessä:

- Tavoitteenamme on tulla johtavaksi e-kuorma- ja e-linja-autojen toimittajaksi maailmassa. 

Traton aikoo käyttää kaikkiaan miljardi euroa seuraavan viiden vuoden kuluessa e-tekniikan ja yhteisten tuotealustojen kehitykseen.

traton8.jpg(kuva: TRATON Groupin toimitusjohtaja Andreas Renschler sanoo EU:n tulevien päästötavoitteiden saavuttamisen olevan täysin mahdotonta ilman uusien tekniikoiden laajamittaista käyttöön ottoa: - Muutos tulee olemaan nopeaa!)

Renschlerin mukaan sähköisten ratkaisujen laajempi markkinoille saattaminen on pitkälti kiinni latausinfrastruktuurin kehityksestä sekä akkukäyttöisten ajoneuvojen hankinta- ja käyttökustannuksista: 

- Kiinnostus sähköiseen liikkuvuuteen on selvässä kasvussa. Keskipitkällä aikavälillä odotamme että jakelupalveluissa ja kaupunkiliikenteen linja-autoliikenteessä käytettävien akkukäyttöisten ajoneuvojen omistamiseen liittyvät kustannukset ovat verrattavissa fossiilisilla polt- toaineilla käyviin ajoneuvoihin.

traton4.jpg

(kuva: Täyssähköinen 11-tonninen Volkswagen e-Delivery oli yksi tapahtuman vetonauloista. Sisältä ohjaamonpuolelta läheisesti Crafteria muistuttavan auton ajotuntuma oli asiallinen. Suomen katukuvassa VW kuorma- autoja tuskin nähdään sillä markkinat ovat Afrikassa ja Etelä-Amerikassa.)

Renschler uskoo että tähän päästään akkuteknologian kehityksen myötä: 

- Akkukennojen määrä vähenee sekä kennojen hinta laskee ja tehokas käyttöikä pitenee. Odotan ryhmämme puolesta että seuraavan kymmenen, viidentoista vuoden kuluessa, jokaisella kolmella kuorma- ja linja-automerkillämme on tarjolla vaihtoehtoisia voimalinjavaihtoehtoja, mistä useimmat sähköisiä. Edellyttäen että vaihtoehtoisten polttoaineiden ja sähkön infrastruktuuri on täysin käytettävissämme, millä saavutetaan hyötyajoneuvoasiakkaille saumaton käytettävyys.

traton2.jpg

(kuva: Scanian ja MANin yhteinen 13-litrainen moottoriperhe tuodaan markkinoille muutaman vuoden sisällä. MAN on jo ehtinyt nimetä uutuuden D30:ksi.)

Kannattavuutta yhteistyöllä

Pitkän linjan Scania-johtaja, nykyisin TRATONin operatiivisena johtajana toimiva Christian Levin kertoo yhtymän kehittävän yhteistä täyssähköistä voimalinjaa, joka otetaan jo ensi vuonna käyttöön MAN ja Scania -kaupunkilinja-autoissa: 

- Järjestelmää ja sen komponentteja voidaan muokata yksilöllisesti valmistajan tai käyttöalueen mukaan. Näin suuri osa ratkaisuista voidaan toteuttaa kustannustehokkaammin ja vähemmin komponentein. 

Levin sanoo TRATON konsernin merkkien välisen kiinteän yhteistyön kantavan jo nyt hedelmää: 

- Tärkeintä on välttää tuplatyötä; tällä tarkoitan ettei kahden eri merkin kannata kehittää tekniikoitaan eri suuntiin. Olemme standardisoineet monia komponentivalmistuksen toimintoja. Tavoitteena on että voimme käyttää mahdollisimman paljon samoja komponentteja eri malleissamme. Esimerkiksi Etelä-Amerikan markkinoille tarkoitetussa Volkswagen e-delivery kuorma-autossa käytämme japanilaisen Hinon voimalinjaa. Siksi että se sopii täydellisesti käyttötarkoitukseensa. 

Vuoteen 2025 mennessä TRATON tuon MAN ja Scania -kuorma-autoihin yhteisen 13 litran moottorin. Miksi 13-litraisen? 

- Siksi että yli puolet molempien valmistajien moottoreista ovat juuri tässä kokoluokassa, Levin toteaa ja jatkaa, moottorin osuus ajoneuvon valmistuskustannuksista on noin neljännes, joten yhteisiä komponenttea käyttämällä saavutamme merkittäviä kustannushyötyä. Toki molemmat valmistajat tulevat käyttämään moottoreissaan myös omia komponenttejaan. Käytännössä uuden moottorit tulevat olemaan noin 80 prosenttisesti yhteneväisiä keskenään.

TRATON-yhtymän jäsenet antoivat myös muita paljastuksia tapahtumassa. MAN pääjohtaja Joachim Drees kertoi kauan odotetun MAN TG -sarjan ensiesittelyn tapahtuvan ensi vuoden helmikuussa: 

- Uusi malli tulee olemaan todellinen virstanpylväs. Ei vain tuottavuuden mutta myös uusien digitaalisten tekniikoiden ja palveluiden saralla. 

Kaikkiin TRATON yhtymän ajoneuvoihin sopivan ”e-Drive Kit” -voimalinjan kerrotaan olevan noin kahden kolmen vuoden kuluessa valmiina sarjatuotantoon:

- Muutos tulee olemaan nopeaa. EU:n vuodelle 2025 asettama haitallisten pakokaasupäästöjen vähentämistavoite joka on -15 % vuoden 2019 keskimääräisestä tasosta on saavutettavissa nykyisiä polttomoottoreita kehittämällä, mutta seuraavalle, vuodelle 2030 asetetulle -30 % tasolle pääseminen on nykytekniikalla kustannustehokkaasti mahdotonta. Se onnistuu vain sähköisiin tekniikoihin luottamalla ja niitä kehittämällä. Odotamme vastavuoroisesti toimia myös poliittisilta päättäjiltä tässä asiassa. 

Scania esitteli tapahtumassa pääjohtaja Henrik Henrikssonin johdolla uusia autonomisia kuljetusratkaisujaan. Modulaarisen NXL linja-autokonseptin ohella tapahtumassa sai virallisen ensiesittelynsä uusi, autonominen Scania AXL kaivosauto. Sen toimintaa esiteltiin käytännössä.

traton3.jpg

(kuva: Scania AXL oli tapahtuman innovatiivisimpia ajoneuvoja. Kaivoskäyttöön tarkoitetun, 410 hv moottorin voimin kulkevan ajoneuvon omamassa on 15 tonnin luokkaa. Automaattinen ohjaus tapahtuu GPS-signaalia ja kymmeniä eri kameroita ja sensoritekniikkaa hyödyntäen. Scanian mukaan järjestelmä voidaan rakentaa kaikkiin tällä hetkellä tarjolla oleviin voimalinjoihin.)

Mielenkiintoista kalustoa ja tuttuja kasvoja

Vanhan liiton scanialaisille Saksalaisten päätös esitellä konsernin tuoteperheen uutuudet ehkäpä Södertäljen pyhistä pyhimmällä maaperällä eli tehdasalueen viereisessä testikeskuksessa saattoi tuottaa karvat pystyyn nostavia tunteita. Niin tai näin, tapahtumassa Scaniat, Volkswagenit ja MANnit seisoivat sulassa sovussa rinnakkain. Kenties ensimmäistä kertaa tässä laajuudessaan. Mukana olivat kuorma-autojen lisäksi myös pakettiautot ja linja-autot. Enemmän ja vähemmän konseptimalleja kaikki.

traton5.jpg

(kuva: Hans ja Jimmy Ahola esittelivät kehittämäänsä ajoneuvoseurantajärjestelmää tapahtumassa: - Monilla messuilla on käyty, mutta täällä on täysin poikkeava tunnelma ja ihmiset ovat todella kiinnostuneita tekemisestämme, Hans Ahola sanoo.)

Paikalla oli myös runsain määrin TRATON-automerkkien yhteistyökumppaneita. Suomalaisväriä edusti Ahola Transport Oy, joka kehittää yhdessä Scanian kanssa ajoneuvojen seurantajärjestelmää ja tutkii joukkueajoa käytännössä. 

- Tällä hetkellä seurannassa on yhteensä 31 eri puolilla pohjolaa liikkuvaa autoa. Tulokset ovat varsin lupaavia, kertoo vuodesta 1996 lähtien telemaattisia ajoseurantajärjestelmiä mukana kehittämässä ollut Ahola Transportin konsernijohtaja Hans Ahola.

traton6.jpg(kuva: Scania R450 ERS Truck -ajoneuvolla voidaan ajaa dieselmoottorilla tai sähkötrollikkana.)

Kokonaisuutena sekä Tuholman että Frankfurtin pörsseihin listautuneen TRATON Groupin innovation 2019 Day oli mielenkiintoinen tapahatuma, joka kokosi yhteen rahamaailman ja lehdistön edustajat kaikilta mantereilta. Tapahtuman parasta antia oli paitsi uuden Scania AXL:n ensiesittely myös mahdollisuus tutustua TRATON yhtymän ja sen yhteistyökumppaneiden tuotteisiin demojen ja koeajojen myötä. 

traton7.jpg

(kuva: Liekö ensimmäinen kerta kun Södertäljen testikeskuksen rataa kierrettiin Internationalin ohjaksissa. Vaikka pinta kiiltää, niin Jenkkirekan runko ja alustarakenteet vaikuttavat meikäläisittäin kovin takapajuisilta.)

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »