Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16047259 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.1.2020 16:33John Deere metsäkoneiden työnäytös Kainuun ammattiopistolla 30.1.2020Lue lisää »19.1.2020 11:00Tieturvallisuusarviointi parantaa teiden liikenneturvallisuutta - tutkimus ja kevään koulutuskalenteri julkaistuLue lisää »19.1.2020 11:00Stora Enso Metsän Puumarkkinakatsaus - tammikuu 2020Lue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.1.2020 16:33John Deere metsäkoneiden työnäytös Kainuun ammattiopistolla 30.1.2020Lue lisää »19.1.2020 11:00Tieturvallisuusarviointi parantaa teiden liikenneturvallisuutta - tutkimus ja kevään koulutuskalenteri julkaistuLue lisää »19.1.2020 11:00Stora Enso Metsän Puumarkkinakatsaus - tammikuu 2020Lue lisää »

Koneurakointi Jameko Oy: Sähköiset järjestelmät helpottavat yrityksen toimintaa

15.12.2019 11:00

jameko2.jpg

Koneurakointi Jameko Oy tekee koneellista puunkorjuuta ja metsämaan muokkauspalveluita Hämeen ja Uudenmaan alueella. 

(kuva yllä: Koneurakointi Jameko Oy:n urakointihistoria juontaa 70-luvun puolelle. Tänä päivänä käytössä on kehityksen kärkeä edustava konekalusto; kuvassa Ponsse Scorpion harvesteri.)

Hämeenlinnan eteläpuolella Janakkalan kunnassa Tervakoskella kotipaikkaansa pitävän Koneurakointi Jamekon urakointihistoria juontaa 70-luvun puolelle, jolloin veljekset Hannu ja Harri Jantunen aloittivat metsäkonetyöt 4-pyöräisellä Valmet Terralla Paloheimon Riihimäen sahalle ja kun se loppui niin urakointi jatkui Tehdaspuulle vuodesta 1991. Metsäliiton kanssa tehtiin yhteistyötä 1989 lähtien - taukoa oli 92-94 jonka jälkeen on jatkettu yhtäjaksoisesti nykyisen Metsä Groupin kanssa.

jameko6.jpg

(kuva: Jantusten historian ensimmäinen harvesteri otettiin käyttöön 1989, mikä oli varustettu LAKO 45 -kouralla. Sarjanumeroltaan 63. LAKO on entisöity ja toimii nykyään postilaatikkona yrityksen hallin portilla.)

Kun koneet kehittyivät käyttöön hankittiin Valmetin kuormatraktoreita ja ensimmäinen harvesteri tuli taloon vuonna 1989 - se rakennettin käytetystä Valmet 862 ajokoneesta, mikä varusteltiin LAKO 45 -kouralla ja Foresteri 110 -nosturilla Tykän pajalla. Myöhemmin kouraksi vaihtui LAKO 65 ja moottori vaihdettiin 6-sylinteriseen. Ensimmäinen uusi moto oli vuonna 1992 hankittu Ponsse HS15. 

jameko1.jpg

(kuva: Veljekset Mikko (oik.), Pekka ja Jukka Jantunen jatkavat Koneurakointi Jameko Oy:n toisen polven yrittäjinä. Taustalla Ponsse Elk -kuormatraktori lähdössä työmaalle 5-akselisella Volvo FH -ritiläautolla.)

Nykyisen yrityksen Hannu Jantunen perusti vuonna 2000. Hänen poikansa Mikko, Pekka ja Jukka kasvoivat metsäkoneiden parissa; koneilla opeteltiin ajamaan jo alle 10-vuotiaana. Vuonna 2011 veljekset tulivat ensin osakkaiksi yritykseen ja lopullinen sukupolven vaihdos tehtiin 2016. 

jameko7.jpg(kuva: Pekka Jantusen lapset Jenni 8 v ja Justus 10 v olivat syyslomalla työharjoittelussa huoltohallilla.)

- Pitkäjänteisen toimintamme perustana on asiakaslähtöisyys, ympäristöystävällisyys ja työn korkea laatu. Olemme tehneet jo kolmen vuosikymmenen ajan yhteistyötä Metsä Groupin kanssa, jolle urakoimme tällä hetkellä puuta 11 metsäkoneella. Vuosittainen puukorjuumäärämme on noin 250.000 kuutiota mistä reilu kolmasosa tulee harvennuksilta ja loput päätehakkuilta; yhdellä kuormatraktorilla ajetaan kesät latvusmassaa tien varteen energiapuuksi. Lisäksi teemme metsämaan muokkausta kahdella Doosan 160 -kaivukoneella, kertovat Jantusen veljekset, jotka nykyään ehtivät ajaa koneilla lähinnä jonkin verran iltavuoroja sekä tuurailua.

jameko3.jpg

(kiuva: John Deere 1010G -kuormatraktori on varustettu IBC-kärkiohjauksella, mikä saa ammattitaitoisilta kuljettajilta kehuja sillä se tehostaa kuormaamista.)

Laaja kalusto mahdollistaa monipuolisen urakoinnin

Koneurakointi Jamekon metsäkonekalusto muodostuu kolmesta päämerkistä: harvesterit ovat Ponsse Ergo, Scorpion ja Scorpion King sekä Komatsun 901XC ja 911 mallit. Ajokoneina on kolme Ponssen Buffaloa ja pitkätelinen Elk sekä Komatsu 840.4 ja John Deere 1010G IBC -kärkiohjauksella.

- Historia alkoi Valmeteilla ja niitä onkin ollut meillä lähes aina; 90-luvulla oli parin vuoden hetki ilman punaista väriä konearsenaalissa. Ensimmäinen Ponsse tuli käyttöön 1992 ja tänä päivänä merkki on kasvanut meillä suurimmaksi. John Deere teki paluun joku aika sitten - aikanaan meillä oli yksi Lokomo 910 mikä tuli vuonna 1987, muistelee Mikko Jantunen joka vastaa yrityksessä koneiden operoinnista.

jameko4.jpg

(kuva: Koneurakointi Jamekon savotoista reilu kolmasosa on harvennusta ja loput päätehakkuuta. Yhdellä kuormatraktorilla ajetaan kesät latvusmassaa tien varteen energiapuuksi - kuten kuvassa Ponsse Buffalolla.)

Koneet ajetaan savoitoilta toiselle kahdella ritiläautolla, vanhemmalla Sisulla ja tuoreella 5-akselisella Volvolla. Henkilökuntaa on yrittäjät lukien palveluksessa yhteensä 17 ja paketti-/pick-up autoja saman verran työmailla liikkumiseen.

- Kalustomme on monipuolista sekä nykyaikaista ja koneenkuljettajamme koulutettuja, alansa huippuammattilaisia jotka ovat kaiken perusta, huomauttaa yrityksen hallintopuolesta vastaava Jukka Jantunen.

Uudet metsäkoneet hankitaan nykyään huoltosopimuksilla mutta omalle hallillekin on edelleen käyttöä.

- Teemme itse aika paljon perushuoltoja sekä välillä vaativampiakin remontteja, toteaa huoltotoiminnoista vastaava Pekka Jantunen.

jameko5.jpg

(kuva: Kiho Työajanseurannan käyttö on helppoa: kun työvuoro alkaa niin puhelimessa olevassa sovelluksessa painetaan vihreää symbolia ja vuoron päättyminen kuitataan myös yhdellä painalluksella.)

Sähköisistä järjestelmistä apua yrityksen arkeen

Jantusilla on yli 40 vuoden historia metsäkoneurakoinnissa - kehitystä on aina seurattu tarkasti ja käyttöön on otettu uusia teknologioita ennakkoluulottomasti.

- Metsäkoneet ovat kehittyneet vauhdilla erityisesti tietotekniikka- ja automaatiopuolella. Olemme viime vuosina pyrkineet sähköistämään yrityksen toimintoja kuten kirjanpidon ja viimeisimpänä esimerkkinä nyt kesällä käyttöön otettu Kiho Työajanseuranta- ja Ajopäiväkirja -palvelut, kertoo Jukka Jantunen.

Kiho Työajanseuranta mahdollistaa kuljettajien työajankirjaukset kätevästi matkapuhelimella; ilman papereita, excel tiedostoja ja tuntitietojen perään kyselemistä.

- Kuljettajat ovat ottaneet palvelun tyytyväisenä vastaan sillä se helpottaa heidän arkeaan samoin kuin meidän yrittäjien. Kiho Työajanseuranta on todella helppokäyttöinen: kun työvuoro alkaa niin puhelimessa olevassa sovelluksessa painetaan vihreää symbolia ja vuoron päättyminen kuitataan myös yhdellä painalluksella. Valikosta on kätevä valita lisäksi eri palkkalajiluokat, ateriakorvaukset ym. Kaikki kerätyt tiedot siirtyvät automaattisesti pilveen mistä niitä on helppo analysoida ja tehdä raportteja ym. toimiston tietokoneella. Ja tarkistetut työaikatiedot siirretään rajapinnan kautta tilitoimistomme järjestelmään palkanlaskentaa ja -maksua varten, sanoo Jukka Jantunen.

jameko9.jpgKoneurakointi Jamekon kaikissa ajoneuvoissa on nyt Kihon sähköinen automaattinen Ajopäiväkirja:

- Paketti- ja lava-autojen lisäksi laitoimme Kihon Ajopäiväkirjan myös molempiin ritiläautoihimme, vaikka piirtureilla varustetuissa kuorma-autoissa sitä ei vaaditakaan. Halusimme saada niidenkin sijainnin kartalle logistiikka suunnittelun tueksi sekä kätevän Webaston etäkäytön. Automaattisen Ajopäiväkirjan käyttö on vaivatonta - kuljettaja vain kirjautuu puhelimella ajoneuvoon. Ajopäiväkirjatietojen lisäksi järjestelmä mahdollistaa monipuolisen seurannan kuten ajetut keskinopeudet, akun lataustilan, tulevat huollot ja jos sisään kirjataan tankkaukset niin järjestelmästä saadaan keskikulutuksetkin.

kiho6.jpg

(kuva: Kiho Ajopäiväkirja näyttää ajoneuvojen sijainnin kartalta kätevästi puhelimen näytöllä.)
19.01.2020 16:33John Deere metsäkoneiden työnäytös Kainuun ammattiopistolla 30.1.2020
19.01.2020 11:00Tieturvallisuusarviointi parantaa teiden liikenneturvallisuutta - tutkimus ja kevään koulutuskalenteri julkaistu
19.01.2020 11:00Stora Enso Metsän Puumarkkinakatsaus - tammikuu 2020
18.01.2020 9:00Teollisuuden liikevaihto kasvoi marraskuussa 0,4 prosenttia
17.01.2020 16:35Ahola Transport laajentaa toimintaansa lämpösäädellyissä kuljetuksissa
17.01.2020 10:40Truck of the Year 2020 -titteli siivitti Actrosin uuteen myyntivuoteen
17.01.2020 8:30Talvikalastajan pyydysmerkinnät kuntoon
16.01.2020 16:10DAF vahvistaa myyntiorganisaatiotaan pk-seudulla
16.01.2020 13:00SKAL palkitsi päättäjät
16.01.2020 9:44Reserviläisliitto: Sähköinen aseluparekisteri saatava valmiiksi

Siirry arkistoon »