Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16028669 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

17.1.2020 16:35Ahola Transport laajentaa toimintaansa lämpösäädellyissä kuljetuksissaLue lisää »17.1.2020 10:40Truck of the Year 2020 -titteli siivitti Actrosin uuteen myyntivuoteenLue lisää »17.1.2020 8:30Talvikalastajan pyydysmerkinnät kuntoonLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

17.1.2020 16:35Ahola Transport laajentaa toimintaansa lämpösäädellyissä kuljetuksissaLue lisää »17.1.2020 10:40Truck of the Year 2020 -titteli siivitti Actrosin uuteen myyntivuoteenLue lisää »17.1.2020 8:30Talvikalastajan pyydysmerkinnät kuntoonLue lisää »

Volvo Trucks sähköistää maansiirto- ja aluekuljetukset

10.12.2019 17:45

Kaupunkikuljetuksiin tarkoitettujen sähkökuorma-autojen myynnin hiljattain aloittanut Volvo Trucks uskoo, että sähköistymisestä voi tulla kilpailukykyinen vaihtoehto myös raskaammissa kuorma-autoissa. Volvo Trucks on kehittänyt kaksi maansiirto- ja aluejakelutehtäviin tarkoitettua eurooppalaista sähkökäyttöistä konseptiautoa tarkoituksenaan tutkia ja esitellä sähköistymisen mahdollisuuksia.

Uusilla sähkökäyttöisillä konseptiautoilla Volvo Trucks pyrkii tutkimaan ja esittelemään erilaisten ratkaisujen käyttömahdollisuuksia sekä kartoittamaan markkinoiden ja yhteiskunnan kiinnostusta.

– Katsomme, että raskaissa sähkökuorma-autoissa on valtavasti pitkän aikavälin potentiaalia aluekuljetus- ja maansiirtokäytössä. Konseptiautojen avulla pyrimme tutkimaan ja esittelemään erilaisten tulevaisuuden ratkaisujen käyttömahdollisuuksia, sekä kartoittamaan markkinoiden ja yhteiskunnan kiinnostusta. Latausinfrastruktuuria on laajennettava nopeasti, jotta sähkökuorma-autojen kysyntä saadaan kasvuun. Ympäristö- ja ilmastojalanjäljeltään kevyempiä uusia ajoneuvoja valitsevat kuljetusyritykset on myös palkittava edelläkävijyydestä nykyistä tuntuvammilla taloudellisilla kannustimilla, kertoo Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm.  

Raskaat sähkökuorma-autot voivat parantaa kuljettajien ja rakennusalan työntekijöiden työympäristöä, sillä pakokaasuja ei synny ja melutaso on alhainen. Koska pakokaasuja ei ole, se vaikuttaa merkittävästi etenkin sellaisten kaupunkien ilmanlaatuun, joissa rakennushankkeita on meneillään useita. Ja koska meluhaittaa ei synny, vuorokauteen saadaan mahtumaan enemmän kuljetustunteja. Tämä puolestaan mahdollistaa toimintojen tehostamisen esimerkiksi kaupunki- ja taajama-alueiden suurissa rakennushankkeissa ja kuljetuksissa.

Kuljetusalan kokonaisilmastovaikutuksia voidaan pienentää merkittävästi käyttämällä raskaita sähköajoneuvoja aluejakelussa. Valtaosa EU-alueen kuorma-autolla ajettavista tavarakuljetuksista on nimenomaan aluekuljetuksia.

– Euroopassa on valtava määrä aluejakeluun käytettäviä kuorma-autoja, joilla ajetaan keskimäärin 80 000 km vuodessa. Sähköajoneuvojen käytön kasvu aluejakelussa toisi merkittäviä ilmastohyötyjä, jos sähkö itsessään tuotetaan fossiilittomasti, kertoo Volvo Trucksin ympäristö- ja innovaatiojohtaja Lars Mårtensson.

Volvo Trucksin raskaita sähkökäyttöisiä maansiirto- ja aluejakeluautoja koskevat suunnitelmat alkavat siitä, että valikoitu joukko eurooppalaisia asiakkaita ottaa pienen määrän sähköajoneuvoja pilottikäyttöön.

Volvo_sahkorekka.png

Laajempi kaupallistaminen on luvassa myöhemmin

– Monet tekijät vaikuttavat siihen, kuinka nopeasti sähköistyminen tapahtuu. Latausinfrastruktuuria on kasvatettava merkittävästi, ja toisaalta on huolehdittava siitä, että alueellisten sähköverkkojen siirtokapasiteetti riittää pitkällä aikavälillä. Taloudellisia kannustimia tarvitaan, jotta kuljetusyritykset lähtevät nykyistä enemmän investoimaan sähköajoneuvoihin. Kuljetuspalveluiden ostajat voivat kantaa kortensa kekoon tarjoamalla pidempiä sopimuksia ja olemalla valmiita myös maksamaan kestävistä kuljetuksista. Monilla kuljetusyrityksillä katteet ovat hyvin pieniä, joten kaikkien uusien investointien on oltava kannattavia, Mårtensson kertoo.  

Kuljetusalan kasvavan sähköistymisen rinnalla myös polttomoottoreiden tehokkuuden parantamisella on keskeinen rooli kuorma-autoilla ajettavissa kaukokuljetuksissa.

– Nykypäivän kuorma-autojen moottorit osaavat muuntaa monenlaisia energiamuotoja tehokkaasti käyttövoimaksi, sillä niissä voidaan käyttää dieseliä tai monia uusiutuvia polttoaineita, kuten nesteytettyä biokaasua tai HVO:ta. Teknologiassa on myös paljon jatkokehityspotentiaalia, Mårtensson kertoo.

Volvo kuorma-autot vaihtoehtoisilla polttoaineilla/voimansiirtoratkaisuilla

  • Volvo FL Electric ja Volvo FE Electric. Molemmat kuorma-autot ovat täysin sähkökäyttöisiä, ja ne on tarkoitettu esimerkiksi kaupunkiympäristössä tapahtuvaan paikallisjakeluun ja jätehuoltoon.
  • Volvo FH LNG ja Volvo FM LNG. Raskaisiin kaukokuljetuksiin tarkoitettu Volvo FH ja raskaisiin aluekuljetuksiin tarkoitettu Volvo FM käyvät nesteytetyllä maakaasulla tai biokaasulla.
  • Volvo FE CNG. Paineistetulla maakaasulla tai biokaasulla käyvä Volvo FE on tarkoitettu paikallisjakelu- ja jätehuoltotehtäviin.
17.01.2020 16:35Ahola Transport laajentaa toimintaansa lämpösäädellyissä kuljetuksissa
17.01.2020 10:40Truck of the Year 2020 -titteli siivitti Actrosin uuteen myyntivuoteen
17.01.2020 8:30Talvikalastajan pyydysmerkinnät kuntoon
16.01.2020 16:10DAF vahvistaa myyntiorganisaatiotaan pk-seudulla
16.01.2020 13:00SKAL palkitsi päättäjät
16.01.2020 9:44Reserviläisliitto: Sähköinen aseluparekisteri saatava valmiiksi
15.01.2020 19:11ILMOITTAJA! Katso tästä Metsäalan Ammattilehden, Kivirock lehden ja Fluid Finland lehden MEDIAMENU 2020
15.01.2020 14:11Ponssella juhlitaan 50-vuotista savottaa - juhlakiertue starttaa matkaan 23.1. Aurasta
15.01.2020 11:00Nokian Renkaat siirtyy ensimmäisenä rengasvalmistajana tarjoamaan ympäristöystävällisempiä rengaspusseja
15.01.2020 9:11Volkswagen Hyötyautot jatkaa autourheilun SM-sarjojen ja nuorisotoiminnan tukemista

Siirry arkistoon »