Ammattilehti koeajaa: Opel Astra sai uudet voimalinjat - päästöt nyt lähes viidenneksen aiempaa matalammat

14.11.2019 16.00

Astra_ryhmakuva.jpg

Uusi Opel Astra ehtii Suomeen jouluksi. Uuden Astra-malliston uudistuneen moottori- ja vaihteistovalikoiman päästöt ovat laskeneet nykymalliin verrattuna jopa 21 prosenttia (NEDC). Päästövähennykset ovat uusien tehokkaiden kolmisylinteristen moottorien ansiosta.

Opelin kaikkien aikojen suosituimpiin malleihin lukeutuva Opel Astra uudistuu jälleen. Joulukuun loppupuolella myyntiin tuotavalla uudistuneella Astralla on vahvat siteet edelliseen, vuonna 2016 markkinoille tuotuun Astraan, joka on saanut arvostetun Vuoden Auto Euroopassa -tittelin lisäksi 12 maakohtaista Vuoden Auto –palkintoa. 

Vuonna 1991 markkinoille tuotu Opel Astra on jatkoa menestyksekkäälle Opel Kadetille, jota valmistettiin vuodesta 1936 alkaen. Kadetin perinteet jatkuvat Astran mallistossa käytettävän kirjaintunnuksen muodossa. Nykyinen Astra-mallisto tunnetaan K-sarjana.

Uusi Astra on täynnä kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuten mukautuva vakionopeudensäädin, etutörmäyksen varoitusjärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä sekä kaistallapitoavustin. Uusi etukamera on aiempaa pienikokoisempi ja tehokkaampi, ja se huomioi nyt ajoneuvojen lisäksi myös jalankulkijoita. Myös peruutuskameran näytön resolutiota on parannettu uudessa Astrassa. 

Astra_ratti.jpg

Opel Astraan saa lisähinnasta lämmitettävän ohjauspyörän sekä tuulilasin. Molemmat tarpeellisia Suomen sääolosuhteissa.

Sisätiloissa suurin muutos liittyy uuteen infotainment-järjestelmään: kuljettajalla on nyt 8-tuumainen digitaalinäyttö. Astraan on saatavana myös Opelin palkitut ja ergonomiset AGR-istuimet tuuletus- ja hierontatoiminnolla. Maahantuojan mukaan noin kaksi kolmesta uutena myytävästä Astrasta valitaan paremmilla AGR-istuimilla.

Kenties viimeiset lajissaan

Uuden Astra-malliston suurimmat uudistukset liittyvät moottorivalikoimaan. Joskin mallipäivityksessä Astra sai myös uuden etumaskin ja etupuskurin muotoa korjattiin entistäkin virtaviivaisemmaksi.

Konehuoneeseen on jatkossa Opelin valmistamat 1.2- ja 1.4 -litraiset bensiiniturbomoottorit ja 1.5-litrainen, turboahdettu dieselmoottori. Tulevaisuudessa, seuraavan malliuudistuksen myötä myös Astra saa konehuoneeseensa PSA-yhtymän valmistamat voimanlähteet. 

Astra_automatic.jpg

Suoravälitteiset automaatit ovat joko 6- tai 9-vaihteisia. Molemmat momentinmuuntimella.

Pienikokoisemman, 1.2-litraisen bensiinimoottorin yhteydessä on kuusiportainen manuaalivaihteisto. Tehokkaamman 1,4 litran bensiinivaihtoehdon saa manuaalivaihteiston lisäksi myös portaattomalla vaihteistolla, joka on saanut kehuja muun muassa jo alhaisilla kierroksilla tarjolla olevasta voimasta ja lineaarisesta voimantuotosta myös kaupunkiajossa. Dieselmoottorin voi valita manuaalivaihteisen lisäksi myös 9-portaisella automaattivaihteistolla. 

motti.jpg

Opelin valmistama kolmesylintrinen ja tilavuudeltaan 1,4 litrainen bensiinimoottori tuottaa 145 hv huipputehon ja 236 Nm vääntömomenttia. Kovia lukemia!

Matala polttoaineen kulutus ja moottorin nopea vaste kuljettajan komentoihin ovat osaltaan uusien sähköisten apulaitteiden ansiota. Turboahtimen hukkaportti ohjautuu nyt sähköisesti. Vesipumppu ja jarrutehostin sekä ohjaustehostin toimivat niin ikään sähkön voimin. 

Myös Astran alustaa on säädetty. Se näkyy paitsi entistä täsmällisempänä ohjauksena myös uusien iskunvaimentimien tuomana ajomukavuutena. Ajovakautta on parannettu taka-akselin Watt Link -tuennalla, jolla vähennetään tehokkaasti taka-akselin sivuttaisliikettä joustoliikkeen aikana.

Astra_etuviisto.jpg

Vakiovarusteisiin kuuluvissa, erityisen energiatehokkaissa LED-ajovaloissa kumpikin ajovalo käyttää vain 13 Wattia. Perinteisiin halogeenivaloihin verrattuna energiasäästö on jopa 81 prosenttia, sillä ne kuluttajat noin 70 W per ajovalo. Erityisen heijastusteknologian ansiosta LED-ajovalot ovat myös aiempaa tehokkaammat. Astraan on saatavana myös erityisen tehokkaat ja häikäisemättömät IntelliLux LED Matrix –valot

Koeajossa uusi 1,4 litrainen, automaattivaihteistolla täydennetty moottori tarjoaa miellyttävän ajokokemuksen. Edistyksellisen moottoriteknologian ansiosta kolmepyttyinen bensaturbo kulkee kuin reippaasti suurempitilavuuksinen dieseli. Viittä kymppiä ajettaessa koneen kierrokset ovat hieman toisella tuhannella ja satasta ajettaessa neula nousee kahden tuhannen rajan yli. Tomerasti kaasupolkimen komentoihin vastaavaa autoa onkin mukava ajaa ja vielä mukavammaksi meno muuttuu, kun varusteisiin on lisätty adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka taitaa uudessa Astrassa myös pysähtymiset ja liikkeellelähdöt.

Jos muutaman vuoden markkinoilla ollut Astra oli hyvä, niin päivitetty malli on entistäkin parempi.

Astra_sisa-20.jpg

Euroopassa vielä yleisesti käytössä olevalla NEDC-mittaustavalla laskettuna uuden Astran seitsemästä moottorista peräti viisi alittaa maagisen 100g/km CO2-päästörajan. Kaikki moottorivaihtoehdot yltävät Euro 6 d ja alustavan WLTP -päästömittaustavan mukaan päästöt ovat mallista ja moottorista riippuen 112 - 141 g/km välimaastossa.

Hinnat Astra-uutuuksille saataneen vuodenvaihteeseen mennessä. Mikäli vuoden verran Opelia maahantuonut Länsiauto saa neuvoteltua Astran tehdashinnat kohdalleen on uudella Astralla mahdollisuus toistaa takavuosien myyntimenestys. Puitteet ovat nimittäin kunnossa!

Tekniset tiedot(moottorit):

Bensiinimoottorit

1.2

1.2

1.2

1.4

Teho (kW/hp)
@ rpm

81/110 @ 4,500

96/130 @ 5,500

107/145 @ 5,500

107/145
@ 5,000-6,000

Torque (Nm
@ rpm)

195
@ 2,000-3,500

225
@ 2,000-3,500

225
@ 2,000-3,500

236
@ 1,500-3,500

Päästöt

Euro 6d

Euro 6d

Euro 6d

Euro 6d

Vaihteisto

6-vaihteinen manuaali

6-vaihteinen manuaali

6-vaihteinen manuaali

Portaaton automaatti

Alustava NEDC polttoaineen kulutus (l/100 km)

Yhdistetty

CO2 g/km

4.3-4.6
99-105

4.3-4.5
99-104

4.3-4.6
99-105

5.0-5.1
114-116

Alustava WLTP polttoaineen kulutus

l/100km

CO2 g/km

5.2-5.6
119-128

5.2-5.6
119-128

5.2-5.6
119-128

5.6-6.1
128-139

 

Diesel-moottorit

1.5D

1.5D

1.5D

Teho (kW/hp) @ rpm

77/105 @ 3,250

90/122 @ 3,500

90/122 @ 3,500

Vääntö (Nm @ rpm)

260 @ 1,500-2,500

300 @ 1,750-2,500

285 @ 1,500-2,750

Päästöt

Euro 6d-TEMP

Euro 6d-TEMP

Euro 6d-TEMP

Vaihteisto

6-vaihteinen manuaali

6-vaihteinen manuaali

9-portainen automaatti

Alustava NEDC polttoaineenkulutus (l/100 km)

Yhdistetty

CO2 g/km

3.4-3.6
90-94

3.5-3.6
92-96

4.2-4.3
109-114

Alustava WLTP polttoaineenkulutus

l/100 km

CO2 g/km

4.3-4.6
112-120

4.4-4.7
115-123

5.0-5.4
130-141

 Astra_sedan_takaviisto.jpg

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »