Ammattilehti koeajaa: Opel Astra sai uudet voimalinjat - päästöt nyt lähes viidenneksen aiempaa matalammat14.11.2019 16.00
Uusi Opel Astra ehtii Suomeen jouluksi. Uuden Astra-malliston uudistuneen moottori- ja vaihteistovalikoiman päästöt ovat laskeneet nykymalliin verrattuna jopa 21 prosenttia (NEDC). Päästövähennykset ovat uusien tehokkaiden kolmisylinteristen moottorien ansiosta. Opelin kaikkien aikojen suosituimpiin malleihin lukeutuva Opel Astra uudistuu jälleen. Joulukuun loppupuolella myyntiin tuotavalla uudistuneella Astralla on vahvat siteet edelliseen, vuonna 2016 markkinoille tuotuun Astraan, joka on saanut arvostetun Vuoden Auto Euroopassa -tittelin lisäksi 12 maakohtaista Vuoden Auto –palkintoa. Vuonna 1991 markkinoille tuotu Opel Astra on jatkoa menestyksekkäälle Opel Kadetille, jota valmistettiin vuodesta 1936 alkaen. Kadetin perinteet jatkuvat Astran mallistossa käytettävän kirjaintunnuksen muodossa. Nykyinen Astra-mallisto tunnetaan K-sarjana. Uusi Astra on täynnä kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuten mukautuva vakionopeudensäädin, etutörmäyksen varoitusjärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä sekä kaistallapitoavustin. Uusi etukamera on aiempaa pienikokoisempi ja tehokkaampi, ja se huomioi nyt ajoneuvojen lisäksi myös jalankulkijoita. Myös peruutuskameran näytön resolutiota on parannettu uudessa Astrassa.
Opel Astraan saa lisähinnasta lämmitettävän ohjauspyörän sekä tuulilasin. Molemmat tarpeellisia Suomen sääolosuhteissa. Sisätiloissa suurin muutos liittyy uuteen infotainment-järjestelmään: kuljettajalla on nyt 8-tuumainen digitaalinäyttö. Astraan on saatavana myös Opelin palkitut ja ergonomiset AGR-istuimet tuuletus- ja hierontatoiminnolla. Maahantuojan mukaan noin kaksi kolmesta uutena myytävästä Astrasta valitaan paremmilla AGR-istuimilla. Kenties viimeiset lajissaan Uuden Astra-malliston suurimmat uudistukset liittyvät moottorivalikoimaan. Joskin mallipäivityksessä Astra sai myös uuden etumaskin ja etupuskurin muotoa korjattiin entistäkin virtaviivaisemmaksi. Konehuoneeseen on jatkossa Opelin valmistamat 1.2- ja 1.4 -litraiset bensiiniturbomoottorit ja 1.5-litrainen, turboahdettu dieselmoottori. Tulevaisuudessa, seuraavan malliuudistuksen myötä myös Astra saa konehuoneeseensa PSA-yhtymän valmistamat voimanlähteet.
Suoravälitteiset automaatit ovat joko 6- tai 9-vaihteisia. Molemmat momentinmuuntimella. Pienikokoisemman, 1.2-litraisen bensiinimoottorin yhteydessä on kuusiportainen manuaalivaihteisto. Tehokkaamman 1,4 litran bensiinivaihtoehdon saa manuaalivaihteiston lisäksi myös portaattomalla vaihteistolla, joka on saanut kehuja muun muassa jo alhaisilla kierroksilla tarjolla olevasta voimasta ja lineaarisesta voimantuotosta myös kaupunkiajossa. Dieselmoottorin voi valita manuaalivaihteisen lisäksi myös 9-portaisella automaattivaihteistolla.
Opelin valmistama kolmesylintrinen ja tilavuudeltaan 1,4 litrainen bensiinimoottori tuottaa 145 hv huipputehon ja 236 Nm vääntömomenttia. Kovia lukemia! Matala polttoaineen kulutus ja moottorin nopea vaste kuljettajan komentoihin ovat osaltaan uusien sähköisten apulaitteiden ansiota. Turboahtimen hukkaportti ohjautuu nyt sähköisesti. Vesipumppu ja jarrutehostin sekä ohjaustehostin toimivat niin ikään sähkön voimin. Myös Astran alustaa on säädetty. Se näkyy paitsi entistä täsmällisempänä ohjauksena myös uusien iskunvaimentimien tuomana ajomukavuutena. Ajovakautta on parannettu taka-akselin Watt Link -tuennalla, jolla vähennetään tehokkaasti taka-akselin sivuttaisliikettä joustoliikkeen aikana.
Vakiovarusteisiin kuuluvissa, erityisen energiatehokkaissa LED-ajovaloissa kumpikin ajovalo käyttää vain 13 Wattia. Perinteisiin halogeenivaloihin verrattuna energiasäästö on jopa 81 prosenttia, sillä ne kuluttajat noin 70 W per ajovalo. Erityisen heijastusteknologian ansiosta LED-ajovalot ovat myös aiempaa tehokkaammat. Astraan on saatavana myös erityisen tehokkaat ja häikäisemättömät IntelliLux LED Matrix –valot Koeajossa uusi 1,4 litrainen, automaattivaihteistolla täydennetty moottori tarjoaa miellyttävän ajokokemuksen. Edistyksellisen moottoriteknologian ansiosta kolmepyttyinen bensaturbo kulkee kuin reippaasti suurempitilavuuksinen dieseli. Viittä kymppiä ajettaessa koneen kierrokset ovat hieman toisella tuhannella ja satasta ajettaessa neula nousee kahden tuhannen rajan yli. Tomerasti kaasupolkimen komentoihin vastaavaa autoa onkin mukava ajaa ja vielä mukavammaksi meno muuttuu, kun varusteisiin on lisätty adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka taitaa uudessa Astrassa myös pysähtymiset ja liikkeellelähdöt. Jos muutaman vuoden markkinoilla ollut Astra oli hyvä, niin päivitetty malli on entistäkin parempi. Euroopassa vielä yleisesti käytössä olevalla NEDC-mittaustavalla laskettuna uuden Astran seitsemästä moottorista peräti viisi alittaa maagisen 100g/km CO2-päästörajan. Kaikki moottorivaihtoehdot yltävät Euro 6 d ja alustavan WLTP -päästömittaustavan mukaan päästöt ovat mallista ja moottorista riippuen 112 - 141 g/km välimaastossa. Hinnat Astra-uutuuksille saataneen vuodenvaihteeseen mennessä. Mikäli vuoden verran Opelia maahantuonut Länsiauto saa neuvoteltua Astran tehdashinnat kohdalleen on uudella Astralla mahdollisuus toistaa takavuosien myyntimenestys. Puitteet ovat nimittäin kunnossa! Tekniset tiedot(moottorit):
|