Puhtaiden ajoneuvojen ja kuljetuspalvelujen hankintalainsäädännön valmistelu käynnistyy

10.11.2019 9.00

PaikallisbussilumisateessaKuvaLVMJuhaTuomi_jq99cqcd6ofd0qs54b8v0vkpe33148361012320146585.jpg

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin on asettanut työryhmän valmistelemaan EU:n puhtaita julkisia ajoneuvohankintoja koskevan direktiivin täytäntöönpanoa Suomessa.

(Paikallisbussi lumisateessa. Kuva: LVM / Juha Tuomi)

Työryhmän tehtävänä on käsitellä direktiivin edellyttämät muutokset Suomen lainsäädäntöön. Työryhmä arvioi eri vaihtoehtoja kansallisen lainsäädännön toteuttamisesta ottaen huomioon maantieteelliset eroavaisuudet sekä kustannustehokkuuden.

Työryhmän toimikausi on 8.11.2019 – 31.8.2020.

Direktiivin tarkoituksena on edistää puhtaiden ja energiatehokkaiden ajoneuvojen osuutta julkisen sektorin hankkimissa ajoneuvoissa ja kuljetuspalveluissa. Tällä kasvatettaisiin nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen sekä vaihtoehtoisten polttoaineiden kysyntää.

Direktiiviin soveltamisalaan kuuluvat tieliikenteen moottoriajoneuvojen ostaminen ja vuokraaminen, maanteiden henkilöliikennettä koskevat julkiset palveluhankinnat sekä tietyt liikenne- ja kuljetuspalvelut (esimerkiksi jätteiden keruu ja postikuljetukset). Vaatimuksia sovelletaan ainoastaan uusiin hankinta- ja palvelusopimuksiin, jotka ylittävät hankintalainsäädännön kynnysarvot.

Direktiivi ei koske kaukoliikenteessä ja tilausliikenteessä käytettäviä linja-autoja, eikä esimerkiksi maa- ja metsätaloudessa käytettäviä ajoneuvoja sekä kaksi- ja kolmipyöräisiä ajoneuvoja. Lisäksi jäsenvaltio voi vapauttaa eräät ajoneuvot direktiivissä säädetyistä vaatimuksista. Näihin kuuluvat esimerkiksi hälytysajoneuvot, asevoimien käytössä olevat ajoneuvot sekä rakennustyömaiden ajoneuvot.

Työryhmässä laaja edustus

Työryhmässä ovat mukana seuraavat tahot:

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ry, Autoalan keskusliitto sekä Autotuojat ja –teollisuus ry, Bioenergia ry, Energiateollisuus ry, Hansel Oy, HSL, Jätehuoltoyhdistys ry, Kansaneläkelaitos, Kuntaliitto, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Liikennevirta Oy, Neot Oy, Neste Oyj, Parkkisähkö, Posti Group Oyj, SKAL ry, St 1 Oy, sosiaali- ja terveysministeriö, Suomen Biokierto ja Biokaasu ry, Suomen Huolinta ja Logistiikkaliitto ry, Suomen kaasuyhdistys ry, Suomen Paikallisliikenneliitto ry, Suomen yrittäjät, Taksiliitto, Teknologiateollisuus ry (Sähköinen liikenne –toimialaryhmä), työ- ja elinkeinoministeriö, UPM Biorefining, valtiovarainministeriö ja ympäristöministeriö.

Työryhmään pyydettiin edustajaa myös Fortum Oyj:ltä, Gasum Oyj:ltä, Invalidiliitolta, Linja-autoliitolta, Luonnonsuojeluliitolta ja Plugit Finland Oy:ltä.

Työryhmää voidaan tarvittaessa täydentää toimikauden aikana.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »