Kiho-järjestelmä tarjoaa älykästä työnhallintaa kuljetus- ja konealan yrityksille

01.11.2019 12.21

kiho1.jpg

Kiho on digitaalinen liiketoiminta-alusta ja kenttätyön hallintajärjestelmä, jonka avulla johdat yritystäsi reaaliajassa. Kiho paikantaa kalustosi aina metsäkoneista kuorma-autoihin, kirjaa työt reaaliajassa sekä vastaanottaa ja välittää työtilaukset suoraan mobiililaitteisiin. Älykäs automaatio valvoo kalustoa, ilmoittaa ongelmista ja tekee rutiinityöt puolestasi.

Mastercom Oy on kehittänyt Kiho -järjestelmää jo vuodesta 2002 lähtien vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin eri toimialoilla. Alussa Kiho kehitettiin kiinteistöyhtiöiden tarpeisiin ja sitten sitä lähdettiin jalostamaan laajasti eri toimialoille. Tänä päivänä Mastercomin omistaa suurimmaksi osaksi työntekijät ja lisäksi mukana on yksityishenkilöitä jotka hekin ovat mukana hallitustoiminnassa. Kotimaisuudestaan Kiho on saanut avainlipputunnuksen.

- Selkeäkäyttöisen Kihon avulla yritys voi hallinnoida henkilöstöä ja koko käytössä olevaa kalustoa reaaliajassa. Saatu tieto kerätään automaattisesti yhteen ja avoimet rajapinnat sallivat monipuoliset integraatiot muihin järjestelmiin. Näin työaikatietojen siirto palkanlaskentaohjelmistoihin sekä myyntilaskujen vienti sähköisiin taloushallintojärjestelmiin onnistuu kätevästi, kertoo kihottaja Tatu Laine.

Järjestelmän kehitys omissa käsissä

Viimeisten viiden vuoden aikana Kihon suosio on ollut vahvassa kasvussa. Järjestelmää käyttää liiketoimintansa tärkeänä tukena jo yli 600 asiakasta yhden miehen yrityksistä pörssiyhtiöihin ja määrä kasvaa tasaista tahtia.

- Järjestelmän alusta on iskussa ja sitä kehitetään jatkuvasti. Henkilökuntaa on palveluksessa jo 35 ja määrä kasvaa tasaiseen tahtiin. Merkittävä asia on se että meillä on viitisentoista omaa koodaria Kuopion päätoimipaikassa eli järjestelmän tuotekehitys ja hallinta on täysin omissa käsissä, mikä on poikkeavaa toimialalla. Se on ollut yksi kasvumme mahdollistaja kun pystymme reagoimaan nopeasti tarpeiden muutoksiin ja asiakkaiden vaatimuksiin. Koodaus on mahdollistanut myös maailman ensimmäisen tekoäly avusteisen ajopäiväkirjan ja tätä tekoälyä tuodaan vahvasti myös muihin palveluihin, sanoo Laine.

kiho2.jpg

(kuva: Kihon karttanäkymän avulla on helppo seurata reaaliajassa missä työkoneet ja ajoveuvot liikkuvat.)

Helppokäyttöinen ja todella monipuolinen

Kihon vahvuuksia käyttäjän kannalta on mm. se että sitä voi käyttää kaikilla eri laitteilla eli puhelimilla, tableteilla ja tietokoneilla. 

- Kihon paikannuspalveluissa on vahvaa osaamista ja yhdistetään kerättävään dataan saumattomasti. Periaatteessa kuljettajan ei tarvitse kuin painaa kerran puhelimen näytön nappia aloittaessaan työtehtävän ja toisen kerran kun tehtävä on suoritettu jolloin siitä lähtee kuittaus työnjohdolle. Kiho kerää halutun datan automaattisesti ja jalostaa sen hyödynnettävään muotoon, opastaa Laine.  

Kihon ympärille on rakentunut todella paljon erilaisia toimintoja joita voidaan kätevästi liittää asiakkaan tarvitsemaan kokonaisuuteen:

- Lisäksi teemme myös täysin räätälöityjä sovelluksia isommille asiakkaille sekä valituille toimialoilla, joista hyvänä esimerkkinä metsäkoneyrittäjät.

Järjestelmää kehitetään metsäkoneyrittäjien erityistarpeisiin

Metsäkoneyrittäjät ja puutavara-autoilijat ovat käyttäneet Kihoa jo kymmenkunta vuotta tehostaakseen operointiaan.

- Puolitoista vuotta sitten valitsimme metsäkonealan yhdeksi tärkeäksi sektoriksemme ja lähdimme kehittämään Kihon osa-alueita heidän erityistarpeisiin vieläkin paremmin soveltuvaksi. Metsäkoneala elää vahvaa digitalisoitumisen aikaa ja Kiho avaa toimintaan aivan uusia mahdollisuuksia, sanoo myyntipäällikkö Sami Rönkkö, jolle ala on lähellä sydäntä sillä kotitalo sijaitsee Vieremällä aivan Ponssen naapurissa.

kiho3.jpg(kuva: Periaatteessa kuljettajan ei tarvitse kuin painaa kerran puhelimen näytön nappia aloittaessaan työtehtävän ja toisen kerran kun tehtävä on suoritettu jolloin siitä lähtee kuittaus työnjohdolle.)

Metsäkonealalla yrityksillä on käytössä runsaasti jatkuvasti liikkeessä olevaa konekalustoa, siirto- ja huoltoautoja sekä iso joukko kuljettajia. Kaiken sen hallinnoiminen vie yrittäjiltä ja työnjohdolta todella paljon aikaa. 

- Kihoon on kehitetty ominaisuuksia mitkä mahdollistavat tarkan kalustonhallinnan mm. huolto- ja katsastusmuistuksineen. Paikanninpalvelu on tarkka ja siinä ei enää ole katvealueita kaukana korvessakaan joten toimintavarmuus on aiempaakin parempi. Kiho toimii verkkovapaasti eli se valitsee aina parhaimman yhteyden operaattorista riippumatta ja paikannustiedossa hyödynnetään tarkkaa GPS-signaalia. Reaaliaikainen puhelimessa oleva karttanäkymä koneiden ja ajoneuvojen sijainnista on yrittäjille todella tärkeä asia sillä koneita siirrellään jatkuvasti. Ja kun kuljettajatkin näkevät aina missä koneet ovat, vähenee sijaintien kysely eikä paikkatietoja tarvitse jakaa enää edes WhatsAppin kautta. Paikkatietoa voidaan hyödyntää myös esimerkiksi siirtolaveteissa jos kuljetetaan muiden yrittäjien koneita; Kihosta saa tarkasta ajetut kilometrit laskutuksen tueksi, opastaa Rönkkö.

Myös sähköisestä ajopäiväkirjasta on suurta apua metsäkoneyrittäjille:

- Huoltoautojen liikkeistä tallentuu tarkka tieto järjestelmään eikä paperisia tai erillisiä sähköisiä ajopäiväkirjoja enää tarvita vaan kaikki hoituu yhdellä järjestelmällä. Ja Kihon avulla voidaan myös kytkeä koneiden lisälämmittimet päälle etänä ennen työmaalle saapumista sekä tietenkin sammuttaa ne.

Työaikojen seuranta tapahtuu luotettavasti ja kätevästi Kiholla.

- Se on reilu ja oikeudenmukainen kaikille osapuolille tietojen kirjautuessa työehtosopimusten mukaisesti. Työaikatiedot siirtyvät sitten automaattisesti yleisimpiin palkanmaksujärjestelmiin mikä säästää aikaa hallintopuolella, muistuttaa Rönkkö.

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »