Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14490268 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.9.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtienLue lisää »19.9.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta KonnevedelläLue lisää »19.9.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. KarstulassaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.9.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtienLue lisää »19.9.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta KonnevedelläLue lisää »19.9.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. KarstulassaLue lisää »

AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Kangoo Z.E. Power Maxi - Sähköinen jakoraketti

31.08.2019 13:11

rellu13.jpg

Vuonna 2011 esitelty Renault Kangoo Z.E. on osoittautunut vajaan 30 000 kappaleen myynnillään todelliseksi menestykseksi sähkökäyttöisten tavara-autojen markkinoilla. Suomen maahantuonti ohjelmaan sähkö-Kangoo tuotiin vuoden 2018 alussa, jolloin sen toimintamatka ja ominaisuudet saatiin nostettua suomalaisille asiakkaille sopiviksi. 

(kuva yllä: Sähkökäyttöinen Renault Kangoo Z.E. on kotonaan kaupunkien ja taajamien jakeluajotehtävissä. Sen toimintamatka on pidentynyt NEDC -normin mukaan mitattuna peräti 60 prosentilla 270 kilometriin, mikä on valmistajan mukaan pidempi kuin millään muulla sähköpakettiautolla.)

Sähköautojen tekniikka kehittyy nyt ennätyksellisessä tahdissa. Kuluvan vuosikymmenen alussa sähköauton tulevaisuus ei näyttänyt suomalaisittain kovin auvoiselta, mutta tekniikan, ja etenkin akkujen kapasiteetin kasvun sekä latausverkoston laajentuminen ovat vahvistaneet sähköautojen asemaa markkinoilla. 

rellu42.jpg

(kuva: Sähkökäyttöisen Renault Kangoo Z.E:n konehuone on täynnä Tee-se-itse-miehiltä kiellettyä tekniikkaa.)

Toimintasäde kasvanut

Vuodesta 2011 markkinoilla olleen Renault Kangoo Z.E:n akkujen kapasiteetti on kasvanut mallin myynnissä olon aikana lähes kaksinkertaiseksi, samalla auton hinta on tullut kilpailukykyisemmäksi.

Suomen maahantuontiohjelmaan Kangoo Z.E. kelpuutettiin reilu vuosi takaperin, mihin vaikutti suurelta osin uusi tekniikka- päivitys, jossa Kangoo sai muun muassa uuden ajoakun, sähkömoottorin, laturin ja lämpöpumppuun perustuvan ilmastointijärjestelmän. Tehtyjen parannusten ansiosta Kangoo Z.E:n toimintamatka on pidentynyt NEDC -normin mukaan mitattuna peräti 60 prosentilla 270 kilometriin, mikä on valmistajan mukaan pidempi kuin millään muulla sähköpakettiautolla.

rellu24.jpg

(kuva: Mittaristo on pelkistetty ja kojelauta tuttu muista Kangoo malleista. Jopa CD-soitin löytyy. Kosketusnäyttöä voidaan ohjata myös ohjauspylvään yhteyteen viedyistä säätimistä.)

Energiatehokkaasti

Uutta on myös se että nyt Renault kertoo avoimesti normaali- ajossa täyteen ladatuilla akuilla saavutettavat ajomatkat. Vaikeissakin olosuhteissa voi ajaa rauhallisin mielin 120 kilometriä ja hyvissä olosuhteissa reilut kaksisataa kilometriä. Aikaisemmin lukemat olivat 80 - 125 kilometriä.

Kehä III:n sisäpuolella ajamamme koeajokilometrit tukevat valmistajan väitettä noin 200 km toimintamatkasta. Kesäkelillä, optimaalisissa olosuhteissa suoritetussa koeajossa auton ajotietokone näytti hieman yli 17 kWh kulutuslukemaa, mikä tarkoittaa noin 190 km toimintamatkaa.

Tärkein tekijä toimintamatkan pidentämisessä on Kangoo Z.E:n uusi Z.E. 33 -ajoakku, jonka kapasiteetti on akun mallimerkinnän mukaisesti 33 kWh.

Kangoo Z.E:ssä on uusi erittäin tehokkaasti energiaa hyödyntävä 44 kilowatin (60 hv) tehoinen R60-sähkömoottori, jonka suurin vääntömomentti on 225 Nm. Automaattivaihteiston ja äänettömästi toimivan sähkömoottorin ansiosta ajaminen on sangen leppoisaa. 

Kangoon ajettavuus on kunnossa. Jousitusta voi luonnehtia jopa erinomaiseksi luokassaan. Ei siis ihme että erään saksalaismerkin pikkupakettiauto pohjautuu Kangoon rakenteisiin. 

Ohjaamo tarjoaa kelvolliset oltavat kahdelle matkustajalle. Istuimet ovat mukavat ja säätövarat riittävät useimmille.

Moottorin teho riittää hyvin taajamassa, mutta maantiellä ja etenkin ohitustilanteissa koneelta kaipaisi hieman enemmän voimavaroja. 

rellu5.jpg

(kuva: Akkujen ”tankkaus” tapahtuu etumaskista käsin, saranoidun Renault timantti-logon alta. Lataus vie pisimmillään noin 6 tuntia.)

Päivät töissä - yöt nukkuen

Uuden kaksi kertaa aiempaa tehokkaamman ja entistä ympäristöystävällisemmän seitsemän kilowatin (32A, 230V) vaihtovirtalaturin avulla ajoakun saa ladattua 7,4 kW:n Wall Boxilla kuudessa tunnissa, kun aiemman mallin pienempi ajoakku vaati seitsemän tunnin latausajan. Tunnin latauksella saadaan 35 kilometriä toimintamatkaa. Auton käyttöä ja ajoreitin suunnittelua merkittävästi helpottavaa pikalatausmahdollisuutta ei Kangooseen ole tarjolla.

rellu6.jpg

(kuva: Auton kyljestä löytyvät perinteinen polttoainekorkki on lisälämmitintä varten. Säiliöön sopii 13 litraa ainetta.)

Dieseliä tankkiin

Kangoo Z.E:n ohjaamon tuuletus- ja lämmitysjärjestelmässä hyödynnetään ilmanlämpöpumpuista tuttua tekniikkaa. Kuten kotioloissa myös autossa sen avulla voidaan vähentää sähkön käyttöä ja jatkaa sillä tavoin toimintamatkaa. Edelleen akkujen rasitusta ajon aikana voidaan keventää lämmittämällä tai jäähdyttämällä auto latauksen aikana.

Suomeen tuotavissa Kangoo Z.E:ssä on vakiona polttoainetoiminen lisälämmitin. Valmistajan mukaan se varmistaa mukavuuden kaikkein kovimmillakin pakkasilla pidentäen samalla omalta osaltaan toimintamatkaa.

Kahtena koripituutena

Polttomoottoristen Renault Kangoo -mallien tapaan myös Kangoo Z.E:n voi valita joko 4,28 metrin pituisena vakiomallina tai 4,66 metrin pitkällä korilla. Tavaratilan koko on joko 3,0 tai 4,0 kuutiometriä. Kaikissa malleissa tilaa tavaroille on yhtä paljon kuin polttomoottorisissa, sillä ajoakku on sijoitettu auton lattian alle. Kantavuus on parhaimmillaan jopa 600 kiloa, mikä riittää suurimpaan osaan kuljetuksista.

rellu33.jpg

(kuva: Tavaratilaa on jopa 4 kuutiometriä, mikä on sama kuin polttomoottorilla varustetussa Kangoo Maxissa.)

Houkuttelevasti hinnoiteltu

Renault Kangoo Z.E. Power+:n hintapyynnit alkavat kolmen kuutiometrin tavaratilalla noin 32 200 eurosta. Nyt koeajettavan pidemmän mallin, jossa on kuutiometrin suurempi tavaratila hintapyynnit alkavat puolestaan noin 33 300 eurosta. 

Kumpaankin mallin on saatavana runsaasti lisävarusteita, kuten pitkään malliin liukuovi korin vasemmalle kyljelle, ikkunoita kylkiin ja takaoviin, peruutustutka ja tietoviihdejärjestelmä navigaattorilla.

Kesälle 2019 Renault toi tarjolle täysin uutena mallina viisipaikkaisen Kangoo Z.E. Power+ Maxi Crew Cab mallin. Reippaan tavaratilan tarjoava miehistöpaku on markkinoiden ainoa sekä matkustajien että tavaran kuljetukseen sopiva täyssähköauto. Sen hintapyynti on muiden Kangoo Z.E. mallien tapaan kilpailukyinen; noin 35 500 euroa.  

Jopa 200 km toimintamatkan ansiosta hyvän maavaran ja luokkansa kärkipäähään asettuvien ajo-ominaisuuksien sekä asiallisen kuormauskapasiteetin puolesta sähkö-Kangoossa on koossa kelvolliset ainekset myös ympäristötietoisen koneyrittäjän tai metsurin kulkupeliksi.

19.09.2019 16:11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtien
19.09.2019 14:40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta Konnevedellä
19.09.2019 14:12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. Karstulassa
19.09.2019 13:50Suomalaisten sotalaivojen rakentaminen Raumalla saa jatkoa
19.09.2019 13:44Nokian Renkaiden Yhdysvaltojen tehdas tukee yhtiön kasvustrategiaa
19.09.2019 13:24SKAL Kuljetusbarometri 3/2019: Maailmanmarkkinoiden heilahtelut vaativat Suomelta veromalttia tai kustannukset karkaavat käsistä
19.09.2019 12:02Omavalvontasovellus mahdollistaa harvennushakkuiden omavalvonnan korjuutyön ohessa
18.09.2019 11:50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11:40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11:12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa

Siirry arkistoon »