AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Kangoo Z.E. Power Maxi - Sähköinen jakoraketti

31.08.2019 13.11

rellu13.jpg

Vuonna 2011 esitelty Renault Kangoo Z.E. on osoittautunut vajaan 30 000 kappaleen myynnillään todelliseksi menestykseksi sähkökäyttöisten tavara-autojen markkinoilla. Suomen maahantuonti ohjelmaan sähkö-Kangoo tuotiin vuoden 2018 alussa, jolloin sen toimintamatka ja ominaisuudet saatiin nostettua suomalaisille asiakkaille sopiviksi. 

(kuva yllä: Sähkökäyttöinen Renault Kangoo Z.E. on kotonaan kaupunkien ja taajamien jakeluajotehtävissä. Sen toimintamatka on pidentynyt NEDC -normin mukaan mitattuna peräti 60 prosentilla 270 kilometriin, mikä on valmistajan mukaan pidempi kuin millään muulla sähköpakettiautolla.)

Sähköautojen tekniikka kehittyy nyt ennätyksellisessä tahdissa. Kuluvan vuosikymmenen alussa sähköauton tulevaisuus ei näyttänyt suomalaisittain kovin auvoiselta, mutta tekniikan, ja etenkin akkujen kapasiteetin kasvun sekä latausverkoston laajentuminen ovat vahvistaneet sähköautojen asemaa markkinoilla. 

rellu42.jpg

(kuva: Sähkökäyttöisen Renault Kangoo Z.E:n konehuone on täynnä Tee-se-itse-miehiltä kiellettyä tekniikkaa.)

Toimintasäde kasvanut

Vuodesta 2011 markkinoilla olleen Renault Kangoo Z.E:n akkujen kapasiteetti on kasvanut mallin myynnissä olon aikana lähes kaksinkertaiseksi, samalla auton hinta on tullut kilpailukykyisemmäksi.

Suomen maahantuontiohjelmaan Kangoo Z.E. kelpuutettiin reilu vuosi takaperin, mihin vaikutti suurelta osin uusi tekniikka- päivitys, jossa Kangoo sai muun muassa uuden ajoakun, sähkömoottorin, laturin ja lämpöpumppuun perustuvan ilmastointijärjestelmän. Tehtyjen parannusten ansiosta Kangoo Z.E:n toimintamatka on pidentynyt NEDC -normin mukaan mitattuna peräti 60 prosentilla 270 kilometriin, mikä on valmistajan mukaan pidempi kuin millään muulla sähköpakettiautolla.

rellu24.jpg

(kuva: Mittaristo on pelkistetty ja kojelauta tuttu muista Kangoo malleista. Jopa CD-soitin löytyy. Kosketusnäyttöä voidaan ohjata myös ohjauspylvään yhteyteen viedyistä säätimistä.)

Energiatehokkaasti

Uutta on myös se että nyt Renault kertoo avoimesti normaali- ajossa täyteen ladatuilla akuilla saavutettavat ajomatkat. Vaikeissakin olosuhteissa voi ajaa rauhallisin mielin 120 kilometriä ja hyvissä olosuhteissa reilut kaksisataa kilometriä. Aikaisemmin lukemat olivat 80 - 125 kilometriä.

Kehä III:n sisäpuolella ajamamme koeajokilometrit tukevat valmistajan väitettä noin 200 km toimintamatkasta. Kesäkelillä, optimaalisissa olosuhteissa suoritetussa koeajossa auton ajotietokone näytti hieman yli 17 kWh kulutuslukemaa, mikä tarkoittaa noin 190 km toimintamatkaa.

Tärkein tekijä toimintamatkan pidentämisessä on Kangoo Z.E:n uusi Z.E. 33 -ajoakku, jonka kapasiteetti on akun mallimerkinnän mukaisesti 33 kWh.

Kangoo Z.E:ssä on uusi erittäin tehokkaasti energiaa hyödyntävä 44 kilowatin (60 hv) tehoinen R60-sähkömoottori, jonka suurin vääntömomentti on 225 Nm. Automaattivaihteiston ja äänettömästi toimivan sähkömoottorin ansiosta ajaminen on sangen leppoisaa. 

Kangoon ajettavuus on kunnossa. Jousitusta voi luonnehtia jopa erinomaiseksi luokassaan. Ei siis ihme että erään saksalaismerkin pikkupakettiauto pohjautuu Kangoon rakenteisiin. 

Ohjaamo tarjoaa kelvolliset oltavat kahdelle matkustajalle. Istuimet ovat mukavat ja säätövarat riittävät useimmille.

Moottorin teho riittää hyvin taajamassa, mutta maantiellä ja etenkin ohitustilanteissa koneelta kaipaisi hieman enemmän voimavaroja. 

rellu5.jpg

(kuva: Akkujen ”tankkaus” tapahtuu etumaskista käsin, saranoidun Renault timantti-logon alta. Lataus vie pisimmillään noin 6 tuntia.)

Päivät töissä - yöt nukkuen

Uuden kaksi kertaa aiempaa tehokkaamman ja entistä ympäristöystävällisemmän seitsemän kilowatin (32A, 230V) vaihtovirtalaturin avulla ajoakun saa ladattua 7,4 kW:n Wall Boxilla kuudessa tunnissa, kun aiemman mallin pienempi ajoakku vaati seitsemän tunnin latausajan. Tunnin latauksella saadaan 35 kilometriä toimintamatkaa. Auton käyttöä ja ajoreitin suunnittelua merkittävästi helpottavaa pikalatausmahdollisuutta ei Kangooseen ole tarjolla.

rellu6.jpg

(kuva: Auton kyljestä löytyvät perinteinen polttoainekorkki on lisälämmitintä varten. Säiliöön sopii 13 litraa ainetta.)

Dieseliä tankkiin

Kangoo Z.E:n ohjaamon tuuletus- ja lämmitysjärjestelmässä hyödynnetään ilmanlämpöpumpuista tuttua tekniikkaa. Kuten kotioloissa myös autossa sen avulla voidaan vähentää sähkön käyttöä ja jatkaa sillä tavoin toimintamatkaa. Edelleen akkujen rasitusta ajon aikana voidaan keventää lämmittämällä tai jäähdyttämällä auto latauksen aikana.

Suomeen tuotavissa Kangoo Z.E:ssä on vakiona polttoainetoiminen lisälämmitin. Valmistajan mukaan se varmistaa mukavuuden kaikkein kovimmillakin pakkasilla pidentäen samalla omalta osaltaan toimintamatkaa.

Kahtena koripituutena

Polttomoottoristen Renault Kangoo -mallien tapaan myös Kangoo Z.E:n voi valita joko 4,28 metrin pituisena vakiomallina tai 4,66 metrin pitkällä korilla. Tavaratilan koko on joko 3,0 tai 4,0 kuutiometriä. Kaikissa malleissa tilaa tavaroille on yhtä paljon kuin polttomoottorisissa, sillä ajoakku on sijoitettu auton lattian alle. Kantavuus on parhaimmillaan jopa 600 kiloa, mikä riittää suurimpaan osaan kuljetuksista.

rellu33.jpg

(kuva: Tavaratilaa on jopa 4 kuutiometriä, mikä on sama kuin polttomoottorilla varustetussa Kangoo Maxissa.)

Houkuttelevasti hinnoiteltu

Renault Kangoo Z.E. Power+:n hintapyynnit alkavat kolmen kuutiometrin tavaratilalla noin 32 200 eurosta. Nyt koeajettavan pidemmän mallin, jossa on kuutiometrin suurempi tavaratila hintapyynnit alkavat puolestaan noin 33 300 eurosta. 

Kumpaankin mallin on saatavana runsaasti lisävarusteita, kuten pitkään malliin liukuovi korin vasemmalle kyljelle, ikkunoita kylkiin ja takaoviin, peruutustutka ja tietoviihdejärjestelmä navigaattorilla.

Kesälle 2019 Renault toi tarjolle täysin uutena mallina viisipaikkaisen Kangoo Z.E. Power+ Maxi Crew Cab mallin. Reippaan tavaratilan tarjoava miehistöpaku on markkinoiden ainoa sekä matkustajien että tavaran kuljetukseen sopiva täyssähköauto. Sen hintapyynti on muiden Kangoo Z.E. mallien tapaan kilpailukyinen; noin 35 500 euroa.  

Jopa 200 km toimintamatkan ansiosta hyvän maavaran ja luokkansa kärkipäähään asettuvien ajo-ominaisuuksien sekä asiallisen kuormauskapasiteetin puolesta sähkö-Kangoossa on koossa kelvolliset ainekset myös ympäristötietoisen koneyrittäjän tai metsurin kulkupeliksi.

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »