Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16158528 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

29.1.2020 16:22Ammattilehti MotorSports: Jonne Ollikainen mukaan Rallin SM sarjaanLue lisää »29.1.2020 13:00Myllys Yhtiöt ProTruck-jälleenmyyjäksiLue lisää »29.1.2020 12:30Lava-automarkkinoilla tapahtuuLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

29.1.2020 16:22Ammattilehti MotorSports: Jonne Ollikainen mukaan Rallin SM sarjaanLue lisää »29.1.2020 13:00Myllys Yhtiöt ProTruck-jälleenmyyjäksiLue lisää »29.1.2020 12:30Lava-automarkkinoilla tapahtuuLue lisää »

AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Kangoo Z.E. Power Maxi - Sähköinen jakoraketti

31.08.2019 13:11

rellu13.jpg

Vuonna 2011 esitelty Renault Kangoo Z.E. on osoittautunut vajaan 30 000 kappaleen myynnillään todelliseksi menestykseksi sähkökäyttöisten tavara-autojen markkinoilla. Suomen maahantuonti ohjelmaan sähkö-Kangoo tuotiin vuoden 2018 alussa, jolloin sen toimintamatka ja ominaisuudet saatiin nostettua suomalaisille asiakkaille sopiviksi. 

(kuva yllä: Sähkökäyttöinen Renault Kangoo Z.E. on kotonaan kaupunkien ja taajamien jakeluajotehtävissä. Sen toimintamatka on pidentynyt NEDC -normin mukaan mitattuna peräti 60 prosentilla 270 kilometriin, mikä on valmistajan mukaan pidempi kuin millään muulla sähköpakettiautolla.)

Sähköautojen tekniikka kehittyy nyt ennätyksellisessä tahdissa. Kuluvan vuosikymmenen alussa sähköauton tulevaisuus ei näyttänyt suomalaisittain kovin auvoiselta, mutta tekniikan, ja etenkin akkujen kapasiteetin kasvun sekä latausverkoston laajentuminen ovat vahvistaneet sähköautojen asemaa markkinoilla. 

rellu42.jpg

(kuva: Sähkökäyttöisen Renault Kangoo Z.E:n konehuone on täynnä Tee-se-itse-miehiltä kiellettyä tekniikkaa.)

Toimintasäde kasvanut

Vuodesta 2011 markkinoilla olleen Renault Kangoo Z.E:n akkujen kapasiteetti on kasvanut mallin myynnissä olon aikana lähes kaksinkertaiseksi, samalla auton hinta on tullut kilpailukykyisemmäksi.

Suomen maahantuontiohjelmaan Kangoo Z.E. kelpuutettiin reilu vuosi takaperin, mihin vaikutti suurelta osin uusi tekniikka- päivitys, jossa Kangoo sai muun muassa uuden ajoakun, sähkömoottorin, laturin ja lämpöpumppuun perustuvan ilmastointijärjestelmän. Tehtyjen parannusten ansiosta Kangoo Z.E:n toimintamatka on pidentynyt NEDC -normin mukaan mitattuna peräti 60 prosentilla 270 kilometriin, mikä on valmistajan mukaan pidempi kuin millään muulla sähköpakettiautolla.

rellu24.jpg

(kuva: Mittaristo on pelkistetty ja kojelauta tuttu muista Kangoo malleista. Jopa CD-soitin löytyy. Kosketusnäyttöä voidaan ohjata myös ohjauspylvään yhteyteen viedyistä säätimistä.)

Energiatehokkaasti

Uutta on myös se että nyt Renault kertoo avoimesti normaali- ajossa täyteen ladatuilla akuilla saavutettavat ajomatkat. Vaikeissakin olosuhteissa voi ajaa rauhallisin mielin 120 kilometriä ja hyvissä olosuhteissa reilut kaksisataa kilometriä. Aikaisemmin lukemat olivat 80 - 125 kilometriä.

Kehä III:n sisäpuolella ajamamme koeajokilometrit tukevat valmistajan väitettä noin 200 km toimintamatkasta. Kesäkelillä, optimaalisissa olosuhteissa suoritetussa koeajossa auton ajotietokone näytti hieman yli 17 kWh kulutuslukemaa, mikä tarkoittaa noin 190 km toimintamatkaa.

Tärkein tekijä toimintamatkan pidentämisessä on Kangoo Z.E:n uusi Z.E. 33 -ajoakku, jonka kapasiteetti on akun mallimerkinnän mukaisesti 33 kWh.

Kangoo Z.E:ssä on uusi erittäin tehokkaasti energiaa hyödyntävä 44 kilowatin (60 hv) tehoinen R60-sähkömoottori, jonka suurin vääntömomentti on 225 Nm. Automaattivaihteiston ja äänettömästi toimivan sähkömoottorin ansiosta ajaminen on sangen leppoisaa. 

Kangoon ajettavuus on kunnossa. Jousitusta voi luonnehtia jopa erinomaiseksi luokassaan. Ei siis ihme että erään saksalaismerkin pikkupakettiauto pohjautuu Kangoon rakenteisiin. 

Ohjaamo tarjoaa kelvolliset oltavat kahdelle matkustajalle. Istuimet ovat mukavat ja säätövarat riittävät useimmille.

Moottorin teho riittää hyvin taajamassa, mutta maantiellä ja etenkin ohitustilanteissa koneelta kaipaisi hieman enemmän voimavaroja. 

rellu5.jpg

(kuva: Akkujen ”tankkaus” tapahtuu etumaskista käsin, saranoidun Renault timantti-logon alta. Lataus vie pisimmillään noin 6 tuntia.)

Päivät töissä - yöt nukkuen

Uuden kaksi kertaa aiempaa tehokkaamman ja entistä ympäristöystävällisemmän seitsemän kilowatin (32A, 230V) vaihtovirtalaturin avulla ajoakun saa ladattua 7,4 kW:n Wall Boxilla kuudessa tunnissa, kun aiemman mallin pienempi ajoakku vaati seitsemän tunnin latausajan. Tunnin latauksella saadaan 35 kilometriä toimintamatkaa. Auton käyttöä ja ajoreitin suunnittelua merkittävästi helpottavaa pikalatausmahdollisuutta ei Kangooseen ole tarjolla.

rellu6.jpg

(kuva: Auton kyljestä löytyvät perinteinen polttoainekorkki on lisälämmitintä varten. Säiliöön sopii 13 litraa ainetta.)

Dieseliä tankkiin

Kangoo Z.E:n ohjaamon tuuletus- ja lämmitysjärjestelmässä hyödynnetään ilmanlämpöpumpuista tuttua tekniikkaa. Kuten kotioloissa myös autossa sen avulla voidaan vähentää sähkön käyttöä ja jatkaa sillä tavoin toimintamatkaa. Edelleen akkujen rasitusta ajon aikana voidaan keventää lämmittämällä tai jäähdyttämällä auto latauksen aikana.

Suomeen tuotavissa Kangoo Z.E:ssä on vakiona polttoainetoiminen lisälämmitin. Valmistajan mukaan se varmistaa mukavuuden kaikkein kovimmillakin pakkasilla pidentäen samalla omalta osaltaan toimintamatkaa.

Kahtena koripituutena

Polttomoottoristen Renault Kangoo -mallien tapaan myös Kangoo Z.E:n voi valita joko 4,28 metrin pituisena vakiomallina tai 4,66 metrin pitkällä korilla. Tavaratilan koko on joko 3,0 tai 4,0 kuutiometriä. Kaikissa malleissa tilaa tavaroille on yhtä paljon kuin polttomoottorisissa, sillä ajoakku on sijoitettu auton lattian alle. Kantavuus on parhaimmillaan jopa 600 kiloa, mikä riittää suurimpaan osaan kuljetuksista.

rellu33.jpg

(kuva: Tavaratilaa on jopa 4 kuutiometriä, mikä on sama kuin polttomoottorilla varustetussa Kangoo Maxissa.)

Houkuttelevasti hinnoiteltu

Renault Kangoo Z.E. Power+:n hintapyynnit alkavat kolmen kuutiometrin tavaratilalla noin 32 200 eurosta. Nyt koeajettavan pidemmän mallin, jossa on kuutiometrin suurempi tavaratila hintapyynnit alkavat puolestaan noin 33 300 eurosta. 

Kumpaankin mallin on saatavana runsaasti lisävarusteita, kuten pitkään malliin liukuovi korin vasemmalle kyljelle, ikkunoita kylkiin ja takaoviin, peruutustutka ja tietoviihdejärjestelmä navigaattorilla.

Kesälle 2019 Renault toi tarjolle täysin uutena mallina viisipaikkaisen Kangoo Z.E. Power+ Maxi Crew Cab mallin. Reippaan tavaratilan tarjoava miehistöpaku on markkinoiden ainoa sekä matkustajien että tavaran kuljetukseen sopiva täyssähköauto. Sen hintapyynti on muiden Kangoo Z.E. mallien tapaan kilpailukyinen; noin 35 500 euroa.  

Jopa 200 km toimintamatkan ansiosta hyvän maavaran ja luokkansa kärkipäähään asettuvien ajo-ominaisuuksien sekä asiallisen kuormauskapasiteetin puolesta sähkö-Kangoossa on koossa kelvolliset ainekset myös ympäristötietoisen koneyrittäjän tai metsurin kulkupeliksi.

29.01.2020 16:22Ammattilehti MotorSports: Jonne Ollikainen mukaan Rallin SM sarjaan
29.01.2020 13:00Myllys Yhtiöt ProTruck-jälleenmyyjäksi
29.01.2020 12:30Lava-automarkkinoilla tapahtuu
29.01.2020 10:00Mercedes-Benz - edistyksellistä valoteknologiaa vuodesta 1886 alkaen
28.01.2020 16:33John Deere metsäkoneiden työnäytös Kainuun ammattiopistolla 30.1.2020
28.01.2020 16:30Bruks järjesti mielenkiintoisen hakkuritapahtuman pohjoismaisille alan ammattilaisille
28.01.2020 16:05Ponsse 50 vuotta -juhlakiertue Karstulassa perjantaina 31.1.2020
28.01.2020 15:50AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Transporter T6.1 2,0 TDI 110 kW 4MOTION DSG - Suomalaisten suosikki
28.01.2020 11:54Suomalainen vetolaitevalmistaja TAV kasvaa ja kansainvälistyy
28.01.2020 11:30Metsäpuiden lisäystutkimus vahvistuu - Luken Savonlinnan tiloihin käyttöön uusin teknologia

Siirry arkistoon »