Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14176249 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

23.8.2019 15:33Ammattilehden Mediamobiili mukana Länsirannikon Konepäivässä Ulvilassa huomenna lauantaina 24.8.2019Lue lisää »23.8.2019 15:11Ylelliset metsäkoneet herättävät mielenkiintoa - kansanedustaja Joakim Strand vieraili Logsetin tehtaallaLue lisää »23.8.2019 12:11Suomen ensimmäinen Etanoli-Scania näytillä MaxpossaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

23.8.2019 15:33Ammattilehden Mediamobiili mukana Länsirannikon Konepäivässä Ulvilassa huomenna lauantaina 24.8.2019Lue lisää »23.8.2019 15:11Ylelliset metsäkoneet herättävät mielenkiintoa - kansanedustaja Joakim Strand vieraili Logsetin tehtaallaLue lisää »23.8.2019 12:11Suomen ensimmäinen Etanoli-Scania näytillä MaxpossaLue lisää »

Näin kuningas sai kruununsa

07.08.2019 13:20

scaniav8.jpg

Onnittelut Scania V8:lle tehon ja tunteiden jo 50 vuotta kestäneestä liitosta. Seuraavassa esitellään muutamia kehitysaskelia ja ihmisiä, jotka ovat tehneet tästä moottorista legendan ja teiden kiistattoman kuninkaan.

Jos Scanian ehkä suosituimman moottorin kehittämisestä saisi kiittää vain yhtä henkilöä, tämä henkilö olisi todennäköisesti Bengt Gadefelt. Tätä Scanian dieselmoottoreiden 1960–80-lukujen legendaarista suunnittelujohtajaa kutsutaan usein Scania V8:n isäksi. Hän osasi ennakoida tehokkaampien moottoreiden kysynnän kasvun etenkin massatavaran ja raskaan kaukoliikenteen kuljetuksissa.

1960-luvun alussa Scanian 8- ja 11-litraiset rivikuutoset ylsivät 250 hevosvoiman tehoon, mikä riitti sen ajan kaukoliikenteen tarpeisiin. Scanian (silloisen Scania-Vabisin) insinöörit huomasivat kuitenkin, ettei tällainen teho riittäisi enää tulevaisuudessa, ja päättivät siksi ravistella moottorimarkkinoita.

Gadefelt, joka tunnettiin rennosta ja käytännönläheisestä johtamistyylistään ja tavastaan tutkia tarkasti suunnitteluinsinöörien piirustuksia ja esittää oivaltavia huomioita, sai vuonna 1962 tehtäväkseen vetää tehokkaamman moottorin kehitystyötä.

"Tajusimme, että hyvä ajettavuus saavutettaisiin suunnilleen 350 hevosvoiman teholla. Se oli noin 100 hevosvoimaa enemmän kuin mihin moottorimme pystyivät", totesi Gadefelt projektista myöhemmin. 

Tarve tehokkaammille moottoreille kasvoi sopivasti samaan aikaan kun markkinoilla siirryttiin toisen maailmansodan jälkeen suosituista pitkänokkaisista kuorma-autoista kompakteihin, Bulldog-autoihin. Järjestelyssä oli myös ongelma: miten saada isompi 8-sylinterinen rivimoottori mahtumaan ohjaamon alle.

Tehokas mutta kompakti

Gadefelt kollegoineen kehitti konseptin, johon kuului tehokas mutta erittäin kompakti voimanlähde: 90 asteen V8-moottori, jonka iskutilavuus oli 14,2 litraa. Tässä voimansiirtolinjassa oli kaikki ominaisuudet, joita Scanian insinöörit hakivat: hyvä vääntömomentti matalilla kierrosluvuilla, vähemmän vaihteiden vaihtamista ja riittävästi lisätehoa moottorin koko kierroslukualueella.

Ensimmäinen malli, johon uusi moottori lisättiin, eli LB140, otettiin nopeasti hyvin vastaan kuljetusalalla. Asiakkaat arvostivat moottorin ulkomuotoa ja V:n muotoisia venttiilinkansia sylinterikansien päällä. Lisäksi he pitivät 350 hevosvoiman tehosta ja vääntökäyrästä, joka kannusti matalien kierroslukujen käyttöön. Ja tietysti mukana tuli myös moottorin erottuva ääni: jylinä, josta tuli yksi V8:n arvostetuimmista ominaisuuksista.

"Scania suunnitteli erittäin vankan moottorin, joka kesti pitkään myös vaativissa töissä", sanoo Ulf Wallin, Scanian entinen apulaispääinsinööri. "V8:n myötä onnistuimme esittelemään moottorin, jonka polttoainetalous oli erinomainen, koska moottori oli tehokas ja sitä pystyi käyttämään matalilla kierroksilla. Lisäksi V8 kuormitti akseleita, vaihdelaatikkoa ja muita voimansiirtolinjan komponentteja vähemmän kuin tehokkaat rivimoottorit."

lb140.jpg

Scanian ensimmäisessä, 14-litraisessa V8-moottorissa oli legendaariset V:n muotoiset venttiilinkannet. Tämä komponentti on vuoden 1974 350 hevosvoiman moottorista Scania-museosta Ruotsin Södertäljestä.

V8 uhattuna

Scania valmisti yhteensä yli 170 000 14-litraista V8-moottoria, mikä teki moottorista suuritehoisen segmentin selkeän myyntikuninkaan. Kaikki hyvin siis?

Ei aivan. V8-moottorin tulevaisuus oli uhattuna 1980-luvun lopulla. Scania valmisteli silloin yhtä historiansa suurinta ohjaamon uudelleenmuotoilua, joka näkyi vuonna 1995 julkaistuna 4-sarjana. V8-moottorilohkon sovittaminen uuteen muotoiluun ei ollut helppoa, minkä vuoksi moottorivalinta ei ollut yksiselitteinen.

Scanian insinöörit jakautuivat kahteen leiriin. Toiset suosivat 11- ja 14-litraisia rivikuutos-moottoreita, jotka saivat täyden hyödyn yhtiön modulaarisesta järjestelmästä. Toiset taas korostivat V8:n merkitystä Scanian brändille. "V8 vaikuttaa myös muiden tuotteidemme myyntiin", eräs pääinsinööri totesi.

Onneksi jälkimmäinen mielipide jäi voitolle.

72 asteen prototyyppi

Muutamaa vuotta myöhemmin Scania joutui uuden teknisen haasteen eteen: miten uuden Euro 3 -päästölainsäädännön vaatima ruiskutustekniikka saataisiin yhdistettyä moottoriin? Scanian insinöörit päättivät ratkaista haasteen muotoilemalla moottorin kokonaan uudestaan. Tuloksena oli entistä pienemmällä, 72 asteen kulmalla varustettu V8-moottori. Mallista rakennettiin noin 12 prototyyppiä, joista muutama on yhä jäljellä Scanian tuotekehitysosaston pölyisimmissä nurkissa.

Tässä vaiheessa esiin astui kuitenkin eräs insinööri: Bengt Gadefelt.

"Hän varoitti, että 72-asteisen moottorin rakentaminen olisi erittäin monimutkaista, erityisesti kampiakselin osalta", muistelee Scanian entinen pääinsinööri Håkan Fransson. 

"Lopulta valitsimme toisen ruiskutusratkaisun ja päätimme kehittää täysin uuden 90-asteisen, 16-litraisen moottorin", hän jatkaa.

Myös Scanian alkuperäinen, 14-litrainen V8-työjuhta alkoi siis lähestyä matkansa päätä. Päästölainsäädäntö ja ympäristövaatimukset kiristyivät Euro 3-, Euro 4- ja Euro 5 -luokitusten myötä, ja 1990-luvun puolessavälissä Scania alkoikin valmistautua suureen teknologiseen harppaukseen – kokonaan uuden V8-moottorin kehittämiseen 14-litraisen tilalle.

bengt.jpg

Bengt Gadefelt, Scanian dieselmoottoreiden suunnittelujohtaja 1960-luvulta 1980-luvun lopulle. Valokuva: Bo Malmgren

Uusi vuosituhat, uusi alusta

Uuden vuosituhannen myötä alkuperäinen legenda lopulta korvattiin huomattavasti tehokkaammalla 16-litraisella V8:lla, jonka teholukemat olivat 480 ja 580 hv / 1 900 r/min ja vääntömomentti jopa 2 700 Nm – siis yli kaksinkertainen vuoden 1969 V8-moottoriin verrattuna. 

Toinen Scanian suuri kehitysaskel oli modularisaatio: moni komponentti, esimerkiksi sylinteri, oli sama kuin rivimoottoreissa käytetty. Modulaarinen suunnittelu tuo tärkeitä synergiaetuja Scanian tuotekehitykseen ja tuotantoon, ja lisäksi siitä hyötyvät asiakkaat huoltotöiden ja varaosien käsittelyn helpottuessa.

Uuden D16-moottorialustan projektipäällikkönä toimi Jonas Hofstedt, joka työskentelee nykyään Scanian tuotekehityksen johdossa. "Henkilökohtaisella tasolla se on yhä yksi 35-vuotisen Scania-urani kohokohtia", hän sanoo.

Hofstedtin ydintiimi oli kymmenen hengen tiivis porukka, jonka vastuulla oli erilaisten vaatimusten yhdistäminen: toimittajien löytäminen, uuden tuotantolinjan rakentaminen, uuden moottorin sovittaminen alustalle ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä: sellaisen moottorin kehittäminen, joka vetäisi vertoja edeltäjänsä maineelle tehokkaana ja luotettavana koneena.

"Olen erittäin ylpeä lopputuloksesta", Hofstedt sanoo nyt. "Scanian 16-litraisesta V8-alustasta tuli menestystarina, jota kilpailijat eivät päässeet lähellekään. Julkaisustaan lähtien moottori on nauttinut ansaittua arvostusta suuritehoisten moottorien segmentissä, ja se toimii perustana myös nykyiselle, parannellulle moottorille."

Vuonna 2000 tapahtuneen 16-litraisen V8:n julkaisun jälkeen työ jatkui Scanian moottorikehitysosastolla. Vuonna 2005 yhtiö esitteli tähän mennessä laajimman valikoimansa moottoreita. Mukana olivat muun muassa Euro 3-, Euro 4- ja Euro 5 -yhteensopivat 500, 560 ja 620 hevosvoiman V8-moottorit, joilla oli jopa 3 000 Nm:n vääntömomentti. Nyt insinöörit hyödynsivät teknologiaa, jonka avulla ympäristövaatimukset voitiin saavuttaa tehokkaimmin kaiken tyyppisissä kuljetuksissa.

Suuri kehitysaskel

Euro 6 -lainsäädännön lähestyessä nopeasti Scania teki valtavia panostuksia yhtiön kehittämien uusien moottoritekniikoiden yhdistämiseen: pakokaasujen takaisinkierrätys, muuttuvageometrinen turboahdin, yhteispaineruiskutusjärjestelmä, valikoiva katalyyttinen pelkistys ja hiukkasten suodatus. Näihin piti kehitystyössä lisätä vielä Scanian oma moottorin ja pakokaasujen ohjausteknologia, joka yhdistettiin nyt yhdeksi järjestelmäksi. Kaikki nämä tekniikat otettiin myös käyttöön V8:ssa.

Vuonna 2010 nämä ominaisuudet yhdistettiin, kun Scania otti suuren kehitysaskelen 16 litran moottorin suhteen. Moottorin iskutilavuus kasvoi 15,6 litrasta 16,4 litraan, ja samalla esiteltiin uusi, kevyempi mutta vahvempi sylinteriryhmä. Samaan aikaan Scania esitteli maailman tähän asti tehokkaimman kuorma-auton moottorin: 730 hevosvoiman V8-moottorin, jonka suurin vääntömomentti on 3 500 Nm. Uusi R 730 oli legenda jo syntyessään.

Moottorin ja ohjaamon kehitys jatkui vauhdikkaasti seuraavinakin vuosina. Kun Scania toi uudet Streamline-kuorma-autonsa markkinoille vuonna 2013, yhtiö esitteli samalla myös toisen sukupolven Euro 6 -sarjansa, johon kuuluivat 520, 580 ja 730 hevosvoiman V8-moottorit. 

Uusiutuvia polttoaineita joka lähtöön

Huoli ympäristöstä kasvaa kaiken aikaa, ja siksi myös Scania on jatkanut erilaisilla uusiutuvilla polttoaineilla toimivien moottorien kehitystyötä. Jokainen vuoden 2015 jälkeen tehty V8-kuorma-auto voi käyttää HVO-biodieseliä, ja tarjolla on myös useita moottorivaihtoehtoja FAME-biodieselille.

125-vuotispäivänsä kunniaksi vuonna 2016 Scania esitteli kokonaan uuden kuorma-autosarjan. Tähän yhtiön historian kaikkien aikojen suurimpaan tuotejulkaisuun huipentuivat kymmenen vuoden kehitystyö ja yli 20 miljardin kruunun (2 miljardin euron) investoinnit.

Seuraavana vuonna yhtiö esitteli täysin uuden V8-moottorin uudelle kuorma-autojen sukupolvelle. Moottorin ominaisuuksiin kuului vahvistettu sylinteriryhmä, joka kestää myös tulevaisuuden painevaatimukset. Uusi V8 pohjautui edellisten sukupolvien moniin erinomaisesti toimiviin ominaisuuksiin, mutta moottorin noin 650 komponentista 200 oli täysin uusia. Uuden V8-moottorin kehittäjätiimi keskittyi neljään avainalueeseen: polttoainetehokkuuden nostamiseen 5–8 prosentilla asiakkaiden tuottavuuden parantamiseksi, huollettavuuden kehittämiseen ajoneuvojen käyttöajan parantamiseksi, tuotantoprosessien kehittämiseen laadun parantamiseksi ja nykyaikaiseen muotoiluun, josta uuden sukupolven Scaniat tulevat todennäköisesti tunnetuiksi. 

Arvokasta asiakaspalautetta

Mutta mitä olisivat Scanian V8:t ilman ihmisiä, jotka niitä käyttävät päivästä toiseen ja kaikissa olosuhteissa? V8:n asiakkailla on erityisasema Scanian tuotekehitysosastolla. He ovat osaavia ja uskollisia ja siksi tärkeitä Scanialle, kun uusia malleja ja toimintoja testataan, sekä V8-moottoreissa että laajemmaltikin.

Yksi tuoreimmista Scanian kenttätestaajista on ruotsalainen Rickard Sjöstrand, joka testasi Scanian uuden sukupolven V8-konetta (S 650 6×2 Euro 6) vuosina 2016 ja 2017. 

"Moottori on todella tehokas ja toimii hyvin", hän sanoo. "Suuremman moottorin luulisi kuluttavan enemmän, mutta sepä kuluttaakin sadalla kilometrillä kolme litraa vähemmän kuin edellinen Scania V8-moottorini."

Jo moottorin käynnistäminen miellytti Sjöstrandia: "Uusi moottori murisee jopa edeltäjäänsä komeammin."

Scanian moottorinkehitysosaston johtajana pitkään työskennellyt Björn Westman sanoo, että vuosien saatossa V8:n kenttätestaaja-asiakkaat ovat antaneet kaikkein hyödyllisintä palautetta Scanian tuotekehitysosastolle.

"Heidän arvokkaalla palautteellaan on ollut suuri merkitys paitsi V8:n kehitykselle, myös kaikelle muulle moottorinkehityksellemme", sanoo Westman. "Sen ansiosta olemme pystyneet keskittymään suuritehoisten autojen segmenttiin ja koko Teiden kuningas -konseptiin."

Tämän konseptin ylläpitäminen on takuuvarmasti Scanian asialistalla jatkossakin, ja konseptin perustana on V8. Legenda – kuten myös sen tunnistettava matala murina – elää ja voi hyvin, ja tulevat mallit ovat todennäköisesti vielä nykyistä 730 hevosvoimaakin tehokkaampia.

23.08.2019 15:33Ammattilehden Mediamobiili mukana Länsirannikon Konepäivässä Ulvilassa huomenna lauantaina 24.8.2019
23.08.2019 15:11Ylelliset metsäkoneet herättävät mielenkiintoa - kansanedustaja Joakim Strand vieraili Logsetin tehtaalla
23.08.2019 12:11Suomen ensimmäinen Etanoli-Scania näytillä Maxpossa
23.08.2019 8:00Uusi 200 km/h kulkeva maisematoimisto? Kolme kymmenestä hyödyntää matka-aikaa työskentelyyn
22.08.2019 20:11Wuudis Solutions ja Spacebel vientiyhteistyöhön sähköisissä metsäpalveluissa
22.08.2019 19:00Teboil D-päivät kuljetusalan ammattilaisille 27.8.-10.9. - katso tästä paikkakunnat!
22.08.2019 11:11Työllisten määrä pysyi lähes ennallaan, työttömyys väheni vuoden takaiseen verrattuna
21.08.2019 18:44Komatsu Forest mukana Länsirannikon Konepäivät Ulvilassa MM-terminaalissa tulevana lauantaina 24.8.2019
21.08.2019 18:11Enemmän kokoja, tehokkaampaa urakointia ympäri vuoden - Nokian Hakkapeliitta TRI -rengasperhe laajenee
21.08.2019 16:44Land Rover Discovery tehostaa malarian kenttätutkimusta

Siirry arkistoon »