DAF CF Electric:lle Green Truck Logistics Solution -palkinto

10.06.2019 10.32

DAF CF Electricille on myönnetty vuoden 2019 Green Truck Logistics Solution -palkinto.

Münchenin logistiikkamessujen alla alan johtavat lehdet VerkehrsRundschau jaTRUCKER antoivat konttilogistiikkayritys Contargolle tunnustusta siitä, että se otti käyttöönsä Saksan ensimmäiset DAF CF Electric -ajoneuvot. Green Truck Logistics Solution -palkinto on arvokas kunnianosoitus, joka myönnetään lupaaville uusille teknologioille, jotka vievät Euroopan logistiikka-alaa innovatiiviseen ja kestävään suuntaan.

Rhenuksen tytäryhtiöllä Contargolla on käytössään kaksi täysin sähköistä DAFia. Ne ovat ensimmäiset Saksassa käytössä olevat CF Electricit, ja ne kuuluvat kattavaan euroopanlaajuiseen kenttäkoeverkostoon. DAF CF Electric on 100% sähköinen 4x2-vetoauto, joka on kehitetty kantamaan jopa 37 tonnisia kuormia kaupunkialueilla, missä käytetään yleensä yksi- tai kaksiakselisia perävaunuja. Ajoneuvo pohjautuu DAF CF -malliin ja siinä on täysin sähköinen veto, joka käyttää VDL:n E-Power -teknologiaa. Älykkään voimansiirron ytimessä on 210 kW:n sähkömoottori, joka saa virtansa litiumioniakuista, joiden yhteenlaskettu kapasiteetti on 170 kWh. CF Electricin toimintasäde on rahdin painosta riippuen jopa 100 kilometriä, mikä mahdollistaa nollapäästöiset ja suurikuormaiset kuljetukset kaupunkialueilla. Akuissa on 30 minuutin pikalataustoiminto, eikä täysi latauskaan vie kuin puolitoista tuntia.

Voittava konsepti

"Kun myönnämme Green Truck Logistics Solution -palkintoja, vakuuttava ja todistettavasti käytännössä toimiva konsepti painaa eniten", kertoo Gerhard Grünig, VerkehrsRundschau ja TRUCKER -lehtien päätoimittaja. "Tuomaristo vakuuttui siitä, ettei Contargo tehnyt kahdesta DAF CF Electric -autostaan lippulaivaprojektia vain mediahuomion takia, vaan he olivat valmistautuneet siihen noin kahden vuoden ajan ja analysoineet huolellisesti sähköajoneuvojen kaupallista kannattavuutta 44 tonnin kokonaispainon luokassa."

Tyydyttää markkinoiden tarpeet saumattomasti

Richard Zink on DAF Trucksin markkinointi- ja myyntijohtaja ja johtokunnan jäsen, ja hänen mukaansa: "Sähkörekoista tulee osa Euroopan kaupunkielämää. Täyssähköteknologiasta keräämämme data ja alan johtavien toimijoiden, kuten Contargon, keräämä käyttökokemus tullaan huomioimaan lopullisissa tuotemalleissa, jolloin pystymme takaamaan sen, että ajoneuvomme täyttävät markkinoiden tarpeet saumattomasti."

Contargo tähtää täyteen hiilettömyyteen vuoteen 2050 mennessä

Rhenus Truckingin toiminnanjohtaja Sascha Hähnke korosti tämän tavoitteen merkitystä. "Haluamme yhdessä Contargon kanssa kulkea uuteen suuntaan, johon kukaan muu logistiikka-alan palveluntarjoaja ei ole vielä lähtenyt. Nämä kuuluvat ensimmäisiin sähkörekkakalustoihin Saksassa. Lähetämme toimillamme vahvan viestin siitä, että tällä teknologialla on tulevaisuus", Hähnke sanoo. Rhenuksen toimitusjohtaja Michael Viefers lisää: "Me Rhenuksella olemme todella halukkaita kokeilemaan uusia teknologioita, minkä ansiosta pystymme tarjoamaan resurssitehokasta logistiikkaa. Lähestymme uutta tekniikkaa avoimin mielin ja jatkamme ajoneuvomalliemme kestävää kehitystä asiakkaidemme hyväksi."

"Hiilidioksidin määrää voidaan vähentää lähes 90%"

Vahvistetut laskelmat olivat tärkeä osa palkinnonsaajan valintaa. Lukujen mukaan DAF CF Electricit pienensivät hiilipäästöjä ainakin 38%, vaikka käyttivätkin ainoastaan tavanomaisista lähteistä saatua sähköä. "Contargo aikoo siirtyä vihreään sähköön kaikissa terminaaleissaan", lisää Jan Burgdorf, VerkehrsRundschau ja TRUCKER -lehtien testi- ja teknologiavastaava. "Tulos oli, että elinkaaren aikana hiilidioksidipäästöjä pystytään alentamaan jopa 90%."

DAF CF 450 myös vihreälle palkintopallille

DAF CF Electricin lisäksi Green Truck Logistics Solution -palkinnon sai vuonna 2019 myös DAF CF 450. Se kulutti TRUCKERin testiradalla vain 23,39 litraa / 100 km, ja sen alhainen polttoaineenkulutus korostaa DAFin jatkuvia pyrkimyksiä kehittää mahdollisimman tehokkaita dieselmoottoreita pitkiin ajoihin.

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »