Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:14119613 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.8.2019 9:00Rautatahrat irtoavat raudanpoistoaineellaLue lisää »18.8.2019 11:11Liikenne- ja viestintäministeriön budjettiehdotus 3,5 miljardia euroaLue lisää »17.8.2019 21:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN eTGE 3.140 - Sujuvasti sähkölläLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.8.2019 9:00Rautatahrat irtoavat raudanpoistoaineellaLue lisää »18.8.2019 11:11Liikenne- ja viestintäministeriön budjettiehdotus 3,5 miljardia euroaLue lisää »17.8.2019 21:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN eTGE 3.140 - Sujuvasti sähkölläLue lisää »

DAF CF Electric:lle Green Truck Logistics Solution -palkinto

10.06.2019 10:32

DAF CF Electricille on myönnetty vuoden 2019 Green Truck Logistics Solution -palkinto.

Münchenin logistiikkamessujen alla alan johtavat lehdet VerkehrsRundschau jaTRUCKER antoivat konttilogistiikkayritys Contargolle tunnustusta siitä, että se otti käyttöönsä Saksan ensimmäiset DAF CF Electric -ajoneuvot. Green Truck Logistics Solution -palkinto on arvokas kunnianosoitus, joka myönnetään lupaaville uusille teknologioille, jotka vievät Euroopan logistiikka-alaa innovatiiviseen ja kestävään suuntaan.

Rhenuksen tytäryhtiöllä Contargolla on käytössään kaksi täysin sähköistä DAFia. Ne ovat ensimmäiset Saksassa käytössä olevat CF Electricit, ja ne kuuluvat kattavaan euroopanlaajuiseen kenttäkoeverkostoon. DAF CF Electric on 100% sähköinen 4x2-vetoauto, joka on kehitetty kantamaan jopa 37 tonnisia kuormia kaupunkialueilla, missä käytetään yleensä yksi- tai kaksiakselisia perävaunuja. Ajoneuvo pohjautuu DAF CF -malliin ja siinä on täysin sähköinen veto, joka käyttää VDL:n E-Power -teknologiaa. Älykkään voimansiirron ytimessä on 210 kW:n sähkömoottori, joka saa virtansa litiumioniakuista, joiden yhteenlaskettu kapasiteetti on 170 kWh. CF Electricin toimintasäde on rahdin painosta riippuen jopa 100 kilometriä, mikä mahdollistaa nollapäästöiset ja suurikuormaiset kuljetukset kaupunkialueilla. Akuissa on 30 minuutin pikalataustoiminto, eikä täysi latauskaan vie kuin puolitoista tuntia.

Voittava konsepti

"Kun myönnämme Green Truck Logistics Solution -palkintoja, vakuuttava ja todistettavasti käytännössä toimiva konsepti painaa eniten", kertoo Gerhard Grünig, VerkehrsRundschau ja TRUCKER -lehtien päätoimittaja. "Tuomaristo vakuuttui siitä, ettei Contargo tehnyt kahdesta DAF CF Electric -autostaan lippulaivaprojektia vain mediahuomion takia, vaan he olivat valmistautuneet siihen noin kahden vuoden ajan ja analysoineet huolellisesti sähköajoneuvojen kaupallista kannattavuutta 44 tonnin kokonaispainon luokassa."

Tyydyttää markkinoiden tarpeet saumattomasti

Richard Zink on DAF Trucksin markkinointi- ja myyntijohtaja ja johtokunnan jäsen, ja hänen mukaansa: "Sähkörekoista tulee osa Euroopan kaupunkielämää. Täyssähköteknologiasta keräämämme data ja alan johtavien toimijoiden, kuten Contargon, keräämä käyttökokemus tullaan huomioimaan lopullisissa tuotemalleissa, jolloin pystymme takaamaan sen, että ajoneuvomme täyttävät markkinoiden tarpeet saumattomasti."

Contargo tähtää täyteen hiilettömyyteen vuoteen 2050 mennessä

Rhenus Truckingin toiminnanjohtaja Sascha Hähnke korosti tämän tavoitteen merkitystä. "Haluamme yhdessä Contargon kanssa kulkea uuteen suuntaan, johon kukaan muu logistiikka-alan palveluntarjoaja ei ole vielä lähtenyt. Nämä kuuluvat ensimmäisiin sähkörekkakalustoihin Saksassa. Lähetämme toimillamme vahvan viestin siitä, että tällä teknologialla on tulevaisuus", Hähnke sanoo. Rhenuksen toimitusjohtaja Michael Viefers lisää: "Me Rhenuksella olemme todella halukkaita kokeilemaan uusia teknologioita, minkä ansiosta pystymme tarjoamaan resurssitehokasta logistiikkaa. Lähestymme uutta tekniikkaa avoimin mielin ja jatkamme ajoneuvomalliemme kestävää kehitystä asiakkaidemme hyväksi."

"Hiilidioksidin määrää voidaan vähentää lähes 90%"

Vahvistetut laskelmat olivat tärkeä osa palkinnonsaajan valintaa. Lukujen mukaan DAF CF Electricit pienensivät hiilipäästöjä ainakin 38%, vaikka käyttivätkin ainoastaan tavanomaisista lähteistä saatua sähköä. "Contargo aikoo siirtyä vihreään sähköön kaikissa terminaaleissaan", lisää Jan Burgdorf, VerkehrsRundschau ja TRUCKER -lehtien testi- ja teknologiavastaava. "Tulos oli, että elinkaaren aikana hiilidioksidipäästöjä pystytään alentamaan jopa 90%."

DAF CF 450 myös vihreälle palkintopallille

DAF CF Electricin lisäksi Green Truck Logistics Solution -palkinnon sai vuonna 2019 myös DAF CF 450. Se kulutti TRUCKERin testiradalla vain 23,39 litraa / 100 km, ja sen alhainen polttoaineenkulutus korostaa DAFin jatkuvia pyrkimyksiä kehittää mahdollisimman tehokkaita dieselmoottoreita pitkiin ajoihin.

19.08.2019 9:00Rautatahrat irtoavat raudanpoistoaineella
18.08.2019 11:11Liikenne- ja viestintäministeriön budjettiehdotus 3,5 miljardia euroa
17.08.2019 21:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN eTGE 3.140 - Sujuvasti sähköllä
17.08.2019 11:11Metsäteho: Suuremmat junavaunut tehostaisivat puukuljetuksia
16.08.2019 11:35Clark Tracks kasvattaa tuotantokapasiteettiaan
16.08.2019 10:20Volvo Trucks -koeajokiertue vauhtiin 21.9. - Tapahtuma kiertää 10 paikkakunnalla
16.08.2019 10:00Suomalaiset suosivat valkoista väriä
16.08.2019 8:39Neste MY uusiutuvan dieselin saatavuus laajenee Yhdysvalloissa
15.08.2019 21:55Metsätyö Rovaniemi: Pohjois-Suomen urakoitsijoiden palvelua varusteasioissa
15.08.2019 20:11Ammattilehti koeajaa: Scania R 500 XT -ritiläauto Ajokoneen varustelemana - KATSO TÄSTÄ VIDEO!

Siirry arkistoon »