Kuljetusliike Pihlajakangas Ay: Iveco loistaa puunajossa

20.04.2019 13.01

pihlaja1.jpg

Kuljetusliike Pihlajakangas Ay Pyhäselältä ajaa puuta neljällä yhdistelmällä. Kokemusta kuljetusalalta on kertynyt kohta 100 vuoden ajalta - jo vuodesta 1923.

(kuva: Kuljetusliike Pihlajakangas otti helmikuun lopulla ajoon uuden Iveco Stralis X-Way 8x4 puutavara-auton. Yrityksellä on merkistä loistavia kokemuksia puunajossa.)

Tänä päivänä puuta kuljetetaan pääasiassa Stora Ensolle ja Lehmon Koivu Oy:lle; lisäksi on joitain muitakin asiakkaita.

- Autokantamme muodostuu puunajossa Suomessa vähemmän käytetyistä merkeistä eli Ivecosta ja MANista. Ne ovat molemmat osoittautuneet erittäin hyviksi ja kokonaistaloudellisiksi puutavara-autoiksi, joita suosittelen ehdottomasti kokeilemaan ilman ennakkoluuloja, sanoo yrittäjä Kari Pihlajakangas, jonka pojat Mikko ja Jimi ovat myös aktiivisesti mukana kuljetusliikkeen toiminnassa. 

pihlaja2.jpg

(kuva: Pihlajakankaiden kuljetushistoria juontaa vuoteen 1923. - Poikani Mikko ja Jimi edustavat jo neljättä sukupolvea, sanoo Kari Pihlajakangas.)

Kalustoa uusitaan 

Kun vanhin MAN alkoi tulla vaihtoikään niin Pihlajakangas päätti tasata merkkien voimasuhteet ostamalla uuden Iveco Stralis X-Wayn.

- Hyvin palvelleen vuosimallin 2011 MAN TGS:n myin itse suoraan Serbiaan ja ostin Straliksen suoralla kaupalla Iveco -myyjä Martti Säkkiseltä, joka ansaitsee kehut meille pitämästään perusteellisesta uuteen tuotteeseen perehdyttämisestä. Auton puuvarustelun teki Konekorjaamo Riikonen, mikä todella taitaa teräksen sekä päällerakentamisen. Perään asennettiin Joensuun Pro Truckilla käytetty KESLA 2010T edellisestä autostamme, Pihlajakangas kertoilee.

Loistava Trakker

Kaksi ja puoli vuotta sitten Pihlajakangas osti käytetyn 3- akselisen Iveco Trakkerin TimberMaxx varusteilla, mikä oli silloin kolmen vuoden ikäinen mutta mittarissa oli vain 62 000 kilometriä. Perässä kulkee 5-akselinen Jyki - niin kuin kaikissa yhdistelmissä.  

- Auto tuntui kaikin puolin viisaalle ja hintakin oli kohdillaan. Muut puukuskit sanoi että jos sillä vuoden kaksi pystyt ajamaan niin se on jo hyvin. Mutta Iveco on näyttänyt että epäily oli turhaan ja auto on ollut aivan uskomattoman hyvä mikä on näkynyt firman taloudessakin. Olemme ajaneet Ivecolla yli 300 000 kilometriä ja kaikki korjauskustannukset ovat olleet yhteensä alle 6000 euroa joten auto on todellakin tienannut enemmän kuin vienyt. Trakkeri on aina valmis niin kuin Melperi sotaan ja sillä on laskettu menemään samalla kun valtamerkeillä ajavat ovat viihtyneet aika paljon korjaamoilla. Ja Ivecon kulutuslukematkin ovat alhaiset: 68 tonnin kokonaispainoilla ajettaessa keskikulutus on noin 55 litraa sadalla kilometrillä. 40-vuoden aikana minulle on sattunut vain yksi yhtä luotettava ja taloudellinen auto mikä oli Mercedes-Benz 1980-luvulla. Mutta myös meillä tällä hetkellä ajossa olevat MANit ovat erittäin hyviä puuautoja - erityisesti uudempi 4-akselinen TGS, ilmoittaa Pihlajakangas.    

Iveco Trakker saa kehuja luotettavuuden ja kokonaistaloudellisuuden lisäksi myös ajo-ominaisuuksistaan:

- Autossa on tarkka ja nopea ohjaus, korkea maavara mikä on tarpeen metsäteillä ja tosi hidas peruutusvaihde. Väkevästi vääntävän moottorin 500 hv on aivan riittävä ajotehtävään varsinkin kun kaikki hevoset on kotona eikä laitumella. Meillä on kaikissa puuautoissa 500-570 hevosvoiman moottorit; ne ovat erittäin kestäviä mikä johtuu varmaan osaksi siitä että kyseisen kokoluokan koneita valmistetaan eniten eikä niissä ole lastentauteja.

pihlaja3.jpg

(kuva: Uutuusmalli Iveco Stralis X-Wayssa on yhdistetty maantiemalli Straliksen ja maastossa hyvää mainetta niittäneen Trakkerin parhaat ominaisuudet toimivaksi kokonaisuudeksi.)

Täysin uusi Iveco Stralis X-Way

Iveco Stralis X-Way on täysin uusi kuorma-auto missä on yhdistetty Straliksen ja Trakkerin parhaita ominaisuuksia.

- Straliksessa on uusi 570 hv moottori, voimalinja ja 16-pykäläinen automaattivaihteisto, mikä pelaa kuin ajatus. Auton jämäkkä runko on aiempaa vahvemmasta 7,7 mm teräksestä tehty. Akselirakenne 2+2 toimii meidän ajoissa parhaiten ja Riikosen hydraulinen telinnostin pelaa hienosti ja on täysin huoltovapaa. Rautajouset takaavat että auto ei heilu ja huoju korkeilla kuormilla haastavissa maastoissa ajettaessa. Valitsimme 35 tn alustaan kevyemmät 7,5 tonnin etuakselit niin kakkos akseli on herkempi nostaa ilmaan ja ajo-ominaisuudet ovat paljon paremmat kuin olisi järeämmällä etuakselilla. Autosta saatiin omapainoltaan kevyt eli reilut 13 tonnia ja töihin varusteltuna ohjaamonosturin kanssa vaa´alle ajaessani paino näytti vain hieman yli 16 tonnia. 

pihlaja4.jpg

(kuva: Kuljettaja Heimo Hirvonen sai kunnian ajaa ensimmäisen tukkikuorman uudella Iveco Stralis X-Waylla mikä tuntui hyvälle heti alkumetreistä.)

Alku näyttää lupaavalle

Ensimmäiset tuhannet kilometrit ovat jo näyttäneet että täysin uusi Iveco ei ole menettänyt ominaisuuksiaan puunajossa vaan jopa päinvastoin:

- Kyllä tämä uusi malli tuntuu vieläkin paremmalta ajaa kuin huippuhyvä Trakker. Ja viihtyisä ohjaamo on nykyaikainen missä varustaso on ylellinen ilmastoitune nahkapenkkeineen ja elektronisine apulaitteineen. Ensimmäiset reissut on menty talviolosuhteissa ja ajomatkat ovat olleet melko pitkiä; polttoaineenkulutus on ollut tähän mennessä 56,7 litraa mikä on ihan hyvin 76 tonnin kokonaismassalle vielä vähän uuden jäykälle autolle.

Ivecon huollot hoituu Joensuun Raskoneella, missä on osaamista ja palvelu pelaa.

- Olemme olleet siellä asiakkaana yhtäjaksoisesti vuodesta 1995 lähtien mikä kertoo jotain toiminnasta, päättää Pihlajakangas.

pihlaja6.jpg

(kuva: Konekorjaamo Riikosen valmistamassa Riiko -puuvarustelussa näkyy teräksen käsittelyn korkea osaaminen. Yksityiskohdat on mietitty tarkkaan asiakkaan tarpeisiin ja viimeistely on huippuluokkaa.)

pihlaja5.jpg

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »