Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13007888 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.5.2019 16:00Volvo Trucksin legendaarinen Globetrotter XXL -ohjaamo tekee näyttävän paluunLue lisää »22.5.2019 11:30Nimitysuutinen: Volvo Truck Center VantaaLue lisää »22.5.2019 10:43Kyselytutkimus: Suomalaiset luottavat metsäteollisuuden ympäristövastuuseenLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.5.2019 16:00Volvo Trucksin legendaarinen Globetrotter XXL -ohjaamo tekee näyttävän paluunLue lisää »22.5.2019 11:30Nimitysuutinen: Volvo Truck Center VantaaLue lisää »22.5.2019 10:43Kyselytutkimus: Suomalaiset luottavat metsäteollisuuden ympäristövastuuseenLue lisää »

VR hankkii 60 uutta dieselveturia Sveitsistä

Share |
11.03.2019 14:50

uusi-dieselveturi-edesta-havainnekuva.jpg

VR Group on päättänyt ostaa 60 uutta dieselveturia Stadlerilta. Hankinnan arvo on noin 200 miljoonaa euroa. Uudet veturit tulevat käyttöön pääosin tavaraliikenteeseen. Ne tehostavat ratapihoilla tehtävää vaihtotyötä sekä sähköistämättömien rataosien junaliikennettä.

Lisäksi veturit ovat huomattavasti nykyistä dieselkalustoa ympäristöystävällisempiä ja varmatoimisempia. VR:n hankkima veturimalli on räätälöity Suomen vaativiin sääolosuhteisiin.

Ensimmäiset uudet dieselveturit aloittavat liikenteessä vuonna 2022, ja koko kalustoerä toimitetaan Suomeen vuoteen 2025 mennessä. Näillä vetureilla korvataan vaiheittain -60,-70 ja 80-luvuilla valmistetut dieselveturit. Hankintaan liittyy myös optio 100 veturin lisätilauksesta, sekä mahdollisuus sekä ostaa myös vetureiden kunnossapito Stadlerilta. Veturit tulevat käyttöön ratapihojen vaihtotyöhön, tavarakuljetusten kuormaus- ja purkupaikoille sekä sähköistämättömien rataosien junaliikenteeseen.

- Uudet veturit ovat satsaus suomalaisen perusteollisuuden toimintaedellytyksiin, sillä ne tulevat käyttöön pääosin tavaraliikenteeseen. Uuden veturin myötä rautatiekuljetusten ympäristöystävällisyys paranee, sillä veturi päihittää käytössä olevat vanhat dieselveturit päästöominaisuuksiltaan ja energiatehokkuudeltaan selvästi. Hankinta on myös osoitus VR:n vahvasta pyrkimyksestä parantaa asiakaspalvelun laatua tavaraliikenteessä, kertoo VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson.

- Strategiamme on kasvattaa energiatehokkaan sähkövedon osuutta rautateiden tavarakuljetuksissa. Kuitenkin ratapihat ja monet tavaraliikenteen kuormaus- ja purkuraiteistot ovat sähköistämättömiä, joten tarvitsemme myös dieselvetureita. Haluamme, että käyttämämme dieselveturit ovat uusia, tämän päivän huippuvetureita ja toiminnaltaan aiempaa tehokkaampia, turvallisempia ja luotettavampia. Asiakkaille tämä tarkoittaa entistä parempaa toimitusvarmuutta, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen toteaa.

Dieselvetureita tarvitaan edelleen, koska valtaosa ratapihojen järjestelyraiteista sekä noin 45% Suomen rataverkosta ovat sähköistämättömiä. 

- Hankinnan perusmäärä on 60 veturia ja niillä on tarkoitus kattaa tulevaisuuden dieselveturitarve. Uskomme dieselveturitarpeen vähenevän nykyisestä lähes 200:sta ratojen sähköistysten sekä Sr3-veturimme apudiesel-ominaisuuden myötä. Hankinnassa on kuitenkin mukana vielä 100 veturin optio, jonka toteutuminen riippuu paljolti siitä, kuinka paljon ratoja päädytään tulevaisuudessa sähköistämään, Jansson kommentoi. 

Stadlerilla kokemusta vaativista sääolosuhteista

Lähtökohtana hankinnassa on saada Suomen olosuhteisiin sopiva veturi. Veturin rakenteissa otetaan huomioon lumen ja jään vaikutukset ja sen tulee toimia –40°C pakkasessa. Stadlerilla on kokemusta talviolosuhteiden vaatimuksista ja se on aikaisemminkin toimittanut kalustoa pohjoismaihin. Esimerkiksi HSL:n käytössä olevat Flirt-junat ovat saman konsernin valmistamia. 

- Toimittajan valinta tehtiin tarkan ja vaativan kilpailutuksen jälkeen. Stadler voitti tarjouskilpailun kaikilla osa-alueilla. Vetureiden hinta on hyvä ja linjassa markkinoiden hintatasoon nähden, Jansson vahvistaa. 

VR Groupin ja Stadlerin sopimus viimeistellään huhtikuun aikana. Tämän jälkeen vuorossa on valmistuksen aloittaminen, perusteellinen testaus sekä käyttöönotto. 

 uusi-dieselveturi-edesta-havainnekuva.jpg

Veturin ominaisuudet:

-      Kokonaisteho on 1,9 MW kahdella 0,95 MW EU Stage V päästönormin mukaisella dieselmoottorilla
-      Suurin sallittu nopeus 120 km/h
-      Paino 88 tn
-      Pituus 18 m
-      Maksimivetovoima 346 kN, pystyy vetämään 2000 tn junaa
-      Veturi on varustettu radio-ohjauslaitteistolla

22.05.2019 16:00Volvo Trucksin legendaarinen Globetrotter XXL -ohjaamo tekee näyttävän paluun
22.05.2019 11:30Nimitysuutinen: Volvo Truck Center Vantaa
22.05.2019 10:43Kyselytutkimus: Suomalaiset luottavat metsäteollisuuden ympäristövastuuseen
22.05.2019 9:29TimberPro -toiminnanohjausjärjestelmän käyttö laajenee puujalostusteollisuudessa
21.05.2019 18:01Einarin Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia 230 200 eurolla
21.05.2019 13:22Volvo Trucks ja SEK yhteistyöhön
21.05.2019 12:11Lappeenrantaan toteutetaan uudenlainen energiavarasto, joka korvaa fossiilisia polttoaineita ja tuo joustoa sähköverkon toimintaan
21.05.2019 8:09Jonne Ollikaiselta vahva näyttö Ruotsissa RX Academy -rallicross sarjan avauksessa - Ammattilehti vauhdissa mukana
20.05.2019 20:00Volvon uusi etäisyysvaroitin auttaa kuljettajia pitämään turvavälin
20.05.2019 18:11Raskaan liikenteen kaasutankkausasemien määrä kasvaa Ruotsissa

Siirry arkistoon »