AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mitsubishi L 200 Club Cab 2.4 Di-D Magnum - Perinteet kunniaan

17.02.2019 16.44

mitsu12.jpg

Mitsubishi L200 Club Cab osoittaa perinteisen lujarakenteisen lava-auton puolustavan yhä paikkaansa kilpailussa nelivetoisia umpipakettiautoja vastaan ammattikäyttäjien jokapaikan höylänä.  

(kuva yllä: Lava-autot ovat suosittuja urakointikäytössä. Mitsubishi L200 Club Cab on erinomainen valinta työmailla liikkumiseen ja tavaran kuljetukseen vaikeissa maastoissa.)

Pari vuotta takaperin uudistunutta Mitsubishi L200 lava-autoa tarjotaan kahtena eri mallivaihtoehtona: Club Cab ja Double Cab. Akseliväli on molemmissa sama eli tasan 3 metriä, mikä on vajaat kymmenen senttimetriä lähimpiä kilpailijoita vähemmän ja tekee L200:sta ketterän käänneltävän ahtaissa paikoissa. 

Neliovista DoubleCabia saa sekä kahdelle että viidelle rekisteröitynä. Sen lavan hyötypituus on muovikaukalon kanssa vajaa 1,5 m. Double Cab on aina kaksipaikkainen ja sen suurin lavapituus on kaukalon kanssa noin 1,8 m. Kokonaismassaltaan, mallista riippuen, 2900 kilon molemmin puolin asettuvan auton kantavuus on 900 kg luokka, mikä riittää asiallisesti vaikkapa polttoainesäiliölle tai sitten hiekoituslaitteelle ja aurausvarusteille. Suurin sallittu perävaunumassa on 3000 - 3100 kg. 

mitsu2.jpg

(kuva: Mitsubishi L200:ssa yhdistyy onnistuneesti lava-auton kuormauskapasiteetti ja maasturin etenemiskyky. Kiitokset koeajoauton lainasta lähtevät Nummelaan, Vihdin Autotalo Oy:lle!)

Voimanlähteenä on tehokas ja polttoainetaloudellinen 2.4-litran dieselmoottori, jota tarjotaan kahtena eri tehovaihtoehtona: 153 hv / 380 Nm ja 181 hv / 430 Nm. Alempitehoista moottoria tarjotaan ainoastaan edullisimman eli PRO -mallin yhteydessä. Vaihteistopuolella on tarjolla 6-vaihteinen manuaali ja 5-portainen automaatti, mikä on tarjolla vain DoubleCab -malleihin.

Syy miksi L200:n on niin suosittu juuri ammattikäyttäjien keskuudessa piilee sen nelivetojärjestelmässä, mikä perustuu erinomaisen maastokelpoiseen, tosin nyt jo Suomen maahantuontiohjelmasta pois jätetyn Mitsubishi Pajeron Super Select 4WD-II -järjestelmään. Kuljettaja voi valita neljästä eri ajotilasta. Näistä 2H eli takavetotila tuo parhaan polttoainetalouden. Nelivedolle on kolme eri ajotilaa 4H, 4HLc ja 4LLc, mitkä soveltuvat päivittäisestä ajosta aina vaikeakulkuiseen maastoon. Vahvan etenemiskyvyn ohella L200 tunnetaan jämäkästä alustasta, joka ottaa raskaat kuormat ja tienpinnan rasitukset väsymättä ja vankkumatta vastaan. 

mitsu3.jpg

(kuva: Neliveto on peruja valmistajan legendaarisesta Pajero-maasturista.)

Tehokkaammalla moottorivaihtoehdolla ja perinteisellä manuaalivaihteistolla varustetun koeajoauton kulku on kaikin puolin sujuvaa. Auton käyttötarkoitus raskaiden kuormien ja vaativien olosuhteiden kuormajuhtana paljastuu vain kuormatta ajettaessa etäisenä takajousituksen töksähtelynä. 

Kiitoksen sanan ansaitsee myös kattava vakiovarustelu, joka pitää sisällään: peruutuskameran, kaistavahdin, perävaunun vakautusjärjestelmän, mäkilähtöavustimen, sadetunnistimen ja vakionopeudensäätimen. Koeajettavan auton Magnum -varusteluun kuuluvat näiden lisäksi vielä ainakin automaattinen ilmastointi, lavakaukalo ja astinlaudat.

mitsu4.jpg

(kuva: Pitkän lavan kuormapituus on reilut 180 cm. Kuormansidontalenkkejä on kuusin kappalein. Auton kantavuus on 900 kg luokka, mikä riittää asiallisesti vaikkapa polttoainesäiliölle.)

Positiivinen kokemus

Mitsubishi L200:n ajettavuudessa on positiivista työkalumaisuutta. Ohjausvaste on asiallinen ja poljintuntuma hyvä, etenkin kytkimen osalta, mistä on etua vaikeakulkuisessa maastossa ajettaessa. Myös manuaalivaihteiston vaihteensiirto ansaitsee kiitosta. Vaihdevivun liikerata on nykymittapuun mukaan reippaan puo- leinen, silti pykälät siirtyvät loviinsa vaivattomasti. 

Kuljettajan paikalla on reilusti tilaa ja kaikin puolin leppoisat oltavat. Mittariston ja kojelaudan muotoilussa ja hallintalaitteiden asettelussa on edetty käytännöllisyyden ehdoilla. Kaikin puolin toimi- va kokonaisuus. 

L200:n alusta on toteutettu perinteisin ratkaisuin. Jäykkä, lehtijousien varaan tuettu taka-akseli ja erillisjousitettu etuakselisto kiinnittyy tukevasti jämäkkään erillisrunkoon. Jo koeajon ensimetrit paljastavat että jousitus on kehittynyt havaittavasti parempaan suuntaan edeltävästä mallisukupolvesta. Takaylitystä on auton lajityypille ominaiseen tapaan reippaasti, jopa 1,33 metriä. Lyhytlavaisessa vielä sitäkin enemmän, joka on osattava huomioida vaikkapa peräkärryn kanssa peruuteltaessa tai kivikkoisessa maastossa ajettaessa, missä takapuskuri saattaa äkkiä ottaa kiinni kiveen tai kantoon. 

Vetotavan vaihto käy kilpailijoiden tapaan sähköisesti keskikonsolin kiertokytkimestä kääntämällä. 

Koeajoauton alle väännetyt Continental IceContact 2 nastarenkaat tarjosivat hyvän pidon jo pelkän takavedon kanssa. Nelivedon ominaisuuksia haastettiin metsätiellä ja osin maastossakin. Valittu vetotapa ei liioin vaikuta Mitsun menohaluihin. 

Mitsubishi on sovittanut onnistuneesti uusimmat ajoavustimet lava-autoonsa. 

Vakiovarusteisiin sisältyy ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmän lisäksi mäkilähtöavustin ja perävaunun vakautus. Kaistavahti on tarjolla lisähinnasta Club Cabiin, mutta vakiona Double Cabissa.

mitsu52.jpg

(kuva: Konehuoneen täyttää tehokas 2,4-litran moottori. Alumiinimoottorista irrotetaan kääntyväsiipisen ahtimen javälijäähdytyksen avuin tehoa 181 hv ja vääntömomenttia jopa 430 Nm.)

Hintapuolesta

L200:sta tarjotaan Suomessa Club Cab- ja Double Cab -versioina. Malliston verolliset hinnat alkavat noin 32 400 eurosta. Sillä saa kaksipaikkaisen ja manuaalivaihteisen ClubCab PRO -mallin, jossa on riittävät varusteet työkäyttöön. Nyt ajettava Magnum varustelutason auto on hinnastossa seuraavana. Sen hinta asettuu 34 000 euron kantimiin. Parin tonnin lisähinnalla saa tehokkamman moottorin ja reilusti kattavamman varustelun. Neliovisten mallien hinnat lähtevät vajaasta 38 000 eurosta ja viisipaikkaisten noin 48 000 eurosta. 

Mitsubishi tarjoaa L200:een viiden vuoden takuun ja kilpailukykyisesti hinnoitellut huoltosopimukset, mitä tarjotaan koko maan kattavan jälleenmyynti ja huoltoverkoston kautta.

mitsu6.jpg

(kuva: L200:n yltää Euro 6 päästötasolle ilman Adblue urealiuosta.)

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »