Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13802369 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

24.7.2019 8:34UPM investoi UruguayssaLue lisää »23.7.2019 18:01Falken tarjoaa laaturenkaat vaativaan puutavara-autokäyttöönLue lisää »23.7.2019 15:02Ministeri Leppä: Suomi on sitoutunut globaalin metsäkadon torjuntaanLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

24.7.2019 8:34UPM investoi UruguayssaLue lisää »23.7.2019 18:01Falken tarjoaa laaturenkaat vaativaan puutavara-autokäyttöönLue lisää »23.7.2019 15:02Ministeri Leppä: Suomi on sitoutunut globaalin metsäkadon torjuntaanLue lisää »

BMW:n teknologian lippulaiva talvitesteissä

Share |
12.02.2019 14:44

BMW:n seuraava teknologinen lippulaiva, BMW iNext on parhaillaan talvitesteissä Ruotsin Lapissa. Vaativat olosuhteet ja yli 30 asteen pakkanen ovat hyvä testiympäristö täysin uudelle sähköautomallille, joka tuodaan markkinoille vuonna 2021.

Visionäärinen BMW iNext -konseptiauto oli ensiesittelyssä syksyllä 2018. Auto muuttuu vielä ennen sarjatuotantomallin esittelyä vuonna 2021. Tuolloin auton tuotanto käynnistyy Dingolfingissa Saksassa.

BMW iNEXTin pituus on 5055, korkeus 1690 ja leveys 2062 millimetriä. Toisin sanoen auto on hieman kookkaampi kuin uuden sukupolven BMW X5. Näin konseptiautoon on mahdutettu tilavat sisätilat ja tilaa uudenlaisille innovaatioille.

Naamiovärein maalattua autoa kokeillaan lumisilla teillä ja järvien jäillä. Kylmyys ja vähäinen kitka antavat arvokasta tietoa auton toiminnasta ääriolosuhteissa. Näin nelivedon ja sähköisten vakautusjärjestelmien toimintaa voidaan testata tavanomaista ajotilannetta vaativammin. Epätasainen ja karkea pinta auttaa myös havainnoimaan alustan ja iskunvaimentimien toimintaa.

Kokeissa selvitetään arktisen talven vaateet sähkömoottorille, korkeajänniteakulle ja jäähdytysjärjestelmälle. Auton energianhallintajärjestelmään ja ilmastointiin kiinnitetään erityisesti huomiota, jotta ne lyhentäisivät auton toimintasädettä mahdollisimman vähän.

Autojen ohjausta ja jarrujärjestelmiä säädetään talviolosuhteiden mukaan, jotta auto kiihdyttää ja jarruttaa parhaalla mahdollisella tavalla kaikissa olosuhteissa. Testeissä ajetaan erilaisilla pinnoilla kuten lumisilla sorateillä, kuivalla asfaltilla ja peilijäällä.

BMWi3.jpg

Autonominen tulevaisuus

BMW iNEXT mahdollistaa ajamisen itse ja matkustamisen autonomisessa autossa. Boost-ajotilassa kuljettaja ohjaa dynaamisia ominaisuuksia ja sähkövoimaa, kun taas Ease-ajotilassa autonominen teknologia huolehtii ajamisesta.

BMW:n mallistossa on yli 25 sähköautoa vuonna 2025, joista 12 on täyssähköautoja.

BMW tuo ensi vuonna markkinoille X3 SAV-mallin. iNEXT-mallin ja i4 -mallien sarjatuotanto käynnistyy samaan aikaan vuonna 2021.

24.07.2019 8:34UPM investoi Uruguayssa
23.07.2019 18:01Falken tarjoaa laaturenkaat vaativaan puutavara-autokäyttöön
23.07.2019 15:02Ministeri Leppä: Suomi on sitoutunut globaalin metsäkadon torjuntaan
23.07.2019 8:00IVECO - I'm Unstoppable - Olen pysäyttämätön
22.07.2019 16:11Lauhanvuori-Hämeenkangas Geoparkin kansainvälinen arviointi on tärkeä vaihe kohti UNESCO Global Geopark -jäsenyyttä
22.07.2019 15:11Teollisuuden liikevaihto kasvoi toukokuussa 3,0 prosenttia
22.07.2019 8:52Thule-polkupyörätelineet Kahalta
21.07.2019 15:22Palfinger Epsilon: Vahvaa panostusta puutavaranostureihin
21.07.2019 13:11Suomessa luvassa keskinkertainen viljasato - 3,6 miljardia kiloa
21.07.2019 9:00Talvirenkaat hevoskuljetusautoon ja Teboil Diamondia

Siirry arkistoon »