Ylijoki Kuljetus Oy: Metsässä tapahtuva haketus lisääntyy - autohakkureiden rooli kasvaa

20.01.2019 14.00

yli1.jpg

Ylijoki Kuljetus Oy on merkittävä toimija sahateollisuuden puru- ja hakekuljetuksissa Etelä- ja Länsi-Suomen alueella. Kuljetuksien lisäksi tuotetaan haketta suurella volyymilla. 

(kuva yllä: Ylijoki Kuljetus Oy tuottaa haketta metsästä suurella volyymilla energiakäyttöön. Kuvassa syksyllä käyttöön otettu Doppstadt DH 811 hakettaa Parkanon kulmilla.)

Metsähakkeen käyttö on nosteessa ja alan toimijat ovat viime aikoina investoineet uuteen kalustoon.

- Meille on tullut alkusyksystä 2018 kaksi uutta autohakkuria - Doppstadt DH 811 ja CBI ChipMax - jotka on tehty operoimaan pääasiassa metsässä; toki molemmissa riittää kapasiteettia myös terminaalikäyttöön. Aiemmin saimme tehdä paljon rankapuuta terminaaleissa mutta nyt kun metsäteollisuuden sellupuun tarve on kasvanut niin rankaa jää energiakäyttöön koko ajan vähemmän. Niinpä haketta tuotetaan yhä enemmän hakkuutähteistä metsäautoteiden varsilla, joten käyttöön tarvitaan maastokykyistä ja nopeasti kasalta toiselle siirtyvää hakkurikalustoa minkä pitää kestää myös tähdekasojen epäpuhtauksia. Muutosta kuvaa hyvin se, että vielä puolitoistavuotta sitten tuotimme terminaaleissa 70 % hakkeesta ja 30 % metsässä kun nyt tilanne on kääntynyt päälaelleen, kertoo Ylijoki Kuljetus Oy:n Marko Ylijoki.  

yli7.jpg

(kuva: Ylijoen Kuljetuksen uusin Doppstadt DH 811 on asennettu ympäripyöriväksi Scania P450 8x6 kuorma-auton päälle ja nosturina on väkivahva Kesla 1200T.)

Kattavasti kalustoa ja osaava henkilökunta

Yhteensä Ylijoen Kuljetuksella on käytössä kuusi hakkuria ja yksi murskainta.

- Neljä hakkuria on asennettu auton päällä (3x Doppstadt ja CBI ChipMax), yksi CBI ChipMax hakkuri on puoliperävaunun päällä ja sitten meillä on kaksi tela-alustaista CBI 6400 -terminaalikonetta joista toisessa on hakkurirumpu ja toisessa murskain, luettelee Ylijoki.

yli2.jpg

(kuva: Doppstadt DH 811 -hakkurissa on hyvä heitin mikä mahdollistaa tiiviiden kuormien tekemisen, jolloin autoihin saadaan kyytiin maksimaalinen määrä megawatteja.)

Hakeyhdistelmiä on ajossa 15 ja lisäksi kuljetuspalveluja ostetaan muilta yrityksiltä. 

- Tänä vuonna olemme uusineet kolme Scania hakeyhdistelmää ja jos uudet mitat tulevat voimaan niin hankintalistalla on seuraavaksi yksi 5-akselinen Scania veturi ja yksi 6-akselinen perävaunu. Hakekoreissa ja -vaunuissa luotamme Laurellin ketjupurkaviin rakenteisiin, Ylijoki toteaa.  

yli10.jpg(kuva: Kuljettaja Juha Heikkinen syötti uutta Doppstadtia väkivahvalla Kesla 1200T ohjaamonosturilla.)

Suuren kalustomäärän pitää tuottavassa työssä ammattitaitoinen henkilökunta. 

- Omaa väkeä on yhteensä 43 henkilöä ja alihankkijoiden väen kanssa yhteensä lähes 60. Koko porukka on erittäin motivoitunutta ja meillä yhteishenki on hyvä, kehuu Ylijoki.

Laajaa operointia

Ylijoen Kuljetuksen tärkeimmät asiakkaat ovat Metsä Group, Biowatti, MHY Pirkanmaa, Westas ja Delete kierrätyspoltto- aineissa. Autot toimittavat tavaraa Pirkanmaan alueen laitosten lisäksi mm. Naantaliin ja Poriin.Hakkurit operoivat noin 120 ki- lometrin säteellä ja murskausta tehdään välillä kauempanakin.

- Meillä on Pirkanmaan alueella viisi terminaalia, joista haketta ajetaan suoraan metsästä tapahtuvien toimitusten lisäksi. Nyt on tehty aika hyvin varastoja tulevaa talvea varten.

yli11.jpg

Metsä Groupin kanssa on kokeilussa uusi tapa suojata hakekasat sellu/liima liuoksella (kuva yllä), mikä ruiskutetaan kasan päälle kuin kakun kuorrutus estäen kosteuden pääsyn hakkeeseen samoin kuin tuulen, mikä usein puhaltaa kasoja syttymään, kertoo Ylijoki. 

yli3.jpg

(kuva: Uusi Doppstadt -autohakkuripaketti on kompakti kokonaisuus ja maastokelpoinen, joten sillä on nopea liikkua metsäteillä hakkuutähdekasalta toiselle.)

Doppstadt on luotettava hakkuri

OP System Finlandin maahantuomista, saksalaisvalmisteisista Doppstadt -hakkureista Ylijoen Kuljetuksella on hyviä kokemuksia jo vuodesta 2012 lähtien, jolloin hankittiin edelleen aktiivikäytössä oleva Doppstadt DH 608 -hakkuri asennettuna Volvon päälle. 

yli5.jpg

(kuva: Suureen teräslamellimatolla varustettuun syöttöpöytään on hyvä nostella hakkuutähdettä. Aggressiivinen syöttörulla nielee materiaalin tehokkaasti 1000 mm leveälle viisiteräiselle rummulle.)

- Tehokkaassa hakkurissa on tunteja lähes 13 000 ja kone on toiminut luotettavasti. Sen perusteella hankimme vuonna 2016 uuden Doppstadt DH 811 -hakkurin mikä asennettiin Scanian päälle ympäripyöriväksi EHM:llä väkivahvan Kesla 1200T -nosturin kanssa ja nyt FinnMetkon jälkeen otimme käyttöön toisen vastaavanlaisen uuden paketin. Doppstadtin tärkeä ominaisuus on luotettavuus; sillä on hyvä mennä metsään kun ei tarvi tulla heti pois jonkun ongelman takia. Myös haketustehoa on riittävästi ja kun kone ei ole turhaa pelistä poissa niin pitkässä juoksussa tuotettu hakemäärä on kovalla tasolla. Doppstadt kestää hyvin epäpuhtauksia mitä on aina hakkuutähdekasoissa kiven ja maa-ainesten muodossa. Aina silloin tällöin kasoissa on ikävä kyllä myös rautaa kuten metsäkoneen pankkoja tai telalappuja. Vahvalla rummulla ja järeillä kulutusosilla varustetut Doppstadtit ovat kestäneet isommatkin raudanpalat yllättävän hyvin mutta metsäkonekuskien pitäisi aina muistaa ilmoittaa jos koneesta on jotain leimikolle tippunut, huomauttaa Ylijoki.  

yli6.jpg

(kuva: Doppstadtin kaikkia toimintoja säädetään kätevästi helppokäyttöisestä ohjauskeskuksesta.)

Järkevästi suunnitellut Doppstadtin hakkurit ovat Ylijoen mukaan kaikin puolin rakenteeltaan viimeisteltyjä, sarjatuotantotasoa olevia koneita:

- Näissä uusissa DH 811 -malleissa on 390 kW tehoiset Mercedes-Benzin (MTU) moottorit ja kun vertaa polttoainekulutusta sekä huoltokuluja tuotettuun hakemäärään, niin voidaan todeta että kustannukset ovat erittäin kilpailukyiset. DH 811 -hakkurissa on myös hyvä heitin mikä mahdollistaa tiiviiden kuormien tekemisen, jolloin autoihin saadaan kyytiin maksimaalinen määrä megawatteja, sanoo Ylijoki. 

marko1.jpg

(kuva: Hakeyhdistelmiä Ylijoki Kuljetus Oy:llä on ajossa 15 ja lisäksi kuljetuspalveluja ostetaan muilta yrityksiltä. Tärkeimmät asiakkaat ovat Metsä Group, Biowatti, MHY Pirkanmaa, Westas ja Delete.)

yli8.jpg

(kuva: Paloturvallisuudesta huolehtii Festelan Oy:n ammattitaidolla asentama Fogmaker -sammutusjärjestelmä.)

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »