Kitkaketjut takaavat pidon - laadukkaat Nordchain -tuotteet on tehty vaativaan käyttöön

13.12.2018 20.01

ketju1.jpg

Kuorma-auto on työväline, jolla on pystyttävä toimimaan tehokkaasti olosuhteista riippumatta. Suomen talven lumiset ja liukkaat olosuhteet vaativat pyöräpidolta paljon, usein pelkät nastarenkaat eivät riitä. Tehokkain ratkaisu on kitkaketjut.

(kuva yllä: Nordchain SR-BZ/BZ erittäin suosittu malli puutavara-autoihin. Maksimaalinen pito saavutetaan Z/Z kuviolla, joissa molemmat puolet on piikitetty kaatumattomin U-piikein.)

Kitkaketjujen tärkein tehtävä on säilyttää ajoneuvon eteneminen ja ohjattavuus vaikeimmissakin talviolosuhteissa. Kitkaketjut ovat turvallisuusvaruste, joilla vältetään tieltä suistumisia ja muita onnettomuuksia. 

Lisäksi ketjuvarusteisella autolla työ nopeutuu, tehostuu ja säästetään kallista työaikaa.

Ketjujen hankintaa usein siirretään ja pahimmillaan ensimmäinen ketjupari hankitaan vasta sitten, kun on tultu autolla kärryineen mäki hallitsemattomasti takaperin, seurauksena mittavat vahingot.

Ketjupari on hankintahinnaltaan edullinen ja jo parin ketjujen asennuskerran jälkeen huomaa, että toimenpiteeseen käytetty aika kannattaa ja maksaa itsensä takaisin.

Kitkaketjut eivät ole pelkästään talvivaruste, kuorma-autoissa voidaan käyttää ketjuja myös kesällä esim. savisilla teillä tai rakennustyömailla.

Valitse oikea ketjumalli ajoneuvon, arvioidun käyttömäärän sekä olosuhteiden perusteella:

ketju3.jpg

Gunnlight 5 - helppokäyttöinen malli maantiekäyttöön

Gunnlight 5 -ketjua suositellaan maantiekäyttöön kuorma-autoihin, esim. jakeluautoihin sekä busseihin. Parhaimmillaan ajettaessa liukkailla asfalttiteillä, ei maastokäyttöön. Ketjumalli soveltuu nopeampaankin ajoon keveytensä vuoksi, siksi ketjun ainevahvuus on kantikas 5 mm.Malli on helppo ja nopea asentaa. Ketjulle antaa lisäpitoa vaakalenkkiin hitsattu poikittaishokki. Saatavana ykköspyörille.

ketju2.jpg

 

SR-Standard - kun ketjujen käyttö on satunnaista

SR-Standard on saatavana joko ykköspyörille tai paripyörille, materiaalina kantikas 8 mm SR-kettinki. Soveltuu kuorma- ja rahtiautoihin jakelu- ja maantieliikenteessä sekä maastokäytössä. Vaikka malli ainevahvuudeltaan on jo järeä, on se silti helppo ja nopea asentaa lukitustensa sekä rakenteensa vuoksi. Mallissa on erittäin hyvä pyöräpito etenemissuuntaan, siksi se on parhaimmillaan vetävissä pyörissä. Poikittaisketjun sivuttaispito kaltevilla ei ole paras mahdollinen eikä mallia ajomukavuuden takia suositella ohjaaviin pyöriin.

Z-ketju - enemmän sivuttaispitoa ja ajomukavuutta

ketju5.jpg

Z-ketju soveltuu kuorma-, rahti- ja puutavara-autoihin, kun ketjulta halutaan enemmän ominaisuuksia Standard-malliin verrattuna. Ketju muodostaa renkaan päälle ”sik-sak” kuvion, joka tarjoaa samalla hyvän sivuttaispidon sekä etenemiskyvyn. Z-ketju on ajomukava ohjaavissa pyörissä säilyttäen ajoneuvon hyvän ohjattavuuden. Ketjun materiaali on 8 mm:n kantikas SR-kettinki.

ketju4.jpg

BZ-ketju - kaikkein vaativimpiin olosuhteisiin

Maksimaalinen pito kaikkein vaativimmissa olosuhteissa saadaan valittaessa ketju piikitettynä versiona. BZ-mallien U-piikit ovat tyssähitsattu ketjun vaakalenkkeihin. Vaakalenkissä oleva piikki pysyy pystyssä eikä kaadu sivulle. Siksi piikki kuluu tasaisesti ylhäältä alaspäin säilyttäen parhaan pidon mahdollisimman pitkään. Saatavana ykkös- ja paripyörille useina eri malliversioina. BZ-malleissa käytetään runkoketjussa 8 mm:n kantikasta SR-kettinkiterästä piikkien ainevahvuuden ollessa paksumpaa 9 mm:n materiaalia.

Materiaali erikoiskarkaistua kettinkiterästä

Nordchain käyttää kuorma- autoketjuissaan seostettua erikoiskarkaistua kettinkiterästä. Ketjun kantikas reuna pureutuu jäähän ja lumipolanteeseen. Materiaali säilyy myös kuluessaan kantikkaana, siksi ketjujen pito on hyvä koko käyttöiän ajan. Piikillisten ketjujen suosio on lisääntynyt varsinkin puutavara-autoilijoiden keskuudessa kasvaneiden yhdistelmien kokonaispainojen, sekä telivetoisten autojen yleistymisen myötä.

Laaja Nordchain -mallisto moneen käyttöön

Kuorma-autoketjujen lisäksi Nordchain -mallistossa ovat trukkiketjut, maataloustraktoriketjut, maansiirto- ja metsäkoneiden ketjut. Lisätietoa laajasta Nordchain -ketjumallistosta saa Metsätyö Oy:n henkilökunnalta Hämeenlinna 03-6440400, Jyväskylä 014-3388700 tai Rovaniemi 016-3210100 sekä www. metsatyo.fi.

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »