Mestarin matkassa - nuori puutavara-autoilija Jonna Matikainen näyttää hienoa esimerkkiä tekemisellään

09.12.2018 20.11

Tuore naisten sarjan Puunkuormaajamestari 2018 Jonna Matikainen on paitsi erittäin taitava nosturinkäsittelija ja kuorma-autonkuljettaja myös kuljetusyrittäjä. Hyppäsimme mestarin matkaan ja tutustuimme nuoren puutavara-autoilijan arkeen. 

jossu2.jpg

(kuva yllä: Jonna Matikaisen työkaluna on 3-akselinen Scania R 580 Weckmanin rakenteilla, Palfinger Epsilon nosturilla ja 5-akselisella Jykin kärryllä. - Pikkukasilla pärjätään, Jonna kuittaa.)

Puutavaran kuljetus on Mäntyharjulta kotoisin olevalle Jonna Matikaiselle tuttua puuhaa. Onhan hän seurannut alaa jo pienestä pitäen; ensin Jonna oli ajossa mukana apukuljettajan paikalla ja viimeiset neljä vuotta ohjauspyörän takana. Kuluvan vuoden keväällä hän otti ison askeleen ja perusti oman kuljetusyrityksen. Tapasimme Jonnan lokakuussa Porvoon Londbölessä, josta hän oli noutamassa Metsä Fibren Lappeenrannan sahalle päätyvää mäntytukkikuormaa, muutaman vuoden ikäisellä Scania R 580 puutavarayhdistelmällä. Se miten Jonna päätyi puutavara-auton puikkoihin on hänen mukaansa pitkälti Mäntyharjulaisen puutavara-autoilija Jari Immosen ansiota, - tai syytä, miten sen nyt kukin näkee, Jonna lisää naurahtaen.

jossu8.jpg

(kuva: Kuljetusyrittäjä Jonna Matikainen on aktiivinen somettaja. Löydät Jonnan mm. Instagramista nimellä @jonnatsiu)

- Alalle tulin suoraan koulun penkiltä. Yhdistelmäkortin suoritin logistiikkaopintojen yhteydessä, samalla tuli suoritettua myös lukion oppimäärä. Kun yhdistelmäkortti oli hankittu Jari suostutteli kokeilemaan edes yhden keikan verran pöllinajoa, ja sitten toisen, siitä se sitten lähti. Jarin palveluksessa pääsin hyvin jyvälle tämän alan saloista sekä pitämään autot siistinä. 

Porvoon alueelta Lappeenrantaan kuljetettavien mäntytukkien ohella Jonna ajaa kuusitukkia Haminan satamaan. 

- Metsä Groupin puuta kuljetan, Jonna täsmentää. 

jossu3.jpg

(kuva: Puunkuormaajamestarin varmaotteista ja vauhdikasta nosturinkäsittelyä on ilo seurata; auton Terminator- tai kärryn Alucar -pankot eivät osaavissa käsissä kolhiinnu.)

Työ käy nelivipuisella

- Niinköhän tuo tuosta nousee, no ei ainakaan tyhjänä. Täytyy varmaankin laittaa autoon vähän tukevampi kuorma, Jonna aprikoi ja kiipeää ammattikuljettajan rivakoin ottein nelivipuisen Palfinger Epsilon puutavaranosturin koppiin. 

jossu4.jpgKolmeakselinen Scania ja sen jatkeeksi liitetty Jyki-kärry täyttyvät mestarin käsittelyssä varsin ripeästi, eivätkä pankot pauku vauhdissa, kuten FinnMETKO 2018:n yhteydessä järjestetyssä Puunkuormaajamestari 2018 naisten finaalissa paikalla olleet pääsivät todistamaan.

Jonna on itse maalannut ja huoltanut Ideachip Machine Oy:n Teppo Humalaiselta käytettynä ostamansa Palfinger Epsilon nosturin - samasta paikasta on hankitty kärrykin.

- Olen kokeillut useita eri vaihtoehtoja, myös sähkökäyttöistä. Kaikissa on omat puolensa. Viimeiset pari vuotta olen mättänyt nelivipuisella. Siinä on hyvä työasento ja käsiteltävyys, Jonna summaa.

Kuten ammattitaitoiselta yrittäjäkuljettajalta voi odottaa, sujuvat Jonnalta myös auton huoltotyöt. 

- Aikaisempi auto oli Volvo. Sen ylläpitoon tarvittavat huollot tein pääsääntöisesti itse, niin pitkälle kuin nyt ilman hallipaikkaa voi tehdä. Scaniassa on huoltosopimus, mutta ainahan näissä on jotain laittoa. Kuule, kärryyn pitää ottaa toisesta paikasta lisää tukkia, että eiköhän jo lähdetä, Jonna sanoo päättäväisesti.

jossu5.jpg

(kuva: Ajokilometrejä Jonnalle kertyy noin 150 000 vuodessa: - Seuraava pino on muutaman kilometrin päässä. Onneksi Metsä Groupilla on asialliset järjestelmät joten ei tule turhaa ajoa.) 

Vapaa-aika kortilla

Jonna myöntää pitävänsä haasteista, mikä lienee selviö jo ammatinvalinnasta. 

- Alussa tietysti kaikki asiat jännittivät, etenkin tuntemattomat tukkitiet ja öisin unissa yhdistelmät kaatuivat, joka on vissiin oikeastikin vielä edessä. Nykyisin nukun yöni hyvin. Moni on tullut kysymään että miten sie nyt tämmöistä työtä teet? Eihän tämä ole kummoista, käännät rattia ja välillä nosturin vipuja, koneet ne hoitavat raskaan työn! 

Haastavaa tekeminen kuitenkin on kaikin puolin eikä nuoren kuljetusyrittäjän valitsema polku sovi kaikille. 

- Työn vaativuuteen rutinoituu ajan kanssa. Toiveena olisi saada ajot kahteen vuoroon. Istumatyö käy pidemmän päälle selän päälle ja siksi olisi hyvä ehtiä nykyistä enemmän liikunnallisten harrastusten pariin. Arkeni eroaa melkoisesti muiden ikäisteni, parikymppisten, elämästä. Tuppaa jäämään nuo iltamenot vähän vähemmälle, Jonna Matikainen pohtii.

jossu6.jpg

(kuva: Puunkuormaajamestari 2018 -finaalin ratkettua mestari kertoili tunnelmistaan FinnMETKO yleisölle juontaja Laura Ruoholan haastattelussa.)

Tulevaisuudesta

Puunkuormaajamestari 2018 finaali kisattiin tuhansien katsojien edessä FinnMETKO 2018 -näyttelyn yhteydessä. Nopein oli, viime vuoden tapaan juuri Mäntyharjulta Kouvolaan muuttanut Jonna Matikainen, joka lupaa olla ensi vuonna puolustamassa mestaruuttaan. 

- Hauskaa puuhaa arjen ahertamisen keskellä. Jos en muuta, niin puukon käyn hakemassa. Se on perinne. Ei jos tosissaan, niin totta kai täysillä vedetään. Kyseessä on hienosti järjestetty tarkkuutta vaativa kilpailu, jossa on käytössä uusimmat Logliftin nosturit ja muut vehkeet. Odotan ja toivon tiukkaa kilpailua tulevalle vuodelle. Jos tällä vaikka saataisiin houkuteltua lisää naisia alalle, Jonna toivoo.

Entä millaisia suunitelmia nuorella kuljetusyrittäjällä on tulevaisuuden suhteen?

- Aika lailla nykyisellä linjalla mennään. Ensimmäinen etappi on ajojen sovittaminen kahteen vuoroon. Siinä on jo kasvua ja kehitystä, sanoo Jonna Matikainen.

jossu7.jpg(kuva. Jonna kehuu kärryn automaattikiristimiä: - Ihan paras keksintö. Helppokäyttöinen, eivätkä liinat löysty tai lepata tuulessa.)

10.05.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 10.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
10.05.2024 9.00Liikennevakuuttamisen uusi laki voimaan 1.6. - Lakimuutos koskee tuhansia yksityiskäytössä olevia erilaisia liikkumisvälineitä
10.05.2024 8.00Wetteri on allekirjoittanut sopimuksen SANY-maansiirtokoneiden maahantuonnista ja jälleenmyynnistä
09.05.2024 10.00Dronekausi alkaa - muista lennättämisen pelisäännöt
08.05.2024 16.00Teknologiateollisuuden heikko kysyntä ja tilauskertymä vaikeuttavat yhä talouskasvua
08.05.2024 13.02Lohien perimän tutkimuksessa paljastui, että kalastuksen painottuminen esimerkiksi alkukesään voi muuttaa lohikantojen lisääntymisikää ja keskikokoa
08.05.2024 9.34Omakotiliitto: Sähkön siirtomaksussa lähes kymmenkertaisia eroja
07.05.2024 16.33Iisalmen lentokentän tarveselvitys: Ylä-Savon teollisuus tarvitsee hyvän saavutettavuuden
07.05.2024 15.33Kuljetusalan ammattilaisten Vistema-päivä järjestetään Vantaalla torstaina 16. toukokuuta
07.05.2024 10.00NT Works tarjoaa laadukasta hakkuriterien teroituspalvelua

Siirry arkistoon »