Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11843054 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.2.2019 9:44Metsistä ja soilta tulevaa vesistökuormitusta arvioidaan uudelleenLue lisää »16.2.2019 8:10ammattilehti.fi sivuston kävijämäärät ovat edelleen tasaisessa kasvussa.Lue lisää »15.2.2019 12:21Onko XXBoxx puutavara-auton lavapohja turhake vai oliko se ennenaikainen..?Lue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.2.2019 9:44Metsistä ja soilta tulevaa vesistökuormitusta arvioidaan uudelleenLue lisää »16.2.2019 8:10ammattilehti.fi sivuston kävijämäärät ovat edelleen tasaisessa kasvussa.Lue lisää »15.2.2019 12:21Onko XXBoxx puutavara-auton lavapohja turhake vai oliko se ennenaikainen..?Lue lisää »

Merceces-Benz eCitaro avaa tietä sähköiselle joukkoliikenteelle

Share |
04.12.2018 10:35

ecitaro.jpg

Mercedes-Benz eCitaro perustuu suosittuun Citaroon, jota on myyty maailmanlaajuisesti yli 50 000 kappaletta. Myös sähkölinja-auton ulkonäössä on paljon yhteistä esikuvan kanssa, mutta mukana on myös vaikutteita Mercedes-Benz Future Bus -konseptimallista.

Kaareva tuulilasi on peräisin Citaro Ü -mallista, ja matkustamon valaistus on toteutettu vakiovarusteena kokonaan energiaa säästävillä led-valoilla. Yhteiset osat ja komponentit alentavat huoltokuluja ja nopeuttavat huoltoaikoja. Ensimmäiset uudet eCitarot on jo luovutettu asiakkaille.

Sähkövoimalla 150–250 puhdasta ja äänetöntä hyötykilometriä 

Uuden eCitaron voimalinja perustuu sähköiseen ZF AVE 130 -portaaliakseliin, jossa sähkömoottorit on sijoitettu pyörän napoihin. Moottorien huipputeho on 2 x 125 kW ja vääntö 2 x 485 Nm. Litiumioniakkujen yhteenlaskettu kapasiteetti on 243 kWh. Akut on jaettu jopa kymmeneen 25 kWh:n moduuliin. Vakioversiossa kaksi moduuleista on sijoitettu katolle ja neljä auton peräosaan. Asiakkaan tarpeiden mukaan loput kaksi tai neljä moduulia sijoitetaan auton katolle. Akkuineen eCitaro painaa 13 440 kiloa, ja suurin sallittu kokonaispaino on 19 500 kiloa. Kyytiin voi näin ottaa enimmillään 88 matkustajaa.

Akkujen lataus perustuu sarjatuotannon aloitusvaiheessa plug-in-lataamiseen sopivasta virtalähteestä. Virtapistoke löytyy kannen alta oikeasta etulokasuojasta. Myöhemmässä vaiheessa katolle voidaan asentaa valinnaisvarusteena virroittimet eli pantografit lataamista varten. Virroitintyypistä riippuen lataaminen onnistuu joko kiinteästä laturista esimerkiksi pysäkillä tai kadun yläpuolisista virtajohdoista ajon aikana.

Haastavimmissakin ajo-olosuhteissa kesällä eCitaro yltää noin 150 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella, jolloin auto sopii sellaiseen noin kolmasosaan nykyisten kaupunkilinja-autojen tyypillisistä reiteistä ja tehtävistä. Ihanteellisissa oloissa autolla voi ajaa lataamatta jopa 250 kilometriä. Kuljettajan työympäristö ja mittaristo ovat lähes samat kuin perinteisissä Citaro-malleissa – vain kierroslukumittarin paikalla on akkujen varaustason ilmaisin. Ajaminen on niin ikään hyvin samanlaista: kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta, eCitaro lipuu eteenpäin nollakulutuksella akkuja säästäen.

Esimerkillistä lämmönhallintaa: jopa 40 prosenttia pienempi energiantarve

Sähkölinja-auton lämmönhallintaan on kiinnitetty erityistä huomiota niin jäähdytyksen kuin lämmityksenkin osalta. Kun ulkoilman lämpötila laskee –10 asteeseen ja matkustamoa on lämmitettävä, kaupunkilinja-auton energiankulutus kaksinkertaistuu. Tämä on huomioitu auton suunnittelussa niin, että perinteiseen Citaroon verrattuna eCitaro käyttää lämmitykseen, tuuletukseen ja viilennykseen noin 40 prosenttia vähemmän energiaa. Matkustamon lämmityksestä vastaa energiatehokas lämpöpumppu. Kylmänä vuodenaikana myös matkustamon katon ilmastointijärjestelmää voidaan käyttää lämpöpumpun tapaan. 

Uuden eCitaron akkujen optimoitu jäähdytys takaa sen, että niiden latauskapasiteetti, käyttöikä ja suorituskyky säilyvät muuttumattomina mahdollisimman pitkään. Matkustamo voidaan esilämmittää tai jäähdyttää haluttuun käyttölämpötilaan jo silloin, kun akkuja ladataan. Tämä lisää matkustusmukavuutta ja pidentää auton käyttöaikaa ennen uutta latausta.

Akkujen teho kasvaa ja eCitaron käyttökohteet monipuolistuvat

Ajoneuvoakkujen odotetaan kehittyvän jo muutamassa vuodessa merkittävästi. Käyttöön tulevat litium-polymeeriakut, joiden käyttöikä on pidempi ja energiatiheys suurempi kuin nykyakuissa. Uusien akkujen kapasiteetti yltää ensin 330 kWh:iin ja siitä edelleen 400 kWh:iin saakka. Nämä ratkaisut takaavat, että eCitarolla voidaan yhdellä latauksella hoitaa jopa 70 prosenttia kaupunkilinja-auton päivittäisistä ajosuoritteista. Samalla avautuu mahdollisuus muokata eCitarosta myös nivelbussiversio. 

Jatkossa eCitaro voidaan varustaa myös toimintamatkaa edelleen pidentävällä, sähköä tuottavalla polttokennolla (ns. range extender). Tällöin autolla voidaan hoitaa lataamatta koko päivän ajosuoritteet ja eCitaro sopii yksi yhteen kaikkiin nykyisten kaupunki-linja-autojen käyttökohteisiin ja –tehtäviin. Koska uusia litium-polymeeriakkuja ei voi pikaladata, tulevaisuuden eCitarot toimitetaan asiakkaalle tämän haluamalla akkutyypillä auton käyttötarpeen ja –kohteen mukaisesti. 

16.02.2019 9:44Metsistä ja soilta tulevaa vesistökuormitusta arvioidaan uudelleen
16.02.2019 8:10ammattilehti.fi sivuston kävijämäärät ovat edelleen tasaisessa kasvussa.
15.02.2019 12:21Onko XXBoxx puutavara-auton lavapohja turhake vai oliko se ennenaikainen..?
15.02.2019 12:00Vähälä Yhtiöille uusia ympäristöystävällisiä kalustoratkaisuja
15.02.2019 10:00FCA ja PSA jatkavat ja syventävät Sevel yhteistyötä - Opel uusi tulokas
15.02.2019 9:21BMW tuo M-versiot X3- ja X4-malleista
15.02.2019 9:15Nokian Renkaat valittu jälleen vastuullisimpien yritysten joukkoon
15.02.2019 9:02Metsistä ja soilta tulevaa vesistökuormitusta arvioidaan uudelleen
15.02.2019 8:57Metsä Group toteuttaa kestävän metsänhoidon esittelykohteen Lohjan Kirkniemeen
15.02.2019 8:55METO ry: Puunhankintaan tarvitaan lisää väkeä

Siirry arkistoon »