AMMATTILEHTI KOEAJAA: Nissan NV400 4x4 L3H2 2.3 dCi - Maastokykyinen moniottelija

03.12.2018 20.22

nevis1.jpg

Nissan laajentaa NV400 pakettiautovalikoimaansa Suomessa. Malliston uusin tulokas on saksalaisen Oberaignerin nelivetotekniikalla höystetty NV400 4x4. Kuusi senttiä perusmallia korkeampi nelivetovarustelu saatavana kaikkiin takavetoisiin manuaalivaihteisiin alusta- ja umpipakettiautomalleihin.

(kuva yllä: Nissan NV400 4x4:n koeajo tehtiin poikkeuksellisesti maastossa Arctic Trucksin Porvoossa sijaitsevalla maastoautojen koeajorataa kiertävällä ja varsin kivikkoisella huoltotiellä, mille ei tavallisella pakulla ole mitään asiaa. Neliveto-Nissan soveltuukin mainiosti esimerkiksi koneurakointiyritysten huoltoautoksi.) 

Hiljattain uudeksi mallivaihtoehdoksi Suomessa jo valmiiksi kattavaan Nissan NV400 -mallistoon tarjolle tuodun 4x4 mallin jatkuvavälitteinen nelivetojärjestelmä on saksalaisen Oberaignerin käsialaa. Useat Eurooppalaiset autovalmistajat tukeutuvat Oberaigneriin, kun tarvitaan etenemiskykyisiä ajoneuvoja esimerkiksi viranomaiskäyttöön. Saksalaisvalmistajan huomassa nelivetoiset NV400 autot saavat kattavan voimansiirtokäsittelyn. Alustaa korotetaan reilulla kuudella senttimetrillä ja molemmat akselit varustellaan sähköisesti kytkettävillä tasauspyörästön lukoilla. Varustelun kruunaa välityksiltään (1:1,42) auton käyttötarkoitusta varten räätälöity alennusvaihteisto, mitä voidaan pitää jo poikkeuksellisena tässä autoluokassa. 

Nelivetojärjestelmä kasvattaa auton massaa alumiinisen pohjapanssarin kanssa 195 kg (145 kg etuakseli ja 50 kg taka-akseli). 

NV400 4x4 on erinomainen vaihtoehto, kun haetaan autoa vaativiin ja haastavissa olosuhteissa tehtäviin kuljetus- ja huoltotehtäviin. 

Koko maan kattavan ja hyvin toimivan huoltoverkoston sekä lujan ja toimintavarman tekniikan ansiosta Nissan NV400 4x4:ssa on ainesta kuljetustehtävien ohella myös huolto- tai retkeilyauton aihiona. Nissanin vahvuutena on myös pitkä takuu, joka on peräti 5 vuotta tai 160.000 km. Tosin 4x4 tekee tähän poikkeuksen, sillä nelivetojärjestelmän takuu on 2 vuotta / 120 000 km.

nevis2.jpg

Vaativaan käyttöön

Tilavuudeltaan 12,4 kuution kuormatilan tarjoavan NV400: sen voimanlähteenä on Renault- Nissan yhtymän tehokas ja polttoainetaloudellinen 2,3 litran tuplaturbomoottori. Vaihteistona 6-pykäläinen manuaali. Parhaalta teholtaan 165 hv ja vääntömomentiltaan 360 Nm suoritusarvot antavan mootorin CO2-päästöksi ilmoitetaan 212 g/km. 

NV400:n koeajo tehtiin poikkeuksellisesti maastossa Arctic Trucksin Porvoossa sijaitsevalla maastoautojen koeajorataa kiertävällä ja varsin kivikkoisella huoltotiellä, mille ei tavallisella pakulla ole mitään asiaa.  

Alennusvaihde ja molempien akseleiden lukot kytketään näppärästi kojalautaan, radion paikalle viedystä konsolista. Kaikki mahdollinen kytkettynä umpipaku kiipeää vaivattomasti jyrkimmätkin nousut. Runsaan ja heti tyhjäkäyntikierroksilta saatavan vääntömomentin ansiosta Nissan kulkee tiukimmat paikat ja alamäet, alennusvaihde kytkettynä, tyhjäkäntikierroksilla ja kaasupolkimeen koskematta. Alennusvaihteen turvin kytkin pääsee helpommalla, kun massat kasvavat ja olosuhteet vaikeutuvat. 

Kahluuominaisuuksia ei tällä kertaa koeteltu. Valmistaja ilmottaa NV400 4x4:n suurimmaksi kahluusyvyydeksi 30 cm alle 10 km/h nopeuksilla.  

Ammattikäyttäjiä kiinnostaa luonnollisesti kantavuus ja perävaunun vetomassa. Kantavuudeksi valmistaja ilmoittaa 1195 kg ja perävaunun suurimmaksi vetomassaksi 2500 kg.

nevis3.jpg

Rahalle vastinetta?

Useilla eri toimialoilla on luontaista tarvetta runsaalla tavaratilalla ja hyvän etenemiskyvyn omavalle tavara-autolle. Viime vuosina tähän segmenttiin on saatu tarjolle useampikin vaihtoehto. Tosin alennusvaihteisto ja lukot ovat useissa malleissa korvattu elektroniikalla ja vieläpä hyvin tuloksin. 

Nissan on hinnoitellut edistykselliset nelivetomallinsa yhtä houkuttelevasti ja kilpailukykyisesti kuin etu- ja takavetoisetkin vaihtoehdot. Kuten alussa mainittiin NV400 4x4 on tarjolla sekä umpi- että alustamallina, useina eri tehovaihtoehtoina.

Umpikoristen verolliset hintapyynnit alkavat alkavat vajaasta 55 000 eurosta, alustamallien noin 56 700 eurosta. Nyt koeajettavan jatkuvalla nelivedolla varustetun L3H2 korisen NV400 4x4:n pakettiauton verollinen hintapyynti on varusteinen päivineen hieman päältä 56 000 euroa. Vastaavan takavetomallin hintapyynnit lähtevät reilusta 41 000 eurosta.

Nelivedon tuomaa n. 15 000 euron lisähintaa voi, sen ominaisuudet huomioon ottaen, pitää kohtuullisena.

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »