Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:12688503 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

26.4.2019 9:27Helkama-Auto laajentaa Skoda-yhteistyötä Laakkonen-autokonsernin kanssaLue lisää »26.4.2019 9:24Lahteen avataan raskaan liikenteen LNG-asemaLue lisää »26.4.2019 8:45Suomalaisfirmat nousivat vertailussa maailman kärkeenLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

26.4.2019 9:27Helkama-Auto laajentaa Skoda-yhteistyötä Laakkonen-autokonsernin kanssaLue lisää »26.4.2019 9:24Lahteen avataan raskaan liikenteen LNG-asemaLue lisää »26.4.2019 8:45Suomalaisfirmat nousivat vertailussa maailman kärkeenLue lisää »

IVECO Stralis NP kulkee ennätyspitkän matkan yhdellä LNG-tankilla

Share |
07.11.2018 15:01

vuoree1.jpg

IVECO Stralis NP 460hp -kuorma-auto Yhdistyneestä kuningaskunnasta on kulkenut tiettävästi kaikkien aikojen pisimmän matkan tietä pitkin yhdellä LNG-tankillisella osoittaakseen maakaasuajoneuvojen soveltuvuuden tiekuljetuksiin niin kotimaassa kuin koko Euroopassakin.

Lontoosta liikkeelle lähtenyt Stralis NP 4x2 -vetoauto veti perässään kolmiakselista umpiperävaunua, ja yhdistelmän kokonaispaino oli 30 tonnia. Ylitettyään Englannin kanaalin lautalla Doverista Calais’hin, se kulki koko 1728 km:n tieosuuden ilman lisäpolttoaineen tarvetta – tämä ylittää ajoneuvon ilmoitetun 1600 km:n toimintasääteen, ja on samalla uusi ennätys. Suoritus vastaa vaikuttavaa noin €230:n tai 40%:n LNG-polttoaineen säästöä menomatkalla dieseliin verrattuna.

Martin Flach, IVECO:n vaihtoehtoisten polttoaineiden johtaja, kertoo: Viime vuonna kuljimme koko Iso-Britannian saaren päästä päähän 400-hevosvoimaisella Stralis NP:llä ilman välitankkauksia, mutta tällä kertaa halusimme asettaa tavoitteen vielä korkeammalle. Meillä oli mahdollisuus näyttää kuinka polttoainetehokas Stralis NP oikeastaan onkaan, ja testata samalla uusinta 460-hevosvoimaista kaasumoottoriamme äärimmäisellä tavalla.

“Täytimme tankin ennen Lontoosta lähtöä, ja pysähdyimme tankkaamaan seuraavan kerran Madridissa, kaksi ja puoli päivää lähtömme jälkeen. 100-prosenttisen maakaasun käyttö tarkoittaa, että dieselistä tai AdBlue:sta ei tarvitse huolehtia, eli kyseessä on yksinkertaisin ratkaisu sekä kaluston haltijalle että kuljettajalle."

Huolimatta raskaasta liikenteestä Englannin puolella kanavaa, kovasta vastatuulesta Ranskassa sekä reitin mäkisestä Espanjan-osuudesta, Stralis NP kulutti polttoainetta keskimäärin vain 22,6 kg sataa kilometriä kohti.

IVECO suunnitteli reitin huolella ennen sen ajamista MyBestRoute:n avulla, joka on Michelinin kehittämä verkkopohjainen sovellus Stralis NP -asiakkaita varten. Se antaa kuljettajille ja kaluston haltijoille mahdollisuuden valita parhaat reitit joka puolella Eurooppaa, mukaan lukien LNG-tankkausasemien paikat ja matkan kokonaiskustannusten arvioinnit sekä diesel- että maakaasukäyttöisille kuorma-autoille.

IVECO käytti matkaa osoittamaan, että maakaasu – mukaan lukien paineistettu ja nesteytetty maakaasu sekä biometaani – on kannattava, realistinen, turvallinen ja kustannustehokas vaihtoehto dieselille, jota on saatavilla yhä kasvavalta polttoaineen toimittajien verkostolta niin Yhdistyneessä kuningaskunnassa kuin mantereellakin.

Verrattuna vastaavaan Euro VI -dieseliin, maakaasua käyttävä Stralis NP aiheuttaa noin 90 prosenttia vähemmän NO2-päästöjä, 99 prosenttia vähemmän hiukkaspäästöjä ja jopa 15 prosenttia vähemmän CO2-päästöjä – biometaanin tapauksessa jopa 95 prosenttia vähemmän.

Stralis NP on saatavilla 4x2 ja 6x2 -kokoonpanoisena maksimipainoisena vetoautoyksikkönä, jonka teho on 400 tai 460 hv. IVECO tarjoaa myös keskiraskaita ja raskaita maakaasulla kulkevia kuorma-autoja sekä 3,5 - 7,2 tonnin Daily Natural Power -sarjan kevyitä kaupallisia ajoneuvoja. Kaikki mallit ovat tilattavissa jo tänään – vahvistaen IVECOn asemaa kestävän kuljetuksen kumppanina.

IVECO oli ensimmäinen kaupallisten ajoneuvojen valmistaja, joka perehtyi maakaasun mahdollisuuksiin vuonna 1991 – tämä ennakointi antoi yritykselle mahdollisuuden kehittää täydellisen maakaasua käyttävien kuorma-autojen, pakettiautojen ja bussien sarjan. Tähän päivään mennessä IVECO on toimittanut jo yli 25 000 kaasukäyttöistä ajoneuvoa.

26.04.2019 9:27Helkama-Auto laajentaa Skoda-yhteistyötä Laakkonen-autokonsernin kanssa
26.04.2019 9:24Lahteen avataan raskaan liikenteen LNG-asema
26.04.2019 8:45Suomalaisfirmat nousivat vertailussa maailman kärkeen
26.04.2019DHL Express siirtää lisää jakeluita polkupyöräkuriireille
25.04.2019 19:00KiesiTech: Urakoinnin kokemukset näkyy innovatiivisissa tuotteissa
25.04.2019 15:22Renault Trucks Master Red EDITION - uusi kevyt hyötyajoneuvo
25.04.2019 13:01Veho Ylästön kevätpäivä huomenna perjantaina 26.4.2019
25.04.2019 9:06Marcus Grönholmin rallicrosstalli matkaa Volvo kuorma-autojen voimin
25.04.2019 9:02Kotimaisen raakapuun käyttö uuteen ennätykseen 2018
24.04.2019 14:55IVECO näyttävästi esillä Kuljetus&Logistiikka messuilla

Siirry arkistoon »