IVECO Stralis NP kulkee ennätyspitkän matkan yhdellä LNG-tankilla

07.11.2018 15.01

vuoree1.jpg

IVECO Stralis NP 460hp -kuorma-auto Yhdistyneestä kuningaskunnasta on kulkenut tiettävästi kaikkien aikojen pisimmän matkan tietä pitkin yhdellä LNG-tankillisella osoittaakseen maakaasuajoneuvojen soveltuvuuden tiekuljetuksiin niin kotimaassa kuin koko Euroopassakin.

Lontoosta liikkeelle lähtenyt Stralis NP 4x2 -vetoauto veti perässään kolmiakselista umpiperävaunua, ja yhdistelmän kokonaispaino oli 30 tonnia. Ylitettyään Englannin kanaalin lautalla Doverista Calais’hin, se kulki koko 1728 km:n tieosuuden ilman lisäpolttoaineen tarvetta – tämä ylittää ajoneuvon ilmoitetun 1600 km:n toimintasääteen, ja on samalla uusi ennätys. Suoritus vastaa vaikuttavaa noin €230:n tai 40%:n LNG-polttoaineen säästöä menomatkalla dieseliin verrattuna.

Martin Flach, IVECO:n vaihtoehtoisten polttoaineiden johtaja, kertoo: Viime vuonna kuljimme koko Iso-Britannian saaren päästä päähän 400-hevosvoimaisella Stralis NP:llä ilman välitankkauksia, mutta tällä kertaa halusimme asettaa tavoitteen vielä korkeammalle. Meillä oli mahdollisuus näyttää kuinka polttoainetehokas Stralis NP oikeastaan onkaan, ja testata samalla uusinta 460-hevosvoimaista kaasumoottoriamme äärimmäisellä tavalla.

“Täytimme tankin ennen Lontoosta lähtöä, ja pysähdyimme tankkaamaan seuraavan kerran Madridissa, kaksi ja puoli päivää lähtömme jälkeen. 100-prosenttisen maakaasun käyttö tarkoittaa, että dieselistä tai AdBlue:sta ei tarvitse huolehtia, eli kyseessä on yksinkertaisin ratkaisu sekä kaluston haltijalle että kuljettajalle."

Huolimatta raskaasta liikenteestä Englannin puolella kanavaa, kovasta vastatuulesta Ranskassa sekä reitin mäkisestä Espanjan-osuudesta, Stralis NP kulutti polttoainetta keskimäärin vain 22,6 kg sataa kilometriä kohti.

IVECO suunnitteli reitin huolella ennen sen ajamista MyBestRoute:n avulla, joka on Michelinin kehittämä verkkopohjainen sovellus Stralis NP -asiakkaita varten. Se antaa kuljettajille ja kaluston haltijoille mahdollisuuden valita parhaat reitit joka puolella Eurooppaa, mukaan lukien LNG-tankkausasemien paikat ja matkan kokonaiskustannusten arvioinnit sekä diesel- että maakaasukäyttöisille kuorma-autoille.

IVECO käytti matkaa osoittamaan, että maakaasu – mukaan lukien paineistettu ja nesteytetty maakaasu sekä biometaani – on kannattava, realistinen, turvallinen ja kustannustehokas vaihtoehto dieselille, jota on saatavilla yhä kasvavalta polttoaineen toimittajien verkostolta niin Yhdistyneessä kuningaskunnassa kuin mantereellakin.

Verrattuna vastaavaan Euro VI -dieseliin, maakaasua käyttävä Stralis NP aiheuttaa noin 90 prosenttia vähemmän NO2-päästöjä, 99 prosenttia vähemmän hiukkaspäästöjä ja jopa 15 prosenttia vähemmän CO2-päästöjä – biometaanin tapauksessa jopa 95 prosenttia vähemmän.

Stralis NP on saatavilla 4x2 ja 6x2 -kokoonpanoisena maksimipainoisena vetoautoyksikkönä, jonka teho on 400 tai 460 hv. IVECO tarjoaa myös keskiraskaita ja raskaita maakaasulla kulkevia kuorma-autoja sekä 3,5 - 7,2 tonnin Daily Natural Power -sarjan kevyitä kaupallisia ajoneuvoja. Kaikki mallit ovat tilattavissa jo tänään – vahvistaen IVECOn asemaa kestävän kuljetuksen kumppanina.

IVECO oli ensimmäinen kaupallisten ajoneuvojen valmistaja, joka perehtyi maakaasun mahdollisuuksiin vuonna 1991 – tämä ennakointi antoi yritykselle mahdollisuuden kehittää täydellisen maakaasua käyttävien kuorma-autojen, pakettiautojen ja bussien sarjan. Tähän päivään mennessä IVECO on toimittanut jo yli 25 000 kaasukäyttöistä ajoneuvoa.

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »