Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10407412 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.11.2018 10:46Euroopan bioenergiajärjestölle suomalainen puheenjohtajaLue lisää »16.11.2018 8:30Kotimaisten luonnonvarojen käyttö kasvoi 5 prosenttia vuonna 2017Lue lisää »15.11.2018 18:00Valmet Automotive aloittaa rekkojen automaattisten ilmanohjainjärjestelmien valmistuksenLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.11.2018 10:46Euroopan bioenergiajärjestölle suomalainen puheenjohtajaLue lisää »16.11.2018 8:30Kotimaisten luonnonvarojen käyttö kasvoi 5 prosenttia vuonna 2017Lue lisää »15.11.2018 18:00Valmet Automotive aloittaa rekkojen automaattisten ilmanohjainjärjestelmien valmistuksenLue lisää »

IVECO Stralis NP kulkee ennätyspitkän matkan yhdellä LNG-tankilla

Share |
07.11.2018 15:01

vuoree1.jpg

IVECO Stralis NP 460hp -kuorma-auto Yhdistyneestä kuningaskunnasta on kulkenut tiettävästi kaikkien aikojen pisimmän matkan tietä pitkin yhdellä LNG-tankillisella osoittaakseen maakaasuajoneuvojen soveltuvuuden tiekuljetuksiin niin kotimaassa kuin koko Euroopassakin.

Lontoosta liikkeelle lähtenyt Stralis NP 4x2 -vetoauto veti perässään kolmiakselista umpiperävaunua, ja yhdistelmän kokonaispaino oli 30 tonnia. Ylitettyään Englannin kanaalin lautalla Doverista Calais’hin, se kulki koko 1728 km:n tieosuuden ilman lisäpolttoaineen tarvetta – tämä ylittää ajoneuvon ilmoitetun 1600 km:n toimintasääteen, ja on samalla uusi ennätys. Suoritus vastaa vaikuttavaa noin €230:n tai 40%:n LNG-polttoaineen säästöä menomatkalla dieseliin verrattuna.

Martin Flach, IVECO:n vaihtoehtoisten polttoaineiden johtaja, kertoo: Viime vuonna kuljimme koko Iso-Britannian saaren päästä päähän 400-hevosvoimaisella Stralis NP:llä ilman välitankkauksia, mutta tällä kertaa halusimme asettaa tavoitteen vielä korkeammalle. Meillä oli mahdollisuus näyttää kuinka polttoainetehokas Stralis NP oikeastaan onkaan, ja testata samalla uusinta 460-hevosvoimaista kaasumoottoriamme äärimmäisellä tavalla.

“Täytimme tankin ennen Lontoosta lähtöä, ja pysähdyimme tankkaamaan seuraavan kerran Madridissa, kaksi ja puoli päivää lähtömme jälkeen. 100-prosenttisen maakaasun käyttö tarkoittaa, että dieselistä tai AdBlue:sta ei tarvitse huolehtia, eli kyseessä on yksinkertaisin ratkaisu sekä kaluston haltijalle että kuljettajalle."

Huolimatta raskaasta liikenteestä Englannin puolella kanavaa, kovasta vastatuulesta Ranskassa sekä reitin mäkisestä Espanjan-osuudesta, Stralis NP kulutti polttoainetta keskimäärin vain 22,6 kg sataa kilometriä kohti.

IVECO suunnitteli reitin huolella ennen sen ajamista MyBestRoute:n avulla, joka on Michelinin kehittämä verkkopohjainen sovellus Stralis NP -asiakkaita varten. Se antaa kuljettajille ja kaluston haltijoille mahdollisuuden valita parhaat reitit joka puolella Eurooppaa, mukaan lukien LNG-tankkausasemien paikat ja matkan kokonaiskustannusten arvioinnit sekä diesel- että maakaasukäyttöisille kuorma-autoille.

IVECO käytti matkaa osoittamaan, että maakaasu – mukaan lukien paineistettu ja nesteytetty maakaasu sekä biometaani – on kannattava, realistinen, turvallinen ja kustannustehokas vaihtoehto dieselille, jota on saatavilla yhä kasvavalta polttoaineen toimittajien verkostolta niin Yhdistyneessä kuningaskunnassa kuin mantereellakin.

Verrattuna vastaavaan Euro VI -dieseliin, maakaasua käyttävä Stralis NP aiheuttaa noin 90 prosenttia vähemmän NO2-päästöjä, 99 prosenttia vähemmän hiukkaspäästöjä ja jopa 15 prosenttia vähemmän CO2-päästöjä – biometaanin tapauksessa jopa 95 prosenttia vähemmän.

Stralis NP on saatavilla 4x2 ja 6x2 -kokoonpanoisena maksimipainoisena vetoautoyksikkönä, jonka teho on 400 tai 460 hv. IVECO tarjoaa myös keskiraskaita ja raskaita maakaasulla kulkevia kuorma-autoja sekä 3,5 - 7,2 tonnin Daily Natural Power -sarjan kevyitä kaupallisia ajoneuvoja. Kaikki mallit ovat tilattavissa jo tänään – vahvistaen IVECOn asemaa kestävän kuljetuksen kumppanina.

IVECO oli ensimmäinen kaupallisten ajoneuvojen valmistaja, joka perehtyi maakaasun mahdollisuuksiin vuonna 1991 – tämä ennakointi antoi yritykselle mahdollisuuden kehittää täydellisen maakaasua käyttävien kuorma-autojen, pakettiautojen ja bussien sarjan. Tähän päivään mennessä IVECO on toimittanut jo yli 25 000 kaasukäyttöistä ajoneuvoa.

16.11.2018 10:46Euroopan bioenergiajärjestölle suomalainen puheenjohtaja
16.11.2018 8:30Kotimaisten luonnonvarojen käyttö kasvoi 5 prosenttia vuonna 2017
15.11.2018 18:00Valmet Automotive aloittaa rekkojen automaattisten ilmanohjainjärjestelmien valmistuksen
15.11.2018 17:00Metsä Board investoi uuteen arkituslinjaan Äänekosken tehtaalla
15.11.2018 9:29Tuoreimmat metsävaratiedot Luken tilastoportaalissa
15.11.2018 9:22Lidl ottaa käyttöönsä biokaasulla kulkevan rekan
15.11.2018 8:30Iveco Stralis NP palkittiin Italiassa
14.11.2018 18:11Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot jatkavat hyvässä vedossa
14.11.2018 15:16Metsä Board investoi kapasiteetin kasvattamiseen Kaskisten kemihierretehtaalla
14.11.2018 11:17Vantaan kaupunki satsaa vähäpäästöisiin

Siirry arkistoon »