Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:13425560 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.6.2019 12:22Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelulla täyteen miljoona mittausta - Joka kymmenes auto rullaa huonokuntoisilla renkaillaLue lisää »20.6.2019 11:23Gasum suunnittelee bbiokaasulaitosta OuluunLue lisää »20.6.2019 10:01Vandernetilta apuvälineet tehokkaaseen UV-suojakseenLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.6.2019 12:22Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelulla täyteen miljoona mittausta - Joka kymmenes auto rullaa huonokuntoisilla renkaillaLue lisää »20.6.2019 11:23Gasum suunnittelee bbiokaasulaitosta OuluunLue lisää »20.6.2019 10:01Vandernetilta apuvälineet tehokkaaseen UV-suojakseenLue lisää »

Suomen ensimmäinen Volvo FH LNG luovutettiin Kuljetus Arto Järvimäki Oy:lle

Share |
25.09.2018 16:37

 
Volvo-FH-LNG_05.JPG

Suomen ensimmäinen Volvo FH LNG luovutettiin 17.9.2018 hilpeissä tunnelmissa Volvo Truck Center Vantaalla. Kuvassa toinen oikealta Kuljetus Arto Järvimäen Marko Järvimäki,  toinen vasemmalta Volvo Finland Ab:n
tuotepäällikkö Mikko Aules ja kolmas vasemmalta Volvo kuorma-automyyjä Janne Pelttari. Luovutuksessa oli mukana myös Järvimäen kuljettajia, sekä Gasumin sekä Keskon edustajat.

Suomen ensimmäinen Volvo FH LNG 460 hv-kuorma-auto luovutettiin Kuljetus Arto Järvimäki Oy:lle maanantaina 17. syyskuuta Vantaan Truck Centerissä. Kuljetusyrittäjä Marko Järvimäki kertoo, että hankintapäätös perustui ympäristöarvoihin ja haluun toteuttaa vastuullisuutta. Kuorma-auton toimintavarmuus, huoltoverkosto ja toimivat henkilösuhteet olivat Volvon vahvuudet.

Kuljetus Arto Järvimäki Oy on perustettu vuonna 1987. Se työllistää sata kuljettajaa, jotka ajavat 60 autolla muun muassa elintarvikkeita pääkaupunkiseudulla. Marko Järvimäki tilasi Volvo FH LNG:n viime toukokuussa heti, kun se tuli myyntiin. Luovutus- ja tankkauskoulutuksen jälkeen Volvo FH LNG lähti ajamaan elintarvikkeita Keskolle.

Järvimäki korostaa, että päätökset eivät voi perustua vain taloudellisiin seikkoihin: kuljetusalan on kehityttävä ja kannettava omaa vastuunsa ympäristöstä.

– Ympäristöarvot ovat tärkeitä, eikä raha ei ole kaikki kaikessa. Meidän pitää miettiä myös tulevia sukupolvia. Maailma kehittyy paremmaksi vain konkreettisten päätöksien ja tekojen avulla. 

Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules kertoo, että kaukoliikenteessä kaasuautolla voi ajaa yhdellä tankillisella jopa tuhat kilometriä. Hiilidioksidipäästöt ovat 20 prosenttia pienemmät kuin dieselautossa. Mikäli käytetään biodieseliä, hiilidioksidipäästöt ovat lähes 100 prosenttia pienemmät. – Kaasuauton polttoainekulut ovat pienemmät kuin dieselille. Tehosta ja väännöstä ei tarvinnut tinkiä yhtään. Moottori on 90 prosenttisesti sama kuin D13-dieselmoottori.

Järvimäki toteaa, että Volvo FH LNG on teknisesti samanlainen kuin dieselmalli. Vain tankkaamisessa on eroja. – Tankkaaminen on samanlaista kuin formuloissa, siinä käytetään pikalukkoa. Tankkaaminen käytiin läpi käyttökoulutuksessa, ja se on helppoa.

 Volvo-FH-LNG_01.jpg

Tuttu tiimi varmistaa toimintavarmuuden

Hankintapäätöstä edelsi huolelliset hintavertailut tarjolla olevista vaihtoehdoista. Myös hyvät aiemmat kokemukset Volvosta painoivat vaakakupissa. – Volvo on toimintavarma, ja huolto toimii hyvin. Koska kaasuauton tekniikka on uutta, halusin ympärilleni tutut pelaajat, jotta hommat hoituvat helposti ja joustavasti.

Järvimäki arvosti myös aktiivista myyjää Janne Pelttaria, joka otti asiakkaan asian omakseen.  Tässä prosessissa kaikki toimi hienosti. – Oli mukava tehdä kauppaa, ja sen jälkeen oli voittajafiilis. Jonkun on otettava ensimmäinen askel ja hankittava ensimmäinen Volvon kaasuauto.

Volvo FH LNG:n käyntiääni on hiljainen, mikä on tärkeä seikka, koska Järvimäen kaasuauto liikkuu pääkaupunkiseudulla asutuksen keskellä. Kaasuautolla ajetaan 22 tuntia vuorokaudessa kuutena päivänä viikossa. Vuodessa kilometrejä tulee mittariin noin 60 tuhatta. Näillä kilometreillä alhaisempi polttoaineenhinta ei kompensoi korkeampaa hankintahintaa, eli taloudelliset syyt eivät olleet hankintamotiivi.

20.06.2019 12:22Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelulla täyteen miljoona mittausta - Joka kymmenes auto rullaa huonokuntoisilla renkailla
20.06.2019 11:23Gasum suunnittelee bbiokaasulaitosta Ouluun
20.06.2019 10:01Vandernetilta apuvälineet tehokkaaseen UV-suojakseen
19.06.2019 17:11Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä pysyi ennallaan vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä
19.06.2019 14:11Veho keskittää pääkonttoritoiminnot Aviapoliksen näköalapaikalle
19.06.2019 9:33Komatsu Days Uumajassa oli onnistunut tapahtuma - paikalla lähes 250 vierasta Suomesta ja Baltiasta
19.06.2019 8:11Kierrätykseen kerättyjen renkaiden määrässä hurja kasvu
18.06.2019 10:40Kantorahatulot korkealla vuonna 2018
18.06.2019 10:22Suomalaiskeksintö mullistaa biomassan käsittelyn
18.06.2019 8:11KATSO VIDEO! Puunkuormaajamestari 2019 finaalin tunnelmia Maksamaalta 15.6.

Siirry arkistoon »