Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:11865829 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

17.2.2019 16:44AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mitsubishi L 200 Club Cab 2.4 Di-D Magnum - Perinteet kunniaanLue lisää »17.2.2019 15:55LUE TÄSTÄ! Mercedes-Benz Transport kuljetusalan erikoislehti tarjoaa mielenkiintoisia artikkeleitaLue lisää »17.2.2019 14:25John Deere Forestryn kiertue jatkuu 20.-21.2. Pomarkussa - työnäytöksessä uusi 8-pyöräinen 1010GLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

17.2.2019 16:44AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mitsubishi L 200 Club Cab 2.4 Di-D Magnum - Perinteet kunniaanLue lisää »17.2.2019 15:55LUE TÄSTÄ! Mercedes-Benz Transport kuljetusalan erikoislehti tarjoaa mielenkiintoisia artikkeleitaLue lisää »17.2.2019 14:25John Deere Forestryn kiertue jatkuu 20.-21.2. Pomarkussa - työnäytöksessä uusi 8-pyöräinen 1010GLue lisää »

Suomen ensimmäinen Volvo FH LNG luovutettiin Kuljetus Arto Järvimäki Oy:lle

Share |
25.09.2018 16:37

 
Volvo-FH-LNG_05.JPG

Suomen ensimmäinen Volvo FH LNG luovutettiin 17.9.2018 hilpeissä tunnelmissa Volvo Truck Center Vantaalla. Kuvassa toinen oikealta Kuljetus Arto Järvimäen Marko Järvimäki,  toinen vasemmalta Volvo Finland Ab:n
tuotepäällikkö Mikko Aules ja kolmas vasemmalta Volvo kuorma-automyyjä Janne Pelttari. Luovutuksessa oli mukana myös Järvimäen kuljettajia, sekä Gasumin sekä Keskon edustajat.

Suomen ensimmäinen Volvo FH LNG 460 hv-kuorma-auto luovutettiin Kuljetus Arto Järvimäki Oy:lle maanantaina 17. syyskuuta Vantaan Truck Centerissä. Kuljetusyrittäjä Marko Järvimäki kertoo, että hankintapäätös perustui ympäristöarvoihin ja haluun toteuttaa vastuullisuutta. Kuorma-auton toimintavarmuus, huoltoverkosto ja toimivat henkilösuhteet olivat Volvon vahvuudet.

Kuljetus Arto Järvimäki Oy on perustettu vuonna 1987. Se työllistää sata kuljettajaa, jotka ajavat 60 autolla muun muassa elintarvikkeita pääkaupunkiseudulla. Marko Järvimäki tilasi Volvo FH LNG:n viime toukokuussa heti, kun se tuli myyntiin. Luovutus- ja tankkauskoulutuksen jälkeen Volvo FH LNG lähti ajamaan elintarvikkeita Keskolle.

Järvimäki korostaa, että päätökset eivät voi perustua vain taloudellisiin seikkoihin: kuljetusalan on kehityttävä ja kannettava omaa vastuunsa ympäristöstä.

– Ympäristöarvot ovat tärkeitä, eikä raha ei ole kaikki kaikessa. Meidän pitää miettiä myös tulevia sukupolvia. Maailma kehittyy paremmaksi vain konkreettisten päätöksien ja tekojen avulla. 

Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules kertoo, että kaukoliikenteessä kaasuautolla voi ajaa yhdellä tankillisella jopa tuhat kilometriä. Hiilidioksidipäästöt ovat 20 prosenttia pienemmät kuin dieselautossa. Mikäli käytetään biodieseliä, hiilidioksidipäästöt ovat lähes 100 prosenttia pienemmät. – Kaasuauton polttoainekulut ovat pienemmät kuin dieselille. Tehosta ja väännöstä ei tarvinnut tinkiä yhtään. Moottori on 90 prosenttisesti sama kuin D13-dieselmoottori.

Järvimäki toteaa, että Volvo FH LNG on teknisesti samanlainen kuin dieselmalli. Vain tankkaamisessa on eroja. – Tankkaaminen on samanlaista kuin formuloissa, siinä käytetään pikalukkoa. Tankkaaminen käytiin läpi käyttökoulutuksessa, ja se on helppoa.

 Volvo-FH-LNG_01.jpg

Tuttu tiimi varmistaa toimintavarmuuden

Hankintapäätöstä edelsi huolelliset hintavertailut tarjolla olevista vaihtoehdoista. Myös hyvät aiemmat kokemukset Volvosta painoivat vaakakupissa. – Volvo on toimintavarma, ja huolto toimii hyvin. Koska kaasuauton tekniikka on uutta, halusin ympärilleni tutut pelaajat, jotta hommat hoituvat helposti ja joustavasti.

Järvimäki arvosti myös aktiivista myyjää Janne Pelttaria, joka otti asiakkaan asian omakseen.  Tässä prosessissa kaikki toimi hienosti. – Oli mukava tehdä kauppaa, ja sen jälkeen oli voittajafiilis. Jonkun on otettava ensimmäinen askel ja hankittava ensimmäinen Volvon kaasuauto.

Volvo FH LNG:n käyntiääni on hiljainen, mikä on tärkeä seikka, koska Järvimäen kaasuauto liikkuu pääkaupunkiseudulla asutuksen keskellä. Kaasuautolla ajetaan 22 tuntia vuorokaudessa kuutena päivänä viikossa. Vuodessa kilometrejä tulee mittariin noin 60 tuhatta. Näillä kilometreillä alhaisempi polttoaineenhinta ei kompensoi korkeampaa hankintahintaa, eli taloudelliset syyt eivät olleet hankintamotiivi.

17.02.2019 16:44AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mitsubishi L 200 Club Cab 2.4 Di-D Magnum - Perinteet kunniaan
17.02.2019 15:55LUE TÄSTÄ! Mercedes-Benz Transport kuljetusalan erikoislehti tarjoaa mielenkiintoisia artikkeleita
17.02.2019 14:25John Deere Forestryn kiertue jatkuu 20.-21.2. Pomarkussa - työnäytöksessä uusi 8-pyöräinen 1010G
17.02.2019 14:20ILMOITTAJA! Seuraava mielenkiintoinen Metsäalan Ammattilehti on valmistumassa - muista lähteä mukaan
17.02.2019 14:11Nisula N5 - harvennusten uusi 6-pyöräinen tehokone
17.02.2019 12:22Scania Suomi juhlii 70-vuotista taivaltaan - tervetuloa kakkukahveille Scanian toimipisteisiin huomenna maanantaina 18.2.
17.02.2019 8:11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 7000 tykkääjää - määrä huimassa kasvussa!
16.02.2019 19:00Energialaitoksissa käytettävästä puusta alle 2 % on järeää puuta
16.02.2019 9:44Metsistä ja soilta tulevaa vesistökuormitusta arvioidaan uudelleen
16.02.2019 8:10ammattilehti.fi sivuston kävijämäärät ovat edelleen tasaisessa kasvussa.

Siirry arkistoon »