Toimintojen ulkoistaminen entistäkin houkuttelevampi vaihtoehto kuljetusyritykselle

09.08.2018 20.01

rekkus1.jpg

Kannattavan yrityksen taustalla on tehokkaan johtamisen lisäksi kyky keskittää käytössä olevat resurssit tuottavasti, oikeaan aikaan ja järkeviin kohteisiin. Tehokkaasta logistiikastaan ja toiminnan laadukkuudesta tunnettu Kuljetus A. Järvimäki Oy antoi yrityksen rengashuollon ulkopuoliselle toimijalle. Ulkoistamisen myötä syntyi kustannussäästöjä ja kuljetukset pysyvät nyt entistä varmemmin sovituissa aikatauluissa. 

(kuva yllä: Raskaan kaluston liikkuva rengashuoltopalvelu Rengasrekka.fi näkyy tienpäällä myös palvelua käyttävän asiakkaan Kuljetus A. Järvimäki Oy:n näyttelykelpoisen Mercedes-Benz Actros ”Arto 1987” veturin perässä kulkevan vaunun kyljissä.)

Pääkaupunkiseudulla ja Uudenmaan alueella yli 50 ajoneuvon voimin elintarvike-, kappaletavara ja elementtikuljetuksia tarjoava Kuljetus Arto Järvimäki Oy ulkoisti kaluston rengashuollon vajaat kaksi vuotta takaperin Bridgestone Finlandin lanseeramalle liikkuvan raskaankaluston Rengasrekka -palvelulle. Ulkoistamisen jälkeen kuljetustehokkuutta heikentäneet ennakoimattomat rengasrikot ovat vähentyneet murto-osaan aikaisemmasta.

rekkus4.jpg(kuva: Kuljetus A. Järvimäki Oy on ansainnut vuosien varrella runsaasti erilaisia yrittäjäpalkintoja. Vastavuoroisesti yhtiö palkitsee parhaat työntekijät asiakastyytyväisyyskyselyiden sekä taloudellisen ajotavan perusteella.) 

Kumipyörien varassa kulkevan rengasmyymälän kiinteät kulut ovat merkittävästi perinteistä rengasmyymälää matalammat, mikä mahdollistaa palveluiden kustannustehokkaan hinnoittelun. Asiakkaan luona tarjottava palvelu nopeuttaa prosessia ja saattaa madaltaa asiakkaan investointikynnystä. Sekä Kuljetus A. Järvimäki Oy että rengasrekka.fi -palvelua tarjoava Pentep Oy ovat tyytyväisiä käynnissä olevaan yhteistyöhön.

- Rengashuollon ulkoistaminen Rengasrekka-palvelulle tuo yrityksellemme pitkässä juoksussa merkittäviä kustannussäästöjä. Palvelun käynnistäminen vaati melkoisen alkuinvestoinnin, sittemmin kulut ovat tasoittuneet ja palvelu on osoittautunut meille erittäin kannattavaksi, sanoo Tuusulalaisen Kuljetus A. Järvimäki Oy:n toimitusjohtaja Marko Järvimäki

- Ennen illat venyivät ja viikonloput vierähtivät renkaiden kanssa puljatessa. Nyt kun rengasasiat ovat ammattilaisten harteilla, minulle jää lähinnä laskujen kuittaus, Järvimäki lisää tyytyväisenä.

- Olemme iloisia A. Järvimäeltä saamastamme luottamuksesta sekä voidessamme toteuttaa näin merkittävän kokoisen kuljetusyhtiön koko rengashuollon, kertoo Rengasrekan yrittäjä, Pen tep Oy:n Teppo Vekka.  

rekkus3.jpg

(kuva: - Pentep Oy:n Rengasrekka.fi kuuluu Bridgestonen hallinnoimaan Matka Jatkuu 24 -rengasrikkopalveluun, joka on valmiina palvelemaan vuorokauden jokaisena tuntina mm. rengasrikon sattuessa, sanoo Bridgestonen myyntijohtaja Jussi Huhta (oik.). Kuljetus Arto Järvimäki Oy:n toimitusjohtaja Marko Järvimäki on erittäin tyytyväinen Rengasrekka.fi -palveluun: - Rengaspajalla vierähtää helposti kolme tuntia. Vietänkö tuon ajan mielummin pajalla vai tekemällä konttorilla yritykselle myyntiä? Nyt sekä autot että kuljettajat ovat tuon ajan tuottavassa työssä, Järvimäki kertoo.) 

Keventää työtaakkaa

A. Järvimäki Oy:n kuljetuskalusto käsittää reilut 50 raskasta kuorma-autoa ja kymmeniä perävaunuja sekä Dolly-apuvaunuja. Kaikkiaan yrityksellä on noin 120 rekisterissä olevaa kuljetusyksikköä.

- 120 yksikköä tarkoittaa pyöreästi noin 850 rengasta, joiden kunnon tarkastus, huolto ja uusiminen käy nyt keskitetysti ja ennalta suunnitellusti. Palvelun ansiosta sekä kuljettajien että toimihenkilöiden työtaakka on keventynyt. Ennakoivan ja hallitun rengashuollon ansiosta kaikenlaiset renkaista johtuvat viivästymiset vähentyneet, Järvimäki kertoo.

Pääkaupunkiseudun alueella operoiva, Iveco Eurocargo -alustainen rengasrekka on varustettu kuten nykyaikainen rengasliike. Myynti- ja asennusautosta löytyvät kaikki turvalliseen ja oikeaoppiseen asennukseen tarvittavat laitteet ja työkalut. Rengasrekan tuotevalikoima kattaa uudet Bridgestone ja Firestone -merkkien kuorma-auton renkaat, sekä Bandag -pinnoitukset. 

- Tarkistamme palvelusopimuksen mukaisesti kaikkien ajoneuvojen sekä perävaunujen renkaat säännöllisesti ja kirjaamme tiedot ylös raportointia sekä seurantaa varten. Toisinaan ren- kaiden tarkastus on haasteellista, sillä osa autoista on jatkuvasti työtehtävissä. Uuden renkaan asennus on ajankohtaista, kun kulutuspinnan urasyvyys alkaa lähestyä sovittua 5-8 mm tasoa, kertoo rengasrekan operoinnista vastaava asentaja Jani Partanen

rekkus5.jpg

(kuva: Rengasrekka.fi on rakennettu Vuoden kuorma-autoksi 2016 valitun Iveco Eurocargon alustalle. Auto on malliltaan Iveco Eurocargo 120E25/FP.)

Kustannussäästöjä

Liikkuva ja joustavasti asiakkaan tarpeiden rengashuoltopalvelua tarjoava rengasrekka-palvelukonsepti vastaa täydellisesti Kuljetus A. Järvimäki Oy:n tarpeisiin.

- Rengasrekan asentajat sopivat autonkuljettajan kanssa renkaiden vaihdoista. Työt suoritetaan pääsääntöisesti silloin kun autot ovat poissa tuottavasta työstä. Nyt renkaanvaihto voidaan tehdä esimerkiksi kuljettajan pitäessä taukoa tai vaikkapa kuormaa odottaessa. Parhaassa tapauksessa kuljettaja lähtee aamulla varikolta keikalle uusilla renkailla varustetulla autolla. Näin kallisarvoista työ- ja ajoaikaa sekä polttoainetta ei tuhlaannu siihen että auto otetaan pois ajotehtävistä ja ajetaan erikseen kymmenien kilometrien päähän rengasliikkeeseen, Järvimäki toteaa. 

rekkus6.jpg(kuva: Rengasrekan varustukseen kuuluu mm. asennus- ja tasapainotuskoneet, komressori, turvatäyttöhäkki, aggregaatti, nostopalkeet ja tunkkeja sekä runsaasti käsityökaluja, letkuja ja turvavarusteita.)

Palvelun aloittamisen jälkeen kuljetuksia sotkeneet odottamattomat rengasrikot ovat vähentyneet murto-osaan entisestään. 

- Toki haastavissa olosuhteissa, kuten esimerkiksi rakennustyömailla tulee välillä väkisinkin rengasrikkoja. Rengasrekka auttaa meitä myös rengasvalinnoissa. Meillä on käytössämme työtehtävien mukaan useita eri rengasmalleja. Myös Bridgestone -renkaiden sekä Bandag -pin- notteiden korkealla laadulla on oma osuutensa odottamattomien pysähdysten vähenemisessä, Järvimäki arvioi. 

Lisäarvopalvelua

Rengasalan kilpailuasetelmat ovat aina olleet haasteelliset. Markkinaosuuksia on perinteisesti vallattu hintakilpailulla. Verkkokaupan ja aasialaisten halparenkaiden markkinoille tulon myötä perinteiset, rengaskehitykseen merkittäviä summia sijoittavat valtamerkit ovat panostaneet halpuuttamisen asemesta renkaiden kehitystyöhön ja lisäarvopalveluiden tuottamiseen. Bridgestonen vuonna 2016 Suomessa lanseeraama liikkuva raskaan kaluston rengasrekka -palvelu on hyvä esimerkki tällaisesta lisäarvopalveluista. Asiakkaille vaivaton ja yrittäjäystävällisesti hinnoiteltu palvelu on saavuttanut parissa vuodessa laajan asiakaskunnan. 

- Kuljetus A. Järvimäki Oy on Suomen mittakaavassa suuri kuljetusliike. Meille on kunnia- asia voidessamme tarjota alan nykyaikaisimmat ja polttoainetaloudellisimmat Bridgestone- renkaat sekä Bandag-pinnoiteratkaisut myös näin merkittävän kokoluokan kuljetusliikkeen käyttöön, sanoo myyntijohtaja Jussi Huhta Bridgestonelta.

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »