Laadukasta haketta tehokkaasti terminaalissa - Jenz HEM 820 DL

07.08.2018 18.11

jess.jpg

Bioenergian ammattilainen Kannisto Oy Isojoelta on ottanut huhtikuussa 2018 käyttöön uuden Jenz HEM 820 DL -hakkurin. Tehdyllä koneinvestoinnilla vastataan asiakkaiden toiveeseen entistäkin parempilaatuisesta hakkeesta ja nostetaan urakoinnin tehokkuutta.  

(kuva: Kannisto Oy on investoinut uuteen trailerialustaiseen ja kuljetinpoistolla varustettuun Jenz HEM 820 DL -hakkuriin, mikä tuottaa asiakkaiden toivomaa järeämpää laatuhaketta tehokkaasti terminaalissa.   

Kannisto Oy:n bioenergia-alan palveluihin kuuluu mm. haketusurakointi, hakkeen myynti ja toimitus, hakkuutähteiden keruu sekä rakennuspurku. Lisäksi ostetaan rankaa ja risuja, kantoja ja palaturvetta sekä ensiharvennuspuuta myös pystykaupalla.

- Energiapuun parissa on tehty töitä jo vuodesta 1995 lähtien asiakaskuntamme koostuessa kaupunkien ja kuntien lämpölaitoksista sekä maatiloista, kasvihuoneista ja yksityistalouksista. Operoimme pääasiassa Pori-Vaasa-Tampere kolmion alueella, kertoilee yrittäjä Keijo Paasivirta.

Etelä-Pohjanmaan Koneyrittäjille Paasivirta haluaa antaa erityiskiitoksen aktiivisesta vaikuttamisesta:

- Marko Vainionpään johdolla on viety meidän koneyrittäjien asiaa eteenpäin eduskuntaa myöten.

jess2.jpg

(kuva: Jenz HEM 820 DL -hakkurin suuren ja pitkän syöttöpöydän ansiosta nosturilla on helpoo tiputella rankapuu koneeseen. Poistokuljetin on pituudeltaan 7.2 metriä mahdollistaen korkeidenkin kasojen tekemisen.)

Hyvät kokemukset ratkaisi konevalinnan

Kannisto Oy:n konekalustoon on jo pidempään kuulunut Jenz HEM 581 -autohakkuri ja Vermeer HG6000 -murskain syöttöautolla. Hakkeen kuljetuksessa on kolme omaa hakeautoa ja lisäksi ostetaan kuljetuspalveluja muilta toimijoilta.

- Molemmat koneemme palvelevat hyvin tehtävässään ja ne ovat tehokkaita - pitää kuitenkin muistaa että näissä hommissa ratkaisee koneen huipputehoa enemmän varma tasainen tuotos sekä toimiva kuljetuslogistiikka. Nyt kun oli tarve saada laadukasta haketta tuottava tehokas trailerialustainen hakkuri terminaaliurakointiin päädyin Jenziin, sillä meillä on autohakkurimallista oikein hyvät kokemukset. Jenzin käyttövarmuus on ollut oikein hyvä pitkällä aikavälillä tarkasteltuna ja rummun rakenne on viisas myös silloin jos puun mukana syötetään vahingossa epäpuhtauksia. Kerrankin meni rautaa sisään niin iso kappale että se piti polttoleikata paloihin ja vetää kaivukoneella ylös - silti rumpu ei kärsinyt vahinkoa vaan pikaisen terähuollon jälkeen hakkuri oli taas iskussa, toteaa Paasivirta.

jess3.jpg

(kuva: Kannisto Oy:n Jenz HEM 820 DL varustettu H1 -rummulla mikä on ns. yksileikkeinen eli terä leikkaa puuta yhden kerran per rummun kierros.)

Rummun rakenne ja poistokuljetin takaa laadukkaan hakkeen 

Kannisto Oy:n uusi Jenz HEM 820 DL varustettu H1 -rummulla mikä on ns. yksileikkuinen eli terä leikkaa puuta yhden kerran per rummun kierros. Näin saadaan tuotettua palakooltaan suurta ja Jenzille tunnusomaista paksua tasalaatuista haketta. Voiman hakkuri ottaa omasta 460 kW:n 6-sylinterisestä Mercedes-Benz moottorista. 

jess4.jpg

(kuva: Jenzin rummun rakenne on tunnetusti vahva ja epäpuhtaudet aiheuttaa harvoin isoa vahinkoa.)

- H1 -rummussa on varsinaisten terien edessä teräksiset ns. rajoitinpalat, mitkä estävät sen ettei terälle mene kerralla liikaa puuta, jolloin terä alkaisi imemään puuta hallitsemattomasti rummulle ja hakkeen tasalaatuisuus kärsisi. Näitä rajoitinpaloja on eri paksuisia millä voidaan osaltaan määritellä tuotetun hakkeen palakokoa, opastaa Jenz -koneiden maahantuojan Ideachip Machine Oy:n toimitusjohtaja Jukka Humalainen

Suurella volyymilla tapahtuvassa terminaalihaketuksessa ehdottoman hyvä asia on Jenz HEM 820 DL -hakkurin 7,2 metrin pituinen poistokuljetin.

- Perinteiseen hakkurin heittimeen verrattuna kuljetin tarvitsee paljon vähemmän tehoa ja sitä kautta säästää polttoainettakin. Kuljetin lisää myös koneen käyttövarmuutta, sanoo Humalainen. 

jess5.jpg(kuva: H1 -rummussa on varsinaisten terien edessä teräksiset ns. rajoitinpalat.)

Keijo Paasivirta on todennut heti alusta saakka kuljettimen muut edut käytännössä:

- Kuljettimen ansiosta haketuksessa ei synny juuri ollenkaan pölyä ja myös koneen äänitaso on heitinmallia alhaisempi. Hakkeen laatukin paranee kun heitin ei hakkaa haketta pienemmäksi. Ja suuren ja pitkän syöttöpöydän ansiosta nosturilla on helppo tiputella rankapuu koneeseen.

Kun Jenz HEM 820 DL -hakkuria syötetään nosturiohjaamosta niin osa toiminnoista on toteutettu jalkapainikkeilla. 

- Se olikin ehdoton kriteeri konetta valitessamme. Kun syöttöpöydän peruutus, syötön katkaisu ja ylärullan nosto tapahtuu jalkapolkimilla niin kuskin kädet pysyvät nosturin ohjaimissa jolloin syöttö ei misään tilanteessa katkea, sanoo Paasivirta.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »