Investointi kotimaiseen Heinolan hakkuriin on järkevä päätös

03.08.2018 14.44

heihak1.jpg

Heinolan Sahakoneet Oy valmistaa puuhakkeen tuottamiseksi energiakäyttöön useita erityyppisiä hakkureita. Nämä kotimaiset hakkurit on suunniteltu käytettäviksi yhtä hyvin maastossa kuin terminaalihaketuksessakin.

(kuva yllä: HEINOLA -hakkurisarjan suurin malli HEINOLA 1310 TRUCK on varustettu 1300 mm terärummulla ja hakkeen heitolla. Auton moottorista voimansa ottava HEINOLA 1310 TRUCK soveltuu koko-, ranka- ja runkopuiden sekä hakkuutähteiden haketukseen. Hakkeen tuotto on jopa 400 im3/h.) 

Ominaista kaikille HEINOLA -hakkureille on luotettavuus, vankka rakenne, suuri kapasiteetti, tasalaatuinen hake ja helppo huollettavuus. Kaikissa malleissa on murtopulteilla suojattu vastaterärakenne.

- Toimintaperiaate ja yksinkertainen rakenne ovat niitä asioita, jotka tekevät HEINOLA mobiilihakkureista käyttövarmoja. Yksinkertaisuus ei tarkoita kapasiteetista tai hakelaadusta tinkimistä, päinvastoin: HEINOLA -hakkurissa haketta ei pyöritetä ylimääräisiä kierroksia terärummun ympäri, vaan hake pääsee välittömästi leikkuutapahtuman jälkeen ylös heittimen kautta haketorveen, edeten sieltä tehokkaana suihkuna hakekuormaan. Koska HEINOLA -hakkurissa sisäinen hakkeensiirto ei muodosta pullonkaulaa saadaan myös hienoaineksen määrä pieneksi. Hakepalojen uudelleenleikkaantumista aiheuttavaa turhaa hakkeenkiertoa ei hakkurissa tapahdu. Ainoastaan ylikokoiset kappaleet kiertävät sisäisen seulan ohjaamina takaisin terille, opastaa Heinolan Sahakoneet Oy:n myyntipäällikkö Matti Takatalo.  

heihak3.jpg

(kuva: - Uusia HEINOLA - mobiilihakkureita on parhaillaan valmistumassa asiakkaille ja lisäksi uusia neuvotteluja kaupoista on hyvässä vaiheessa, sanoo myyntipäällikkö Matti Takatalo. Heinolan Sahakoneet Oy:llä on jo yli 50 vuoden kokemus laitevalmistuksesta.)

Käyttövarmuuden, korkean kapasiteetin ja hakelaadun lisäksi edellä kerrottu hakkurin toimintaperiaate tekee hakkurista edullisen käyttää. Pieni liikkuvien osien määrä tarkoittaa pientä kulutus- ja varaosien määrää, ja terärummun liike-energian hyödyntäminen hakkeen heitossa pienentää oleellisesti polttoainekustannuksia, koska hakevirtaa ei hakkurin sisällä tarvitse pysäyttää ja uudelleen kiihdyttää.

- Kun kaikkeen tähän lisätään vahva rakenne, kotimainen laadukas työ ja varaosien saatavuus suoraan tehtaalta Heinolasta, on käsissä työkone, jolla voi keskittyä hakkeen tekoon huolto- ja korjaustöiden sijaan, toteaa Takatalo.

Investointeja mobiilihakkureihin tehdään taas

Metsäenegia-alalla on eletty Suomessa haasteellisia aikoja viime vuodet, mutta nyt urakoitsijoiden työtilanne ja hakkeen kysyntä on mennyt parampaan suuntaan.

- Nämä investointien suhteen hiljaiset vuodet teimme koko ajan kuitenkin joitain mobiilihakkureitakin sahalaitoksille toimitettujen kiinteiden hakkureiden lisäksi. Samalla käytettiin aikaa ja resursseja mobiilihakkureiden tuotekehitystyöhän, minkä tuloksena syntyi mm. nyt esiteltävä uusi HEINOLA 1014 -malli. Monella asiakkaallamme on ollut silti viimekin vuosina koko ajan hyvin töitä ja kalusto on ollut käytössä, mutta HEINOLA -hakkureiden vahvan pitkäikäisen rakenteen ansiosta uuden hakkurin investointipäätöstä on pystytty siirtämään parempaan ajankohtaan tuotantokapasiteetin silti kärsimättä, sanoo Takatalo. 

Nyt metsäenergia-alalla puhaltaa positiiviset tuulet mikä näkyy hakkureiden kysynnän viriämisenä:

- Uusia HEINOLA - mobiilihakkureita on parhaillaan valmistumassa asiakkaille ja lisäksi uusia neuvotteluja kaupoista on hyvässä vaiheessa, kommentoi Takatalo.

heihak6.jpg

(kuva: HEINOLA -mobiilihakkurivalikoima täydentyy tänä vuonna uudella entistä leveämmällä mallilla: uusi HEINOLA 1014 TRUCK on syöttöaukoltaan peräti 1400 mm levyinen lamelliketjulla varustettu mobiilihakkuri.)

Uusi hakkurimalli tuo lisää leveyttä

HEINOLA -mobiilihakkurivalikoima täydentyy tänä vuonna uudella entistä leveämmällä mallilla. Uusi HEINOLA 1014 on syöttöaukoltaan peräti 1400 mm:n levuinen lamelliketjulla varustettu mobiilihakkuri. 

- Kasvaneen leveyden myötä hakkuutähteen syöttäminen on entistäkin helpompaa. Lisäksi uudessa mallissa on monia muitakin käyttöä ja huoltoa helpottavia yksityiskohtia. Esimerkiksi seulan kampalevyt ovat vaihdettavissa yksitellen ja näin myös seulaväliä voi helposti muuttaa. Hakkurin pääterät on jaettu kaksiosaisiksi mikä puolestaan helpottaa teränkäsittelyä ja vähentää teräkustannuksia. Voimalinjassa moottorilta hakkurille käytetään perinteisten kiilahihnojen sijaan modernia hammashihnaa, kertoo Takatalo. 

Päälirakentamista jo autotehtaalla

HEINOLAlla on pitkä perinteet yhteistyössä suomalaisen kuorma-autovalmistaja Oy Sisu Auto Ab:n kanssa. Jo vuosituhannen vaihteessa Sisulla valmistettiin HEINOLA 97 -hakkureiden alusta autoihin runkomuutokset ja voimalinjat Karjaan tuotantolinjalla. 

- Nyt yhteistyö on laajentunut laajentunut niin että runkomuutosten ja muiden teräsrakenteiden lisäksi Karjaalla tehdään myös suuri osa hakkurin ja nosturin hydrauliikasta ja jopa osa hakkuriin liittyvästä sähköistyksestä. Näin saadaan kerralla valmista jolloin vältytään päälirakennuksessa turhalta purkamistyöltä ja laatu paranee mm. maalausten osalta. Teräsrakenteet maalataankin jo Sisun maalaamossa ajoneuvon rungon maalaamisen yhteydessä, sanoo Takatalo.

HEINOLA -hakkurit esillä FinnMETKOssa

HEINOLA tulee olemaan näyttävästi mukana FinnMETKO 2018 -messuilla. Tämä yli 100 hehtaarin alueelle levittäytyvä tapahtuma keräsi viime kerralla vuonna 2016 yli 36 000 vierasta. FinnMETKO onkin kotimaan suurin konealan tapahtuma.

- Tämän vuoden messujen työnäytösalueelle olemme varanneet 1000 neliön messuosaston, jossa meillä on esillä kaksi eri hakkurimallia. Hakkureista toinen on uusi leveä HEINOLA 1014 TRUCK -malli, joka on rakennettu Volvo FH 16 750 hv ajoneuvon päälle. Kokonaisuus on ketterä, sillä akseliväli Volvossa on ainoastaan 4,3 m. Messuilla oleva perinteinen HEINOLA 1310 TRUCK -malli puolestaan muodostaa sinivalkoisen kokonaisuuden sillä alustana on SISU Polar CK16M ja nosturina kotimainen Mesera. Molemmissa koneissa voima hakkurille otetaan ajoneuvon omasta moottorista. Tervetuloa Jämsänkoskelle osastollemme 890 tutustumaan hakkureihimme, joita esittelemme työnäytösten merkeissä 30.8.-1.9.2018, kutsuu Takatalo.

heihak4.jpg

(kuva: HEINOLA 910 TRUCK -hakkuri on varustettu 900 mm terärummulla ja hakkeen heitolla. Hakkuri soveltuu koko-, ranka- ja runkopuiden sekä hakkuutähteiden haketukseen. Hakkeen tuotto jopa 300 im3/h.)

 
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »