Mercedes-Benz Trucks kehittää määrätietoisesti uuden sukupolven polttoaineita ja turvallisuusteknologioita

12.07.2018 10.20

Kuorma-auton, sen energialähteiden, turvallisuusteknologioiden ja koko kuljetussektorin tulevaisuus olivat monipuolisesti esillä Saksassa kesäkuun lopulla järjestetyssä FutureLab@Mercedes-Benz Trucks -työpajatapahtumassa.

Daimler kulkee monessa suhteessa kehityksen eturintamassa, mikä takaa selkeät teknologiset hyödyt ja etumatkan kaikille Mercedes-Benzin suomalaisillekin kuorma-autoasiakkaille.

Sähkö, vety ja kaasu: Mercedes-Benzin monikärkinen strategia

Autonvalmistajilla ja poliittisilla päättäjillä on yhteinen tavoite: riippuvuutta fossiilisista polttoaineista on vähennettävä ja kasvihuonekaasujen päästöjä alennettava keskimäärin 30 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Mercedes-Benz Trucks lähestyy tätä tavoitetta monen kärjen strategialla: kehittämällä sähköisiä voimalinjoja, muita vaihtoehtoisia polttoaineratkaisuja sekä myös perinteisen dieselmoottorin suorituskykyä ja taloudellisuutta.

Mercedes-Benz Trucks oli vuonna 2016 ensimmäinen ajoneuvovalmistaja maailmassa, joka esitteli raskaan painoluokan Urban eTruck –kuorma-autokonseptin. Seuraava askel on uusi eActros, josta pian tulee ensimmäinen raskas, asiakkaiden käyttötesteihin yltänyt täyssähköinen kuorma-automalli. Käyttö- ja taloudellisuustestit alkavat tämän vuoden aikana 18:n ja 25 tonnin painoluokkiin sijoittuvilla Actros-malleilla. Pitkän tähtäimen tavoitteena on sähkökuorma-autojen sarjatuotanto ja paikallisesti päästövapaa tavara- ja jakeluliikenne kaupunkiympäristöissä.

Täyssähköteknologiaa kehitetään samaan aikaan niin, että se sopisi myös pitkän matkan reitti- ja jakeluliikenteeseen. Yhdysvalloissa ensimmäiset 30 täyssähköistä Freightliner eCascadia- ja Freightliner eM2 106 –mallin kuorma-autoja luovutetaan asiakkaiden kokeilukäyttöön tämän vuoden aikana. Kevyen FUSO eCanter –sähkökuorma-auton käyttötestit jatkuvat niin ikään Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Sähköistymisen ohella myös muihin energiavaihtoehtoihin kiinnitetään huomiota. Vuodesta 2014 saatavilla on ollut Econic NGT (Natural Gas Technology), joka toimii maa- ja biokaasulla. Toinen kiinnostuksen kohde on polttokennoteknologia eli prosessi, jossa vedyn ja hapen kemiallinen reaktio tuottaa energiaa sähkömoottorille. Näin päästään jopa 55 prosentin tehoon eli korkeammalle kuin ajettaessa polttomoottorilla. Daimler on yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa mukana liittoumassa, jonka päämäärä on toteuttaa Saksaan 400 vetytankkausaseman verkosto vuoteen 2023 mennessä.

Dieselmoottorit kehittyvät jatkossakin: tuntuvat kustannussäästöt mahdollisia

Keskipitkällä aikavälillä pitkän matkan kuljetuskalusto on edelleen riippuvainen polttomoottorista ja sen kehittämisestä. Asiakkaan kannalta katsottuna polttomoottorin kulutuksen vähentäminen on puolestaan nopein ja tehokkain tapa pienentää yrityksen kuluja ja parantaa toiminnan kannattavuutta. Pienilläkin toimilla on tässä vaikutusta.

Esimerkki: dieselkäyttöisen kuorma-auton kulutusta onnistutaan pienentämään aerodynamiikkaa parantamalla ja voimanlähteen toimintaa kehittämällä 3 prosenttia. Jos kuorma-autolla ajetaan 120 000 kilometriä vuodessa, dieselin hinta on 1,20 euroa/litra ja keskikulutus 30 litraa/100 km, 3 prosentin ”kulukuri” merkitsee 1290 euron säästöä autoa kohti vuodessa. Polttoaineen hinnan noustessa myös säästöön jäävä summa kohoaa. Jos autoja on yrityksen käytössä kymmeniä, yhteenlasketut säästöt ilmoitetaan 5- tai jopa 6-numeroisin luvuin. Samalla kaluston aiheuttama ympäristökuormitus ja päästöt vähenevät.

Yrityksen apuna kaluston kulutuksen ja toiminnan tehokkuuden arvioimisessa ovat Daimlerin tuottamat kulutussimulaatiot ja taloudellisuuslaskelmat. Ne on 30 vuoden aikana kehitetty entistä yksilöllisemmiksi ja realistisemmiksi vastaamaan paremmin sitä todellisuutta ja niitä olosuhteita, joissa kutakin autoa käytetään. Raskaan kaluston osalta tämä on erityisen haasteellista, koska moottori-, vaihteisto- ja akselivaihtoehtoja on runsaasti, kori- ja perävaunumallit vaihtelevat ja kalustoa käyttää joukko ajotavoiltaan erilaisia kuljettajia.

”Teemme tätä työtä siksi, että voimme tarjota Mercedes-Benz Trucksin asiakkaille taloudellisia ajoneuvoja, joilla he voivat tienata rahaa ja parantaa kannattavuuttaan. Samalla kun polttoaineen kulutus vähenee, autot myös täyttävät tiukimmatkin päästö- ja ympäristönormit”, Daimlerin laskentatiimiä johtava Wolfgang Sülzer painottaa.

Simulaatioiden ja testipenkkien lisäksi kulutusta mitataan vaativilla maantietesteillä erilaisilla alustoilla ja vaihtelevissa olosuhteissa. Erityyppiset testit täydentävät toisensa niin, että ne tarjoavat kattavan ja oikean kuvan ajoneuvon käytöksestä ja kulutustasosta. Yksin nykyinen Actros-mallisto on läpikäynyt 20 miljoonan testikilometrin mittaisen kehitysohjelman todellisissa ajo-olosuhteissa, ja sitä on edelleen täydennetty laboratorio- ja ajodynamometritesteillä.

Turvallisuus keskiössä: Mercedes-Benz Trucks on turvateknologian pioneeri

EU:n liikenneturvallisuustavoite on kunnianhimoinen: vuonna 2050 käytännössä kenenkään ei enää pitäisi kuolla maantieliikenteessä. Mercedes-Benz Trucks pyrkii tätä tavoitetta kohti täysillä ja haluaa muuttaa vision onnettomuusvapaasta ajamisesta täydeksi todeksi jo lähivuosikymmenien aikana. Tällä toiminnalla on pitkä historia, sillä turvallisuusvisio on oleellinen osa Daimlerin DNA:ta. Lähes kaikki kuorma-autoihin saatavilla olevat turvallisuusjärjestelmät on ensiesitelty Mercedes-Benzin kuorma-autoissa. Yhtenä esimerkkinä tästä on ABA eli aktiivinen jarruavustin, jonka esittely tapahtui jo 10 vuotta sitten. Monet näistä turvajärjestelmistä kuten omalla ajokaistalla pysymistä tukeva kaista-avustin ovat nykyisin myös pakollisia EU:n alueella rekisteröitävissä ajoneuvoissa.

Vuonna 2016 esitelty Active Brake Assist 4 (ABA 4) –jarruavustin merkitsi uutta tasoa kuorma-autojen turvallisuudessa, sillä järjestelmään on ensi kertaa integroitu jalankulkijan tunnistus. Se on ensimmäinen kuorma-auton aktiivinen turvajärjestelmä, joka kykenee oleellisesti vähentämään kuorma-auton riskiä törmäämisestä jalankulkijaan. Samaan aikaan esitelty Sideguard Assist - sivuvalvonta-avustin puolestaan oli ensimmäinen turvallisuusjärjestelmä, joka vähentää jalankulkijan ja pyöräilijän riskiä jäädä ”kuolleeseen kulmaan” ja siten kääntyvän ajoneuvon alle.

Viimeisimpien tutkimusten mukaan 13 prosenttia kuljettajista tuntee stressioireita joutuessaan ajamaan ruuhkissa. Todellinen luku voi olla vieläkin korkeampi. Tämä on yksi niistä kannustimista, joiden pohjalta Mercedes-Benz Trucks kehittää johdonmukaisesti automaattisen ajamisen teknologioita seuraavan sukupolven kuorma-autoihin. Uudet järjestelmät tulevat mahdollistamaan puoliautomaattisen ajamisen kaikilla nopeusalueilla. Ne ovat loogisia jatkeita mukautuvalle vakionopeussäätimelle ja sen stop-and-go–toiminnolle ja tarkoitettu avustamaan kuljettajaa stressaavissa ja yksitoikkoisissa ajotilanteissa.

Turvallisuusjärjestelmien ja –toimintojen kehittämisessä juuri Daimlerilla on puolellaan eräs kiistaton etu: kuorma-autot, pakettiautot, linja-autot ja viime kädessä myös henkilöautot toimivat läheisessä yhteistyössä keskenään sekä Daimlerin tutkimus- ja kehityskeskuksen kanssa. Näin jokainen yksikkö hyötyy kaikkien muiden tuotekehityksestä ja osaamisesta. Tämä on myös Mercedes-Benz Trucksin tae siitä, että tähtikeulaiset kuorma-autot pysyvät vastaisuudessakin teknologisen kehityksen ehdottomassa kärjessä.

Mercedes-Benz Fleetboard ja Uptime: kaikki digitaalisuuden hyödyt käyttöön

Logistiikka- ja kuljetusalan tulevaisuutta määrittävät energiavaihtoehtojen lisäksi myös maailmantalouden ja teknologian suuret voimat kuten digitalisaatio, lohkoketjujen kehittyminen, Big Data, keinoäly sekä asioiden ja palvelujen internet.

Liitettävyys on integroitu osaksi jokaista Mercedes-Benzin toimittamaa kuorma-autoa jo vuodesta 2013 lähtien. Ajoneuvojen välinen kommunikaatio perustuu Fleetboard-telematiikkapalveluihin. Nykyaikainen kuorma-auto tuottaa jopa 400 sensorillaan ja anturillaan valtavan määrän hyödyntämiskelpoista tietoa. Koodirivejä syntyy jopa 100 miljoonaa, enemmän kuin nykyaikaisessa matkustajalentokoneessa. Tiedon pohjalta voidaan optimoida kuljetus- ja logistiikkaprosesseja entistä tuottavimmiksi ja esimerkiksi kehittää kuljettajan ajotapaa taloudellisemmaksi.

Mercedes-Benz Uptime on puolestaan hyödyllinen ajoneuvojen käytön ja kuljetusten aikataulutuksen kehittämiseen. Palvelu lanseerattiin 1,5 vuotta sitten, ja sitä on sen jälkeen jo kehitetty käyttäjäkokemuksista kerätyn tiedon perusteella. Uptimeen on viimeksi lisätty perävaunun tekniset parametrit, mikä parantaa kaluston käyttöastetta ja auttaa välttämään huolloista aiheutuvia seisokkipäiviä. Mercedes-Benz Uptime myös seuraa jatkuvasti kuorma-auton kuntoa ja toimintaa autoon asennetun Truck Data Center -modeemin avulla. Näin tulevat huollot ja korjaukset voidaan ennakoida ja sovittaa paremmin auton muuhun käyttöaikatauluun.

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »