AMMATTILEHTI KOEAJAA: Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige - Täysin uusi Duster säväyttää

14.06.2018 20.11

dust1.jpg

Mitä sanotte jos väitämme että 24 000 eurolla saa nelivetoisen, bensaturbomoottorilla varustetun uuden katumaasturin, joka on kaiken lisäksi myös maastokelpoinen? Totta se on, sillä entistä tyylikkäämpi ja paremmin varusteltu toisen sukupolven Dacia Duster tarjoaa nyt edeltäjäänsäkin paremman vastineen rahalle. 

(kuva: Uusitun Dacia Dusterin kori on entistä linjakkaampi - uudistuneessa korissa ja sisustuksessa ei ole ainuttakaan yhteistä osaa edeltävän mallin kanssa. Lokasuojissa on mallille ominaiset pullistukset uudelleen muotoiltuina. Kattokaiteet lähtevät nyt suoraan tuulilasilinjasta.)

Vuonna 2010 esiteltyä Dacia Dusteria on myyty maailmanlaajuisesti pitkälti yli kaksi miljoonaa kappaletta, joista yli viisituhatta Suomeen. Dusterin menestyksen takana on edullinen hinta ja korkea laatu sekä luokkansa parhaimmistoon lukeutuvat maastoajo-ominaisuudet. Uudessa Dusterissa laatua ja ajoominaisuuksia on kohotettu hintaa enemmän. 

Bensaa ja dieseliä

Ensimmäisen sukupolven tapaan uuteen Dusteriin saa bensiinimoottoriksi etuvetomalleissa joko 1,2- ja 1,6-litran moottorivaihtoehdon. 1,6-litraisesta SCe 115 moottorista irrotetaan 115 hv teholukema. 1,2 litran TCe 125 bensaturbosta irroteaan 125 hv. Nelivedon kanssa on saatavilla TCe 125 tai 1,5 litran dCi 110 -dieselmoottori, jonka paras teho on 110 hv. EDC-automaattivaihteiston kanssa auto on aina etuvetoinen ja varustettu dCi 110 -moottorilla. 

dust3.jpg

(kuva: Tavaratilaa on etuvetoisessa 445 litraa ja nelivetoisessa 411 litraa. Epäsymmetrisesti jaetun takaistuimen taittamalla tila kasvaa lähes puolentoista kuutiometrin kokoiseksi.)

Dusterin perusrakenne ja ulkomitat ovat ennallaan. Pituutta on 4,34 metriä ja leveyttä 1,80 metriä. Tieltä poistuttaessa on iloa jopa 210 mm maavarasta sekä suurista tulo- ja jättökulmista (30 ja 33 astetta). Dusterissa on nyt myös mäkilähtöavustin sekä nelivetoisissa Comfort- ja Prestige-varustetason autoissa alamäkihidastin, josta on hyötyä etenkin maastoajossa.

Nyt koeajettavan Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestigen hulppeasta maavarasta ja nelivetojärjestelmän ominaisuuksista otettiin mittaa maantien ohella pakkasen kovettamassa umpihangessa. Kun alla oli uudet Nokian Hakkapeliitta 8 SUV -nastarenkaat ei eteneminen tuottanut Dusterille mainittavia haasteita. Korkea maavara ja keulan muotoilu mahdollistivat lähes polven korkuisten lumidyynien helpon läpäisyn. Maantiellä Duster etenee vaivattomasti. Valmistaja ilmoittaa polttoaineenkulutuslukemaksi kaupunkiajossa 7,1 l/ 100 km. Mittasimme kaupunkikulutukseksi hyväksyttävän 7,8 l/100 km kulutuslukeman.

dust4.jpg

(kuva: Dusterin kojelauta on nyt entistä selkeämpi ja toimivampi. Kova juttu on 7” kosketusnäytöllä varustettu Media Nav myös suomea puhuvalla navigaattorilla, musiikin suoratoistomahdollisuus Bluetoothin avulla ja AUX- sekä USB-liittimet.)

Selkeyttä sisätiloihin

Tuulilasin alareuna on viety reilusti (100 mm) eteenpäin ja sitä on kallistettu aiempaa voimakkaammin. Muutoksella vähennetään ilmanvastusta, minkä lisäksi kori on entistä linjakkaampi ja matkustamoon on tullut lisää tilaa.

Ohjaamossa ensimmäiseksi havaittava muutos on uusi kojelauta. Helppokäyttöinen multimediajärjestelmä on nyt saatu sovitettua kojelautaan oikealle tasolleen.

Kaikissa varustetasoissa on nyt muun muassa ajotietokone ja ulkolämpömittari sekä kauko-ohjattava keskuslukitus.

Myös turvavarusteita on parannettu. Kaikissa istuimissa on uudet pääntuet. Muita parannuksia ovat Dusterin uudet ikkunaturvaverhot sekä turvavöiden voimanrajoittimet ja kiristimet, jotka ovat nyt niin edessä kuin takana reunapaikoilla.

Turvaistuimien sijoittelun suhteen Duster antaa kilpailijoilleen etumatkaa, sillä turvaistuinta ei voi lainkaan asentaa apumiehen paikalle tai taakse keskelle.

Dacian panostus Dusterin äänieristyksen kohentamiseksi on tuottanut tulosta. Ohjaamon melutaso pysyttelee nastarenkaista huolimatta siedettävän paremmalla puolella. 

Rahalle vastinetta

Edullisimman Dacia Duster  SCe 115 Access -mallin saa ostettua 15 400 eurolla. Hinnastossa pari tuhatta euroa korkeammalta sijalta löytyy ahdettu 1,2 -litrainen TCe 125. Ensimmäinen dieselvaihtoehto irtoaa noin 18 000 eurolla. Nelivetomallien hinnat alkavat noin 20 400 eurosta. 

Nyt esiteltävän Dacia Duster TCe 125 4x4:n Prestige varustelu nostaa auton hintaa Comfortiin verrattuna noin tuhannella eurolla. Prestige-varustetaso sisältää ohjaamovarusteiden lisäksi ulkonäköä kohentavan Design Pack:in, johon sisältyvät 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, hopeanharmaat peilinkuoret ja kattokaiteet, harmaat etu- ja takapuskurin alaosat sekä tummennetut takalasit.

Koeajettavassa autossa on lisävarusteena automaatti-ilmastointi sekä avaimeton käynnistys / ovien lukitusjärjestelmä ja neljään suuntaan näyttävä kamerajärjestelmä. Ne yhdessä metallivärin ja vararenkaan kanssa nostavat auton verollisen kokonaishinnan karvan yli 24 000 euroon, joka on melkeinpä naurettavan matala hinta näin kattavasti varustellusta ja monikäyttöisestä autosta.

dust5.jpg(kuva: Neliveto-Duster etenee Nokian Hakkapeliitta 8 SUV nastarenkailla varmaotteisesti niin talvisella maantiellä kuin syvässä lumessakin.)

 
26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »