AMMATTILEHTI KOEAJAA: Opel Vivaro Tourer 1.6 CDTI BiTurbo L2H1 - Monikäyttöauto lunastaa lupaukset

13.05.2018 13.10

vivaro1.jpg

Opelin uutuusmalli Vivaro Tourer tarjoaa runsaat tilat 7-9 matkustajalle. Kattavan vakiovarustelun, muunneltavuuden ja kilpailukykyisen hinnoittelun ansiosta Tourer sopii yhtä lailla ammattikäyttöön kuin suurperheen matkavaunuksi. Vain automaattivaihteiston puuttuminen valikoimasta lyö hieman kapulaa sen menestyksen rattaisiin.

(kuva yllä: Uusi, erittäin monikäyttöinen Opel Vivaro Tourer tarjoaa runsaat suurelle matkustajamäärälle yritys- ja edustuskäyttöön. Tyylikkään mallin ulkoisia tuntomerkkejä ovat kromattu etusäleikkö ja avattavat sivuikkunat matkustamon puolella.)

Vuodenvaihteessa Suomen markkinoille tuotu Opel Vivaro Tourer jäänee näillä näkymin viimeiseksi Opelin ja Renault konsernin yhteistyömalliksi. On lähinnä vain ajan kysymys milloin ranskalaisen PSA-yhtymän omistukseen siirtyneen Opelin tavara-automallisto uusiutuu konsernin omaan, Citroenin, Toyotan ja Peugeotin käyttämään korimalliin. Henkilöautopuolella malliston uudistus on jo täydessä vauhdissa. Kevään kuluessa Opel esittelee täysin uuden PSA-yhtymän koriin ja voimalinjaan pohjautuvan Doblon, josta esiteltäneen myöhemmin myös tavara-automalli. 

vivaro3.jpg

(kuva: Vivaro Tourer taipuu sekä liikkuvaksi toimistoksi että täysiveriseksi tavara-autoksi. Tasokkaassa toimistossa on hyvät ja ergonomiset tilat vaikka lehden tekoon.)

Onnistumisia laajalla mallistolla

Nykyinen Vivaron mallisto esiteltiin markkinoille pyöreästi neljä vuotta takaperin. Suomen markkinoille Vivaro tuotiin aluksi umpipakuna sekä alustamalleina. Nyt koeajettavan seitsemänpaikkaisen Vivaro Tourerin lisäksi tarjolla on 1+6 paikkainen, erillisellä tavaratilalla varustettu CrewVan ja 1+8 paikkainen Vivaro Combi pikkubussi. Vastaavat mallit löytyvät myös kilpailijoiden Trafic-malliin perustuvista mallistoista, mutta läheskään kaikki valmistajat eivät ole esitelleet henkilökuljetusmalleja Suomen markkinoille. Laajalla mallivaihtoehtojen kirjolla, erinomaisella ajettavuudella ja ergonomialla sekä yrittäjäystävällisellä hinnoittelulla Opel on yltänyt hyviin myyntilukuihin sekä Suomessa että Euroopassa. 

Lyhyttä ja pitkää

Vivaro Toureria tarjotaan kahtena eri koripituutena ja yhtenä korkeutena. Koripituus vaikuttaa lähinnä takimmaisen istuinrivin taakse jäävän tavaratilan kokoon jota on koripituudesta riippuen joko 1,2 (L1) tai 2,2 (L2) m3.

Opel Vivaro Tourerin moottoritarjonta rakentuu suorituskykyisen ja polttoainetaloudellisen 1,6 litran dieselmoottorin varaan. Kaksoisahdetusta moottorista on tarjolla kaksi eri tehovaihtoehtoa 125 ja 145 hv. Vaihteistona on aina 6-portainen manuaali. Valmistaja perustelee automaattivaihteiston valikoimasta puuttumista vähäisenä kysyntänä mallin päämarkkina-alueilla. 

Tarkkaan ajoitetun kaksoisahtimen ansiosta 1.6-litrainen moottori yltää helposti puolta litraa suurempien moottorien suoritusarvoihin, mutta merkittävästi matalammalla polttoaineenkulutuksella. Puhtaassa matka-ajossa tehokkaammalla eli 145 hv moottorilla varustettu koeajokkimme ylti pyöreään 7 l / 100 km kulutuslukemaan. Taajamassa kulutus kasvoi korkeimmillaan 8,8 l / 100 km lukemaan. 

vivaro2.jpg

(kuva: Vivaro Tourerissa on panostettu muunneltavuuden lisäksi myös kuljettajamukavuuteen ja äänentoistoon. Suurikokoisella kosketusnäytöllä varustetun multimediakeskus toimii samalla myös peruutuskameran näyttönä.)

Pakkaskeli, talvirenkaat ja reipas polttoainetoimisen lisälämmittimen käyttö mukaan luettuina Vivaro Tourer yltää kelvolliseen polttoainetalouteen.

Tehokas moottori ja jouheatoiminen vaihteisto sekä tunnokas ohjaus ja asiallinen jousitus tarjoavat mahdollisuuden miellyttävään matkantekoon ja pitävät matkustamon puolella istuvat tyytyväisenä. 

Vivaron tavara-automaisuus tulee esiin kuljettajaa avustavien järjestelmien listaa selatessa. Se sisältää vain välttämättömimmät varusteet, joskin niiden turvin pärjää hyvin. Luistonesto ja ajonvakaudenhallinta suoriutuvat asiallisen ilmeettömästi tehtävistään. 

Vivaron ajettavuudesta ja mukavuudesta on vaikea nostaa esiin merkittäviä vikoja tai puutteita. 

vivaro4.jpg

(kuva: 2. ja 3. rivin istuimet ovat kaikissa Tourer -kokoonpanoissa kiskoilla, joten ne ovat helposti siirrettävissä ja jos tarve niin vaatii, niin myös nopeasti irrotettavissa.) 

Liikkuva toimisto

Tourerin paras valtti vertailussa Combi- ja CrewCab -malleja vastaan ovat muunneltavuus sekä korkea vakiovarustelutaso. Vakioistuinkaaviossa Tourer on Combin tapaan 1+7 paikkainen. Pienestä lisähinnasta saa apumiehen kahdenistuttavan sohvapenkin tilalle yhdelle tarkoitetun Comfort istuimen. Matkustamon puolella vaihtoehtoja onkin sitten reilummin. 2. ja 3. rivin istuimet ovat kaikissa Tourer -kokoonpanoissa kiskoilla, joten ne ovat helposti siirrettävissä ja jos tarve niin vaatii, niin myös nopeasti irrotettavissa. Lisähinnasta 2. rivin voi valita kahdella istuimella, jotka tarjoavat väljyyttä sivusuunnassa. Istuimet voidaan lisäksi varustaa kätevällä pikakääntömekanismilla, jolloin ne voidaan nopeasti kääntää kasvot matkustamon suuntaiseksi. Lisäksi tarjolla on toisen rivin istuimien väliin siirrettävä ja esiintaiteltavat työpöydät sisältävä lattiakonsoli. Viimeksimainitut varusteet löytyvät myös nyt koeajettavasta autosta. 

Kolmas istuinrivi on aina kolmenistuttava. Jokaisen istuimen selkänojissa on kaltevuussäätö. Lisäksi penkkirivi on jaettu kahteen osaan, mikä mahdollistaa istuimien osittaisen irrottamisen, mikäli tarkoituksena on kuljettaa pitkää tavaraa tai vaikkapa reilumman kokoisia matkalaukkuja. Vastaavaa ylellisyyttä tapaa harvemmin tehdasvalmiissa autoissa. Tourerin etumatka CrewCab- ja Combi -malleihin pitenee entisestään, kun vertailuun tuodaan mukaan matkustamon ilmanvaihto ja äänieristys. Tourerissa helposti puhtaana pidettävän muovimaton tilalla on paksu nukkamatto. Se eristää ja vähentää melua, mutta toisaalta se myös vaatii muovimattoa enemmän huolenpitoa. Lämmityslaite puhaltaa Combin tapaan myös takamatkustajien jaloille. Ominaisuus, joka joko puuttuu tai on tarjolla lisähinnasta muiden saksalaisvalmistajien malleihin. 

vivaro5.jpg

(kuva: Lisävirtapistokkeiden ja erittäin hyvän lämmitysjärjestelmän ansiosta autossa luonnistuu toimistotyöt myös kylmemmillä keleillä.)

Vivaro Tourer on varustettu kaksivyöhykkeisellä automaatti ilmastoinnilla. Takamatkustajille on oma säätimensä matkustamon kattokonsolissa. Lämmityslaite on kaikkinensa asiallinen ja sen teho riittää, ainakin pikkupakkasilla, pitämään myös viimeisellä rivillä matkustavien jalat siedettävän lämpöisinä ja ikkunat kelvollisesti huurteettomina. 

Suomessa vakiovarusteisiin lukeutuva polttoainetoiminen lisälämmitin auttaa, jos auton oman järjestelmän puhti jostain syystä käy riittämättömäksi. Lisähinnasta tarjottavan ja kunnollisen, parhaimmillaan jopa 100 metrin toimintamatkan päästä yhteyden autoon ottavan kauko-ohjaimen kanssa Vivaron sisätilan saa pikkupakkasilla siedettävän lämpöiseksi noin 20 minuutissa. 

Eri autovalmistajat markkinoivat milloin mitäkin mallia liikkuvina toimistoina. Kokeilun perusteella Opel Vivaro Tourer lunastaa yhtenä ensimmäisistä automalleista kiitettävästi valmistajan lupaukset. Tosin lisähintaisilla istuinratkaisuilla toteutettuna. 

Lisäpisteitä on annettava matkustamoon sijoitetuista lisävirtapistokkeista ja ledeillä toteutetusta valaistuksesta. 

vivaro6.jpg(kuva: Opel Vivarossa pakokaasujen haitalliset päästöt pelkistetään urealiuoksen avulla. Yaran kätevä 3,5 litrainen Air1 AdBlue pussi riittää usean tuhannen kilometrin matkalle.)

Automyyjän juttusille

Kuten todettu Opel Vivaro Tourer suoriutuu mainiosti sekä matkustajien että tavaran kuljetustehtävistä. Ja näin ollen lunastaa korkein arvosanoin valmistajan antamat lupaukset muunneltavuudesta ja monikäyttöisyydestä. Korotettu matkustamoviihtyvyys ja kattavat varusteet sekä matkustamon istuinratkaisut erottavat Vivaro Tourerin valmistajan muista Vivaroista. Tosin kaikella on hintansa. Opel Vivaro Tourerin verolliset hintapyynnit alkavat vajaasta 49 000 eurosta ja päättyvät reiluun 51 000 euroon. Hintaero Combi -malliin on noin 6000 euron luokkaa. 

Nyt koeajettavassa maahantuojan esittelyautossa on lähes kaikki tarjolla olevat lisähintaiset varusteet, joihin lukeutuvat mm. nahkapäällysteiset istuimet ja toisen istuinrivin kääntyvät istuimet nostavat Vivarohinnastossa korkeimmalle sijoittuvan mallin hinnan reiluun 60 000 euroon. Hintaa voidaan kuitenkin pitää kohtuullisena, kun otetaan huomioon että Vivaro Tourer taipuu sekä täysikokoiseksi pakettiautoksi että jopa 1+8 paikkaiseksi pikkubussiksi.

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »