Kuorma-autojen rengaspaineiden ja -lämpötilojen vaivatonta tarkkaa valvontaa - metsäkoneet myös mahdollinen käyttökohde

13.05.2018 9.11

tpm1.jpg

TPMS-Finland maahantuo ja edustaa turvallisuutta lisääviä ja kustannuksia karsivia valvontajärjestelmiä. TPMS langattomia rengaspaine- ja renkaiden lämpötilanvalvontajärjestelmiä on käytössä Suomessa jo yli 1000:ssa kuorma-auto yhdistelmässä.

(kuva yllä: TPMS-järjestelmän keräämät tiedot on luettavissa selkeästä ja helppokäyttöisestä, jopa 38 renkaan paine- ja lämpötilatiedot näyttävästä LCD-näyttöyksiköstä.)

Väärä rengaspaine lisää rengaskulutusta ja polttoainekustannuksia puhumattakaan muista kuluista rengasrikon sattuessa.

- Rengaspaineen heitto lisää merkittävästi ajoneuvon rengaskulutusta: 20% alipaineiset ren- kaat lisäävät 30% renkaan kulutusta. Rengasvalmistaja Bridgestonen tekemä maailmanlaajuinen kampanja osoitti, että EU:ssa 38 % autoissa on alhainen rengaspaine. Ja polttoaine on suurin raskaan kaluston kustannus: 10 % alipaineiset renkaat lisäävät polttoainekulutusta 4 %, ilmoittaa Oy Automotive Technology Europe Ltd:n operatiivinen johtaja Markku Niinimaa.

Tarkkaa mittaustietoa automaattisen helposti

TPMS-Finlandin langaton rengaspaineen ja asteen tarkkuudella tapahtuva lämpötilan valvonta tekee rengaspaineiden valvonnasta automaattista ja vaivatonta. TPMS-järjestelmän tuottama rengasinformaatio voidaan myös integroida ajoneuvon CAN -väylään sekä mihin tahansa ajotietokoneisiin esimerkiksi Econen ja AC Panther.

- TPMS-järjestelmän asennus ja käyttö on helppoa ja selkeää. Langattoman järjestelmän asennus ei vaadi suurta määrää kaapeleiden yms. asennuksia ja tarvittaessa laitteen voi helposti siirtää seuraavaan ajoneuvoon. Rengaspaineanturien ohjelmointi voidaan suorittaa jo ennen järjestelmän toimitusta ja saatavissa on myös TPMS-järjestelmien asennuspalvelua, kertoo Niinimaa.

tpm2.jpg

(kuva: TPMS-järjestelmään on tarjolla erilaisia anturiratkaisuja - tieto ilmanpaineesta ja renkaan lämpötilasta siirtyy aina langattomasti.)

Edistyksellistä anturitekniikkaa

TPMS-järjestelmä koostuu langattomista rengaspaineantureista, jotka asennetaan ajoneuvon venttiiliin sekä selkeästä ja jelppokäyttöisestä, jopa 38 renkaan tiedot näyttävästä LCD -näyttöyksiköstä, mikä asennetaan langattomasti ajoneuvon ohjaamoon.

- Antureita on tarjolla kahta kokoa riippuen venttiilistä; niiden akun kesto on pakkaskeleissäkin yli vuoden ja nyt markkinoille tuotavissa uuden mallin antureissa jopa 3-4 vuotta. Tarjolla on myös suojaan renkaan sisälle tuleva anturivaihtoehto, mikä asennetaan kiinni vanteeseen ja akun kesto on viitisen vuotta, opastaa Niinimaa.

TPMS-Finlandin jatkuva tuotekehitys on kehittänyt myös uutta edistyksellistä anturia, mikä mittaa rengaspaineen ja lämpötilan lisäksi myös renkaan pyörimisen.

- Raskaassa kalustossa on iso ongelma se että ei tiedetä jos yhdistelmän joku rengas jumittaa. Uusi anturimme tulee kertomaan senkin. Tuotteelle on olemassa laajat kansainväliset markkinat; esimerkiksi pelkästään USA:ssa syttyy joka vuosi yli 150 000 kuorma-autoyhdistelmää tuleen renkaan jumittamisen takia. Haemmekin kumppania projektin toteuttamiseksi isossa skaalassa, kutsuu Niinimaa. 

tpm3.jpg

(kuva: TPMS-etävalvontajärjestelmän avulla voi seurata ajoneuvojenn tietoja verkossa paikasta riippumatta.)

TPMS etävalvonta

Uuden TPMS-etävalvontajärjestelmän avulla voit seurata ajoneuvojen tietoja verkossa paikasta riippumatta. Ajoneuvo lähettää ajantasaiset rengaspaine ja renkaiden lämpötilatiedot ohjaamoon sekä seurantapalvelimelle, josta voi seurata myös ajoneuvojen sijaintia kartalla (GPS-seuranta) sekä muita ajoneuvokohtaisia tietoja. Järjestelmään voidaan tallentaa myös ajoneuvon rengastyypit sekä seurata akseli- ja rengaskohtaisesti historiatietoja.

- TPMS etävalvontajärjestelmä on ladattavissa App-sovelluksena padille tai älypuhelimelle. Se mahdollistaa aina 110 renkaan tietojen seurannan. Niinpä järjestelmäämme on voitu hyödyntää esimerkiksi HCT-yhdistelmässä missä on 42 rengasta, sanoo Niinimaa.

Paljon sovelluskohteita

Autojen ja yhdistelmien lisäksi TPMS-rengaspainejärjestelmää voidaan soveltaa monissa hyvinkin erilaisissa kohteissa.

- Esimerkiksi metsäkoneet ovat varmasti yksi tulevaisuuden käyttökohde; niiden renkaat ovat kalliita ja painevahdilla kestoikää pystytään kasvattamaan oleellisesti. TPMS-järjestelmää hyödynnetään myös jo sahateollisuudessa pelkkasahan ja rumpukuorijan pyörissä, kertoo Niinimaa.

tpm4.jpg

(kuva: Markku Niinimaa esittelee TPMS-järjestelmään saatavaa uutta renkaan sisälle asennettavaa anturiratkaisua. Etualalla venttiilianturimallit.)

 

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »