Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9144086 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.7.2018 19:01Mid Finland Truckmeeting lauantaina Viitasaarella - Koura-Autojen osastolla paljon nähtävää - jakelussa Metsäalan AmmattilehtiLue lisää »18.7.2018 18:01Ruotsissa on otettu käyttöön 12 000 kilometriä BK4 -luokan teitä 74 tonnin kokonasmassoilleLue lisää »18.7.2018 17:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz GLA 220d 4MaticLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.7.2018 19:01Mid Finland Truckmeeting lauantaina Viitasaarella - Koura-Autojen osastolla paljon nähtävää - jakelussa Metsäalan AmmattilehtiLue lisää »18.7.2018 18:01Ruotsissa on otettu käyttöön 12 000 kilometriä BK4 -luokan teitä 74 tonnin kokonasmassoilleLue lisää »18.7.2018 17:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz GLA 220d 4MaticLue lisää »

Metsä-Rimali Ky tuntee pohjoisen olosuhteet - Rovaniemen Komatsu XC -näytöksen yhteistyökumppani nyt perjantaina 13.4.

Share |
12.04.2018 6:00

Markus-Rimali-P4040741.jpg

Kun Markus Rimali näki paikallisessa lehdessä ilmoituksen, jossa tervolalainen Veljekset Vaara Oy etsi koneyrittäjiä Rovaniemen seudulle, hän ei kauan aikaillut tarjouksen teossa.

Sopimukseen päästiin nopeasti ja mutkattomasti; molemmat sopijapuolet tunsivat toisensa. Veljekset Vaaralla on hyvä maine jämptinä yrityksenä ja Metsä-Rimali Ky:n taidoista oli kiirinyt tieto paljon Tervolaa kauemmaksikin. Tukkien vastaanottajana Veljekset Vaara Oy:n saha oli tuttu Metsähallituksen ajalta, jonka savotoita Markus oli kiertänyt usean sopimuskauden ajan.

”Vaaran Metsä Oy:n sopimuskumppanina toiminta-alue on pääsääntöisesti Rovaniemen alue. Nyt alkuvuoden työmaat ovat olleet sopivasti muutaman kymmenen kilometrin säteellä kotoa", kertoo Markus Rimali (kuvassa yllä).

Aiheena koneet ja niiden varustelu

Poikkesin Markuksen työmaalla Kemiin johtavan Itäpuolentien varressa lähellä Metsä-Rimalin kotikulmia. Hieskoivikon takaa alkoi puusto, jonka haltuun saamisesta Vaaran Metsä Oy oli varmasti ollut kiinnostunut: tiheä kahden tukin kuusikko, kasvualustana ojitettu korpi, pinta-ala 30 hehtaaria. Täältä saadaan paneelit ja vuorilaudat kymmeniin koteihin. Työmaa oli alkuvaiheessaan. Uudenkarhea Komatsu 931 eteni vaivatta syvässä lumessa, toki eteen puitu havumatto paransi tilannetta. Käsittelytapana oli suojuspuuhakkuu, viereiset metsäkuviot todistivat, ettei luontaisesta taimettumisesta kannattanut olla huolissaan.  

Metsän biologia ei ollut varsinainen vierailun syy. Minua kiinnosti Markuksen kone- ja varusteluvalinnat. Harvesterin peruskone on järeähköä luokkaa, mutta nosturin kärjessä keikkuu C93-hakkuupää, nosturin ulottumakin on rajattu kymmeneen metriin. Etelässä muodostunut kuva Lapin tyypillisestä metsästä on pankaoksainen petäjikkö, jossa tarvitaan numeroa isommat vehkeet. Kuva on luultavasti pinttynyt päähän suojelualueilta.

Metsa-Rimali-Ky-P4040738.jpg

(kuva: Metsä-Rimali Ky:n Markus Rimali ja Komatsu Forest Oy:n Raimo Nieminen vaihtavat viimeisimmät kuulumiset.)

Kokenut asiakas on aina oikeassa

Nousin ohjaamoon Markuksen seuraksi. Hänelle on tähän mennessä kertynyt metsäkoneilla urakoimisesta kokemusta 23 vuotta, joten tässä ohjaamossa on taatusti tarjolla perusteltua tietoa koneista ja niiden varustelusta. Sillä kohdalla puusto ei ollut konemiehen kannalta paras mahdollinen: tyven mutkat, lengot rungot ja laho, ne vaativat kuljettajalta keskittymistä, mutta luisti siinä juttukin:

”Peruskoneen pitää täällä olla lumen takia isompi, tehoja tarvitaan kulkemiseen, ei kuitenkaan välttämättä kahdeksanpyöräistä, koska kuusipyöräinen on ketterämpi. Hakkuulaitteen valinnassa minulla ei ollut vaikeuksia, edellisellä C93:lla hakkasin 15000 tuntia. Kevyt pää rasittaa konetta vähemmän. Tiedän mihin C93 pystyy. Pituusmittaus on yksi sen vahvuuksista.” Näin Markus perustelee hakkuun lomassa valintojaan pitkän kokemuksen antamalla varmuudella.

Nosturin mahdollisimman suurta ulottumaa pidetään tavallisesti hyvänä, koneen tuottavuutta lisäävänä ominaisuutena. Markus on tätäkin asiaa tutkistellut:

”Kyllä se yhdestoista metri on näissä olosuhteissa lähes tarpeeton. Kymmenen metrin ulottumalla voi hakata 20 metrin ajouravälit, se riittää. Mitä enemmän osia, sen enemmän rikkoutumisen riskejä”, hän toteaa.

Metsä-Rimali Ky vaihtoi hiljan yhden kuormatraktoreistaan numeroa isompaan. Sitä urakoitsija perustelee Lapin erityisillä olosuhteilla: ”Täällä ajokoneelta vaaditaan suurempaa kapasiteettia, lähikuljetusmatkat ovat pidempiä kuin muualla, tehoa tarvitaan lumessa kahlaamiseen, iso kuormatila vaatii muutenkin vankemmat rakenteet, napatelit esimerkiksi”, perustelee Markus Rimali Komatsu 875 -hankintaansa.

Metsä-Rimali Ky:n Komatsu-koneketju esiintyy 13.4. XC saapuu Rovaniemelle -näytöksessä.

Uutinen www.komatsuforest.fi

18.07.2018 19:01Mid Finland Truckmeeting lauantaina Viitasaarella - Koura-Autojen osastolla paljon nähtävää - jakelussa Metsäalan Ammattilehti
18.07.2018 18:01Ruotsissa on otettu käyttöön 12 000 kilometriä BK4 -luokan teitä 74 tonnin kokonasmassoille
18.07.2018 17:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz GLA 220d 4Matic
18.07.2018 10:10Yhdysvalloissa hyötyautomyynti vahvassa kasvussa - kertoo osaltaan talouden nosteesta
17.07.2018 19:02Interforst 2018 -metsäkonemessu Saksassa Münchenissä tällä viikolla - Ammattilehti paikalla ja raporttia luvassa
17.07.2018 11:11Kalle Hakala Volvo Truck Center itä-Suomen aluejohtajaksi
17.07.2018 10:01Fomatec esittelee maailman ensimmäisen täysautomaattisen ketjunteroituslaitteiston
17.07.2018 9:33Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot kasvussa puolen vuoden jälkeen - kiri vahvistui kesäkuussa
16.07.2018 16:33Uusi Olofsfors CoverX metsäkonetela ensiesittelyssä Interforstissa Münchenissä 18.-22.7. - osastolla paikalla Metsätyön edustaja
16.07.2018 15:01Land Rover Discoveryllä isojen asioiden edessä

Siirry arkistoon »