Suomalaisten kestosuosikki: Ford Transit uudistuu

08.12.2017 12.20

Transit_Custom_Trend_etuviisto.jpg
Fordin uudessa tonniluokan Transit Custom -hyötyajoneuvossa on eurooppalaisia toimijoita ajatellen uusi ja rohkea muotoilu, täysin uusi ohjaamon sisustus ja autossa on edulliset käyttökustannukset.

Uusi Transit Custom rakentuu edeltäjänsä menestykselle. Edellinen malli oli oman segmenttinsä myydyin auto 2015 ja 2016 ja se johtaa myös tämän vuoden 2017 myyntitilastoja 86 400 myydyllä pakettiautolla (tammi–syyskuu). Transit Custom -pakettiautoja voi tilata Euroopassa joulukuusta lähtien, ja niiden toimitukset alkavat keväällä 2018.

Transit Customissa on merkittäviä uusia ominaisuuksia ja uusi polttoainetaloudellinen ECOnetic-malliversio, jonka CO2-päästöt ovat 148 g/km*, sekä mullistava 2.0-litrainen Ford EcoBlue -dieselmoottori.

Autossa on uusi, rohkea keulan muotoilu ja kolmisäleinen Transit-etusäleikkö. Tämä tonniluokan pakettiauto on kuin liikkuva toimisto. Ohjaamossa on luokkansa parhaat säilytystilat, ja se on entistä mukavampi ja ergonomisempi. Autoon on saatavana SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä ja MyFord Dock -laitetelakka. Muita ensimmäistä kertaa hyötyajoneuvossa esiteltäviä teknologioita ovat mm. älykäs Intelligent Speed Assist -nopeudenrajoitin.

2017_Ford_Transit_kojelauta.jpg

“Transit Custom on ollut menestys aina ensiesiintymisestään lähtien, ja tämä uusi versio nostaa jälleen panoksia”, kertoo Hans Schep (General Manager, Commercial Vehicles, Ford of Europe). “Olemme kuunnelleet tarkasti asiakkaitamme ja tuoneet heille tonniluokan pakettiauton, joka on entistä tyylikkäämpi, edullisempi omistaa ja täynnä fiksuja ominaisuuksia.”

Uuden sukupolven Transit Custom antaa esimakua Fordin seuraavasta suuresta hyötyajoneuvoinnovaatiosta. Yhtiö esittelee Transit Customista jopa päästöttömään ajoon kykenevän ladattavan Plug-in Hybrid (PHEV) -hybridimallin, jonka tuotannon on tarkoitus alkaa vuonna 2019. Uusi Transit Custom PHEV käyttää edistyksellistä hybridijärjestelmää, jonka ansiosta sähköllä voi ajaa päästöttömästi jopa 50 kilometriä, minkä jälkeen voimansiirrosta huolehtii moninkertaisesti palkittu Ford EcoBoost 1.0-litrainen bensiinimoottori.

Loppuvuodesta 2012 ensiesitelty Transit Custom oli ensimmäinen laajennetun Transit-tuoteperheen malli ja pitkälti sen ansiosta Ford on ollut hyötyajoneuvojen markkinajohtaja Euroopassa vuodesta 2015 lähtien. Tuoteperhettä ovat myöhemmin täydentäneet Transit Courier, Transit Connect ja Transit.

Ford ilmoitti elokuussa nostavansa Transitin, Transit Customin ja Tourneo Customin tuotantokapasiteettia vastatakseen lisääntyneeseen asiakaskysyntään. 52 miljoonan dollarin investointi Ford Otosan -yhteishankkeeseen Turkissa lisää tuotantoa Kocaelin tehtaalla 40 000 yksiköstä yli 330 000 ajoneuvoon vuodessa.

Ford EcoBlue-moottori ja uusi ECOnetic-malli

Uudessa Transit Customissa on huipputeknologinen Ford EcoBlue -dieselmoottori, joka esiteltiin malliin ensi kertaa 2016. Ford EcoBlue vähentää omistamisen kustannuksia ja tuo suorituskykyetuja verrattuna mallistosta poistuneeseen 2.2 litran dieselmoottoriin. Tehovaihtoehdot ovat 105, 130 tai 170 hevosvoimaa. Moottori kuluttaa 13 prosenttia vähemmän polttoainetta ja se tuottaa 20 prosenttia enemmän vääntöä alakierroksilla kuin edeltäjänsä.

Niille asiakkaille, jotka etsivät vieläkin edullisempia omistamisen kustannuksia ja alempaa polttoaineen kulutusta, tulee olemaan tarjolla uusi ECOnetic-vaihtoehto. Sen CO2-päästöt ovat 148 g/km ja polttoaineen kulutus 5,7 l/100 km, mikä on 6 prosenttia parempi nykyiseen taloudellisimpaan autoon verrattuna.

300-sarjan lyhyen akselivälin (L1) -malliin saatavassa ECOnetic-versiossa on 105 hevosvoimaa yksilöllisellä kalibroinnilla ja Auto-Stop-Start-toiminto, matalan vierintävastuksen renkaat, Fordin innovatiivinen kiihdytyksenhallintajärjestelmä sekä kiinteä 100 km/h nopeudenrajoitin.

Uuden Transit Customin saa edelleen samoilla loistavilla ominaisuusvaihtoehdoilla, kuten kahdella eri kattokorkeudella, kahdella akselivälivaihtoehdolla, 2,6–3,4 tonnin kokonaispainolla (Suomessa 3,1-3,4), jopa 1 450 kilon hyötykuormalla sekä eri korivaihtoehdoilla kuten Pakettiauto N1, Kombi M1 ja Jatko-ohjaamo pakettiauto N1.

Uusi malli pitää yllä Transitin mainetta luokkansa parhaasta kuljetuskyvystä, ja siinä on innovatiivisia kuormatilaratkaisuita, kuten mahdollisuus lastata autoon erittäin pitkiä esineitä väliseinään tehdyn luukun ansiosta, sekä integroitu kattoteline, joka voidaan taittaa pois silloin kun se ei ole käytössä.

Dynaamista muotoilua ja toimisto ohjaamossa

Uuden Transit Customin dynaaminen keula perustuu samaan muotokieleen Fordin uusimpien henkilöautojen kanssa. Puolisuunnikkaan muotoinen etusäleikkö on sijoitettu korkealle ja ajovaloumpiot ovat kapeat. Siihen on myös saatavilla uusimmat ajovaloteknologiat. Paremmin varustelluissa malleissa on vakiona uudet, omaleimaiset LED-päiväajovalot ja lisäksi saatavana tehokkaat HID Xenon -ajovalot.

2017_Ford_Transit_sisa_oikealta.jpg

Ohjaamon sisätilat ovat täysin uudistuneet. Kojelauta perustuu Fordin uuteen muotoilufilosofiaan, joka esiteltiin ensimmäistä kertaa uudessa Fiestassa. Kojelaudan asettelu on miellyttävä ja käyttäjälähtöinen, ja se on saanut vaikutteita kuluttajien tavasta käyttää älylaitteita ja tabletteja.

Kojelaudan muotoilu perustuu visuaalisesti voimakkaisiin vaakatasoisiin yksityiskohtiin, jotka korostavat matkustamon leveyttä. Uudessa kojelaudassa on käytetty houkuttelevia ja kestäviä materiaaleja. Käytännölliset yksityiskohdat on suunniteltu kuljettajille, jotka käyttävät ohjaamoa liikkuvana toimistonaan pitkinä työpäivinä.

Uuden muotoilun myötä Transit Customin ohjaamossa on luokkansa johtavat säilytystilat, tilavuudeltaan jopa 25 litraa pelkästään kojelaudassa. Näitä ovat muun muassa kolme kätevää avointa säilytyslaatikkoa kojelaudan yläosassa, joissa voi säilyttää esimerkiksi mobiililaitteita, sekä tilava hansikaslokero, jonka alaosaan mahtuu A4-kokoisia kansioita.

Muita käytännöllisiä ratkaisuja ovat auki taittuva mukinpidike vaihdekepin alapuolella sekä kojelaudan molemmissa päissä olevat kaksi mukinpidikettä ja pullonpidikkeet jopa 2 litran vetoiselle pullolle. Myös ovipaneelit on uudistettu täysin ja niissä on enemmän säilytystilaa, kuten kolme suurta säilytystilaa sekä käytännöllinen uusi ovenkahva, joka on integroitu koristeelliseen oven verhoiluun.

Täysin uudet näytöt ja ohjauspaneelit ovat kuljettajan kannalta ergonomisempia ja helppokäyttöisempiä. Huippuvarustelluissa malleissa on tabletin inspiroima 8 tuuman värillinen kosketusnäyttö ja Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä, jota voidaan käyttää nipistys- ja pyyhkäisyeleillä.

Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmän avulla Transit Customin kuljettajat voivat hallita äänentoistoa, navigaatiota ja järjestelmään yhdistettyjä älypuhelimia yksinkertaisilla englanninkielisillä äänikomennoilla. Kytkemällä äänikomennot päälle ja sanomalla ”I need a coffee”, ”I need fuel” tai ”find an address” kuljettajat voivat paikantaa lähialueen kahvilat, bensa-asemat tai seuraavan pysähdyspaikan. Järjestelmä on Apple CarPlay- ja Android Auto™ -yhteensopiva.

Niissä ajoneuvoissa, joissa ei ole 8-tuumaista kosketusnäyttöä tai 4-tuumaista monitoiminäyttöä, on kojelaudan keskelle mahdollista asentaa MyFord Dock -laitetelakka. Siinä voi säilyttää ja ladata älypuhelimia, MP3-soittimia tai satelliittinavigointilaitteita. USB-liitin ja 12 voltin pistorasia sijaitsevat ylemmässä säilytyslaatikossa kuljettajan edessä, vaihdekepin vierellä, mikä tekee lataamisesta helppoa.

Matkustusmukavuutta parantavat entisestään uudet istuimet, joiden pehmustemateriaali ja muoto antavat optimoidun tuen. Verhoiluun käytettävät materiaalit on myös uudistettu täysin ja niissä on kiinnitetty erityistä huomiota laatuun, kestävyyteen ja ulkonäköön. Istuinten kankaat ovat käyneet läpi Fordin kaikkien aikojen rankimmat kulumistestit.

Kehittynyttä teknologiaa ja kuljettajaa avustavia ominaisuuksia

Uuteen Transit Customiin on saatavilla useita edistyksellisiä kuljettajaa avustavia ominaisuuksia, joissa käytettäviä teknologioita käytetään myös Fordin uusimmissa henkilöautoissa. Nämä teknologiat hyödyntävät muun muassa tarkkoja antureita, tutkia ja kameroita, joiden avulla saadaan tietoa niin ajoneuvosta kuin ajoympäristöstäkin.

Uudessa Transit Customissa on ensimmäisenä hyötyajoneuvona älykäs nopeudenrajoitin (Intelligent Speed Assist), joka estää kuljettajaa ajamasta ylinopeutta ja samalla saamasta mahdollisesti kalliita ylinopeussakkoja.

Nopeudenrajoitin säätää automaattisesti ajoneuvon maksiminopeutta nopeusrajoituksen mukaan käyttäen Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmää, joka tunnistaa nopeusrajoitusliikennemerkit. Kuljettaja aktivoi nopeudenrajoittimen ohjauspyörässä olevista painikkeista asettaakseen maksiminopeuden. Järjestelmä käyttää apunaan tuulilasiin asennettua kameraa, joka seuraa liikennemerkkejä ja voi niistä saatavan tiedon perusteella laskea auton ajonopeutta moottorin ohjausjärjestelmän avulla.

Uuteen malliin on saatavilla ensimmäisenä Fordin pakettiautona Euroopassa myös Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä (Blind Spot Information System), jota täydentää risteävän liikenteen tunnistava Cross Traffic Alert-toiminto. Se tuo tullessaan kaksi uutta toimintoa hyötyajoneuvojen käyttäjille.

Transit_Custom_Trend_takakulma.jpg

Järjestelmä käyttää auton takaparkkitutkan antureita havaitakseen muita ajoneuvoja, jotka ovat tai ovat lähestymässä ajajan kuollutta kulmaa. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa muusta ajoneuvosta varoitusvalolla havainnon puoleisessa sivupeilissä.

Transit Custom esittelee myös uuden Variable Rear Range -toiminnon, joka varoittaa kuljettajaa, mikäli ohi ajava auto lähestyy suuremmalla nopeudella. Uudessa mallissa on myös uusimmat anturit, jotka pystyvät kehittyneempien ominaisuuksiensa avulla muun muassa tunnistamaan moottoripyörät.

Cross Traffic Alert käyttää samoja antureita varoittaakseen peruutettaessa kuljettajaa ajoneuvoista tai polkupyöristä, jotka pian saattavat ajaa auton takaa. Varoitus voi olla varoitusääni, viesti mittaristossa tai varoitusvalo sivupeilissä. Järjestelmä aktivoituu auton peruutusvaihteesta ja se on ideaali pakettiautoille, joista näkyvyys taaksepäin ja sivuille parkkipaikalta poistuttaessa on usein rajoittunutta.

Uudessa Transit Customissa on myös paranneltu versio jalankulkijoita suojaavasta Pre-Collision Assist with Pedestrian Detection (Törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella) -hätäjarrutusjärjestelmästä, joka esiteltiin jo vuoden 2016 mallissa. Järjestelmä tunnistaa jalankulkijat nyt myös öisin ajoneuvon etuvalojen valaistessa jalankulkijan. Tämä tapahtuu uusimpien tutka- ja kamerateknologioiden avulla, jotka löytyvät myös upouudesta Fiesta-henkilöautosta.

Nämä uudet ominaisuudet täydentävät Transit Customin varustelua entisestään. Entuudestaan Transit Customissa on jo muun muassa kaistavahti (Lane Keeping Alert), vireystilan valvonta (Driver Alert) -toiminto, automaattiset kaukovalot, peruutuskamera, aktiivinen vakionopeudensäädin (Adaptive Cruise Control) ja sivutuulen vakautusjärjestelmä (Side Wind Stabilisation).

Uusimpiin varusteisiin kuuluu myös pehmeästi ja herkästi vaihteita vaihtava 6-vaihteinen SelectShift-automaattivaihteisto, jonka jo 11 % Transit Customin ostajista valitsee omaan autoonsa. Lisäksi Kombi M1 -malliin on saatavana ensimmäisenä segmentissään takailmajousitus, joka mahdollistaa joustavan, hallitun ja tasaisen kyydin kuormasta riippumatta.

Asiakkaat voivat valita valinnaisvarusteena uuden sähköjärjestelmän liitäntämoduulin (Upfitter Interface Module), joka mahdollistaa pääsyn ajoneuvon sähköjärjestelmän tietoihin ja mahdollistaa jälkikäteen tehtävät muutokset ja lisävarusteiden asentamisen siten, että niitä voidaan käyttää ja hallita tehokkaammin käyttäen reaaliaikaisia ajoneuvon tietoja väyläjärjestelmistä.

Sport-malli saa uuden, raikkaan ilmeen

Uuden Transit Custom -malliston huippu on dynaaminen, 170-hevosvoimainen Sport-malli, joka on saatavilla Euroopassa kahdeksalla eri kori- ja istuinvaihtoehdolla sekä lyhyellä tai pitkällä akselivälillä.

Transit_Custom_Sport.jpg

Sport-mallille ominainen tuplaraidoitus konepellissä ja korinmuotoilusarja on suunniteltu uudelleen uutta mallia varten. Siihen kuuluvat huomiota herättävä, kaksisävyinen musta raidoitus joko oranssilla tai hopeisella korostuksella. Sporttinen tyyli jatkuu ohjaamossa osittaisella nahkaverhoilulla, jossa yhdistyvät uudet kangaskoristelut ja nahkavahvikkeet.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »