Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9371322 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

14.8.2018 15:01Digitaalinen Siirrot.fi -palvelu tehostaa nyt metsäkoneiden siirtoa ja tuo elinvoimaa maaseudulleLue lisää »14.8.2018 8:00VTT kehittää metsänarviointiin ja puunkorjuuseen digitaalisia apuvälineitäLue lisää »13.8.2018 14:35DAF esittelee uuden 3D kuorma-autojen kokoonpano-ohjelmanLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

14.8.2018 15:01Digitaalinen Siirrot.fi -palvelu tehostaa nyt metsäkoneiden siirtoa ja tuo elinvoimaa maaseudulleLue lisää »14.8.2018 8:00VTT kehittää metsänarviointiin ja puunkorjuuseen digitaalisia apuvälineitäLue lisää »13.8.2018 14:35DAF esittelee uuden 3D kuorma-autojen kokoonpano-ohjelmanLue lisää »

Volkswagen otti käyttöön uuden tuulitunnelitestikeskuksen

Share |
01.12.2017 10:00

tuulitunneli.jpg

Osana laajinta malliston ja teknologian kehittämishankettaan, Volkswagen avasi Wolfsburgiin uuden tuulitunnelitestikeskuksen, joka on yksi alan moderneimmista ja tehokkaimmista. Keskuksen pinta-ala on 8 800 m2 ja se on sertifioitu myös uusien WLTP-mittausten mukaisesti (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures).

Ajoneuvoja voidaan testata jopa 250 km/h tuulennopeuksilla simuloiden todellisia liikenneolosuhteita ilmanvastuksen, polttoaineen kulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi. Lisäksi voidaan tehdä ajosimulaatioita kaikissa ilmasto- ja ympäristöolosuhteissa, joita löytyy eri puolilla maailmaa – lämpötila voi vaihdella 30 pakkasasteesta 60 lämpöasteeseen. 

”Vuoteen 2020 mennessä uudistamme koko tuotevalikoimamme ja myös laajennamme sitä tärkeimmissä segmenteissä. Kaiken kaikkiaan kehitystiimimme työskentelevät yli 50 ajoneuvoprojektissa”, korostaa Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess.Tuulitunnelitestikeskus tarjoaa optimaaliset olosuhteet muun muassa kasvavan malliston kulutuslukemien edelleen parantamiselle.                                                              

”Tekninen kehitys Wolfsburgissa on Volkswagenin sydän. Täällä työskentelee yli 10 000 henkilöä tulevaisuuden teknologioiden parissa. Uuden tuulitunnelitestikeskuksen ansiosta turvataan monien työpaikkojen tulevaisuus Wolfsburgissa. Jotta voimme käyttää uutta teknologiaa tehokkaasti, tarvitsemme erittäin päteviä ja kokeneita työntekijöitä, joita meillä täällä Volkswagenilla on”, Wolfsburgin tehtaan tehdasneuvoston edustaja Gerardo Scarpino sanoo. 

”Aerodynaamiset testit ovat keskeinen tekijä tehokkuuden parantamisessa ja päästöjen vähentämisessä. Uuden keskuksen ansiosta meillä on erinomainen asema myös muilla kehitysalueilla kuten aeroakustiikassa ja sähköautoissa”, Volkswagenin teknisestä kehityksestä vastaava johtaja Frank Welsch korostaa. 

Maantieolosuhteita muistuttava, liikkuvalla alustalla ja vaa'alla varustettu tuulitunneli varmistaa, että testeissä pystytään simuloimaan todellisia olosuhteita aerodynamiikkaa ja akustiikkaa kehitettäessä. Testattavan auton jokainen pyörä on omalla liikkuvalla hihnallaan, jolloin renkaiden pyörimisliikkeet ovat samanlaisia kuin oikealla tiellä. Vaaka ja integroitu kamerajärjestelmä kohdistavat testattavan mallin alle viidessä minuutissa. Aiemmalla järjestelmällä tähän kului noin 30 minuuttia. Tunnelin äänieristys tekee siitä yhden maailman hiljaisimmista autoteollisuuden tuulitunneleista: 160 km/h tuulennopeudella melutaso tunnelissa on vain 65 desibeliä, joka on verrattavissa normaaliin television tai puheäänen voimakkuuteen.

tuulitunneli1.jpg

Termodynaamisessa tuulitunnelissa voidaan simuloida vesisateen ja auringonpaisteen lisäksi lumisadetta, joten testit ovat huomattavasti aiempaa todenmukaisempia. Tunnelin pääkomponentti on erittäin edistyksellinen nelipyörädynamometri.  

Uuden keskuksen ansiosta Volkswagen säästää huomattavasti testauskustannuksissa. Lisäksi yhteistyö eri kehitysalueilla, kuten ajoneuvoturvallisuudessa, suunnittelussa, akustiikassa ja mukavuudessa helpottuu, kun kaikki työ tehdään samassa paikassa. Tuulitunneleilla on edelleen merkittävä rooli ajoneuvojen tyyppihyväksynnässä ja eri mallien yksityiskohtien parantamisessa. 

Esimerkiksi ilmanvastuskerroin voidaan määritellä noin 20 minuutissa, kun sen laskeminen tietokoneella kestäisi päiviä. 

14.08.2018 15:01Digitaalinen Siirrot.fi -palvelu tehostaa nyt metsäkoneiden siirtoa ja tuo elinvoimaa maaseudulle
14.08.2018 8:00VTT kehittää metsänarviointiin ja puunkorjuuseen digitaalisia apuvälineitä
13.08.2018 14:35DAF esittelee uuden 3D kuorma-autojen kokoonpano-ohjelman
13.08.2018 12:52Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta
13.08.2018 12:00Metsä Groupin biotuotetehdas on saavuttanut täyden tuotantokapasiteetin
13.08.2018 10:11Farmikko uuden konekentän avajaiset Kuopiossa perjantaina 24.8. - tervetuloa!
13.08.2018Maan puolustuskurssi torjuu Itämeren rehevöitymistä ja ilmastonmuutosta
12.08.2018 11:01Power Truck Show oli onnistunut kuljetusalan suurtapahtuma
11.08.2018 13:33Kesla Oyj puolivuosikatsaus: liikevaihto kasvoi hieman, liikevoitto koheni ja tilauskanta kasvoi selvästi
11.08.2018 10:53Stora Enso: Uusi metsänomistaja tarvitsee omaa asiantuntijaa

Siirry arkistoon »