Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:7131396 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

11.12.2017 20:10Suupohjan Konehakkuu urakoinut Logsetilla vuodesta 2001Lue lisää »11.12.2017 13:51BFGoodrich® esittelee eurooppalaisen rengassarjan raskaalle kuljetuskalustolleLue lisää »11.12.2017 10:00Viitostiellä, Siilinjärvellä ja Lapinlahdella, tehdään liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitäLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

11.12.2017 20:10Suupohjan Konehakkuu urakoinut Logsetilla vuodesta 2001Lue lisää »11.12.2017 13:51BFGoodrich® esittelee eurooppalaisen rengassarjan raskaalle kuljetuskalustolleLue lisää »11.12.2017 10:00Viitostiellä, Siilinjärvellä ja Lapinlahdella, tehdään liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitäLue lisää »

Volkswagen otti käyttöön uuden tuulitunnelitestikeskuksen

Share |
01.12.2017 10:00

tuulitunneli.jpg

Osana laajinta malliston ja teknologian kehittämishankettaan, Volkswagen avasi Wolfsburgiin uuden tuulitunnelitestikeskuksen, joka on yksi alan moderneimmista ja tehokkaimmista. Keskuksen pinta-ala on 8 800 m2 ja se on sertifioitu myös uusien WLTP-mittausten mukaisesti (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures).

Ajoneuvoja voidaan testata jopa 250 km/h tuulennopeuksilla simuloiden todellisia liikenneolosuhteita ilmanvastuksen, polttoaineen kulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi. Lisäksi voidaan tehdä ajosimulaatioita kaikissa ilmasto- ja ympäristöolosuhteissa, joita löytyy eri puolilla maailmaa – lämpötila voi vaihdella 30 pakkasasteesta 60 lämpöasteeseen. 

”Vuoteen 2020 mennessä uudistamme koko tuotevalikoimamme ja myös laajennamme sitä tärkeimmissä segmenteissä. Kaiken kaikkiaan kehitystiimimme työskentelevät yli 50 ajoneuvoprojektissa”, korostaa Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess.Tuulitunnelitestikeskus tarjoaa optimaaliset olosuhteet muun muassa kasvavan malliston kulutuslukemien edelleen parantamiselle.                                                              

”Tekninen kehitys Wolfsburgissa on Volkswagenin sydän. Täällä työskentelee yli 10 000 henkilöä tulevaisuuden teknologioiden parissa. Uuden tuulitunnelitestikeskuksen ansiosta turvataan monien työpaikkojen tulevaisuus Wolfsburgissa. Jotta voimme käyttää uutta teknologiaa tehokkaasti, tarvitsemme erittäin päteviä ja kokeneita työntekijöitä, joita meillä täällä Volkswagenilla on”, Wolfsburgin tehtaan tehdasneuvoston edustaja Gerardo Scarpino sanoo. 

”Aerodynaamiset testit ovat keskeinen tekijä tehokkuuden parantamisessa ja päästöjen vähentämisessä. Uuden keskuksen ansiosta meillä on erinomainen asema myös muilla kehitysalueilla kuten aeroakustiikassa ja sähköautoissa”, Volkswagenin teknisestä kehityksestä vastaava johtaja Frank Welsch korostaa. 

Maantieolosuhteita muistuttava, liikkuvalla alustalla ja vaa'alla varustettu tuulitunneli varmistaa, että testeissä pystytään simuloimaan todellisia olosuhteita aerodynamiikkaa ja akustiikkaa kehitettäessä. Testattavan auton jokainen pyörä on omalla liikkuvalla hihnallaan, jolloin renkaiden pyörimisliikkeet ovat samanlaisia kuin oikealla tiellä. Vaaka ja integroitu kamerajärjestelmä kohdistavat testattavan mallin alle viidessä minuutissa. Aiemmalla järjestelmällä tähän kului noin 30 minuuttia. Tunnelin äänieristys tekee siitä yhden maailman hiljaisimmista autoteollisuuden tuulitunneleista: 160 km/h tuulennopeudella melutaso tunnelissa on vain 65 desibeliä, joka on verrattavissa normaaliin television tai puheäänen voimakkuuteen.

tuulitunneli1.jpg

Termodynaamisessa tuulitunnelissa voidaan simuloida vesisateen ja auringonpaisteen lisäksi lumisadetta, joten testit ovat huomattavasti aiempaa todenmukaisempia. Tunnelin pääkomponentti on erittäin edistyksellinen nelipyörädynamometri.  

Uuden keskuksen ansiosta Volkswagen säästää huomattavasti testauskustannuksissa. Lisäksi yhteistyö eri kehitysalueilla, kuten ajoneuvoturvallisuudessa, suunnittelussa, akustiikassa ja mukavuudessa helpottuu, kun kaikki työ tehdään samassa paikassa. Tuulitunneleilla on edelleen merkittävä rooli ajoneuvojen tyyppihyväksynnässä ja eri mallien yksityiskohtien parantamisessa. 

Esimerkiksi ilmanvastuskerroin voidaan määritellä noin 20 minuutissa, kun sen laskeminen tietokoneella kestäisi päiviä. 

11.12.2017 20:10Suupohjan Konehakkuu urakoinut Logsetilla vuodesta 2001
11.12.2017 13:51BFGoodrich® esittelee eurooppalaisen rengassarjan raskaalle kuljetuskalustolle
11.12.2017 10:00Viitostiellä, Siilinjärvellä ja Lapinlahdella, tehdään liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä
10.12.2017 10:11Ponsse UK avasi uudet toimitilat Skotlannissa
10.12.2017 8:11SKAL vaatii: Talvitienhoidon vakavat puutteet korjattava välittömästi
09.12.2017 11:55Uusi DAF myyjä Kaakkois-Suomeen
09.12.2017 11:50Sisu Auto vahvistaa asemiaan venäjällä
08.12.2017 13:54Laitaatsalmen eteläinen silta avataan liikenteelle
08.12.2017 13:00Nimitysuutinen Wetteri Power Oy
08.12.2017 12:40Scanian mallistouudistus saa jatkoa: Tässä on uusi L-sarja

Siirry arkistoon »