Volkswagen otti käyttöön uuden tuulitunnelitestikeskuksen

01.12.2017 10.00

tuulitunneli.jpg

Osana laajinta malliston ja teknologian kehittämishankettaan, Volkswagen avasi Wolfsburgiin uuden tuulitunnelitestikeskuksen, joka on yksi alan moderneimmista ja tehokkaimmista. Keskuksen pinta-ala on 8 800 m2 ja se on sertifioitu myös uusien WLTP-mittausten mukaisesti (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures).

Ajoneuvoja voidaan testata jopa 250 km/h tuulennopeuksilla simuloiden todellisia liikenneolosuhteita ilmanvastuksen, polttoaineen kulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi. Lisäksi voidaan tehdä ajosimulaatioita kaikissa ilmasto- ja ympäristöolosuhteissa, joita löytyy eri puolilla maailmaa – lämpötila voi vaihdella 30 pakkasasteesta 60 lämpöasteeseen. 

”Vuoteen 2020 mennessä uudistamme koko tuotevalikoimamme ja myös laajennamme sitä tärkeimmissä segmenteissä. Kaiken kaikkiaan kehitystiimimme työskentelevät yli 50 ajoneuvoprojektissa”, korostaa Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess.Tuulitunnelitestikeskus tarjoaa optimaaliset olosuhteet muun muassa kasvavan malliston kulutuslukemien edelleen parantamiselle.                                                              

”Tekninen kehitys Wolfsburgissa on Volkswagenin sydän. Täällä työskentelee yli 10 000 henkilöä tulevaisuuden teknologioiden parissa. Uuden tuulitunnelitestikeskuksen ansiosta turvataan monien työpaikkojen tulevaisuus Wolfsburgissa. Jotta voimme käyttää uutta teknologiaa tehokkaasti, tarvitsemme erittäin päteviä ja kokeneita työntekijöitä, joita meillä täällä Volkswagenilla on”, Wolfsburgin tehtaan tehdasneuvoston edustaja Gerardo Scarpino sanoo. 

”Aerodynaamiset testit ovat keskeinen tekijä tehokkuuden parantamisessa ja päästöjen vähentämisessä. Uuden keskuksen ansiosta meillä on erinomainen asema myös muilla kehitysalueilla kuten aeroakustiikassa ja sähköautoissa”, Volkswagenin teknisestä kehityksestä vastaava johtaja Frank Welsch korostaa. 

Maantieolosuhteita muistuttava, liikkuvalla alustalla ja vaa'alla varustettu tuulitunneli varmistaa, että testeissä pystytään simuloimaan todellisia olosuhteita aerodynamiikkaa ja akustiikkaa kehitettäessä. Testattavan auton jokainen pyörä on omalla liikkuvalla hihnallaan, jolloin renkaiden pyörimisliikkeet ovat samanlaisia kuin oikealla tiellä. Vaaka ja integroitu kamerajärjestelmä kohdistavat testattavan mallin alle viidessä minuutissa. Aiemmalla järjestelmällä tähän kului noin 30 minuuttia. Tunnelin äänieristys tekee siitä yhden maailman hiljaisimmista autoteollisuuden tuulitunneleista: 160 km/h tuulennopeudella melutaso tunnelissa on vain 65 desibeliä, joka on verrattavissa normaaliin television tai puheäänen voimakkuuteen.

tuulitunneli1.jpg

Termodynaamisessa tuulitunnelissa voidaan simuloida vesisateen ja auringonpaisteen lisäksi lumisadetta, joten testit ovat huomattavasti aiempaa todenmukaisempia. Tunnelin pääkomponentti on erittäin edistyksellinen nelipyörädynamometri.  

Uuden keskuksen ansiosta Volkswagen säästää huomattavasti testauskustannuksissa. Lisäksi yhteistyö eri kehitysalueilla, kuten ajoneuvoturvallisuudessa, suunnittelussa, akustiikassa ja mukavuudessa helpottuu, kun kaikki työ tehdään samassa paikassa. Tuulitunneleilla on edelleen merkittävä rooli ajoneuvojen tyyppihyväksynnässä ja eri mallien yksityiskohtien parantamisessa. 

Esimerkiksi ilmanvastuskerroin voidaan määritellä noin 20 minuutissa, kun sen laskeminen tietokoneella kestäisi päiviä. 

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »