Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:8942384 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.6.2018 11:00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä - maa-ainesten kuljetusmäärät lisääntyivät paljonLue lisää »20.6.2018 16:11Daimler Trucksin tilaukset lisääntyivät alkuvuonna 49 prosenttiaLue lisää »20.6.2018 13:00Katso tästä Juhannuksen aukioloajat Ponssen huoltopalvelukeskuksissaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.6.2018 11:00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä - maa-ainesten kuljetusmäärät lisääntyivät paljonLue lisää »20.6.2018 16:11Daimler Trucksin tilaukset lisääntyivät alkuvuonna 49 prosenttiaLue lisää »20.6.2018 13:00Katso tästä Juhannuksen aukioloajat Ponssen huoltopalvelukeskuksissaLue lisää »

EU:n rajatarkastus yhtenäistyy ja automatisoituu

Share |
14.11.2017 8:00

fastpass.jpg

EU:n ulkorajoihin liittyvät turvallisuusriskit ja tehokkuuspaineet korostuvat matkustajamäärien kasvaessa. Teknologian tutkimuskeskus VTT kehitti kumppaneineen kansainvälisessä FastPass-hankkeessa automaattisen rajatarkastuksen parhaita käytäntöjä. Automatisointi tuo rajatarkastuksiin turvallisuutta, nopeutta, kustannustehokkuutta ja luotettavuutta. 

Matkustajien itsepalvelu rajatarkastuksessa on kasvava trendi Euroopan ulkorajoilla. Harmonisoiduilla ratkaisuilla matkustajille on luvassa nopeampia rajatarkastuksia ja lyhyempiä jonotusaikoja. Samalla edistetään turvallisuutta ja kustannustehokkuutta, kun laitteet ja käytettävyys yhtenäistyvät EU-tasolla.

Yhteistyössä eurooppalaisten kumppaneiden kanssa VTT kehitti parhaita käytäntöjä uuden sukupolven automaattisten rajatarkastusjärjestelmien kehittämiseen ja käyttöönottoon.

Hankkeessa kehitetyt automaattiset rajatarkastusjärjestelmät toimivat yleisenä mallina tulevaisuuden automatisoiduille ABC (Automated Border Control) -rajatarkastusratkaisuille maailmanlaajuisesti ja luovat mallia tulevaisuuden järjestelmien tekniselle ja toiminnalliselle yhteneväisyydelle ja yhteensopivuudelle. Ratkaisut ovat eettisesti kestäviä ja yksityisyyttä kunnioittavia. Ne tehostavat EU:n ulkorajojen turvallisuusriskien hallintaa ja lisäävät viranomaisten kapasiteettia käsitellä kasvavia matkustajavirtoja.    

”Arvioimme hankkeessa automaattisten rajatarkastusjärjestelmien riskejä ja haavoittuvuuksia henkilöllisyyden tunnistamisessa. Kehitimme rajatarkastusprosesseja, joita testattiin ja arvioitiin menestyksekkäästi eri toimintaympäristöissä lentoasemilla, risteilyaluksella ja henkilöautoille maarajalla. Kehitimme älykkääseen datankäsittelyyn perustuvia hälytysratkaisuja,” kertoo VTT:n hankevastaava Sirra Toivonen.

”FastPass antoi meille loistavan mahdollisuuden panostaa sormenjälkitunnistustekniikkamme kehittämiseen yhteistyössä VTT:n huippuosaajien ja muiden yritysten kanssa. Saimme projektissa vahvistuksen siitä, että osaamisemme ja kokemuksemme on maailman kärkiluokkaa, sanoo toimitusjohtaja Jukka Hosio Deltabit Oy:stä.

”Hanke on mahdollistanut valvontaohjelmistojemme uusien ominaisuuksien kehittämisen ja siten parantanut kykyämme vastata nopeasti kehittyviin asiakastarpeisiin. Emme usko, että näitä edistysaskeleita olisi tapahtunut ilman laajaa, kansainvälistä FastPass-yhteistyötä, kertoo toimitusjohtaja Petri Bäckström, Mirasys Oy:stä.

Itsepalveluautomaattien käyttö ei ole kuitenkaan vielä vakiintunut, ja erityisesti matkustajat vasta opettelevat ja totuttelevat niihin. Kun saadaan enemmän ihmisiä kulkemaan tehokkaasti automaattisten rajatarkastusjärjestelmien kautta, rajatarkastajat voivat keskittyä entistä paremmin matkustajiin, jotka vaativat tarkempaa kontrollia.

Kehitettyjä innovatiivisia toimintamalleja testattiin ja arvioitiin käytännössä rajanylityspaikoilla Itävallassa lentoasemalla, Kreikassa satamassa ja Romaniassa maarajalla.

Nelivuotisen hankkeen kokonaisbudjetti oli 15,5 miljoonaa euroa, josta EU:n rahoitusosuus on 11,3 miljoonaa euroa. Projekti päättyi vuonna 2017, ja sitä koordinoi AIT Itävallasta.

Suomesta osallistuvat VTT:n lisäksi Rajavartiolaitoksen Raja- ja merivartiokoulu, Finavia Oyj, Mirasys Oy, Deltabit Oy ja Tampereen yliopisto. Suomen lisäksi 27 partnerin joukossa on osallistujia Itävallasta, Saksasta, Belgiasta, Isosta-Britanniasta, Puolasta, Kreikasta ja Latviasta.

21.06.2018 11:00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä - maa-ainesten kuljetusmäärät lisääntyivät paljon
20.06.2018 16:11Daimler Trucksin tilaukset lisääntyivät alkuvuonna 49 prosenttia
20.06.2018 13:00Katso tästä Juhannuksen aukioloajat Ponssen huoltopalvelukeskuksissa
20.06.2018 11:00Valmet Automotive on valmistanut jo 100 000 GLC-katumaasturia
19.06.2018 20:33Euroforest 2018 -metsäkonemessut Ranskassa juhannusviikonloppuna 21.-23.6. - Ammattilehti ja Forest Machine Magazine paikalla
19.06.2018 11:01Volvo FH 25 juhlamalli - kunnianosoitus legendalle
19.06.2018 9:50Uusi Nokian Tractor King - mullistava pinnasta ytimeen - erittäin hyvä rengas metsäkäyttöön - ensiesittely Euroforestissa Ranskassa 21.-23.6.
19.06.2018 9:30Kuorellinen puutavara tulee kuljettaa metsistä pois ennen keskikesää
19.06.2018 9:22Polttopuun käyttö lisääntyi seitsemään miljoonaan kuutiometriin
19.06.2018 8:00Tapio-konserniin kuuluva Metsäkustannus Oy on ostanut Karttakeskuksen kuluttajaliiketoiminnan

Siirry arkistoon »