EU:n rajatarkastus yhtenäistyy ja automatisoituu

14.11.2017 8.00

fastpass.jpg

EU:n ulkorajoihin liittyvät turvallisuusriskit ja tehokkuuspaineet korostuvat matkustajamäärien kasvaessa. Teknologian tutkimuskeskus VTT kehitti kumppaneineen kansainvälisessä FastPass-hankkeessa automaattisen rajatarkastuksen parhaita käytäntöjä. Automatisointi tuo rajatarkastuksiin turvallisuutta, nopeutta, kustannustehokkuutta ja luotettavuutta. 

Matkustajien itsepalvelu rajatarkastuksessa on kasvava trendi Euroopan ulkorajoilla. Harmonisoiduilla ratkaisuilla matkustajille on luvassa nopeampia rajatarkastuksia ja lyhyempiä jonotusaikoja. Samalla edistetään turvallisuutta ja kustannustehokkuutta, kun laitteet ja käytettävyys yhtenäistyvät EU-tasolla.

Yhteistyössä eurooppalaisten kumppaneiden kanssa VTT kehitti parhaita käytäntöjä uuden sukupolven automaattisten rajatarkastusjärjestelmien kehittämiseen ja käyttöönottoon.

Hankkeessa kehitetyt automaattiset rajatarkastusjärjestelmät toimivat yleisenä mallina tulevaisuuden automatisoiduille ABC (Automated Border Control) -rajatarkastusratkaisuille maailmanlaajuisesti ja luovat mallia tulevaisuuden järjestelmien tekniselle ja toiminnalliselle yhteneväisyydelle ja yhteensopivuudelle. Ratkaisut ovat eettisesti kestäviä ja yksityisyyttä kunnioittavia. Ne tehostavat EU:n ulkorajojen turvallisuusriskien hallintaa ja lisäävät viranomaisten kapasiteettia käsitellä kasvavia matkustajavirtoja.    

”Arvioimme hankkeessa automaattisten rajatarkastusjärjestelmien riskejä ja haavoittuvuuksia henkilöllisyyden tunnistamisessa. Kehitimme rajatarkastusprosesseja, joita testattiin ja arvioitiin menestyksekkäästi eri toimintaympäristöissä lentoasemilla, risteilyaluksella ja henkilöautoille maarajalla. Kehitimme älykkääseen datankäsittelyyn perustuvia hälytysratkaisuja,” kertoo VTT:n hankevastaava Sirra Toivonen.

”FastPass antoi meille loistavan mahdollisuuden panostaa sormenjälkitunnistustekniikkamme kehittämiseen yhteistyössä VTT:n huippuosaajien ja muiden yritysten kanssa. Saimme projektissa vahvistuksen siitä, että osaamisemme ja kokemuksemme on maailman kärkiluokkaa, sanoo toimitusjohtaja Jukka Hosio Deltabit Oy:stä.

”Hanke on mahdollistanut valvontaohjelmistojemme uusien ominaisuuksien kehittämisen ja siten parantanut kykyämme vastata nopeasti kehittyviin asiakastarpeisiin. Emme usko, että näitä edistysaskeleita olisi tapahtunut ilman laajaa, kansainvälistä FastPass-yhteistyötä, kertoo toimitusjohtaja Petri Bäckström, Mirasys Oy:stä.

Itsepalveluautomaattien käyttö ei ole kuitenkaan vielä vakiintunut, ja erityisesti matkustajat vasta opettelevat ja totuttelevat niihin. Kun saadaan enemmän ihmisiä kulkemaan tehokkaasti automaattisten rajatarkastusjärjestelmien kautta, rajatarkastajat voivat keskittyä entistä paremmin matkustajiin, jotka vaativat tarkempaa kontrollia.

Kehitettyjä innovatiivisia toimintamalleja testattiin ja arvioitiin käytännössä rajanylityspaikoilla Itävallassa lentoasemalla, Kreikassa satamassa ja Romaniassa maarajalla.

Nelivuotisen hankkeen kokonaisbudjetti oli 15,5 miljoonaa euroa, josta EU:n rahoitusosuus on 11,3 miljoonaa euroa. Projekti päättyi vuonna 2017, ja sitä koordinoi AIT Itävallasta.

Suomesta osallistuvat VTT:n lisäksi Rajavartiolaitoksen Raja- ja merivartiokoulu, Finavia Oyj, Mirasys Oy, Deltabit Oy ja Tampereen yliopisto. Suomen lisäksi 27 partnerin joukossa on osallistujia Itävallasta, Saksasta, Belgiasta, Isosta-Britanniasta, Puolasta, Kreikasta ja Latviasta.

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »