Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:6963975 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.11.2017 15:01Tammikuussa alkaa Valtimolla neljä uutta koulutusta - hanki itsellesi uusi ammatti metsäkonealalta tai puutavarankuljetuksestaLue lisää »21.11.2017 14:44Tilaa Fleetguard Fleetcool OAT jäähdytysnestettä Voitelukeskukselta - yksi jäähdytysneste väristä välittämättäLue lisää »21.11.2017 14:00Luonto-Liitto vaatii hakkuiden keskeyttämistä Paljakan luonnonpuiston ympäristössäLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.11.2017 15:01Tammikuussa alkaa Valtimolla neljä uutta koulutusta - hanki itsellesi uusi ammatti metsäkonealalta tai puutavarankuljetuksestaLue lisää »21.11.2017 14:44Tilaa Fleetguard Fleetcool OAT jäähdytysnestettä Voitelukeskukselta - yksi jäähdytysneste väristä välittämättäLue lisää »21.11.2017 14:00Luonto-Liitto vaatii hakkuiden keskeyttämistä Paljakan luonnonpuiston ympäristössäLue lisää »

EU:n rajatarkastus yhtenäistyy ja automatisoituu

Share |
14.11.2017 8:00

fastpass.jpg

EU:n ulkorajoihin liittyvät turvallisuusriskit ja tehokkuuspaineet korostuvat matkustajamäärien kasvaessa. Teknologian tutkimuskeskus VTT kehitti kumppaneineen kansainvälisessä FastPass-hankkeessa automaattisen rajatarkastuksen parhaita käytäntöjä. Automatisointi tuo rajatarkastuksiin turvallisuutta, nopeutta, kustannustehokkuutta ja luotettavuutta. 

Matkustajien itsepalvelu rajatarkastuksessa on kasvava trendi Euroopan ulkorajoilla. Harmonisoiduilla ratkaisuilla matkustajille on luvassa nopeampia rajatarkastuksia ja lyhyempiä jonotusaikoja. Samalla edistetään turvallisuutta ja kustannustehokkuutta, kun laitteet ja käytettävyys yhtenäistyvät EU-tasolla.

Yhteistyössä eurooppalaisten kumppaneiden kanssa VTT kehitti parhaita käytäntöjä uuden sukupolven automaattisten rajatarkastusjärjestelmien kehittämiseen ja käyttöönottoon.

Hankkeessa kehitetyt automaattiset rajatarkastusjärjestelmät toimivat yleisenä mallina tulevaisuuden automatisoiduille ABC (Automated Border Control) -rajatarkastusratkaisuille maailmanlaajuisesti ja luovat mallia tulevaisuuden järjestelmien tekniselle ja toiminnalliselle yhteneväisyydelle ja yhteensopivuudelle. Ratkaisut ovat eettisesti kestäviä ja yksityisyyttä kunnioittavia. Ne tehostavat EU:n ulkorajojen turvallisuusriskien hallintaa ja lisäävät viranomaisten kapasiteettia käsitellä kasvavia matkustajavirtoja.    

”Arvioimme hankkeessa automaattisten rajatarkastusjärjestelmien riskejä ja haavoittuvuuksia henkilöllisyyden tunnistamisessa. Kehitimme rajatarkastusprosesseja, joita testattiin ja arvioitiin menestyksekkäästi eri toimintaympäristöissä lentoasemilla, risteilyaluksella ja henkilöautoille maarajalla. Kehitimme älykkääseen datankäsittelyyn perustuvia hälytysratkaisuja,” kertoo VTT:n hankevastaava Sirra Toivonen.

”FastPass antoi meille loistavan mahdollisuuden panostaa sormenjälkitunnistustekniikkamme kehittämiseen yhteistyössä VTT:n huippuosaajien ja muiden yritysten kanssa. Saimme projektissa vahvistuksen siitä, että osaamisemme ja kokemuksemme on maailman kärkiluokkaa, sanoo toimitusjohtaja Jukka Hosio Deltabit Oy:stä.

”Hanke on mahdollistanut valvontaohjelmistojemme uusien ominaisuuksien kehittämisen ja siten parantanut kykyämme vastata nopeasti kehittyviin asiakastarpeisiin. Emme usko, että näitä edistysaskeleita olisi tapahtunut ilman laajaa, kansainvälistä FastPass-yhteistyötä, kertoo toimitusjohtaja Petri Bäckström, Mirasys Oy:stä.

Itsepalveluautomaattien käyttö ei ole kuitenkaan vielä vakiintunut, ja erityisesti matkustajat vasta opettelevat ja totuttelevat niihin. Kun saadaan enemmän ihmisiä kulkemaan tehokkaasti automaattisten rajatarkastusjärjestelmien kautta, rajatarkastajat voivat keskittyä entistä paremmin matkustajiin, jotka vaativat tarkempaa kontrollia.

Kehitettyjä innovatiivisia toimintamalleja testattiin ja arvioitiin käytännössä rajanylityspaikoilla Itävallassa lentoasemalla, Kreikassa satamassa ja Romaniassa maarajalla.

Nelivuotisen hankkeen kokonaisbudjetti oli 15,5 miljoonaa euroa, josta EU:n rahoitusosuus on 11,3 miljoonaa euroa. Projekti päättyi vuonna 2017, ja sitä koordinoi AIT Itävallasta.

Suomesta osallistuvat VTT:n lisäksi Rajavartiolaitoksen Raja- ja merivartiokoulu, Finavia Oyj, Mirasys Oy, Deltabit Oy ja Tampereen yliopisto. Suomen lisäksi 27 partnerin joukossa on osallistujia Itävallasta, Saksasta, Belgiasta, Isosta-Britanniasta, Puolasta, Kreikasta ja Latviasta.

21.11.2017 15:01Tammikuussa alkaa Valtimolla neljä uutta koulutusta - hanki itsellesi uusi ammatti metsäkonealalta tai puutavarankuljetuksesta
21.11.2017 14:44Tilaa Fleetguard Fleetcool OAT jäähdytysnestettä Voitelukeskukselta - yksi jäähdytysneste väristä välittämättä
21.11.2017 14:00Luonto-Liitto vaatii hakkuiden keskeyttämistä Paljakan luonnonpuiston ympäristössä
21.11.2017 13:50Puolassa tuhoataan järjestelmällisesti Unescon suojelemia ikimetsiä
21.11.2017 9:50Tori.fi:n tuore vaihtoautokysely paljasti mikä menee kaupaksi
21.11.2017 8:00IVECO Daily voitti kestävän kehityksen palkinnon "Sustainable Truck of the Year" - toisena vuotena peräkkäin
20.11.2017 20:11Myy metsäkoneesi Fomatec konepörssin kautta - luotettavasti ja tehokkaasti
20.11.2017 15:45Tilannekatsaus: Kansainväliset öljymarkkinat - marraskuu 2017
20.11.2017 10:40Antti Ollikainen Wetteri Power Oy:n toimitusjohtajaksi
20.11.2017 9:15Iveco Stralis X-WAY: täysin uusi rakennusalan logistiikan ja kaupunkipalveluiden mallisto - sopii hyvin myös puunajoon

Siirry arkistoon »