Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:8942437 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.6.2018 11:00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä - maa-ainesten kuljetusmäärät lisääntyivät paljonLue lisää »20.6.2018 16:11Daimler Trucksin tilaukset lisääntyivät alkuvuonna 49 prosenttiaLue lisää »20.6.2018 13:00Katso tästä Juhannuksen aukioloajat Ponssen huoltopalvelukeskuksissaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.6.2018 11:00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä - maa-ainesten kuljetusmäärät lisääntyivät paljonLue lisää »20.6.2018 16:11Daimler Trucksin tilaukset lisääntyivät alkuvuonna 49 prosenttiaLue lisää »20.6.2018 13:00Katso tästä Juhannuksen aukioloajat Ponssen huoltopalvelukeskuksissaLue lisää »

Komissiolta apua liikenteen päästövähennyksiin

Share |
13.11.2017 14:01

liikennelaskenta1.jpg

Komissio esityksen mukaan uusien henkilö- ja pakettiautojen päästöjä tulee vähentää vuoden 2021 tasolta 15 % vuoteen 2025 mennessä ja 30 % vuoteen 2030 mennessä. Oleellisinta on se, millä uusia ja jo käytössä olevia ajoneuvoja todellisuudessa ajetaan. Esitys on Suomen ilmastotoimien kannalta edistysaskel, sillä esitys vähentää kansallisten toimien tarvetta.

Euroopan komissio julkaisi 8.11.2017 esityksensä henkilö- ja pakettiautojen päästöjen vähentämisestä 2021–2030. Esityksen mukaan uusien henkilö- ja pakettiautojen päästöjä tulee vähentää 15 % vuoden 2021 tasolta (henkilöautojen nykyinen tavoite 2020: 95 g/km, pakettiautojen 147 g/km) vuoteen 2025 mennessä ja 30 % vuoteen 2030 mennessä. Esityksessä muutetaan päästöjen mittaukseen perustuva testimenetelmä nykyisestä NEDC-testimenetelmästä (New European Driving Cycle) uuteen WLTP-menetelmään (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Esitykseen sisältyy myös mekanismi, jolla ajoneuvovalmistajia palkitaan nolla- ja vähäpäästöisten autojen tarjoamisesta.

– Komission esitys on Suomen ilmastotoimien kannalta edistysaskel, sillä esitys vähentää kansallisten toimien tarvetta, toteaa Bioenergia ry:n toimitusjohtaja Harri Laurikka.

– On hyvä, jos markkinoille saadaan teknologianeutraalisti – ottaen huomioon myös uusiutuvat polttoaineet – lisää puhtaita teknologioita. Päästöjen kannalta vielä tärkeämpää on kuitenkin se, millä käyttövoimilla ja polttoaineilla näitä uusia ja jo käytössä olevia ajoneuvoja todellisuudessa ajetaan.

Suomessa energia- ja ilmastostrategian taustaraportissa arvioitiin, että ajoneuvokaluston ja polttoaineiden päästövähennys olisi noin 0,3 miljoonaa tonnia vuodessa. Samoin kulkutapajakaumaan liittyvä päästövähennys olisi 0,3 miljoonaa tonnia. Tämä vaatii myös sitä, että uusia autoja tulee markkinoille nykyistä enemmän: vuonna 2016 Suomessa ensirekisteröintiin 119 000 uutta autoa, mikä pitäisi saada nostettua 135 000–150 000 autoon 2020-luvulla. Kaiken kaikkiaan liikenteen päästöjä pyritään vähentämään Suomessa 3,1 miljoonaa tonnia eli noin puolella verrattuna vuoden 2005 tilanteeseen. Tämä ei onnistu uusiin ajoneuvoihin keskittyvillä hankintatuilla. Se vaatii keinoja, jotka vaikuttavat nykyiseen autokantaan ja liikennejärjestelmään. Esimerkiksi äskettäin esitelty sähköautojen hankintatuki vähentää hallituksen esityksen vaikutusarvion mukaan tieliikenteen CO2-päästöjä vain -0,0049 %.

- Näkemyksemme mukaan nykyinen liikennesektorin muutosvauhti on asetettujen tavoitteiden valossa liian hidas ja riittävän nopean muutoksen aikaansaaminen vaatii useita vähäpäästöisiä teknologioita. Teknologioiden ominaisuudet sopivat eri tavalla eri liikennemuotoihin. Biopolttoaineiden ja kaasumaisen bioenergian etuja nykytilanteessa ovat kustannustehokkuus ja sopivuus nykyiseen ajoneuvokantaan, raskaaseen liikenteeseen ja pitkille kuljetusmatkoille. Biosähkö on yksi uusiutuva vaihtoehto sähköiselle liikenteelle, Laurikka jatkaa.

Suomella on velvoite vähentää päästöjä taakanjakosektorilla eli päästökaupan ulkopuolella 39 % vuoden 2005 tasolta vuoteen 2030 mennessä. Taakanjakosektorin merkittävin päästövähennyspotentiaali on liikenteessä.

21.06.2018 11:00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä - maa-ainesten kuljetusmäärät lisääntyivät paljon
20.06.2018 16:11Daimler Trucksin tilaukset lisääntyivät alkuvuonna 49 prosenttia
20.06.2018 13:00Katso tästä Juhannuksen aukioloajat Ponssen huoltopalvelukeskuksissa
20.06.2018 11:00Valmet Automotive on valmistanut jo 100 000 GLC-katumaasturia
19.06.2018 20:33Euroforest 2018 -metsäkonemessut Ranskassa juhannusviikonloppuna 21.-23.6. - Ammattilehti ja Forest Machine Magazine paikalla
19.06.2018 11:01Volvo FH 25 juhlamalli - kunnianosoitus legendalle
19.06.2018 9:50Uusi Nokian Tractor King - mullistava pinnasta ytimeen - erittäin hyvä rengas metsäkäyttöön - ensiesittely Euroforestissa Ranskassa 21.-23.6.
19.06.2018 9:30Kuorellinen puutavara tulee kuljettaa metsistä pois ennen keskikesää
19.06.2018 9:22Polttopuun käyttö lisääntyi seitsemään miljoonaan kuutiometriin
19.06.2018 8:00Tapio-konserniin kuuluva Metsäkustannus Oy on ostanut Karttakeskuksen kuluttajaliiketoiminnan

Siirry arkistoon »