Toyota EcoRunin voittivat Terho Havumäki ja Timo Savilaakso

16.10.2017 8.10

Toyota Auto Finlandin ja Autoliiton yhteistyössä järjestämän Toyota EcoRunin finaali ajettiin lauantaina Lahdessa. Seitsemässä Toyota-liikkeessä Auris Hybrideillä ajettujen karsintojen perusteella kisapäivässä oli mukana 18 kilpailijaparia, joiden lisäksi mukana oli Autoliiton EcoRun -cupin kauden parhaimmistosta yhdeksän paria. Voittoon ajoivat Terho Havumäki ja Timo Savilaakso.

Viimeaikaiset keskustelut autojen todellisista kulutus- ja pakokaasupäästöistä antavat hyvän aiheen mitata autojen ja yhtä hyvin kuljettajienkin taloudellisen ajon ominaisuuksia arkiliikenteessä. Toyota aloitti syyskuussa seitsemässä jälleenmyyjäliikkeessään kulutuskisakarsinnat, joihin pystyi osallistumaan kuka tahansa asiakas. Karsintojen parhaimmisto kutsuttiin mukaan Vesijärven Auto Lahdessa pidettyyn päätöskisaan. Autoina käytettiin Auris Hybridejä.

Luotettavan kulutusmittauksen mahdollistajana toimi suomalainen Driveco-laitteisto, jota hyödynnetään myös Toyota-liikkeiden Läpinäkyvässä hybridikoeajokampanjassa ( www.toyota.fi/hybrid/koeajo ). Driveco, joka on laajalti kansainvälisestikin autoalalla käytössä, lähettää autosta viiveettä esimerkiksi ajonopeus-, kulutus- ja sijaintitietoja. Tämän kaltaisen kilpailun järjestäminen ja tulosten saaminen onnistuu siis vaivatta. Lahden kilpailussa kaikki kilpailijat ajoivat aamupäivällä vaaditulla keskinopeudella Toyota Auris Hybrideillä saman, noin 13,5 kilometrin pituisen ajolenkin. Autoja oli käytössä kuusi, jolloin yleisön oli mukava seurata tapahtumaa. Tulosten perusteella yhteensä 27 kilpailijaparista pääsi finaaliin kuusi. Semifinaalin paras ajopari oli Tomi Salo ja Juha Hakuli, joiden ajama kulutus oli 3,3l / 100 km.

Finaalissa ajettiin erilainen, noin 18 kilometrin pituinen lenkki sekä Auris Hybridillä että käsivaihteisella Yaris 1,5:llä. Kun kaikki ajoivat tuloksensa vuorotellen samoilla autoilla, olivat tulokset yksiselitteisesti vertailukelpoiset. Molempien automallien taloudellisuus ja kilpailijoiden taitotasot tulivat todistettua: vaativalla, myös märkää hiekkatietä sisältäneellä reitillä voittajien keskikulutus (molempien mallien ajosta) oli 3,85l / 100 km, jota vastaava hiilidioksidipäästö on 90 g/km.

Lopputulokset:

1. Terho Havumäki ja Timo Savilaakso (CO2-päästö 90,05 g/km)

2. Tomi Salo ja Juha Hakuli (CO2-päästö 91,3 g/km)

3. Kalervo Westerlund ja Jorma Reunanen (CO2-päästö 94,25 g/km)

4. Ari Makkonen ja Harri Kuniala (CO2-päästö 94,5 g/km)

5. Ahti Viitanen ja Jarkko Pohjola (CO2-päästö 95,05 g/km)

6. Jukka Johansson ja Ari Parkkinen (CO2-päästö 101,6 g/km)

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »