Joakim Ehrnsten voitti taloudellisen ajon Renault Trucks Optifuel Challenge Suomen osakilpailun

20.09.2017 14.00

Transmito_Oy_Joakim_Ehrnsten_-_Copy.jpg

Taloudellisen ajotavan Optifuel Challenge Suomen osakilpailu järjestettiin Volvo Truck Center Vantaalla 15.9.2017. Voiton vei Transmito Oy:n kuljettaja Joakim Ehrnsten tuloksella 28,37 l/100km. 

Kilpailu ajettiin kahdella Renault Trucks T460 6x2 vetoautolla, joihin oli kytketty PNO:n puoliperävaunut. Yhdistelmät olivat kokonaispainoiltaan 30 tonnia ja ajoreitti 40km.

Renault Trucks Optifuel Challenge 2017 on maailmanlaajuinen kilpailu, johon osallistuu yhteensä yli 2 500 kuljettajaa. Jokaisen maan voittaja lähtee kisaamaan kansainväliseen finaaliin, joka järjestetään Madridissa 17.–19.10.2017. Suomea kisaan lähtee edustamaan Transmito Oy:n Joakim Ehrnsten.

Kilpailussa toiseksi sijoittui M. Transport Oy:n Marko Äijö tuloksella 29,55 l/100km, ja kolmanneksi Kuljetus Virtanen & Tenhu Oy:n Juha Virtanen, tuloksella 29,75 l/100km.

Suomen osakilpailun tulokset, Top 3:

1. sija: Joakim Ehrnsten, Transmito Oy, 28,37 l/100km
2. sija: Marko Äijö, M. Transport Oy, 29,55 l/100km
3. sija: Juha Virtanen, Kuljetus Virtanen & Tenhu, 29,75 l/100km

Polttoainetaloudellinen T-sarja ja ammattitaitoiset kuljettajat

– Kilpailu osoitti vahvasti sen, että Suomessa on erittäin ammattitaitoisia kuorma-auton kuljettajia. Kuljettajat osallistuivat kilpailuun aktiivisesti. Heti alussa kun kävimme läpi kilpailun sääntöjä, syntyi hyvää keskustelua. Jännitystä oli ilmassa! Kuljettajat vaikuttivat olevan tyytyväisiä ajoihin ja tapahtumaan. Kaiken kaikkiaan tulokset olivat yllättävän tasaisia, Volvo Finland Ab:lla palvelutuotteiden päällikkö Vesa Soppi kertoo.

– T-sarjalaisten polttoainekulutukset olivat todella matalat, kuljettajakoulutuksista vastaava ja toisen T-sarjalaisen ajattaja Teemu Hämäläinen summasi.

– Kilpailun voittaneen kuljettajan, Transmito Oy:n, Joakim Ehrnstenin strategia oli pettämätön. Hän piti ajonopeuden maantiellä, ts. siellä missä polttoainetta kuluu eniten, pienimpänä, jolloin myös auton oli mahdollista rullata enemmän. Hän ennakoi hyvin taajamassa ja otti siellä aikaa kiinni, Hämäläinen jatkaa.

Joakim Ehrnsten ajaa Transmitolla T-sarjaisella. Transmitolla on tällä hetkellä 39 kuorma-autoa, joista 10 on Renault Trucks merkkisiä. Transmiton ajossa on mm. kolme T-sarjalaista, yksi Renault Trucks DWide, yksi Midlum ja yksi Premium.

– Yleisesti kuljettajien taso kilpailussa oli kova, näimme monia todella hienoja suorituksia, kuljettajakouluttaja Teemu Hämäläinen sanoi.

Kilpailun tulokset kirjattiin taloudelliseen ajoon ohjaavalla Renault Trucks Optifleet- seurantajärjestelmällä, jonka avulla pystytään analysoimaan polttoaineen kulutukseen vaikuttavia tekijöitä.

T-sarjalaisten Optiroll -rullaustoiminto sai kiitosta

Kilpailu ajettiin kahdella T-sarjalaisella, Renault Trucks T460 6x2 vetoautolla, joissa oli 460 hevosvoiman moottorit, automatisoidut 12-vaihteiset Optidriver vaihteistot Optiroll-rullaustoiminnot. T-sarjalaisiin oli kytketty kylkiaukeavat puoliperävaunut PNO:lta. Lastina oli pihakiviä ja yhdistelmän kokonaispaino oli n. 30 tonnia.

Reitti joka ajettiin, mukaili perinteistä Etelä-suomalaista tiestöä. Aluksi ajettiin moottoritietä, jonka jälkeen siirryttiin ylä- ja alamäkiä sisältävälle maantielle. Loppumatkasta ajettiin vielä ”taajamasimulaatio” useine liikenneympyröineen. Kokonaismatkaa kertyi hieman yli 40 kilometriä.

 – Reitin mäkisyydestä johtuen auton rullaustoiminto Optiroll sai kiitosta usealta kuljettajalta. Auto rullasi suorastaan niin hyvin, että lähes jokainen kilpailija yllättyi siitä, ja joutui tästä syystä jarruttelemaan välttääkseen ylinopeudet ja liian lujaa risteyksiin ajot. Kisassa ajetut kulutukset jäivät alle sen mitä kilpailijat etukäteen arvioivat, Renault Trucks tuotepäällikkö Ville Mamia kertoo.

Transmito Oy

Transmito Oy tarjoaa kuljetuspalvelua ympäri koko Suomen ja myös ulkomaille. Toiminta lähti liikkeelle yhden miehen yrityksestä vuonna 2011. Tällä hetkellä Transmito operoi 39 auton ja 13 perävaunun voimin. Omaa henkilöstöä palkkalistoilla on 38hlöä. Toiminnassa korostetaan asiakaslähtöisyyttä ja luotettavaa palvelua. Laatua pidetään yllä kouluttamalla henkilöstöä, huoltamalla kalustoa ja jatkuvalla toiminnan kehittämisellä. Ammattitaitoiset ja luotettavat kuljettajat on yrityksen ja Transmiton asiakkaiden etu. Ks. www.transmito.fi

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »