Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9137397 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.7.2018 19:01Mid Finland Truckmeeting lauantaina Viitasaarella - Koura-Autojen osastolla paljon nähtävää - jakelussa Metsäalan AmmattilehtiLue lisää »18.7.2018 18:01Ruotsissa on otettu käyttöön 12 000 kilometriä BK4 -luokan teitä 74 tonnin kokonasmassoilleLue lisää »18.7.2018 17:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz GLA 220d 4MaticLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.7.2018 19:01Mid Finland Truckmeeting lauantaina Viitasaarella - Koura-Autojen osastolla paljon nähtävää - jakelussa Metsäalan AmmattilehtiLue lisää »18.7.2018 18:01Ruotsissa on otettu käyttöön 12 000 kilometriä BK4 -luokan teitä 74 tonnin kokonasmassoilleLue lisää »18.7.2018 17:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz GLA 220d 4MaticLue lisää »

VR tähtää vahvaan asemaan matkustajaliikenteen kilpailussa

Share |
09.08.2017 12:55

VR2.jpg

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) on 9.8. kertonut suunnitelmasta avata rautateiden matkustajaliikenne kilpailulle nopeutetussa aikataulussa. Kilpailutus on tarkoitus aloittaa Etelä-Suomen eli Helsingin ja lähimaakuntien välisestä taajamajunaliikenteestä. Kilpailutettu liikenne alkaa lähivuosina ja tavoitteena on, että koko kaukoliikenne on kilpailussa 2026 mennessä.

VR-Yhtymä Oy:stä eriytetään kolme erillistä valtionyhtiötä: kalustoyhtiö, kunnossapitoyhtiö sekä kiinteistöyhtiö. Matkustajaliikenteen kalustoa siirtyy kalustoyhtiöön vaiheittain kilpailutuksen edetessä.

Ralf_Jansson_VR.jpg

− VR on pitkään valmistautunut yksinoikeuden päättymiseen. Alkuperäisen aikataulun mukaan se olisi tapahtunut vuoden 2024 lopussa, toteaa toimitusjohtaja Rolf Jansson.

Nyt omistaja ja liikenne- ja viestintäministeriö ovat yhdessä päättäneet kilpailun avaamisen suuntaviivoista. Hyvä asia on vaiheistaa näinkin iso muutos, joka on alan suurin yli kahteen vuosikymmeneen sen jälkeen, kun junaliikenteen operointi ja rataverkon hallinta erotettiin toisistaan.

Monia muutoksen yksittäisiä vaiheita on vielä avoinna muun muassa perustettavien yhtiöiden osalta. Niitä pitää täsmentää ministeriön johtamassa jatkovalmisteluissa, yksityiskohdat ratkaisevat miten uudistus onnistuu.

− On tärkeää turvata rautatiejärjestelmän toimivuus ja turvallisuus merkittävän muutoksen aikana. VR haluaa, että sekä matkustaja- että tavaraliikenne pystyy palvelemaan asiakkaitaan häiriöttömästi ja tehokkaasti. Tärkeää on, että liikenne- ja viestintäministeriö ja VR yhdessä kehittävät ministeriön päättämää suunnitelmaa. VR tekee tiivistä yhteistyötä ministeriön kanssa, jotta iso muutos onnistuisi sujuvasti.

VR:llä kokemusta kilpailusta

Tavarajunaliikenne on ollut kotimaassa avointa kilpailulle vuodesta 2007 lähtien. Suomen ja Venäjän väliset kuljetukset avattiin kilpailulle viime vuodenvaihteessa. Helsingin Seudun Liikenne (HSL) valmistelee jo lähijunaliikenteen kilpailutusta ja kilpailutettu liikenne alkaa 2021.

– HSL-liikenteen kilpailutuksen ja nyt esitetyn Etelä-Suomen taajamaliikenteen kilpailutuksen hyvä yhteensovittaminen on tärkeää. Myös tavarajunaliikenteen tehokkuus ja VR Transpointin asiakkaiden palvelu pitää turvata muutoksessa, painottaa Rolf Jansson.

VR Group työllistää nyt noin 8000 eri alojen ammattilaista ja osalle tämä merkitsee isoa muutosta. Osa VR:n henkilöstöstä tulee siirtymään uusiin yhtiöihin vanhoina työntekijöinä. Muutokset vaikuttavat myös VR-konserniin jääviin työntekijöihin. 
– Henkilöstön asema on huomioitava muutoksen ajan, Rolf Jansson lupaa.

VR on itse tehostanut toimintaansa merkittävästi viime vuosina. 
– Olemme uudistaneet palveluitamme ja parantaneet kilpailukykyämme, sen myötä matkustaja- ja kuljetusmäärät ovat hyvässä kasvussa ja kaikkien liiketoimintojen asiakastyytyväisyys kasvanut. Alkuvuonna kaukoliikenteen matkustajamäärät kasvoivat lähes 10 prosenttia ja junaliikenteessä kuljetetut tonnit 6 prosenttia. VR Groupin tuloksen ja liikevaihdon kehitys on ollut erinomaista vuoden 2017 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

– Uskomme, että VR menestyy jatkossakin kilpailutetussa liikenteessä, sillä olemme useiden vertailujen valossa Euroopan tehokkaimpia rautatieyrityksiä. Tavoittelemme vahvaa asemaa Suomen junaliikenteessä myös jatkossa, Jansson painottaa.

Taustatietoa matkustajaliikenteen kilpailun avautumisesta muualla Euroopassa: 
http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/vr-group-yrityksena/toimintaymparisto/kokemuksia-kilpailun-avaamisesta/

18.07.2018 19:01Mid Finland Truckmeeting lauantaina Viitasaarella - Koura-Autojen osastolla paljon nähtävää - jakelussa Metsäalan Ammattilehti
18.07.2018 18:01Ruotsissa on otettu käyttöön 12 000 kilometriä BK4 -luokan teitä 74 tonnin kokonasmassoille
18.07.2018 17:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz GLA 220d 4Matic
18.07.2018 10:10Yhdysvalloissa hyötyautomyynti vahvassa kasvussa - kertoo osaltaan talouden nosteesta
17.07.2018 19:02Interforst 2018 -metsäkonemessu Saksassa Münchenissä tällä viikolla - Ammattilehti paikalla ja raporttia luvassa
17.07.2018 11:11Kalle Hakala Volvo Truck Center itä-Suomen aluejohtajaksi
17.07.2018 10:01Fomatec esittelee maailman ensimmäisen täysautomaattisen ketjunteroituslaitteiston
17.07.2018 9:33Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot kasvussa puolen vuoden jälkeen - kiri vahvistui kesäkuussa
16.07.2018 16:33Uusi Olofsfors CoverX metsäkonetela ensiesittelyssä Interforstissa Münchenissä 18.-22.7. - osastolla paikalla Metsätyön edustaja
16.07.2018 15:01Land Rover Discoveryllä isojen asioiden edessä

Siirry arkistoon »