AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Crafter 2,0 TDI 35 103 kW L2H2 - Vuoden odotetuin uutuus lunastaa lupaukset

25.07.2017 9.22

vv1.jpg

Ensimmäiset uuden sukupolven Volkswagen Crafter umpi- pakettiautot ovat saapuneet Suomeen. Uutuus lunastaa kirkkain arvosanoin sille ennalta asetetut odotukset hyvästä ajettavuudesta, polttoainetaloudesta ja kuormansietokyvystä. 

Volkswagen ilmoitti jo yli kolme vuotta takaperin lopettavansa Mercedeksen kanssa solmitun yhteistyön Crafter- ja Sprinter -mallien valmistuksesta vuoden 2016 aikana. Uusi Volkswagen Crafter -mallisto valmistetaan Puolassa. Samalta tuotantolinjalta valmistuvat aikanaan myös Suomessa myyntiin tulevat MAN TGE -mallit.

Lanseerausvaiheessa Crafter tuodaan markkinoille etuvetomalliston saattelemana, kahdessa eri koripituudessa ja korkeudessa. Kuormatilaa on mallista riippuen 9,9 - 16,1 kuutiometriä. Kokonaispainoluokkia on kaksi 3000 kg ja 3500 kg. Kaikkien vaihtoehtojen voimanlähteenä on hyötyautopuolen tarpeisiin kehitetty 2-litrainen TDI-moottori, joko 75, 103 tai 130 kW huipputeholla. Myöhemmin mallitarjontaa laajennetaan uusilla koripituuksilla. Samalla moottorivalikoimaan tuodaan 90 kW tehoinen vaihtoehto.

Kesän kuluessa mallistoa täydennetään uudella koripituudella sekä 4-Motion mallistolla ja myöhemmin syksyllä takavetomalleilla. Vuoden loppuun mennessä voimalinjaan tuodaan uudeksi vaihtoehdoksi täysin uusi 8-vaihterinen turbiini-automaattivaihteisto. Lisäksi tarjolle tuodaan alusta- ja avolavamallit.

vv7.jpg

Ammattilehti irrotti koeajettavakseen Volkswagenia maahantuovalta VV-Auto Oy:ltä uuni- tuoreen, 140 hevosvoimaisella moottorilla ja 6-vaihteisella manuaalilaatikolla varustetun pitkäakselivälisen, keskikorkean Crafterin.

Vaivattomuutta

Crafterin moderni ja tyylikäs ulkonäkö on Volkswagen-konsernin mallistoa yhtenäistävää linjaa puhtaimmillaan. 

Ovet aukeavat riittävästi ja askelman korkeus on oikein mitoitettu. Ohjaamoon nousu on siten helppoa ja vaivatonta. Konsernin mukainen muotoilukieli jatkuu myös ohjaamon puolella. Ohjauspyörässä on riittävät etäisyys ja korkeus säädöt, samoin kuljettajan Comfort istuimessa, joka kuuluu Suomessa vakiovarusteisiin. 

Matkustamon ja rahtitilan jakava peltinen väliseinä on viety pitkäjalkaisia kuljettajia ajatelleen riittävän etäälle selkeälukuisesta ja runsaasti erilaisia säilytystiloja sisältävästä kojelaudasta. Mittaristo on valmistajalle ominaiseen tapaan selkeälukuinen ja hallintalaitteiden toiminnot helposti omaksuttavia.

Sitkeä puurtaja

Nyt koeajettavan Crafterin nokalle nostetusta 103 kW tehoisesta moottorista irrotetaan 340 Nm vääntömomenttia. Moottori on luonteeltaan varsin sitkeä ja vaihteiden välityssuhteet ovat osuneet kerralla kohdalleen. Kone jaksaa vetää isoimmalla pykälällä jo 60 km/h nopeudesta alkaen.

vv4.jpg

Polttoainetalotta arvioitaessa Crafter saa jälleen kiitettävän arvosanan. Reippaassa maantieajossa ajotietokone näytti 9,1 litran lukemaa. Matalampien kattonopeuksien tieosuuksilla kulutuslukemaksi ajotietokoneen näyttö tarjosi 8,6 litraa sadalla kilometrillä. Huoltoasemalla polttoainekuitin litramäärät täsmäsivät kutakuinkin ajotietokoneen lukeman kanssa.

Crafterin äänieristystä voi luonnehtia hyvin onnistuneeksi. Moottori- ja rengasäänet eivät nouse häiritsevinä esiin.

vv3.jpg

Kuljettajanäkemän osalta uusi Crafter antaa hieman tasoitusta entiselle mallisukupolvelle. Eteen on hyvä näkemä, mutta oikean puoleinen A-pilari ja sivupeili jättävät lapsen mentävän katvealueen oikean etunurkan kohdalle. Oikean kyljen tapahtumien havainnointiin liittyviä puutteita voi paikata lisähinnasta tarjottavan, optisiin kameroihin perustuvan ”kylkisuojaus” -varustelun avuin. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa liian lähellä auton kylkiä olevista kohteista, kuten vaikka jalankulkijoista.

Erillisillä laajakulmapeileillä täydennetyt sivupeilit ovat asialliset, laajakulmapeilien asento on helposti säädettävissä. 

Crafterin ohjaustuntumaa voi luonnehtia erinomaiseksi samoin vaihteensiirtoa. 

Koeautossa oli perustason turvatekniikka, johon lukeutuu nykyisin myös sivutuuliavustin. Vakionopeudensäädin on perinteistä mallia, adaptiivinen on tarjolla lisähinnasta. Volkswagen tuo Crafter -mallistoon runsain joukoin kuljettajaa avustavia turvavarusteita. Yksi mielenkiintoisimmista varusteista on pysäköintiavustimen yhteyteen tarjottava perävaunuavustin. Järjestelmän avulla voi suorittaa esimerkiksi kulmaperuutuksen automaattisesti, rattiin koskematta.

Kuormaa kyytiin

vv5.jpg

Valmistaja ilmoittaa kuormatilan tilavuudeksi 14,4 m3. Lastausaukot ovat suuria ja ovet sekä luukut asiallisia. Kuormatilan pituus on lattiatasosta mitattuna 4,3 metriä. Leveyttä on reilu 1,5 metriä, pyöräkoteloiden kohdalta 1,37 m. Mittojen puolesta rahtiosastolle sopii yhteensä kuusi Euromittaista kuormalavaa; neljä pitkittäin ja kaksi poikittain. Sisäkorkeus on matalimmillaan 1,95 m. Nostokorkeus on perästä mitattuna vain 56 cm.

Crafterin kuormatila on saanut asiallisen vaneroinnin seiniin sekä lattiaan. Sopivin välein lattiaan asennetut kuormansidontalenkit helpottavat kuorman sidontaa. Väliseinä on lähes pystysuora ja siinä on sivuoviaukon kohdalla kyytin nousua helpottava kahva. Sileät ja lähes pystysuorat sivuseinät ovat omiaan erilaisten hyllyjen ja työtasojen asennukselle. 

vv62.jpg

Nyt koeajetun kokonaispainoltaan 3500 kiloisen Crafterin omapaino on rekisteritietojen mukaan 2356 kiloa. Se jättää kantavuudeksi 1144 kiloa, jota voi pitää tavanomaisena lukemana tämän kokoiselle pakettiautolle.

Kukkulan kuningas?

Volkswagen johtaa selkeällä marginaalilla Suomen pakettiautojen ensirekisteröintitilastoa. Uuden Crafterin myötä Volkswagenin markkina-aseman voi odottaa vahvistuvan entisestään.

Lanseerausvaiheessa Crafterin verolliset hintapyynnit alkavat noin 35 600 eurosta. Nyt koeajettava pitkällä akselivälillä, 103 kW moottorilla ja maltillisilla lisävarusteilla täydennetyn auton verollinen kokonaishinta on pyöreästi 46 800 euroa, josta lisävarusteiden osuus on n. 3 200 euroa.

vv8.jpg

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »