Laadukas ritiläauto tehostaa metsäkone urakointia28.01.2024 15.00
Nykyaikaiset tehokkaat metsäkoneet ovat fyysisiltä mitoiltaan aiempaa järeämpiä, joten niiden siirtämiseen leimikolta toiselle tarvitaan tehtävään tarkasti mitoitettua kuljetuskalustoa. (kuva yllä: Toropainen Oy Metsäurakointi otti kesällä ajoon uuden tyylikkään Volvo FMX 10x4 -koneensiirtoauton, missä Ajokone -ritilärakenne.) Kiteellä kotipaikkaansa pitävällä Toropainen Oy Metsäkoneurakoinnilla on pitkä historia metsätöissä. - Isoisä Pertti aloitti puunajon 50-luvun puolella hevosella ja reellä maatalouden oheistoimintana, kunnes 60-luvun alussa saatiin ajoon Fordson SuperDextra traktori. Hän näkikin laajasti koko korjuun koneellistumisen kehityskaaren hankkien vielä vuonna 1996 modernin Timberjack 1110 -kuormatraktorin. Isäni Harri oli tietenkin nuoresta mukana metsäkoneurakoinnissa jatkaen ja kasvattaen yritystoimintaa merkittävästi. Aloimme tekemään vuonna 2013 rauhassa sukupolvenvaihdosta, mikä saatiin päätökseen puolisentoista vuotta sitten, mistä lähtien olen ollut vastuussa koko toiminnasta. Isä on toki edelleen aktiivisesti mukana touhuamassa mutta tykkää jo käyttää eläkeläisen titteliä, kertoilee Timo Toropainen. (kuva: - Meillä on tällä hetkellä yhteensä 19 metsäkonetta joten siirrettävää riittää, kertoo yrittäjä Timo Toropainen.) Laajalla konekalustolla Metsäkoneita Toropainen Oy:llä on tällä hetkellä yhteensä 19 kappaletta, joista 8 harvestereia ja 11 ajokonetta. - Konekanta muodostuu Ponssen ja John Deeren koneista. Maailman johtavilta valmistajilta löytyy oikeat, Suomessa rakennetut ratkaisut kaikkiin korjuutarpeisiin ja kuljettajien erilaisiin mieltymyksiin. Operoimme pääosin yhdessä vuorossa parinkymmenen puunkorjuun ammattilaisen voimin; toki kiireisipänä sesonkina talvisin osa koneista tekee kahtakin tuuria, toteaa Toropainen. Puunkorjuuta tehdään Stora Ensolle Keski-Karjalan alueella TähtiMetsä Oy:n kautta, missä Toropainen Oy on osakkaana yhdessä Kiteen Metsäkoneurakointi Oy:n ja Itämoto Oy:n kanssa: - Yhteensä Stora Ensolle tekee puuta noin 25 konetta TähtiMetsän alla ja lisäksi meillä on yksi koneketju Koskisen Oy:n hakkuilla Pohjois-Karjalan alueella. (kuva: Uuden ritiläauton kokonaispituus on 13,3 metriä ja 2-3 akselin väli 4255 mm, joten päällerakenteet saatiin optimoitua niin että kaikki metsäkoneet istuvat hyvin kyytiin ja akselipainot saadaan kohdilleen. Eikä kokonaispainonkaan kanssa ole ongelmia, kun auton omamassa on 16 400 kg ja suurin sallittu massa tieliikenteessä 45 000 kg.) Koneet siirtyy kätevästi 5-akselisilla Metsäkoneiden siirrossa Toropainen Oy:llä on kaksi Volvo FMX -ritilä-autoa: - Metsäkoneita on meillä siirretty ritiläautoilla jo 80-luvulta lähtien. Koneiden kasvaessa ensimmäinen 5-akselinen Volvo tuli vuonna 2015 ja kun ritiläautojen suurin sallittu kokonaismitta piteni jonkun ajan kuluttua, niin auton peräpään rakennetta hieman jatkettiin. Vuonna 2018 hankittiin uusi Volvo FMX mikä on edelleen ajossa ja nyt kesällä ajoon saatiin uusi Volvo FMX toiseksi siirtoautoksi. (kuva: Ajokone -ritilärakenne on mitoitettu nykyaikaisten isojen metsäkoneiden kuljetukseen. Korkeatasoiset erikoisteräsmateriaalit ja ammattitaitoinen toteutus takaa kestävyyden sekä laadukkaan työnjäljen.) Täysilmajousinen 10x4 Volvo FMX on osoittautunut hyväksi ritiläauton alustaksi. - Työmaa-ajoihin tarkoitettu auto menee hyvin maastossa ja on mukava maantiellä. Tässä uudessa viides akseli nousee ja on pakko-ohjattu; vanhemmassa autossa nousee kakkosakselikin. Uutukaisen kokonaispituus on 13,3 metriä ja 2-3 akselin väli 4255 mm, joten päällerakenteet saatiin optimoitua niin että kaikki metsäkoneemme istuvat hyvin kyytiin ja akselipainot saadaan kohdilleen. Eikä kokonaispainonkaan kanssa ole ongelmia, kun auton omamassa on 16 400 kg ja suurin sallittu massa tieliikenteessä 45 000 kg, laskeskelee Toropainen. (kuva: Ritilä varusteltiin myös hydraulisesti nousevilla kaivukonetasoilla, mikä mahdollistaa maarakennuskoneidenkin kuljettamisen.) Ajokoneen laaturitilässä mitoitus kohdillaan Toropaisen uuden FMX:n ritilärakenteen valmistajaksi valittiin Pihtiputaan Ajokonekorjaamo. - Olen katsellut Ajokone -ritilärakennetta messuilla ja se on laadukkaasti tehty kokonaisuus, missä yksityiskohdat on mietitty viisaasti. Päätökseen vaikutti myös järkevä toimitusaika sekä kilpailukykyinen hinta. Sovimme kaupat elokuussa 2022, alusta saapui maahan helmikuussa 2023 ja ritiläauto oli valmis Pihtiputaalta kesä-heinäkuun vaihteessa. Koko prosessi hoitui etänä Ajokoneen Markku Pihlajamäen kanssa eli kerroimme millaisia koneita kuljetamme ja he tekivät vankalla kokemuksellaan piirustukset, mitkä osuivat ihan nappiin myös lopputuotteessa, kehuu Toropainen. (kuva: Ajoramppi laskee ja nousee hydraulisesti, tarvittaessa myös ihan pystyyn. Alareunassa on kulutusteräksestä tehty hammaslevy tienhoitoon.) Ajokone varusteli uuden Volvon ritilärakenteen monipuolisesti, mikä tuo tehokkuutta ja turvallisuutta metsäkoneiden siirtologistiikkaan. - Tärkeimmät toiminnot pelaa kätevästi hydrauliikalla ja radio-ohjauksella, kuten ajoramppi mikä saadaan nostettua ihan pystyyn mikä helpottaa ahtaissa paikoissa sompailemista. Rampin alareunassa on kulutusteräksestä tehty hammaslevy, millä saa karhennettua liukkaat paikat ja tasailtua jäljet kääntöpaikoilta - levyn voi painaa myös ”käsijarruksi” maahan jos auto meinaa lähteä luistamaan alta jääkeleillä. Ritilä varusteltiin myös hydraulisesti nousevilla kaivukonetasoilla, sillä meillä itselläkin on yksi kaivukone. Ajamme myös jonkin verran muiden yrittäjien konekalustoa, joten pystymme palvelemaan metsäkoneiden lisäksi maarakennuskoneiden siirroissa. Ja todella huippuvaruste on KiesiTechin valmistamat automaattikiristimet neljässä kohtaa, mitkä nopeuttavat koneiden siirtoa todella paljon ja takaavat liikenneturvallisuuden, ilmoittaa Toropainen. (kuva: Metsäkoneet pysyvät turvallisesti kiinni kaikissa tilanteissa KiesiTechin automaattikiristimillä, mitkä myös nopeuttavat siirtoja merkittävästi.) Jatkuvaa siirtoa Vuodessa Toropainen Oy:n kahteen ritiläautoon kertyy kilometrejä reilu 100.000 kilometriä. - Valtaosa tekemistämme leimikoista on yksityisten metsiä, joten kohteet ovat harvoin kovin suuria. Niinpä siirtoruletti pyörii jatkuvasti eikä siirtoautoilla ole varaa seistä korjaamolla; usein kohdalle osuu viiden koneen siirtopäiviä ja joskus jopa enemmän. Hoidamme isän kanssa koneiden siirrot ritiläautoilla, mitkä toimivat samalla liikkuvina toimistoina. Näin ammattitaitoiset metsäkoneenkuljettajamme saavat keskittyä tuottavaan työhön eli puunkorjuuseen, sanoo Timo Toropainen. (kuva: Laadukkaassa Ajokone -ritilärakenteessa näkyy valmistajan kokemus ja osaaminen kaikissa yksityiskohdissa.)
(kuva: Toropainen Oy:n toisena ritiläautona toimii vuosimallia 2018 oleva Volvo FMX 10x4, mikä on osoittautunut hyväksi valinnaksi koneiden siirtoon.) |