Sähköautot: Renault Masterin vetyversio etenemässä sarjatuotantoon24.10.2022 12.13
Renault ja ranskalainen Hyvia esittelevät yhteistyössä kehittämänsä Renault Master Van H2-TECH vetypakettiauton tuotantomallin Brysselissä European hydrogen week -tapahtumassa 24-28.10. Master Van H2-TECH vetypakettiauton kuormatilavuus on 12m3 ja se on varustettu 30 kW:n polttokennolla, 33 kWh:n akulla ja auton kattorakenteisiin integroiduilla säiliöillä, jotka sisältävät 6,4 kg vetyä (neljä 1,6 kg tankkia). Valmistajan mukaan Master Van H2-TECH vetypakettiauton(N2 ajoneuvoluokka) tärkeimmät edut ovat nollapäästöt, 5 minuutin latausaika ja 400 km:n toimintasäde. Mallin kokonaismassa on 3940 kg ja valmistajan ilmoittama suurin kantavuus 1086 kg. Valmistajan mukaan autoa voi ajaa B-kortilla EU:n vaihtoehtoisille käyttövoimille annettujen poikkeusten ansiosta. Sarjatuotantomallin ennakkovaraukset ovat jo käynnissä osoitteessa www.hyvia.eu Master Van H2-TECH valmistetaan Ranskassa: ajoneuvon tuotanto Batillyn tehtaalla, polttokennon kokoonpano ja testaus HYVIA-tehtaalla Flinsissä ja polttokennon integrointi Gretz-Armainvilliersissä lähellä Pariisia. Toimituksen kommentti EU:n ajokorttidirektiivi mahdollistaa kansallisesti b-kortilla ajamisen enintään 4250 kg painavalla N2 luokan ajoneuvolla, jos lisäpaino muodostuu vaihtoehtoisesta käyttövoimasta. Suomi ei ole ottanut asetusta käyttöön. Traficomin johtavan asiantuntija Otto Lahden mukaan ko. ajokorttidirektiivi on käytännön tasolla hankala kokonaisuus, - koska 3,5t rajaan liittyy myös piirturi, liikennelupa ynnä muut muuttujat. |