AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Express 1.5 dCi 95 - Kompakti jakoraketti Kaamasen tiellä10.11.2021 14.55
Edellisessä Ammattilehden numerossa esitelty Renaultin kevyen pään tavara-autouutuus Renault Express vakuutti ominaisuuksillaan kaupunkiliikenteessä. Valmistaja vakuuttaa auton olevan täydellinen vaihtoehto myös pääteiden ulkopuolisiin kuljetustarpeisiin. (kuva yllä: Renault Express on kuin kotonaan Lapin jylhien maisemien hyväkuntoisilla sora- ja metsäautoteillä. Kuvassa ollaan Tenojoen rannalla Norjan puolella missä alla hyväkuntoinen asfalttitie.) Pakkasimme Expressin täyteen reissutavaraa ja sovitimme ohjaamoon kaksi raavasta miestä, minkä jälkeen auton keula käännettiin kohti Suomen Lappia ja Pohjois- Norjassa sijaitsevaa Vesisaarta. Vaikka menomatkalla mentiin Pasilasta autojunan kyydissä Kolariin ja tulomatkalla Rovaniemeltä takaisin Helsinkiin niin ajomatkaa kertyi silti lähes 2000 kilometriä. Matkalla käytiin tutustumassa mm. Lapin metsäkoneurakointiin ja Varangin niemimaan maarakennustöihin. (kuva: Ohjaamomukavuutta ja tiloja sekä auton ajettavuutta arvioitiin täydellä miehityksellä kahdentuhannen kilometrin siirtymillä. Ammattilehden päätoimittaja Janne Jokela lukee karttaa koskenkorvalaisen XO-kulttuuridosentti Erkki Siltaojan ohjastaessa erämaiden kiituria Kaamasen tiellä.) Uudella ilmeellä Hiljattain myyntiin tuotu täysin uusi Renault Express jatkaa aikaisemmin Dacia Dokkerina tarjotun pakettiauton viitoittamaa tietä edullisena, mutta monipuoliseen käyttöön sopivana pikkupakettiautona. Valmistajan vaihdoksen yhteydessä auton ulkomuotoon tuotiin Renaultin helposti tunnistettavat piirteet, kuten esimerkiksi C-päiväajovalokuvio sekä eteen että taakse. Uuden keulailmeen lisäksi sivupeilien kokoa kasvatettiin ja ohjaamovarusteita päivitettiin. Ensimmäisenä näistä on mainittava istuimet, joiden tarjoamaa mukavuutta nyt tehdyssä koeajossa muistettiin erikseen kehua. Sorateillä kuin kotonaan Suomessa Renault Express on saatavilla 1,5 litraisella Blue dCi -turbodieselmoottorilla. Tarjolla on 75 ja 95 hevosvoiman tehoversiot. Vaihteistona on aina kuusiportainen manuaali. Tässä koeajettavan auton kulkupuolesta vastasi näistä tehokkaampi vaihtoehto, joka osoittautui Pohjoiskalotin asvaltti- ja sorateillä taloudelliseksi autoksi keskikulutuksen asettuessa hieman yli viiteen litraan sadalla kilometrillä. Myös tehoa oli sopivassa suhteessa ajo-ominaisuuksiin. Erityismaininnan Express sai reilusta maavarasta sekä ajettavuudesta pääteiden ulkopuolisilla tieosuuksilla Lapin hyväkuntoisilla hiekka- ja metsäautoteillä. Eikä mikään ihme sillä malli on alun perin suunniteltu maihin, joissa tieverkko on osin kehittymätöntä. Vastaavasti moottoritienopeuksia ajettaessa Expressin ajokäytös jää pykälän takamatkalle luokan huipuista. Siihen tarkoitukseen valmistaja on varautunut uudella Kangoolla mikä ensiesiteltiin alkuvuodesta Renault Expressin kanssa ja joka saadaan pian myyntiin Suomessa. (kuva: Sodankylän ja Savukosken rajamailla tutustuttiin metsäkoneurakoitiin. Parin sadan kilometrin mittainen taival leimikolle taitettiin soratietä pitkin.) Tilaa ja varusteita Pakettiautojen kompaktiluokkaan asemoituvan Expressin suunnittelijat ovat löytäneet viisasten kiven tilankäytön suhteen. Ohjaamossa on peräti 48 litran säilytystilakapasiteetti, joka on valmistajan mukaan pa- ras luokassaan. Express pistää lukemat uusiksi myös muissa tavaratilan ominaisuuksissa, ku- ten esimerkiksi liukuoven lastausaukon leveydessä, joka on nyt liki 72 cm. Rahtiosastolle sopii hyötykuormaa 3,3 kuution edestä ja kantavuutta on yli 600 kiloa, joten kyytiin mahtunee Pompero-Henryn lohetkin. Myöhemmin lisähinnasta tarjolle tuotavan avattavan verkkoväliseinän kanssa kuormatila kasvaa jopa 3,7 kuutioon. Uudessa Expressissä on Kangoon tapaan Renaultin EASY LINK -multimediajärjestelmä. Sen lisäksi siinä on paljon kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten katvealueen varoitin, etu- ja takapysäköintitutkat. Lisähinnasta tarjolla on jopa taustapeilin virkaa hoitava kameranäyttö. Hinnat alkavat 75 hevosvoimaisen mallin noin 19 400 eurosta. Hintalisä 20 hevosvoimalle on maltillinen tuhat euroa. Koeajoautossa oli liki kaikki varusteet ja lisänä ikkuna sivuovessa. Hintapyynti jää tavaratilan vaneroinnin kanssa alle 23 000 euroon. Ja nyt Expressiä tarjotaan yrittäjille myös varsin houkuttelevalla ja kiinteähintaisella vuosisopimuksella.
(kuva: Kompakti Renault Express sopii kokonsa puolesta myös autojunan matkaan henkilöautomitoilla ilman lisämaksua.)
|